Best Kept Secret 2025

Ik vind het een heel helder verhaal van Maurits Westerik. Ook zijn uitleg over de toegevoegde waarde van onderscheidende kunst naast een muziekprogramma dat altijd overlap vertoont met andere festivals vind ik heel plausibel, al hecht hij er wel veel meer waarde aan dan ik. (Tegelijk, misschien mis je het wel meer dan je nu denkt als het er niet zou zijn.)

Ik heb het idee dat ze wel goed omgaan met de veranderende festivalwereld. Dan maar wat kleiner en fijner (en hoeveel headliners kun je je nog herinneren? Eerste keer Arctic Monkeys, LCD, Arcade Fire en natuurlijk Radiohead.)

En wat de kosten van kunst betreft. Ik vraag me af of je voor dat geld een extra hardliner voor TWO had kunnen boeken. Lijkt me veel minder.

Ik vind het een heel helder verhaal van Maurits Westerik. Ook zijn uitleg over de toegevoegde waarde van onderscheidende kunst naast een muziekprogramma dat altijd overlap vertoont met andere festivals vind ik heel plausibel, al hecht hij er wel veel meer waarde aan dan ik. (Tegelijk, misschien mis je het wel meer dan je nu denkt als het er niet zou zijn.)

Ik heb het idee dat ze wel goed omgaan met de veranderende festivalwereld. Dan maar wat kleiner en fijner (en hoeveel headliners kun je je nog herinneren? Eerste keer Arctic Monkeys, LCD, Arcade Fire en natuurlijk Radiohead.)

En wat de kosten van kunst betreft. Ik vraag me af of je voor dat geld een extra hardliner voor TWO had kunnen boeken. Lijkt me veel minder.
Ik bedoel met mijn opmerking over de headliners dat ik vaker meer genoten heb van de kleinere acts. Dat zal niet veranderen, hoop ik. Maar natuurlijk, een echt goede headliner is een dikke kers op de taart. Dat dat niet snel meer zal gebeuren blijft natuurlijk zonde.

• Leuk
Waarderingen: Ferraroo en dfrvanloon
Eens, ik vond het ook een duidelijk verhaal. Overigens nog over Fontaines: hieruit haalde ik juist (vooral ook door het nagesprek na het belletje) dat dit niet per se een agenda- of budgetding was, maar een bewuste keuze om niet nog eens naar BKS te gaan maar om niet publiek ('territory') aan te spreken (op Lowlands dan, neem ik aan).

Ik snap ook wel wat je (Mark) zegt over de Kunst en dat je die misschien wel meer mist dan je nu doorhebt. Het zal inderdaad onbewust vast meespelen dat het daarom zo'n prettig terrein is. (Zelf hoor ik wel bij de groep die die ingang van vorig jaar, waar een hele podcast over ging, niet bepaald prachtig vond maar ach, dat hoort ook bij kunst). Heel onderscheidend t.o.v. Lowlands, DTRH en ITGWO is dat alleen natuurlijk weer niet; sterker nog, die festivals vind ik daar allemaal nog wat sterker in.

• Leuk
Waarderingen: noid en dfrvanloon
Maurits is heel eerlijk en reëel en dat valt te prijzen. Zoals al vaker gezegd is het momenteel erg lastig om de grote namen te boeken door de concurrentie en de financiën. Dan is de huidige koers verstandig.
Ik vind het inderdaad wel een eerlijk verhaal. Tegelijkertijd ook wel ongemakkelijk dat hij onmiddellijk begint over alles wat niet gelukt is (Fontaines natuurlijk), over de lijsten met headliners die ze zijn misgelopen, en dat verhaal dat hij voordat de namen naar buiten gingen zijn team nog bij elkaar heeft geroepen met het verhaal dat ze toch best trots mogen zijn wat er wel staat. Terwijl er ook genoeg over de line up zelf te vertellen was (Eefje de Visser voor het eerst als headliner bijvoorbeeld).

Ook het verhaal over de Primavera's is voor mijn gevoel dubbel. Ik denk ook echt wel dat ze namen mislopen van acts die niet na Porto in hetzelfde weekend naar Nederland gaan (op die manier zullen ze Fontaines en ook Beach House misgelopen zijn). Tegelijkertijd staan ook dit jaar de grootste BKS-namen ook op Primavera Porto. Magdalena Bay en TV on the Radio hadden ze dit jaar niet kunnen boeken zonder de Primavera's.

