Ik snap echt niet hoe je kan zeggen 'Carly maakt gewoon overgeproduceerde pop songs' en terwijl zegt 'dit is absolute waarheid en geen mening'. Als je dat absolute waarheid beschouwt, past ze inderdaad niet op BKS, zo is het makkelijk ja. Het feit dat ik het niet eens ben met die stelling, toont al aan dat het hier om een mening gaat. En omdat je het zo vriendelijk vraagt: ik vind CRJ haar muziek goed door haar songwriting waarin ze verschillende poptechnieken van de voorbije decennia gebruikt op een frisse manier, met goede producing, lyrics en performance.
De vergelijking gaat ook gewoon niet op omdat de doelgroep van Guus Meeuwis niet overlapt met het publiek van BKS en CRJ dat wel doet, of toch meer. Waar ligt de grens? Vind je dan Charli XCX ook niet passen, die een vrij gelijkaardig traject heeft afgelegd? CRJ haar fanbase ligt echt niet zo ver af van fans van alternatieve pop en hyperpop bv, een genre dat absoluut wel een plaats heeft op een festival als BKS.
Om ook terug te grijpen naar Radiohead, het is niet omdat iedereen uit hun dak zou gaan bij Creep (oude niet-alternatieve hit) dat Radiohead geen plek meer zou hebben op BKS, toch?
De popindustrie bestaat al sinds zijn ontstaan uit een hoop 13 in een dozijn acts en Werchter is al een miljoen keer dood verklaard (o.a. toen ze elektronica begonnen te programmeren), dat heeft niets met afglijding te maken maar met survivorship bias, een generatiekloof en 'vroeger was alles beter'-mentaliteit. En ik ben ook niet zo'n fan van het idee dat er iemand de arbiter moet zijn van 'onze kwaliteit in de muziekindustrie'.