Best Kept Secret 2022 - Nieuws en Geruchten

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.122
1.140
Metronomy, wat een feest gisteren! Die hebben veel zieltjes gewonnen denk ik.

Uitgebreider verslag volgt nog.
 
  • Leuk
Waarderingen: yeaghi

zworp3

Support act
17 mei 2018
814
528
Ik neem mijn opmerking bij de eerste - toen gemeld als enige - drop over dat ik gewoon veel namen wil hebben om uit te kiezen terug. Gooi al die kleine kutgaragebands maar in de kliko, want we hadden Nick Cave and the Bad Seeds.

Wat een show, ik had een fantastische plek en daardoor een intense ervaring met Nick en de mensen om me heen.

Daarna nog 2ManyDJs live. Is er ergens een interview ofzo waarin de heren uitleggen wat ze precies doen? Het klonk zoals een liveset van een danceproducer die zijn tracks in Ableton ingeladen heeft en dan de verschillende sporen apart kan bewerken. Maar in dit geval dus niet met eigen nummers, nou ja, wel een paar eigen remixen (Rosalía, Wet Leg, Sylvester) maar vooral andermans nummers. En dat dan gecombineerd met hoeseffecten zoals bij de Radio Soulwax-optredens. Maakt het allemaal nòg wat gelikter en dat is best wel heel lekker, in ieder voor een keertje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.226
4.810
Nick Cave was briljant en Black Midi en Amenra waren ook tof. Verder vond ik in de breedte wel een minder dagje dan de zaterdag. Ik heb overigens niks met King Gizzard, dat kwartje wil bij mij nog niet echt vallen na ze meermaals live gezien te hebben.

Verder blijven de overige nonsens-podia een doorn in get oog. Gisteren bij Nick Cave stond ik redelijk vooraan en hoorde alsnog de bassen van The Floor er doorkomen, vooral bij de rustige nummers. Hoe goed Cave ook was, organisatorisch is dat gewoon enorm jammer.
 

Lion

Dagopener
7 mrt 2017
722
1.454
Had niet verwacht dat de zondag nóg beter zou zijn dan de zaterdag. Nick Cave was zo intens vooraan. Voor mij ook een van de beste shows die ik ooit gezien heb.

Gisteren waren er twee bands die in het water sprongen na de show (Wolf Alice en King Gizzard). Dit was mijn eerste BKS. Zijn er in vorige edities ook artiesten in het water gesprongen, of is het toeval dat het twee shows achter elkaar is gebeurd?
 
Laatst bewerkt:

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.660
2.222
Had niet verwacht dat de zondag nóg beter zou zijn dan de zaterdag. Nick Cave was zo intent vooraan. Voor mij ook een van de beste shows die ik ooit gezien heb.

Gisteren waren er twee bands die in het water sprongen na de show (Wolf Alice en King Gizzard). Dit was mijn eerste BKS. Zijn er in vorige edities ook artiesten in het water gesprongen, of is het toeval dat het twee shows achter elkaar is gebeurd?

Voor Wolf Alice was het al de tweede keer dat ze het deden. De vorige keer in 2018 deden ze het ook, hoewel iets minder diep in het meer. De zanger van Future Islands heeft wel nog ooit een ommetje gemaakt, maar niet het meer in.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.765
8.330
Heerlijke deze reacties. Ook degene over de nieuwe richting en indeling van het terrein. Laat die lijstjes maar komen.

Volgend jaar wil ik daar toch weer rondlopen hoor.
 

Joris De Brul

Randprogramma
13 feb 2017
174
40
Ik ben niet geweest, maar lees hier nu verschillende reacties dat er veel gebabbeld werd door bezoekers ipv van het concert te genieten.
Jammer, want net daarom ga (ging?) ik net graag naar BKS. Meer muziekliefhebbers dan toeristen.