Ik denk ook dat de route met wat kleinere headliners en kwalitatief goed programma daaronder op dit moment de weg is voor dit festival.

• Leuk
Waarderingen: noid en dfrvanloon
Eens, ik vond het ook een duidelijk verhaal. Overigens nog over Fontaines: hieruit haalde ik juist (vooral ook door het nagesprek na het belletje) dat dit niet per se een agenda- of budgetding was, maar een bewuste keuze om niet nog eens naar BKS te gaan maar om niet publiek ('territory') aan te spreken (op Lowlands dan, neem ik aan).
Yup. Is ergens ook wel logisch natuurlijk. Op Lowlands kan je meer mensen bereiken en een andere doelgroep bereiken dan ze de afgelopen 3 shows in Nederland hebben gedaan.

Ik bedoel met mijn opmerking over de headliners dat ik vaker meer genoten heb van de kleinere acts. Dat zal niet veranderen, hoop ik. Maar natuurlijk, een echt goede headliner is een dikke kers op de taart. Dat dat niet snel meer zal gebeuren blijft natuurlijk zonde.
PJ Harvey was voor mij, naast Bon Iver en Aphex Twin, DE headliner van alle jaren BKS, ook al was dat in de TWO. Een dikke headliner blijft dus prima mogelijk als het gaat over kwaliteit. De ONE area wat kleiner en intiemer maken, dan zijn er weer genoeg mogelijkheden om mooie afsluiters te programmeren in de orde van grote van een Big Thief of zo.

Laatst bewerkt:
Ook nog wel boeiend om in de podcast te horen dat volgens Maurits steeds meer acts andere keuzes maken dan een rondje festivals (hij noemde Beirut; die had ik net als Maurits ook wel graag op BKS gezien) terwijl andere acts juist bewust twee rondjes festivals doen, en dat hij het zelf ook wel jammer vindt dat je daardoor al snel krijgt dat er best wat overlap is tussen de NL-festivals. Moet zeggen dat mij dat persoonlijk niet enorm veel kan schelen, vind het juist wel leuk om namen als Kneecap en Lander & Adriaan die het blijkbaar heel goed deden op DTRH dan zelf op BKS alsnog te kunnen zien.
Ik vind het ook niet per se erg, maar het loont wel minder om naar meerdere festivals in een jaar te gaan: de kans dat je het jaar erop die ene act ziet die je nu niet ziet, is steeds groter. Ook het 'overstappen' van festival loont dus minder, want dan ga je toch deels dezelfde artiesten zien als het jaar ervoor. De (festival)consument is in dat opzicht de dupe.

Aan de andere kant: het bewust kiezen voor zaalshows in de festivalperiode zorgt ervoor dat ik naar Faye Webster in Tivoli kan voor €30 in t weekend van DTRH.

Ik vind het ook niet per se erg, maar het loont wel minder om naar meerdere festivals in een jaar te gaan: de kans dat je het jaar erop die ene act ziet die je nu niet ziet, is steeds groter. Ook het 'overstappen' van festival loont dus minder, want dan ga je toch deels dezelfde artiesten zien als het jaar ervoor. De (festival)consument is in dat opzicht de dupe.

Aan de andere kant: het bewust kiezen voor zaalshows in de festivalperiode zorgt ervoor dat ik naar Faye Webster in Tivoli kan voor €30 in t weekend van DTRH.
Ja, ik snap wat je zegt. Het speelt voor mij persoonlijk wat minder omdat ik ten eerste toch al niet eindeloos naar festivals kan (met een baby en peuter thuis) en ten tweede omdat ik zeker op BKS mijn programma vaak eigenlijk al te vol stop met acts en clashes. Daarom vind ik het voor komende editie ergens wel lekker dat bijvoorbeeld Droom Dit, Personal Trainer, Nilufer Yanya en Amenra wel mogen, maar niet moeten omdat ik ze allemaal al eerder op festivals zak.

