Best Kept Secret 2024

Dillinger2.0

Dagopener
14 mei 2021
523
471

Leuk dat iemand (voor de duidelijkheid: niet ikzelf) de moeite heeft gedaan de namen vast in een clashfinder te zetten. Geeft mij nog een iets beter overzicht van hoe het programma er ongeveer uit zou kunnen zien. En dan zie ik nu al, nog zonder de vraagtekens, iets vergelijkbaar met vorig jaar: een lekker gevulde vrijdag en zaterdag (waarbij vorig jaar de zaterdagavond en dit jaar de vrijdagavond - in dit schema - de wat zwakkere plek is) en een zondag(avond) waarop wat lastigere keuzes gemaakt moeten worden (zeker als ik mag aannemen dat er die dag dus nog best wat bij moet komen). Zelf vrees ik daar eigenlijk voor een clash Justice - Amyl and the Sniffers (in SECRET).
Denk dat de maker van deze clashfinder Amyl terecht op de ONE zet dus geen zorgen. Voor mij zou St Vincent - English Teacher een heel vervelende clash zijn.
Grappig hoe smaken verschillen, want ik zou een Troye Sivan boeking echt rampzalig vinden. Dan vind ik zelfs Oscar & The Wolf van hoger niveau...
Eens. Zeldzaam afgrijselijke muziek.
 

PatrickB

Playlistbediener
12 jun 2023
20
12
Ik vind dit echt jammer. Na vorig jaar Blur had ik graag Pulp gezien. En ze zijn toch beschikbaar in het BKS weekend. Dat had dus gewoon gekund. Is dit dan toch de koers om wat te verjongen en meer dance te boeken?
 

Dillinger2.0

Dagopener
14 mei 2021
523
471
Massive Attack - Pulp - The Smile
vs.
Disclosure - Paolo Nutini - Justice

...tja valt niet veel over te zeggen. Denk dat we het daar allemaal wel eens mee zijn.

Hopelijk kunnen we Shame of The Clockworks nog bij een laatste worp verwachten. Vooral die laatste had ik eigenlijk echt al verwacht.
Das wel pijnlijk ja. Dat FKP Scorpio verhaal lijkt me hiermee wel definitief achterhaald.

Ben er overigens wel van overtuigd dat de headliners van BKS in NL meer publiek trekken dan die van Northside. Wellicht is dat (helaas) de reden.

The Clockworks als Friendly Fire op twee B festivals neerzetten ipv je eigen festival vind ik onbegrijpelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: dfrvanloon

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.230
2.182
Ik vind dit echt jammer. Na vorig jaar Blur had ik graag Pulp gezien. En ze zijn toch beschikbaar in het BKS weekend. Dat had dus gewoon gekund.
Het was al wel bekend dat Pulp in het BKS-weekend speelt; ze staan op de zaterdag op Primavera in Porto. Donderdag Northside en Zaterdag Primavera Porto is noggoed te combineren.
Combi met BKS is lastiger, al zijn er eerder wel headliners geweest die BKS met Primavera wisten te combineren (in 2022 speelden the Strokes nog de dag na Primavera Sound Barcelona op BKS).
 

PatrickB

Playlistbediener
12 jun 2023
20
12
Het was al wel bekend dat Pulp in het BKS-weekend speelt; ze staan op de zaterdag op Primavera in Porto. Donderdag Northside en Zaterdag Primavera Porto is noggoed te combineren.
Combi met BKS is lastiger, al zijn er eerder wel headliners geweest die BKS met Primavera wisten te combineren (in 2022 speelden the Strokes nog de dag na Primavera Sound Barcelona op BKS).
Dat is precies wat ik bedoel. Ze spelen het weekend ervoor in Spanje en in plaats van daar te blijven komen ze ook voor 1 dag naar het noorden. Dat had dus ook BKS kunnen zijn alhoewel Northside het voordeel heeft dat ze op donderdag kunnen spelen. Vrijdag BKS en zaterdag Porto is lastig. Ben dus benieuwd of dat de doorslag heeft gegeven of iets anders.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.664
1.188
Dat is precies wat ik bedoel. Ze spelen het weekend ervoor in Spanje en in plaats van daar te blijven komen ze ook voor 1 dag naar het noorden. Dat had dus ook BKS kunnen zijn alhoewel Northside het voordeel heeft dat ze op donderdag kunnen spelen. Vrijdag BKS en zaterdag Porto is lastig. Ben dus benieuwd of dat de doorslag heeft gegeven of iets anders.
Klinkt allemaal wel logisch en verstaanbaar. Maar het blijft keer op keer gebeuren met de "droom-scenario-namen".
Als puntje bij paaltje komt lopen ze wel weer mooi én Pulp én Massive Attack én The Smile én Lana Del Rey én The National én... mis
Vorig jaar liepen ze ook al én Blur én The War On Drugs én Kendrick Lamar én Depeche Mode én Fred Again én... mis

