Best Kept Secret 2025

Ik hoop het ook, maar dat pakte vorig jaar niet echt geweldig uit ofzo. Bij Vince Staples bleef het tot Big Fish heel koeltjes en bij Billy Woods was niemand. Ik denk wel dat een Danny Brown of een Freddie Gibbs beter het publiek zouden (mee)krijgen, want voor mijn gevoel passen die ook beter bij dit soort Pitchfork-publiek.
Eigelijk was jpegmafia ook perfect geweest, maar staat helaas op dtrh. Een Little Simz, Clippin., MIKE, MAVI, Injury reserve (by storm of RiTchie) of Aminé zouden ook goed kunnen werken naast de door jouw genoemde namen.

Nou, beste forum. Ik was zacht gezegd best verdrietig van deze worp namen. Ik hoopte zo erg op LCD, Stereolab, Fontaines of Charli of DLES of Beach House, MJ Lenderman.. zelfs Jamie was nog wel oke geweest..

Maar dan Deftones.
In een week vol persoonlijke spontane tegenslagen, ontdek ik deze band midden in een vlaag van ergernis. Ongelooflijk wat een geweldig mooie herrie zeg! Ik ben meteen genezen. Dit gaat heel erg gaaf worden. Initieel teleurgesteld, maar nu hoopvol. Laten we gaan ontdekken. Ik heb er zin in!

The Thing klinkt als een heerlijk zon met een biertje - band. Nia Archives, wat cool! En dan de pompende grooves van Lander & Adriaan. Wauw. Laten we het hebben over de verrassingen tot nu toe :)

7. Niet-Westerse boekingen​

Best Kept Secret probeert al jaren het festivallandschap aan te vullen met spannende namen uit landen buiten Europa en de VS. Deze editie doet het festival dat wederom. Zo wordt Azië vertegenwoordigd door bands als Sailor Honeymoon en Khana Bierbood.

Het Afrikaanse continent is ook goed gerepresenteerd op Best Kept Secret 2025. De band Kin’Gongolo Kiniata komt uit Congo en de bandleden gebruikten afval om hun muziekinstrumenten mee te bouwen. De Keniaanse KABEAUSHÉ brengt een heel eigen popgeluid ten gehore. Sean Kuti is de zoon van de legendarische Nigeriaanse saxofonist en activist Fela Kuti. Samen met zijn band Egypt 80 is hij bijna net zo bekend als zijn vader was. Witch is een acroniem voor We Inted To Cause Havoc en dat doet de band uit Zambia ook. Al sinds de jaren ’70 spelen ze swingende en chaotische rock ’n roll shows. En Amadou & Mariam is een duo at Mali dat elkaar kent van het Institute for Young Blind People in Mali.
Goed dat deze trend weer wat verder lijkt te worden doorgezet wat mij betreft!

• Leuk
Waarderingen: yeaghi en koekebakker
Wat betreft Barry Can't Swim: het is uiteraard een van de acts aan de 'lichte' kant, en het lijkt me een stuk leuker als sub dan echt als headliner, maar dit:
vind ik er verder eigenlijk best leuk uit zien. Even los van de positie op de poster, als dit voor 2025 de act is waarover 'ophef' ontstaat op de fora, dan valt me dat na De Jeugd/Mula B (24), Oscar/Goldband (23), maar ook gewoon Macklemore (eerste editie) en George Ezra (tweede editie) best mee.

Dat dacht ik ook, maar meende hier vorige week te lezen dat er volgend jaar maar een overlap van 7 acts was. Net zelf snel gekeken en ik kwam toch op 15, misschien heb ik ook nog iets over het hoofd gezien.

15 is veel meer dan 7, maar alsnog maar een klein deel van de line-up, vooral van de Primavera line-up. Ik ga me daarom nog maar niet te veel verlekkeren over die namen.
Vorig jaar was de overlap tussen Primavera Barcelona en BKS 15 (misschien iets meer) acts.

Dit jaar, als ik goed tel, tot nu toe 8: Cassandra Jenkins, Fcukers, Gouge Away, Magdalena Bay, The Dare, This is Lorelei, TV On The Radio, Waxahatchee

- We verlekkeren ons hier te veel als het gaat om die Barcelona line-up
- Maar het is niet ondenkbaar dat er nog wel een act of 7 in worp 2 of 3 zit
- Vorig jaar deelden we vooral ook wat grotere namen met Primavera Barcelona. Dit jaar mogen we denk ik wat betreft de kwaliteit van de namen die wel delen niet klagen.

