Ik heb eens goed in Spotify zitten kijken hoe "groot" deze nu aangekondigde line up nu is...
En op voorhand, je kan van alles zeggen van deze methode, maar niet dat het NIETS zegt ;-)
Wel op voorhand:
De Spotify monthy listenings zijn gebaseerd op nu. Dus bandjes uit 22 en 23 kunnen toen echt wel kleiner geweest zijn. En in sommige gevallen (toen een hype) ook groter.
Ik heb de overduidelijke ST Paul voetjes op de Floor DJ's er meestal uit gelaten.
Conclusie 1: Op de top 20 artiesten hebben de 2022 en 2023 edities, met déze aangekondigde artiesten duidelijk minder luisteraars en dus exposure. En dat gaat dus echt om de helft. Na PJ Harvey loopt het qua bekendheid op Spotify snel af en dat is volgens mij een herkenbaar beeld.
Conclusie 2: Op de artiesten van 21-40 heeft deze 2024 editie tov 2022 DRIE keer minder luisteraars en tov 2023 VIJF keer minder. Dat is enorm!
Conclusie 3: Er MOET dus nog wel een en ander bijkomen uit dat midden spectrum. Kan gewoon niet anders. We gaan nog worden verrast ;-)
Conclusie 4: Ondanks dat er al best wat The Floor namen gedeeld zijn, we missen echt nog wat credible dance acts die een tent op de kop kunnen zetten of verbazen. In 22 JamieXX, 2 many dj's, YIN YIN en John Talabot. In 23 Royksopp, Haai en Young Marco en in 24 alleen nog Floating Points
Ik was enorm negatief over deze eerste worp (mis helaas ook headliners die mij persoonlijk veel aanspreken als LCD, Pulp en National), maarrrrr er zit potentie in wat er nog komt en tussen wat er al is ook al weer voldoende interressants gehoord dat ik niet kende en toch ga checken.
Ik heb de kaarten alweer binnen voor het hele weekend!!