Op festivals wat minder (tenzij vooraan), maar op concerten ga ik hen dat gewoon zeggen. Dat ze ofwel achteraan moeten staan of op cafe gaan ipv concertticket te kopen.
Idem met mensen die constant zitten te filmen voor mijn neus.
En dat helpt meestal wel.
 

zworp3

Support act
17 mei 2018
814
528
Op de tweede rij bij Alt-J een groepje luide praters. Dat verwacht je toch niet. De bezoekers die tegen het hek stonden ook niet, maar de praters vonden het alleen maar raar dat mensen zich er zo druk om maakten. Dat ik Alt-J retesaai vond, maakte dat het voor mij tenminste nog enigszins een afleidinkje was.

Zeg misschien wel wat over de geschiktheid als headliner, dat op de tweede rij komen geen enkel probleem was als je kwam aanlopen op het moment dat ze begonnen.
 

noid

Geliefde act
19 dec 2017
1.827
824
BKS 22 is al weer voorbij en wat was het weer geweldig om er te zijn. Vrijdag was qua programma magertjes maar een sublieme DiiV maakte veel goed. Zaterdag was werkelijk een topdag met goede optredens van Pip Blom, Fontaines DC en The Strokes. De shows van Big Thief en Beach House waren van de buitencategorie. De prachtige liedjes van Big Thief die ook steeds meer het experiment opzoeken en de melancholieke dreampop van Beach House waarbij je bij het laatste nummer Over en Over bijna wegzweeft uit de Two. Geweldig!
Zondag vrij rustig begonnen met goede optredens van Novastar en Wolf Alice maar daarna een hele goede King Gizzard die de perfecte festivalband zijn. Zo veel spelplezier, muzikaal talent en goede nummers dan krijg je het veld helemaal mee. En dan moet Nick Cave nog komen. Heb hem al vaker gezien maar nog nooit zo intens goed. Dit was legendarisch. Zijn performance is zo sterk en onontkoombaar dat je niet anders kunt dan kijken en luisteren. Daarnaast was de setlist geweldig en de band in topvorm. Perfecte afsluiter.

Al met al een heerlijk festival gehad en veel van mijn scepsis is verdwenen. Het nieuwe terrein is mij zeer goed bevallen. Wel vind ik de Casbah echt te klein en zouden ze daar met deze programmering wat aan moeten doen want nu kun je daar eigenlijk geen show zien als je niet ruim op tijd er bent. Verder was de vrijdag qua programma echt te mager. Dat moet beter.
 

Dirk Net

Support act
25 nov 2014
989
119
Nou, we zijn weer een weekend ouder en wijzer. Het gevoel moet goed zijn. Met de juiste energie van de band en interactie met t publiek is t feestje zoveel leuker. Als Griam wat meer met t publiek had gesproken, was Fontaines DC zoveel vetter geweest bijvoorbeeld. Als Julian wat nuchterder wasgebleven had het allemaal veel magischer geweest.
Ik heb per dag max 4 bands goed kunnen zien, meer niet. Ik snap niet hoe sommige mensen 7, 8 optredens in een dag kunnen proppen als ze pas beginnen om een uur of 3. Maar soit. Ik heb meer genoten van de kleine podia dan van de grote podia. Ik stond overal zo'n beetje vooraan. The Casbah was veel te klein, maar daar was het publiek wel verreweg het beste. De moshpit was hard maar fair. In the Secret een paar gems gezien, en de reden waarom ik zo van BKS ben gaan houden in de afgelopen jaren (ontdekken). Ik hoop dat de organisatie volgend jaar minder grote acts probeert te boeken en meer kleinere bands probeert aan te trekken, de kwaliteit komt het dat zeker ten goede.
Talk Show en Regressive Left zijn de gems van gitaarminnend BKS. DIIV stond dit keer wel echt gooed zo rond de nacht geprogrammeerd.
The Strokes: mijn verwachting van het optreden was veel te hoog achteraf gezien en Julian Casablancas heeft heel vakkundig in no-time mijn goede gevoel helemaal weggevaagd. "Ride the dragon bro", Nee, dit soort Liam-Galagher-op -Wembley gedrag mag van mij mijlen ver wegblijven van BKS. Gelukkig speede de band nog wel goed en waren die wel serieus. Novastar (wie ? ja, Novastar ! deed de volgende dag precies wat casablancas had moeten doen. Spelen, niet lullen, en vooral laten merken dat je blij bent om te mogen spelen; in t zonnetje met een paar biertje op het zonnedek meer genoten van hem dan van mijnheer Casablancas.....)
En ik wil weer normale kroketten ! Die kimchi kroketten waren echt slecht. En ik heb geen fritz kola gedronken dit jaar.
 