+ de focus op wat wij 'missen' (van Primavera): uiteraard is dat heel wat, maar andersom 'mist' Primavera dit jaar dan Wilco, Kneecap, King Hannah, Big Special etc etc

• Leuk
Waarderingen: koekebakker
Vorig jaar was de overlap tussen Primavera Barcelona en BKS 15 (misschien iets meer) acts.

Dit jaar, als ik goed tel, tot nu toe 8: Cassandra Jenkins, Fcukers, Gouge Away, Magdalena Bay, The Dare, This is Lorelei, TV On The Radio, Waxahatchee

- We verlekkeren ons hier te veel als het gaat om die Barcelona line-up
- Maar het is niet ondenkbaar dat er nog wel een act of 7 in worp 2 of 3 zit
- Vorig jaar deelden we vooral ook wat grotere namen met Primavera Barcelona. Dit jaar mogen we denk ik wat betreft de kwaliteit van de namen die wel delen niet klagen.

+ de focus op wat wij 'missen' (van Primavera): uiteraard is dat heel wat, maar andersom 'mist' Primavera dit jaar dan Wilco, Kneecap, King Hannah, Big Special etc etc
Als je ook Primavera Porto erbij legt wordt het plaatje wel iets anders, want in de bovenste rij delen BKS en PP Deftones en Kiwanuka. Daarnaast mis je Caribou die in Porto ook in de bovenste rij zit. De namen die wel over komen van Primavera Barcelona zijn wel smaakmakers in deze line up en er zullen vast nog wat kleinere namen van die line up over komen.

En in het lijstje namen dat niet gedeeld wordt met de Primavera's zitten veel mooie namen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: koekebakker
Na een nachtje slapen toch wel enthousiast, zeker vergeleken met vorig jaar. Vind zelf Deftones geweldig en andere namen die ik nog niet kende maar jullie wel enthousiast over waren (bv. Kneecap) doen mij absoluut overwegen een dagkaart voor waarschijnlijk de zaterdag te kopen.

BKS is niet meer wat het geweest is, maar nog steeds tof alleen kleinere namen. Beetje net als met LGW is gebeurd. Hoop alleen wel dat FF op lange termijn overleefd...

• Leuk
Waarderingen: yeaghi
De playlist is weer gemaakt en ik moet zeggen dat het in de breedte wel echt goed zit dit jaar. Er zitten weinig boekingen tussen die ik nu op voorhand al kan afschrijven (behalve misschien Barry omdat daar tegenover toch iets heel tofs gaat staan).

• Leuk
Waarderingen: Ferraroo en dfrvanloon
Als je ook Primavera Porto erbij legt wordt het plaatje wel iets anders, want in de bovenste rij delen BKS en PP Deftones en Kiwanuka. Daarnaast mis je Caribou die in Porto ook in de bovenste rij zit. De namen die wel over komen van Primavera Barcelona zijn wel smaakmakers in deze line up en er zullen vast nog wat kleinere namen van die line up over komen.

En in het lijstje namen dat niet gedeeld wordt met de Primavera's zitten veel mooie namen.
Caribou mist toch niet? Of snap ik je verkeerd

Ben bang dat komende editie de eerste skip wordt sinds ik er voor het eerst was, in 2015. Rondje langs de mensen met wie ik normaal ga (vriendin, familie, vrienden) leert dat er voor niemand een must see bij zit. En dat geldt eigenlijk ook voor mijzelf. Heel jammer.

(Dat wil niet zeggen dat de lineup per de het slechts is sinds 2015. Het is natuurlijk persoonlijk welke bands wel of geen must sees zijn.)

Als ik puur naar de headliners/bovenste 6 namen kijk, is toch vooral Deftones wel degene die mij zou kunnen overtuigen om een dagkaart te gaan kopen. Maar, ik kan mij eigenlijk niet herinneren dat ik ooit positieve dingen heb gehoord over hun liveshows. Iemand ervaringen hiermee? Misschien hebben ze gezien hun vernieuwde populariteit ook wel nieuwe energie gevonden, ik weet het niet. Maar ik hoor het graag als iemand hier ervaring mee heeft. :)

Goed dat deze trend weer wat verder lijkt te worden doorgezet wat mij betreft!
Beetje in lijn met LGW? Al zijn de niet- westerse acts op BKS doorgaans wel toegankelijker dan op LGW?
En Sailor Honeymoon is natuurlijk puur westerse muziek (punk), alleen gespeeld door Koreaanse meiden.

Als ik op de eigen website van Deftones kijkt staat er dat ze op vrijdag op BKS spelen. Sub op de ONE dan?
Soms hebben bands gewoon de eerste dag van een festival als datum staan ook al staan ze op één van de andere dagen, dus ik zou er niet te veel van uit gaan dat dat ook klopt. Kan wel natuurlijk, maar het is niet 100% zeker.

Users who are viewing this thread