Bon, we zullen hier eens even Blur verdedigen!
Ach welnee, Blur zou AFAS nog wel vol krijgen, maar daar heb je het wel mee gehad.
Sinds wanneer is dat niet voldoende om BKS te headlinen? Eventjes een lijst van BKS headliners die nooit een grotere zaal dan AFAS gevuld hebben in Nederland (sommigen misschien uit eigen keuze, dat laat ik in het midden):
Sigur Ros, Damien Rice, Pixies, Franz Ferdinand, The Libertines, Noel Gallagher, Beck, Jamie XX, Run The Jewels, LCD Soundsystem, Christine and the Queens, Kraftwerk, Massive Attack, The Strokes
Als je die lijst nog aanvult met artiesten die pas veel later dan hun BKS passage een Ziggo vulden (of net veel eerder), dan zijn er gewoon een stuk meer BKS headliners die AFAS spelen dan BKS headliners die Ziggo spelen.
Het kan aan mij liggen, maar Blur verkoopt hun dag op de Lokerse Feesten niet eens instant uit. Dat zijn hoop en al, wat, 10.000 tickets?
Volgens mij is de Lokerse Feesten in z'n bestaan maar 2 of 3x uitverkocht op een dag. Kraftwerk was er bv ook niet uitverkocht. Damien Rice en Christine and the Queens ook niet (toch allen BKS headliner geweest). Het zijn 15.000 tickets trouwens. Maar naar mijn gevoel is dat toch lastiger uitverkopen dan bv een sportpaleis, getuige het aantal bands dat er stonden die niet
Er worden hier bands als Arcade Fire (pre-Butler cancel) gewoon een Ziggo Dome / Sportpaleis vuller (sure, de ene passage al vlotter dan de andere) genoemd die dan zogezegd 'kleiner' zouden zijn dan Blur.
Als ik Google, vind ik daar dit over:
"
Arcade Fire zette in een lang niet
uitverkochte Ahoy Rotterdam een uiterst strakke show neer" (2018)
"Ook hun concert op 29 september in de Ziggo Dome is niet uitverkocht." (2022)
Het is natuurlijk altijd moeilijk vergelijken, want er spelen veel zaken mee in het uitverkopen van een zaal (momentum, periode, prijs, ...) Maar ik zie Blur eigenlijk toch als een band die ook tussen AFAS en Ziggo Dome zou zitten. Getuige de 8.000 tickets die ze op dag 1 van de Lokerse Feesten ticketverkoop geschoven hebben. Beetje vergelijkbaar dus met Arcade Fire. Kleiner was misschien inderdaad een foute inschatting van mezelf.
Kijk ook hoe tijdens De Tijdloze zowel op Stubru als hier, er gewoon.. geen of nauwelijks Blur te horen is terwijl dat wél het geval is voor een Oasis, AM, The Strokes etc.
Dat Oasis of AM groter zijn dan Blur, zal volgens mij ook niemand ontkennen. The Strokes lijkt me toch op een gelijke hoogte te staan. Als je naar de Tijdloze 2022 kijkt, heeft Blur 6 noteringen en The Strokes 4.
Ik geloof zeker dat sommigen (mezelf inclusief) Blur misschien groter inschatten dan ze zijn. Maar ik vind toch ook dat veel anderen hier Blur dan weer kleiner inschatten dan ze zijn.