Best Kept Secret 2024

noid

Geliefde act
19 dec 2017
1.829
825
Friendly Fire is in Nederland de nummer twee op ruime achterstand van Mojo. Dat zorgt ervoor dat het een uitdaging blijft om grote buitenlandse namen te boeken. Uiteraard profiteren ze regelmatig van FKP Scorpio die een aanbod bij een artiest kan neerleggen voor meerdere shows in Europa.

De afgelopen twee jaar (en met name vorig jaar) hebben ze wat pech gehad met het boeken. Soms zit het mee (Radiohead) en soms zit het tegen (The National dit jaar). Je kunt niet zeggen dat Justice en St. Vincent slechte boekingen zijn. Menig festival had die willen hebben. Dus zo slecht is het allemaal ook weer niet.
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.223
2.165
Tsja dat is precies het pijnpunt waarover het hier de laatste maanden al vaker is gegaan: wij willen liever Pulp en Blur, de organisatie misschien eigenlijk ook wel, maar met Disclosure verwachten ze (al dan niet terecht; ik vrees ook wel terecht) meer kaarten te verkopen.
Herkenbaar, al ben ik bang dat ze met Disclosure toch echt de plank misslaan. Vanuit het type festival dat BKS wil zijn had ik liever gezien dat ze voor een kleinere naam waren gegaan en dan wat extra hadden kunnen inzetten op de midden- of undercard. Disclosure sluit muzikaal niet goed aan op BKS en bovendien hebben zij ook een tamelijk belabberde live-reputatie. En het zal ze ook niet helpen dat er daarna nog een Ki/Ki geprogrammeerd staat.
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.223
2.165
Friendly Fire is in Nederland de nummer twee op ruime achterstand van Mojo. Dat zorgt ervoor dat het een uitdaging blijft om grote buitenlandse namen te boeken. Uiteraard profiteren ze regelmatig van FKP Scorpio die een aanbod bij een artiest kan neerleggen voor meerdere shows in Europa.

De afgelopen twee jaar (en met name vorig jaar) hebben ze wat pech gehad met het boeken. Soms zit het mee (Radiohead) en soms zit het tegen (The National dit jaar). Je kunt niet zeggen dat Justice en St. Vincent slechte boekingen zijn. Menig festival had die willen hebben. Dus zo slecht is het allemaal ook weer niet.
Ik heb de indruk dat het voordeel van FKP Scorpio de laatste jaren wat verdwenen is. Radiohead hebben ze destijds samen met een paar festivals binnengehaald. Northside zat toen bijvoorbeeld ook nog bij FKP Scorpio. Maar van dat gezamenlijk inkopen zie je nu niet zoveel meer. Zie bijvoorbeeld Live /s Live dat ook bij Scorpio zit, dat catering en podium heeft gedeeld met BKS, maar waar nauwelijks overlap in de programmering zit.

Wat Mojo bovendien steeds meer lijkt te doen is om zaalboekingen te combineren met een festivalboeking het jaar daarna. Ik weet niet of het echt zo werkt, maar het lijkt erop dat Friendly Fire er bij bijvoorbeeld the Smile en the National veel moeilijker tussenkomt, omdat Mojo de zaalboeking ook heeft gedaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: noid en dfrvanloon

noid

Geliefde act
19 dec 2017
1.829
825
Ik heb de indruk dat het voordeel van FKP Scorpio de laatste jaren wat verdwenen is. Radiohead hebben ze destijds samen met een paar festivals binnengehaald. Northside zat toen bijvoorbeeld ook nog bij FKP Scorpio. Maar van dat gezamenlijk inkopen zie je nu niet zoveel meer. Zie bijvoorbeeld Live /s Live dat ook bij Scorpio zit, dat catering en podium heeft gedeeld met BKS, maar waar nauwelijks overlap in de programmering zit.

Wat Mojo bovendien steeds meer lijkt te doen is om zaalboekingen te combineren met een festivalboeking het jaar daarna. Ik weet niet of het echt zo werkt, maar het lijkt erop dat Friendly Fire er bij bijvoorbeeld the Smile en the National veel moeilijker tussenkomt, omdat Mojo de zaalboeking ook heeft gedaan.
Dat is het grote voordeel van Mojo. Die kunnen bands boeken op heel veel plekken en festivals en dat is natuurlijk interessant voor een band.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
Blur was weer een ander verhaal. Die zaten vorig jaar gewoon in het rooster van Friendly Fire. Maar vanwege de Primavera's paste BKS niet in het tourschema. En vervolgens zette Friendly Fire ze in de Ziggo neer. Maurits heeft toen in een van de interviews ook toegegeven dat ze Blur geprobeerd hebben maar dat het uiteindelijk niet paste.

Rond Pulp is het denk ik eerder de vraag of prijs en aantal bezoekers dat voor Pulp zou komen passen.
Tsja maar dan wordt je dus een 13 in een dozijn festival en geef je toe aan de wansmaak in plaats van mensen muzikaal opvoeden. Juist wel Pulp durven boeken is juist het lef wat je mist in NL. We hebben steeds onze mond vol over cultuur, en geven hoge kortingen. Maar was is het nut daarvan als je vervolgens geen cultuur maar mainstream bied?
 