Laatst bewerkt:

zworp3

Support act
17 mei 2018
814
528
Op ongeveer volgorde van wat ik ervan vond. Niet overal even uitgebreid (ik raakte gaandeweg een beetje uitgeschreven).

Nick Cave and the Bad Seeds (ONE, Zondag) Hierboven al beschreven, mooi en intens.
Black Midi (TWO, Zondag) Niet per se fan van de platen van Black Midi, maar toen ik de nummers die ze regelmatig spelen vorige week achter elkaar draaide, klonk het toch wel goed. Dat maakten ze zeker waar. De band is ook heel leuk om naar te kijken op het podium, hebben er duidelijk plezier in.
Yin Yin (Secret, Zaterdag) Lekker feest, precies de juiste band op het juiste moment.
Amenra (TWO, zondag) Lekkere begrafenis, precies de juiste band op het juiste moment.
2ManyDJs (TWO, zondag) Hierboven al beschreven, superlekker.
Yasmin Williams (Casbah, vrijdag) Mooie, rustige show.
Jessie Ware (TWO, vrijdag) Had graag meer uit de begintijd gehoord, maar wat een fijne strakke show. En was die danser nou dezelfde als bij Robyn tijdens haar Honey-tour (oa DTRH 2019)?
Strokes (ONE, zaterdag) In het begin dacht ik nog, die Casablancas is eens niet chagrijnig, fijn. Het werd vervolgens steeds meer een gênante vertoning, maar wel heel strak gespeeld. Beter een bezopen zanger dan een bezopen drummer, zeg ik dan maar.
Pip Blom (TWO, zaterdag) Triomftocht, gewoon in de TWO. Lekkere jaren '90-vibes.
Gustaf (Cashbah, Vrijdag) Prima band, maar de enthousiaste reactie van het publiek maakte het explosief. Misschien ook weer een beetje too much, het publiek had duidelijk knaldrang en overdreef een beetje, zo heftig was de band nou ook weer niet.
Black Mamba (Floor, vrijdag) Lekkere set met precies het soort muziek dat ik leuk vind, alleen jammer van het té cheesy einde.
Nagasaki Swim (Casbah, zondag) Prima set.
Jasper V (Floor, vrijdag) Fijne plaatjes.
Cinnaman (Lake District, vrijdag) Meer fijne plaatjes.
dEUS (ONE, zaterdag) Leuke best of-set.
Genesis Owusu (Secret, vrijdag) Prima set.
Fontaines DC (ONE, zaterdag) Was gewoon een prima set, maar niet de revelatie die anderen ervan maken. Maar passen prima op de ONE.
King Gizzard and the Lizzard Wizzard (ONE, zondag) Ik wist dat ze bestonden, maar tot dit jaar had ik nog nooit een nummer van KGatLZ gehoord, het viel gewoon niet in mijn interessegebied. Totdat een track van hun remixalbum in mijn Spotify Release Radar kwam, door de remixer. Het hele remixalbum een paar keer luisteren + het origineel (waar ik niet veel aan vond) ter vergelijking maakte dat Spotify vervolgens al het navolgende in mijn RR dropte en als je een track van 18 minuten supertof vindt, dan is er toch wel wat voor een band te zeggen. En het hielp natuurlijk voor een goede spot bij Nick Cave (extra mededeling dat Nick Cave geweldig was). De fans die om me heen stonden waren vooraf ook aanstekelijk in hun enthousiasme. Niet het hele concert was even spannend, maar het enthousiasme van de band maakte een hoop goed. En ze speelden The Dripping Tap.
Froukje (TWO, zaterdag) Best leuke liedjes, een enthousiast publiek en goede podiumpresentatie. Leuk om een keer gezien te hebben, en als er een (goed) album is ga ik misschien nog eens een keer kijken.
Joost van Bellen B2B St Paul UK Rave Set (Floor, zaterdag) Hier had ik de beschrijving niet gelezen, wat ik misschien beter wel had kunnen doen om enigszins teleurstelling te voorkomen. Ik had in mijn hoofd het idee dat het om zeg maar de periode 1990-1992 zou gaan, dat is wat ik rave noem, maar in de beschrijving stond het al aangekondigd dat het hele tijdsspectrum van begin jaren negentig tot nu toe aan bod zou komen. Toch prima vermaakt en Maurits maakte zijn uitspraak dat hij er als bezoeker stond waar, hij moest ook om 4 uur weggeveegd worden.
Jamie XX (TWO, vrijdag) Ik zat er een kwartier lekker in, maar daarna was het start-stop-start-stop. Jamie mixte niet goed, waardoor je elke keer opnieuw begon. Wel prima nummers, dus weglopen deed ik niet, ik hoopte telkens dat het het begin was van op zijn minst een lekker kwartiertje.
Giant Rooks (Secret, vrijdag) Vooraf vond ik niet zoveel aan de muziek, maar omdat er niks anders was toch even gaan kijken. De muziek is gewoon Qmusic-gitaarpop, maar elke nummer werd gebracht alsof het de apotheose van een headlinerset was. Met zulk enthousiasme moet je er wel kunnen komen, maar ik heb het einde niet gehaald.
Sef (TWO, zaterdag) Sef heeft leuke nummers, maar niet meer dan een paar per album. Een hele set opbouwen rond bijna alleen maar nummers van één album is dan niet zo'n goed idee. Vind hem ook leuker in zijn eentje met een keyboard dan met een hele band + strijkers, dat past niet zo bij zijn nummers, waarin hij het toch klein houdt.
Cassandra Jenkins (Secret, zondag) Je zou saai kunnen zeggen. Of rustgevend. Ik neig nog net naar het laatste, maar heb alle begrip voor wie het eerste vond.
ALT-J (ONE, vrijdag) Alt-J heb ik nooit was aan gevonden, toch even kijken. Toffe visuals, dat wel. Aan het einde van de reguliere set weggegaan om nog wel in de TWO te kunnen staan bij Jamie XX.
Luz (Casbah, zondag) Nog saaier dan Cassandra, gewoon een meisje achter een piano. Toen ik besloot om weg te gaan was zij ook klaar, na 25 minuten.
 