I know, het zal niet altijd even makkelijk zijn + van Primavera winnen gaat hen nooit lukken. Maar de jaren ervoor met Nick Cave, Radiohead, Bon Iver, The Strokes, Arcade Fire,... leek dat hen altijd net wél te lukken en begonnen ze naast Primavera echt wel hét festival de eerste maand van de festivalzomer te worden. Jammer dat ze die lijn niet hebben kunnen doortrekken en dat soort namen meer en meer lijken te verliezen aan Northside, Down The Rabbit Hole en consoorten.
 

markvdrheijden

Randprogramma
7 jun 2022
149
289
Als het al van begin af aan duidelijk was dat Greenhouse hen op een eigen evenement neer wilde zetten dan is BKS dus ook nooit een optie geweest. Het blijft dan wel zuur om ze in Tilburg neer te zetten, gekoppeld aan evenement dat helemaal niets met Massive Attack te maken heeft.

Zo wordt van het lijstje afvallers steeds duidelijker waarom ze niet op BKS staan.

Blijft er langzaam nog een naam over en dat is Pulp. Waar gaan die opduiken?
Daarom vind ik het ook dom geklets als we hier zeggen dat BKS een band gemist heeft of beter een andere band had kunnen boeken. Alsof de boekers daar niet weten welke acts bij BKS passen. Maar er zijn zoveel redenen waarom een band niet naar een festival kan komen: de promoter, of ze wel in de buurt zijn, concurrerende festivals, past het in hun momentum, de fee die ze vragen.
 

markvdrheijden

Randprogramma
7 jun 2022
149
289
Klinkt allemaal wel logisch en verstaanbaar. Maar het blijft keer op keer gebeuren met de "droom-scenario-namen".
Als puntje bij paaltje komt lopen ze wel weer mooi én Pulp én Massive Attack én The Smile én Lana Del Rey én The National én... mis
Vorig jaar liepen ze ook al én Blur én The War On Drugs én Kendrick Lamar én Depeche Mode én Fred Again én... mis

I know, het zal niet altijd even makkelijk zijn + van Primavera winnen gaat hen nooit lukken. Maar de jaren ervoor met Nick Cave, Radiohead, Bon Iver, The Strokes, Arcade Fire,... leek dat hen altijd net wél te lukken en begonnen ze naast Primavera echt wel hét festival de eerste maand van de festivalzomer te worden. Jammer dat ze die lijn niet hebben kunnen doortrekken en dat soort namen meer en meer lijken te verliezen aan Northside, Down The Rabbit Hole en consoorten.
Sterker nog, ze lopen vrijwel alle bands in de wereld mis!
 
  • Haha
Waarderingen: yannickd

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.664
1.188
Daarom vind ik het ook dom geklets als we hier zeggen dat BKS een band gemist heeft of beter een andere band had kunnen boeken. Alsof de boekers daar niet weten welke acts bij BKS passen. Maar er zijn zoveel redenen waarom een band niet naar een festival kan komen: de promoter, of ze wel in de buurt zijn, concurrerende festivals, past het in hun momentum, de fee die ze vragen.
Eender welke van deze redenen (behalve of ze wel in de buurt zijn) valt bij mij onder "mislopen".

Een festival van de grootte van Best Kept Secret met de bands die ze vroeger wel vaak hebben kunnen strikken, zou een grote speler moeten zijn (en is dat ook een tijd geweest naar mijn aanvoelen) in het samenstellen van een Europese juni tour voor bands à la Massive Attack, The War On Drugs, Bon Iver, Arcade Fire, The National, The Smile,... maar ook daaronder Wilco, Belle And Sebastian, Dinosaur Jr, Mitski,... BKS is gemaakt voor bands die verdrinken tussen "commerciële radio meug" op een major enerzijds, en anderzijds ook wel al wat bereikt te hebben, een mooiere spot te geven. Zie ook de settijden die sommige acts op de TWO krijgen e.d.

Het lijkt er meer op dat achter de coulissen BKS een slechte naam heeft gekregen (slechte backstage, slechte communicatie,... geen idee ik hoop dat ik fout ben). Northside zal misschien wel een grotere portemonee hebben dan BKS, maar zo veel groter dat ze zowel Pulp, The Smile als Massive Attack kunnen overbieden, dat geloof ik niet. Want let's be honest alleen Pulp of The Smile ipv Disclosure, ging al een heel ander totaalbeeld van de line up geven.