  • Leuk
Waarderingen: gesp, noid en mattman

noid

Geliefde act
19 dec 2017
1.829
825
Tsja maar dan wordt je dus een 13 in een dozijn festival en geef je toe aan de wansmaak in plaats van mensen muzikaal opvoeden. Juist wel Pulp durven boeken is juist het lef wat je mist in NL. We hebben steeds onze mond vol over cultuur, en geven hoge kortingen. Maar was is het nut daarvan als je vervolgens geen cultuur maar mainstream bied?
Ik begrijp je gevoel en hoop ook dat BKS dat festival weer gaat worden maar ben bang dat er onder aan de streep gewoon ordinair geld verdiend moet gaan worden en dan is Pulp misschien een te groot financieel risico .
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.936
8.576
Ik begrijp je gevoel en hoop ook dat BKS dat festival weer gaat worden maar ben bang dat er onder aan de streep gewoon ordinair geld verdiend moet gaan worden en dan is Pulp misschien een te groot financieel risico .
Vraag me af of zo’n Justice echt zoveel meer mensen naar de Beekse Bergen trekt dan. Zo’n grote naam is dat nu ook weer niet toch? Of onderschat ik dat (want had die ook eerder in de Two verwacht als je me een jaar geleden vertelde dat BKS die zou boeken).
 
Laatst bewerkt:

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.223
2.165
Dat is het grote voordeel van Mojo. Die kunnen bands boeken op heel veel plekken en festivals en dat is natuurlijk interessant voor een band.
Tja, en wat doe je dan als Mojo - je boekt op Lowlands 3 headliners die je al twee jaar overal geboekt hebt…. Dan moet Friendly Fire er gewoon beter zijn best voor doen
 

noid

Geliefde act
19 dec 2017
1.829
825
Vraag me af of zo’n Justice echt zoveel meer mensen naar de Beekse Bergen trekt dan. Zo’n grote naam is dat nu ook weer niet toch? Of onderschat ik dat (want had die ook eerder in de Two verwacht als je me een jaar geleden vertelde dat BKS die zou boeken).
Ik vind Justice een echte BKS naam. Niet standaard, redelijk exclusief en passend bij het festival. Probleem zit meer bij de andere headliners.

In combinatie met PJ Harvey zal het best aardig verkopen.
 

noid

Geliefde act
19 dec 2017
1.829
825
Tja, en wat doe je dan als Mojo - je boekt op Lowlands 3 headliners die je al twee jaar overal geboekt hebt…. Dan moet Friendly Fire er gewoon beter zijn best voor doen
Het maakt bijna niet meer uit wat Lowlands en in mindere mate DTRH boekt want het verkoopt toch wel uit. Daar wordt je lui van en waarom zou je dan nog dure, risicovolle headliners boeken?
 
  • Leuk
Waarderingen: davadude

timbo

Campingartiest
3 jun 2019
79
124
Volgens Jos in de Festileaks podcast krijgen we dit jaar een grotere en betere Casbah!
Goed nieuws dit! Ik was al team halfvol en dit maakt mijn zin in de komende editie alleen maar groter. Ik snap de discussie over de (ONE) headliners, het zijn voor mij alle drie geen must sees, maar aan de andere kant heb ik ze ook alle drie nog nooit live gezien dus ik laat me heel graag verassen!
 

gguuss

Dagopener
15 jan 2014
535
181
Vraag me af of zo’n Justice echt zoveel meer mensen naar de Beekse Bergen trekt dan. Zo’n grote naam is dat nu ook weer niet toch? Of onderschat ik dat (want had die ook eerder in de Two verwacht als je me een jaar geleden vertelde dat BKS die zou boeken).
Ik heb justice in de zomer van 2017 voor het eerst en ook weer voor het laatst gezien. Het was echt te gek, ik overweeg alleen voor hen een dagticket te kopen. Heb dat weekend een bruiloft dus kan alleen zondag. Heb iig geluk met de dagindeling.
 

DJ_Tjorre

Playlistbediener
2 jun 2023
37
69
Om eens advocaat van de duivel te spelen, maar als BKS poogt om het festival wat te verjongen (wat ook blijkt uit hun nieuwe ticket strategie).
Waarom zouden ze dan namen zoals Blur of Pulp vragen? Die lijken me erg duur en weinig populair bij de jongere generatie.
 

pinkwin

Playlistbediener
14 sep 2022
37
16
Hi, weet iemand hoe het de afgelopen jaren zat met goedkopere lastminute dagkaartjes op ticketswap? Waren deze er?
Ik vind 135,- ook echt heel veel geld voor 1 dag..
 
  • Leuk
Waarderingen: daily

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.252
3.817
Hi, weet iemand hoe het de afgelopen jaren zat met goedkopere lastminute dagkaartjes op ticketswap? Waren deze er?
Ik vind 135,- ook echt heel veel geld voor 1 dag..
Ze hebben hun eigen resale platform. Daar kon je vorig jaar tot 2 weken voor BKS prima goedkope tickets vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: pinkwin

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
Om eens advocaat van de duivel te spelen, maar als BKS poogt om het festival wat te verjongen (wat ook blijkt uit hun nieuwe ticket strategie).
Waarom zouden ze dan namen zoals Blur of Pulp vragen? Die lijken me erg duur en weinig populair bij de jongere generatie.
Dat is erg denigrerend naar de jongeren. Waarom zouden die Blur of Pulp niet kunnen waarderen? Alsof dat alleen maar dom dansvolk is of niet verder komen DJVT. Ik snap echt heel dat advocaat van de duivel spelen principe niet echt.
 
  • Leuk
Waarderingen: mattman

Gebruikers die dit onderwerp bekijken