zworp3

Support act
17 mei 2018
814
528
Over het terrein. Ik vond de indeling qua plaatsing prima. Lake District zag er 's nacht top uit, maar LD en Playground Love waren overdag niet veel meer dan een loungeplek. Dan is het raar dat er een hele programmering bij staat, hoewel ik vermoed dat het totale budget van wat daar stond niet veel hoger was dan wat Nick Cave uitgeeft aan stofzuigers.

De Casbah was bij sommige optredens overvol, wat ook wel een beetje de aantrekkingskracht is, en bij andere weer halfleeg, maar ik vind dingen als Luz en Yasmin Williams gewoon niet in die setting passen. Laat de Casbah weer een divebar zijn en maak een 'ontdekkingshoek' (braaknaam) van drie podia. The Secret + een podium ter grootte van Casbah dit jaar of Seven in 2019 + nog iets ertussenin. En laat de hele dag acts optreden met shows van 30-45 minuten, als een artiest langer moet spelen gaat 'ie maar naar de TWO. Dan heb je een area met de hoofdacts (ONE/TWO), een ontdekkingsarea en een lounge/nachtarea (FLOOR, PL, LD, Casbah)
 

Lion

Dagopener
7 mrt 2017
722
1.454
Heb ook maar even een overzichtje gemaakt. :)

Zaterdag:
Yin Yin
(Muziekgieterij)
Door problemen speelden ze te laat en konden daardoor maar drie nummers spelen. Maar het klonk heel leuk!

