Best Kept Secret 2024

Uit oprechte interesse: waarom zouden ze in Biddinghuizen spijt hebben? Het festival verkoopt in een paar minuten uit.
Festileaks heeft vorig jaar een goed artikel geschreven over de balans die wat zoek is in het publiek. De wat moeilijkere acts krijgen daar niet alle aandacht meer. De organisatie bestaat natuurlijk ook uit muziekliefhebbers die graag iets moois willen laten zien, daarom gaf Van Eerdenburg in interviews na Wilco en Cave al aan het persoonlijk jammer te vinden dat hier niet meer publiek op afkwam. Vorig jaar trokken veel acts zonder beat blijkbaar vrij weinig publiek. Ik ken een van de medewerkers van het huidige Lowlands en weet zo dat ze bewust wel weer iets meer 'naar links' proberen te programmeren. (Spijt is natuurlijk eigenlijk wel een te groot gekozen woord; men is daar in de basis nog steeds blij met wat Lowlands is en uiteraard ook met hoe goed het verkoopt)
 
  • Leuk
Waarderingen: Davidd, noid en breadant
Het was weer een mooi weekend! Hierbij mn beste (6) en slechtste (0) van mn vijfde BKS.

0: zowaar geen act totaal waardeloos.
1: De Jeugd van Tegenwoordig
2: La Femme, Floating Points
3: Katy Kirby, Snooper, Ki/Ki, Merol, Mildlife, Lambrini Girls
4: English Teacher, BadBadNotGood, Viagra Boys, Etran de l'air, Parcels, Altin Gün, Thandii, Neomi, Amyl & The Sniffers
5: St. Vincent, Baxter Dury, Grace Cummings, Tramhaus, Jockstrap, PJ Harvey, Justice
6: Slowdive

Zoals de meesten al concludeerden waren de subs in de two de echte headliners. Het was fijn dat er eigenlijk altijd een eigen route mogelijk was. Waar ik heb genoten van PJ Harvey, waren mn vrienden bij Dorian Electra. Verder was het geluid overal echt goed dit jaar, heb ik genoten van het eten en het weer, en was de Casbah veel beter.

Dingen die beter kunnen: de headliners (2/3 konden me niets schelen), de programmering op de One (geen idee wat wel zou werken hier in deze tijden waarin het verschil in productiegrootte exponentieel oploopt naarmate een act groter/bekender wordt), de doorstroom bij de casbah (kan soms totaal vast staan tussen de bar en de tent), geluid op het terrein (de driehoek tussen casbah, floor, en Coney island was de hel s avonds qua muziek die door elkaar toeterde, sowieso mocht de floor wel een goede slag minder luid).

Ik denk daarnaast ook even dat er twee dingen uit elkaar gehouden moeten worden. Ten eerste het veranderde programma. Qua acts lijkt het een beetje op de eerste 4 jaar van DTRH, waar ook werd gezocht naar een mix van Indië en wat andere acts. Persoonlijk zou ik het mooi vinden als dat bereikt wordt want DTRH nu is in geen verste verte meer het festival van toen. Ik denk dat dit kan werken, zoals ik al zei was er altijd een goede route beschikbaar om enkele acts heen. Maar dat neemt niet weg dat 2 van je 3 namen bovenaan echt ruk zijn en verder het programma op de One ook wel te wensen overlaat, eigenlijk al sinds 2019.

Ten tweede het publiek. Ik denk eigenlijk dat overal mensen asocialer zijn geworden. Ook met een alternatiever programma had je hier wss last van gehad, het is was het is. En het viel me nog mee, vergeleken met andere concerten en festivals. En ja, het veranderende programma brengt ook een ander publiek, maar tis me te makkelijk om te zeggen dat dat de enige reden is. Ook in een wereld met Slowdive en PJ als headliner, had je nu asocialere mensen gehad.
 
Op de wat tegenvallende vrijdag vreesde ik nog wel voor het weekend. Gelukkig compenseerden de zaterdag en zondag dat ruimschoots. Beide dagen hadden een TWO naam van de buitencategorie (Slowdive en PJ Harvey) en een naam voor de nodige bak energie en blauwe plekken (Osees en Amyl). Op zondag werd het daarna nog heerlijk doorgetrokken naar Justice en Floating Points. Op met name de vrijdag en enigszins de zaterdag miste ik toch wel een headliner waar ik enthousiast van werd. Hopelijk volgend jaar meer geluk. Het terrein en de sfeer blijft iets waar ik elk jaar weer naar uit kijk.