Ik hoop dat ik de bal hier volkomen mis sla, en ze gewoon echt een opeenstapeling van pech hebben gehad. Maar van de laatste 6 headliners, geloof ik alleen dat Justice écht lang op voorhand de bedoeling was en hoog op hun wishlist stond.
 
Laatst bewerkt:

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.664
1.188
Ik ben nog altijd fan van BKS en wat ze doen hoor. Ik ben er volgende zomer voor de 8e keer bij.
Het voelt gewoon aan alsof de gloriejaren achter ons liggen (al heeft dat ook deels met persoonlijke smaak te maken). Maar zelfs zonder gloriejaren, blijft het nog altijd mijn favoriete festival.

Wou dat nog even toevoegen ;)
 

PatrickB

Playlistbediener
12 jun 2023
20
12
Daarom vind ik het ook dom geklets als we hier zeggen dat BKS een band gemist heeft of beter een andere band had kunnen boeken. Alsof de boekers daar niet weten welke acts bij BKS passen. Maar er zijn zoveel redenen waarom een band niet naar een festival kan komen: de promoter, of ze wel in de buurt zijn, concurrerende festivals, past het in hun momentum, de fee die ze vragen.
Allemaal waar maar daarom inmiddels wel mijn vraag of BKS wel een band als Pulp wil boeken. Ik vind die bij het festival passen. Maar ik constateer ook dat er bijv meer dance geboekt wordt en dat wordt ingezet op verjonging door bijv kaarten voor jongeren goedkoper te maken. En die hebben niks met Pulp, Blur, Arcade Fire etc.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.964
8.614
Allemaal waar maar daarom inmiddels wel mijn vraag of BKS wel een band als Pulp wil boeken. Ik vind die bij het festival passen. Maar ik constateer ook dat er bijv meer dance geboekt wordt en dat wordt ingezet op verjonging door bijv kaarten voor jongeren goedkoper te maken. En die hebben niks met Pulp, Blur, Arcade Fire etc.
Mja, Aphex Twin en Justice hebben ook niet echt te maken met verjonging, toch?
 
  • Leuk
Waarderingen: dfrvanloon en yannickd

wil

Campingartiest
20 jan 2015
84
58
Ik ben tevreden met de onderkant maar had voor een 10 jarig jubileum wel iets betere afsluiters verwacht. Tis helaas heel veel big business geworden met een Massive Attack enkele weken later 5 kilometer verder op. Volgend jaar sluit ook op BKS Goldband af🤣🤣🤣🤣 bij gebrek aan beschikbare afsluiters🤣🤣🤣🤣
 

markvdrheijden

Randprogramma
7 jun 2022
149
289
Eender welke van deze redenen (behalve of ze wel in de buurt zijn) valt bij mij onder "mislopen".

Een festival van de grootte van Best Kept Secret met de bands die ze vroeger wel vaak hebben kunnen strikken, zou een grote speler moeten zijn (en is dat ook een tijd geweest naar mijn aanvoelen) in het samenstellen van een Europese juni tour voor bands à la Massive Attack, The War On Drugs, Bon Iver, Arcade Fire, The National, The Smile,... maar ook daaronder Wilco, Belle And Sebastian, Dinosaur Jr, Mitski,... BKS is gemaakt voor bands die verdrinken tussen "commerciële radio meug" op een major enerzijds, en anderzijds ook wel al wat bereikt te hebben, een mooiere spot te geven. Zie ook de settijden die sommige acts op de TWO krijgen e.d.

Het lijkt er meer op dat achter de coulissen BKS een slechte naam heeft gekregen (slechte backstage, slechte communicatie,... geen idee ik hoop dat ik fout ben). Northside zal misschien wel een grotere portemonee hebben dan BKS, maar zo veel groter dat ze zowel Pulp, The Smile als Massive Attack kunnen overbieden, dat geloof ik niet. Want let's be honest alleen Pulp of The Smile ipv Disclosure, ging al een heel ander totaalbeeld van de line up geven.