• Leuk
Waarderingen: Brundlecat en dfrvanloon
PJ Harvey was voor mij, naast Bon Iver en Aphex Twin DE headliner van alle jaren BKS, ook al was dat in de TWO. Een dikke headliner blijft dus prima mogelijk als het gaat over kwaliteit. De ONE area wat kleiner en intiemer maken, dan zijn er weer genoeg mogelijkheden om mooie afsluiters te programmeren in de orde van grote van een Big Thief of zo.
Inderdaad ja, in het licht van de 'headliners' anno nu is de ONE veel te groot.

Ik snap ook wel wat je (Mark) zegt over de Kunst en dat je die misschien wel meer mist dan je nu doorhebt. Het zal inderdaad onbewust vast meespelen dat het daarom zo'n prettig terrein is. (Zelf hoor ik wel bij de groep die die ingang van vorig jaar, waar een hele podcast over ging, niet bepaald prachtig vond maar ach, dat hoort ook bij kunst). Heel onderscheidend t.o.v. Lowlands, DTRH en ITGWO is dat alleen natuurlijk weer niet; sterker nog, die festivals vind ik daar allemaal nog wat sterker in.
De ingang van vorig jaar was ook wat mij betreft helemaal niks. Niks omdat het niet echt mooi of leuk was. Niks omdat het op die plek ook weinig toevoegde aan de sfeer of beleving, het stond zo op zichzelf. Heel raar om daar zo hoop over op te geven.

• Leuk
Waarderingen: Martijn76
Ik ben blij met de hardere gitaren, Amenra en Deftones, ik heb echt n broertje dood aan zoiets als Barry Can't Swim. Zoals ik al eerder zei, en wat Maurits dus ook bevestigd nu, het is niet DTRH die de concurrent is die acts weghoudt bij BKS, het zijn meer de Primavera festivals en Northside die dat doen. Ik zou zeggen probeer die smoel van ontdek-festival te herontdekken....

Waarom is het weekend waar BKS in zit heilig? Kunnen ze beter niet eerder of later zitten? Of komt dat logistiek niet uit?
Een week eerder zit je in hetzelfde weekend als Primavera Barcelona, waar je effectief niets mee opschiet. Week d'r na zit je in hetzelfde weekend als Pinkpop, wat op zich al eens voor is gekomen, maar volgensmij toch niet helemaal wenselijk vanuit de organisatie.

Oh en in begin juli zit Awakenings op die locatie, dus ze moeten ook optijd opgerot zijn zodat die kunnen gaan opbouwen.

Een week eerder zit je in hetzelfde weekend als Primavera Barcelona, waar je effectief niets mee opschiet. Week d'r na zit je in hetzelfde weekend als Pinkpop, wat op zich al eens voor is gekomen, maar volgensmij toch niet helemaal wenselijk vanuit de organisatie.

Oh en in begin juli zit Awakenings op die locatie, dus ze moeten ook optijd opgerot zijn zodat die kunnen gaan opbouwen.
Ik meen me te herinneren dat een van beide festivals uiteindelijk een week is opgeschoven nadat bleek dat Pinkpop en BKS hetzelfde weekend te pakken hadden, omdat er een te grote schaarste aan materiaal zou ontstaan als ze in hetzelfde weekend zitten.

Het weekend voor Barcelona dan? ^^

Volgens mij is dan de festivaltour van veel internationale bands nog niet begonnen en is het lastig ze die te laten vervroegen speciaal voor BKS.
Ik denk dat ze nu in het beste weekend zitten, eigenlijk. Week eerder is tijdens Primavera Barcelona en dan zijn ook We Love Green en Northside. In het weekend van Primavera Porto is overlap minder groot (alleen wat 'hardere' festivals in Oost-Europa en Rosendal in Stockholm die nog met namen moet komen).

Op deze manier kunnen ze wel meeliften met namen die een kleine tour rondom de Primavera's bouwen. Zoals dit jaar met TV on the Radio en Magdalena Bay.

Volgens mij is dan de festivaltour van veel internationale bands nog niet begonnen en is het lastig ze die te laten vervroegen speciaal voor BKS.
BKS is al zo'n beetje de officieuze opening van het festivalseizoen, geloof ik. En dan zitten ze al op het randje qua goed weer. Maar goed, qua weer weinig te klagen de afgelopen jaren. Hoewel het dit jaar wel bijzonder koud was 's nachts...

• Leuk
Waarderingen: Vantola en pongolesi

Users who are viewing this thread