Het eten was prima, maar ik ben er minder ondersteboven van dan in eerdere jaren. Een aantal tentjes blijft jaarlijks terugkeren en uitbreiden met meerdere 'vestigingen'. Daardoor mis ik wel de wat kleinere onderscheidende tentjes. Daar stond weliswaar vroeger een flinke rij, maar die was het vaak waard.

Top 20:

1. Slowdive
2. PJ Harvey
3. Amyl and the Sniffers
4. Justice
5. Osees
6. Jockstrap
7. Upchuck
8. Tramhaus
9. Ratboys
10. Etran De L'Air
11. Floating Points
12. St. Vincent
13. La Femme
14. CMAT
15. Viagra Boys
16. Mannequin Pussy
17. The Armed
18. Gurriers
19. Vince Staples
20. Ada Oda

In totaal iets meer dan 30 acts gezien. Waarbij De Jeugd en Disclosure toch wel echt beschamend waren.
 
Het viel ons inderdaad ook al op dat er veel tentjes van de zelfde franchises over het terrein staan. Verder is het eten en het bier gewoon echt crimineel duur voor wat je krijgt, maar dat is overal zo en is blijkbaar onomkeerbaar. In het kader van betaalbaarheid en om de jeugd aan te trekken mogen er best wat simpelere goedkopere dingen te eten zijn, zoals die friet foodtruck.

Het leek er trouwens op dat er best wel wat meer jeugd aanwezig was dan normaal. Ik gok dat ze dat met een (durf het bijna niet te zeggen) Cigarettes After Sex (sub)headline boeking die wel een beetje een inkoppertje gaat zijn volgend jaar ook wel door gaan zetten i.c.m. de New Generation tickets.
 
  • Leuk
Waarderingen: selurxela
Cigarettes After Sex kan gewoon headlinen als ik de headliners dit jaar kijk. Die verkopen gewoon het ziggodome meerdere keren uit iets wat een paolo nutini niet doet, denk de grootste zaal show van hem zover Paradiso grote zaal was.
 
Betreft de discussie rondom "middelen":
  • Het is qua acts op BKS echt misplaatst om cocaïne of MDMA te gaan nemen, het is zelfs een beetje triest als je dat nodig hebt om te genieten. Het is niet alsof BKS tot 6 uur in de ochtend doorgaat.
  • Betreft roken in tenten inderdaad asociaal om het midden tussen het publiek te doen. Rook zelf alleen als ik zeker weet dat er niemand om me heen zit, zodat anderen er ook geen last van hebben.
  • De post van @Matthijs slaat de spijker op z'n kop, voor mij is hetgeen wat BKS uniek maakte een beetje aan het verdwijnen. Met name het publiek dat het aantrekt is geen positieve ontwikkeling. Als ik dat soort mensen tegen wil komen koop ik wel een ticket voor Ploegendienst of Duikboot festival.
Ik hoop volgend jaar op weer eens een lekkere rockdag en hoop er dan ook zeker weer eens bij te zijn.
 
Ja, zoals de kaarten nu geschud zijn, lijken Fontaines en Cigarettes volgend jaar goede kans op de headlinerposities te maken.
 
Betreft de discussie rondom "middelen":
  • Het is qua acts op BKS echt misplaatst om cocaïne of MDMA te gaan nemen, het is zelfs een beetje triest als je dat nodig hebt om te genieten. Het is niet alsof BKS tot 6 uur in de ochtend doorgaat.
  • Betreft roken in tenten inderdaad asociaal om het midden tussen het publiek te doen. Rook zelf alleen als ik zeker weet dat er niemand om me heen zit, zodat anderen er ook geen last van hebben.
  • De post van @Matthijs slaat de spijker op z'n kop, voor mij is hetgeen wat BKS uniek maakte een beetje aan het verdwijnen. Met name het publiek dat het aantrekt is geen positieve ontwikkeling. Als ik dat soort mensen tegen wil komen koop ik wel een ticket voor Ploegendienst of Duikboot festival.
Ik hoop volgend jaar op weer eens een lekkere rockdag en hoop er dan ook zeker weer eens bij te zijn.
Ik stond even tijdelijk bij te komen net achter de pit tijdens Amyl zo'n 10 minuten voor het einde, staan twee gasten voor me aan een sleutel te ruiken. Nou, sorry hoor, maar als je van Amyl in de pit niet voldoende natuurlijk adrenaline krijgt dan weet ik het ook niet meer... Geen idee trouwens hoe snel dat qua werking inslaat, maar wellicht zijn ze erg hard gegaan op Tamino...
 
