Nog even over de identiteit van het festival met de 'nieuwe' programmering: ik denk dat iedereen hier wel ziet dat er een trend is. Wat meer dansmogelijkheden (bewuste koerswijziging, aldus Maurits), een paar acts die er meer zijn om kaarten te verkopen dan dat ze passen bij het originele BKS (volgens mark ook bewust) en de laatste twee jaar iets minder aansprekende grote indienamen (dat lijkt niet helemaal bewust te zijn; The National was dit jaar de bedoeling geweest).
De vraag is nu wat mij betreft in hoeverre deze trend zich de komende jaren steeds verder gaat doorzetten, of in hoeverre dit nu in principe de 'nieuwe' identiteit is. De mensen die op basis van een paar wijzigingen voor deze editie al moord en brand schreeuwen, overdrijven naar mijn idee hoe groot de koerswijzigingen nu al zijn. Ik moet hierbij eerlijk zeggen dat ik zelf vorig jaar de eerste weken na de bekendmaking van de line-up ook moord en brand schreeuwde. Maar eenmaal op het terrein bleek het wat mij betreft allemaal wel mee te vallen en was er bij vrijwel ieder optreden een volle tent met dedicated publiek, net als de eerste jaren. Acts als Young Fathers en Lankum, die me nog amper iets zeiden toen de line-up bekend werd gemaakt, werden nieuwe favorieten.
Volgens mij is voor vrijwel iedere BKS-liefhebber van het eerste uur ook in 2024 een vergelijkbare ervaring mogelijk. Wel ben ik benieuwd hoe dit er in pak-hem-beet 2028 uitziet. Als het aandeel Disclosure-achtige boekingen dan veel verder is gegroeid en als je dan net als bij veel andere festivals nu halflege tenten voor de spannendere acts krijgt, dan wordt de ingezette trend echt problematisch. Hopelijk komt het niet zo ver.