Pip Blom
Prima concert. De drummer is erg vermakelijk om naar te kijken, want die ging helemaal los. Ik vond het geluid wel wat tegen vallen, waar Pip bijvoorbeeld slecht te verstaan was..

dEUS
Eerste drie nummers waren degelijk en vanaf Fell Off The Floor was alles perfect. Toen kwam Instant Street en dat werd een van mijn absolute hoogtepunten van het hele festival. Direct na het concert kaarten gekocht om ze in Tivoli nog eens te zien.

Big Thief
Heel weinig van meegekregen omdat ook een keer uitgerust en gegeten moest worden. Besloten dit tijdens Big Thief te doen omdat ik die later dit jaar ook in Tivoli zie. Maar wat ik er van hoorde klonk veelbelovend.

Fontaines DC
Ik had hier hele hoge verwachtingen omdat ik zo’n beetje als enige geen kaartje had voor voor een zaalshow dit jaar, en iedereen heeft steeds goede verhalen. Het concert was erg goed al heeft het geen enorme indruk op mij gemaakt. Ze deden wat ze moeten doen en het klonk goed.

The Strokes
Direct na Fontaines naar voren gelopen om lekker vooraan te staan. Het was een enorm feest en zie het als een van de hoogtepunten van dit festival. Vanaf mijn perspectief klonk de band gewoon erg strak en daarnaast heb ik een zwak voor Julian Casablancas’ ongein. Het heeft een bepaald rockster gehalte dat je niet vaak meer ziet. Het was fysiek wel slopend waardoor flinke last van m’n rug had en m’n vrouw bijna niet meer kon staan, maar was het waard!

Beach House
Gestrompeld naar Beach House. Zat er lekker in maar toen kon m’n vrouw echt niet meer staan dus even naar buiten op het gras zitten en ben ik vanuit de zijingang van te tent gaan kijken. Dit was zó goed en kwalitatief het beste concert denk ik, al heb ik hem niet kunnen beleven zoals ik wou door de omstandigheden. Op het laatst de reeks met Lemon Glow, Myth, New Romance en Space Song was geweldig. Nog ander hoogtepuntje!


Zondag:
Meskerem Mees
Fantastisch. Hele prettige sfeer waar Meskerem heel enthousiast werd ontvangen met overweldigend applaus tussen elk nummer. Wat is ze goed zeg. Een van de meest indrukwekkende concerten en een perfect begin van de zondag.

Black Midi
Meskerem Mees ging langer door dan de planning en daarna moest ik van The Secret nog naar de Two lopen waardoor ze nét begonnen waren toen ik naar binnen liep. Een heel ander concert opeens weer. Ik ken de Black Midi albums maar kende meer dan de helft van de set niet, ze speelde nog niet uitgegeven nummers. Dat vind ik in principe leuk, maar had graag meer van Cavalcade gehoord die ik wel ken.

Wolf Alice
Had er persoonlijk niet veel mee, maar was niet verkeerd. Wel het minst indrukwekkende concert van de dag voor mij, maar dat geeft alleen maar weer wat voor topdag het was.

King Gizzard & The Lizard Wizard
Wat een goede band is dit toch. Op een of andere manier was dit de eerste keer dat ik ze live zie ondanks dat ik al fan ben sinds I’m In Your Mind Fuzz. Het hoogtepunt was natuurlijk de chaos aan het einde met Rattlesnake en The Dripping Tap. Maar de setlist in zijn geheel was fantastisch.

Nick Cave & The Bad Seeds
Wat kan ik hier over zeggen. Ben nog steeds aan het bijkomen van hoe intens dit was. Ik stond op een mooie positie vooraan, net achter “that fucking guy” die aangesproken werd dat hij Nicks' grap over België niet grappig vond. Dat moment was zó bizar om van dichtbij te zien. Dit was uiteraard het beste concert van het weekend.


In het kort:
  1. Nick Cave
  2. Beach House
  3. dEUS
  4. Meskerem Mees
  5. King Gizzard
 
Laatst bewerkt:

Gebruikers die dit onderwerp bekijken