Cigarettes After Sex kan gewoon headlinen als ik de headliners dit jaar kijk. Die verkopen gewoon het ziggodome meerdere keren uit iets wat een paolo nutini niet doet, denk de grootste zaal show van hem zover Paradiso grote zaal was.
Voor zijn pauze stond Nutini in de AFAS. Toen hij na de pauze terugkwam was het twee keer Paradiso Grote Zaal wat voor een behoorlijke prijs toch in luttele minuten uitverkocht was. Kort na die concerten werd bekendgemaakt dat hij headliner van DTRH 2023 was, dat zal geen toeval zijn geweest.
 
  • Leuk
Waarderingen: residentalien
Ik ga later nog nog een uitgebreider verslag schrijven. Ik heb me nog steeds prima vermaakt, met heel veel goede bands. Daar zit zeker het porbleem niet. Maar het werd nooit persoonlijk om eerlijk te zijn. PJ Harvey, erg sterk.. maar het weet me ook niet snoeihard te raken. Slowdive deed dit eerder wel, maar nu voor de 3e keer was het nog steeds erg goed, maar kwa voorpret en nasleep kan ik het ook weer vrij snel naast mij neerleggen. Persoonlijk ben ik een introvert, en ben niet zo van het extravagante. Dat vond ik van de eerste BKS editie zo goed bij mij als persoon passen. En ik merk aan dat alles dat BKS letterlijk kleurrijker is geworden. en daarmee minder voor mij aan het worden is. Volgend jaar wil ik eerst een affiche zien voordat ik een kaartje koop. en misschien dat ik volgend jaar het maar gewoon is terug ga schroeven na een dagkaartje. Al hoe wel de 125,00 voor een dagkaartje (volgend jaar nog meer), voor mij weinig dagen het echt waard geweest zou zijn.

Gewoon heel veel "7 tjes bands" wat anzich prima is. Maar eerder had BKS meer negens en tienen voor mij persoonlijk. En het eind verslag zal meer positiviteit bevatten hoor. Maar misschien is een muzikale sabatical geen slecht idee voor mij.
 
Betreft de discussie rondom "middelen":
  • Het is qua acts op BKS echt misplaatst om cocaïne of MDMA te gaan nemen, het is zelfs een beetje triest als je dat nodig hebt om te genieten. Het is niet alsof BKS tot 6 uur in de ochtend doorgaat.
Ik hoop volgend jaar op weer eens een lekkere rockdag en hoop er dan ook zeker weer eens bij te zijn.
Mijns inziens niet triester dan alcohol drinken, gaan we dat ook 'verbieden'?
 
Weer terug op aarde na een fantastisch weekend.

Top 5 acts:
- Slowdive
- Justice
- Droom Dit
- PJ Harvey
- Vince Staples

Ik heb ook niets met DJVT of Goldband en zie liever ook geen Disclosure, Oscar & the Wolf als headliner maar het zal er niet voor zorgen dat ik volgend jaar niet ga. Ik koop blind weer een ticket omdat ik zeker weet dat ik weer maanden voorpret met inluisteren ga hebben en ik drie dagen vol kan plannen met goed eten, interessante live-acts op een van de mooiste en mooist aangeklede festivalterreinen van Nederland.

Merk wel dat het festival interessanter wordt voor meer mensen uit mijn vriendenkring. We gaan daardoor met een grotere groep waarvan een aantal wel in de nacht van The Floor genieten doorgaan met een pilletje. Overdag gaan ze gewoon mee naar Droom Dit en houden daar prima hun mond ;)

Waarom is het overigens nou weer misplaatst om specifiek op BKS middelen te gebruiken? Is dat het niet altijd dan?
Volgens mij is er tot 4 uur van alles te doen en zien wat interessant is als je aan de drugs bent.
 
Overigens: is men hier zo antikapitalistisch dat een tentje van Lidl al stoort? Dat is toch net zo commercieel als Moyee koffie of Oatly? Ik vond die tent van Lidl ook nog best geinig gedaan (en vooral overdreven duur, maar dat gold voor ALLE horeca). En los daarvan: het is niet zo alsof er voor ieder optreden geroepen wordt dat het gesponsord wordt door Jupiler o.i.d.

Van alle dingen waar ik me aan heb kunnen storen was dit wel het laatste denk ik.
 

Users who are viewing this thread