Ik hoop dat ik de bal hier volkomen mis sla, en ze gewoon echt een opeenstapeling van pech hebben gehad. Maar van de laatste 6 headliners, geloof ik alleen dat Justice écht lang op voorhand de bedoeling was en hoog op hun wishlist stond.
Ik ben verder ook enkel fan, dus weet het ook niet, maar ik heb het idee dat de backstage juist dik in orde is met Beekse Bergen als extraatje. Ik meen ooit ergens gehoord te hebben dat artiesten dat heel prettig vinden. Verder is de backstage zelf, daar waar je kunt eten, erg ruim en idyllisch met leuke zitjes onder parasols/tentjes, dat weet ik wel uit eigen ervaring. En de zelfbedieningtap, de gratis cocktails en barbecue met gamba’s op de grill konden er ook wel mee door. ;-)

Verder noem je drie acts. Ik denk dat The Smile in de broekzak van Mojo zit als je ziet waar ze spelen. Massive Attack, las ik in dit forum, zit bij Greenhouse Talent en die wilden hen zelf plaatsen. Dus hoeft Northside enkel te overbieden voor Pulp.
Als dit klopt lijken het drie missers terwijl BKS misschien enkel overboden is door Northside die misschien daadwerkelijk een dikkere portemonnee hebben, een bevriende boeker, meer Pulp-fans op het terrein, whatever.
Ik wil alleen maar zeggen, zonder de ins & outs te kennen, kun je in mijn ogen lastig spreken van een misser, of welk label je er ook op wil plakken. Het zou een misser zijn als ze niet aan deze acts dachten, maar dat kan ik me niet voorstellen.

Maar ik had zeker Pulp heel graag gezien. Het is wel zonde dat ze niet op BKS staan. En er zijn ook wel iets minder van dit soort bands op BKS dan enkele jaren terug.
 

liluzi

Randprogramma
3 feb 2019
128
80
Sorry als het al is gevraagd maar heeft iemand het doorverkoopplatform al gespot dit jaar?
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.349
5.045
Ik ben verder ook enkel fan, dus weet het ook niet, maar ik heb het idee dat de backstage juist dik in orde is met Beekse Bergen als extraatje. Ik meen ooit ergens gehoord te hebben dat artiesten dat heel prettig vinden. Verder is de backstage zelf, daar waar je kunt eten, erg ruim en idyllisch met leuke zitjes onder parasols/tentjes, dat weet ik wel uit eigen ervaring. En de zelfbedieningtap, de gratis cocktails en barbecue met gamba’s op de grill konden er ook wel mee door. ;-)

Verder noem je drie acts. Ik denk dat The Smile in de broekzak van Mojo zit als je ziet waar ze spelen. Massive Attack, las ik in dit forum, zit bij Greenhouse Talent en die wilden hen zelf plaatsen. Dus hoeft Northside enkel te overbieden voor Pulp.
Als dit klopt lijken het drie missers terwijl BKS misschien enkel overboden is door Northside die misschien daadwerkelijk een dikkere portemonnee hebben, een bevriende boeker, meer Pulp-fans op het terrein, whatever.
Ik wil alleen maar zeggen, zonder de ins & outs te kennen, kun je in mijn ogen lastig spreken van een misser, of welk label je er ook op wil plakken. Het zou een misser zijn als ze niet aan deze acts dachten, maar dat kan ik me niet voorstellen.

Maar ik had zeker Pulp heel graag gezien. Het is wel zonde dat ze niet op BKS staan. En er zijn ook wel iets minder van dit soort bands op BKS dan enkele jaren terug.
Sorry maar als Brobbey, Gimenez, of De Jong in een wedstrijd 7 kansen missen en je speelt daardoor slechts gelijk. Dan heb je gewoon niet goed gepresteerd. Dan kan je hond wel verkouden zijn of je kind proefwerkweek hebben op school.. je staat daar om goals te maken, dat is je taak. En als je dat een paar keer achter elkaar lijkt te doen dan interesseert men de ins en outs echt niet meer.

BKS vraagt gewoon de hoofdprijs en kunnen dat eerlijk gezegd gewoon niet waarmaken dit jaar. En ja, je kan pech hebben. Maar in 2 jaar tijd: DJVT, Goldband, Disclosure, Chemical Brothers, Oscar & The Wolf, Mula B, Ki/Ki, Jarreau Vandal, Job & Fred Band, Sophie Straat, Dorian Electra etc. boeken is geen pech, maar beleid. Tegenwoordig noemen we dat een Mislintatje.

En wij critici zijn ook fan, juist daarom benoemen we dit. Bij Pinkpop of Werchter interesseert het me weinig meer wat er wel of niet staat of welke koers ze varen.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.349
5.045
En zit BKS misschien toch in verkeerde weekend? De eerste jaren wisselde ze zo nu en dan van weekend. Tot ze met Pinkpop gelijk vielen. Vraag me af of een week eerder of later iets anders zou kunnen betekenen voor het affiche.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken