Al zal het voor de eerste gigs vechten om kaarten worden, zullen we op verschillende momenten tot ver in de zomer nog genoeg kansen krijgen, afhankelijk van hoe ver je wilt reizen. Want zoals ik al eerder voorzichtig benoemde moet de plaatsing op de bill voor Coachella al wel iets weggeven: die festivalronde gaan ze alsnog doen, en het zal in tegenstelling tot 2008 zeker niet beperkt blijven tot een Glastonbury+Reading/Leeds-exclusiviteit. Iets waar ik maanden terug zeker niet in geloofde gezien de omvang van de shows zoals we die uit 2008 kennen, maar daar zullen ze vast iets op vinden. En ach, ze zijn niet de eerste act die in de openlucht een orkest meeneemt, en bovendien zijn ze live altijd al iets steviger geweest.
Dus dat zal allemaal wel meevallen. Mochten ze er uiteindelijk echt een boel gaan doen, ben ik wel benieuwd naar de plaatsing op de posters. Dat is alhier toch wel een tikkeltje anders dan in Amerika, waar Miles Kane letterlijk nog nooit solo heeft opgetreden en Arctic Monkeys pas sinds een jaar of 2 op Billboard-niveau zijn, en de eerste TLSP-plaat begrijpelijk niets heeft gedaan. Buiten Engeland (uiteraard strak op #1, Goud) heeft het album ook geen tienduizenden exemplaren verkocht, maar was de kaartverkoop voor de shows alleen al op basis van de naam Alex Turner en de exclusiviteit een gekkenhuis, laat staan nu. Headliner Freddie of Alpha sub-headliner? In Amerika lijken ze voorlopig alleen op Coachella te staan.
Aldus de AM insider op Fok. Die blijkbaar in november al in een post hintte dat het album op 1 april uit zou komen. (Maar dat had volgens mij niemand door.)