Alcatraz Open Air 2024

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.649
5.116
Statovarius was echt goe ik ken de band nie echt. Toen ze zeiden dat nummers van hun laatste album speelden vond ik die wel sterker dan hun andere werk. Dus hopelijk geniet je er ook van deze avond!
Ik ben eigenlijk ook pas echt in die band geraakt door hun laatste album, Survive.
Daarvoor heb ik ze wel eens geluisterd, maar kon het me nog niet echt pakken.

Hun sound is met het nieuwe album ook echt een stuk veranderd.
Het oudere werk is wat progressiever, en wordt gekenmerkt door een klavecimbel-geluid, en wordt ook wel neoclassical metal genoemd.
Het nieuwe album is een stuk harder, en is meer 'normale' power metal.

De 4 gespeelde nummers van het nieuwe album waren dan ook voor mij de hoogtepunten afgelopen zondag (ze hadden er voor mij nog wel wat meer mogen spelen), maar ook de oudere nummers kwamen live ineens veel beter binnen.
Verder is het gewoon een heel aimabele band, die echt plezier op het podium uitstralen, en zijn het stuk voor stuk geweldige muzikanten (wat een stem heeft die Timo Kotipelto, en er was zelfs een heuse bassolo).
Al met al een heerlijk sfeervol optreden!

Helaas viel Sonata Arctica wat tegen, hoewel dat meer kwam door de omstandigheden.
Bij aankomst na een kort treinritje (we hadden een hotelletje vlak naast station Bochum) en een iets langere wandeling (zaal Matrix ligt een beetje in de middle of nowhere in een voorstadje van Bochum) bleek de zaal (meer een oude, omgebouwde schuur) heel lang en smal te zijn, slechts zo'n 10 meter breed (met hier en daar nog de nodige obstakels, zoals pilaren, een trap en de afzetting voor de geluidstechnicus). Tijdens het al begonnen voorprogramma (het niet echt noemenswaardige Induction) stond deze al tot achterin vol. Bovendien bleek het er bloedheet te zijn (volgens een medewerker bij de garderobe hadden ze net een nieuwe verwarming), maar waren de overige voorzieningen wel meer dan prima (behalve het gebrek aan digitaal betalen, zoals vrijwel overal in Duitsland).

Na Induction hebben we met een voorraadje drank geprobeerd naar voren te schuifelen achter wat andere mensen aan.
Verder dan ongeveer halverwege de zaal zijn we echter niet geraakt, en daar stonden we nogal krap en ongemakkelijk, niet in de laatste plaats door een wat lompe gast (die daar met een groep uit Noordoost-Nederland stond), die telkens dichterbij mij leek te komen staan, hoe vaak ik ook van hem weg probeerde te stappen.
Zowel qua sfeer, gemak, geluid als licht (zeer felle lampen waardoor je haast verblind werd) viel het optreden van Sonata Arctica dus tegen, ondanks dat ze een prima setlist hadden.

Na Sonata Arctica kwam er weer een beetje beweging in de zaal op gang, waar we van geprofiteerd hebben. Niet alleen geraakten we bijna geheel vooraan, maar stonden er voor ons bijna alleen maar kleine mensen waar we gemakkelijk overheen konden kijken (mijn vrouw en ik zijn beide rond de 1,75 m). Nog beter: een al eerder opgemerkt verdacht nisje aan de linkerzijde bleek warempel een bar te zijn, wat uiteraard een mooie meevaller was (aangezien het haast onmogelijk was om aan de bar achterin drank te gaan halen)! 😋

Een ideale plek dus, die ik graag de hele avond had gehad.
Helaas al de 2e keer dat ik een optreden van Sonata Arctica niet echt optimaal heb beleefd, na GMM 2019 (pre-party op donderdag in Marquee), waar ik me ergerde aan een asociale kettingroker naast me.. 😒
Maar in mei is er alweer een nieuwe herkansing om ze te zien, op Durbuy Rock Festival (met nu al een heerlijke line-up!).
 
  • Leuk
Waarderingen: Sdg

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.455
4.618
Nog een extra shout out naar de black pepper chicken burger. Van het beste die ik al ooit op een festival heb gehad.
 
  • Winning
Waarderingen: Jamel en duck

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.455
4.618
402850319_875559134239971_5620976819174906950_n.jpg

verse kanshebbers
 
  • On fire
Waarderingen: duck en Joslittel

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.404
6.693
Nog een extra shout out naar de black pepper chicken burger. Van het beste die ik al ooit op een festival heb gehad.
Dit kan ik alleen maar beamen. Wat een goddelijke burger is dat! Hopelijk staat die kraam er volgend jaar weer.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.404
6.693
foodtrucks gaan alleen maar uitbreiden. er wordt een grote focus gelegd op beter eten. en meer keuze
Wow, big win! Ik vond het op Alcatraz afgelopen jaar al onwijs goed verzorgd. Zeker in vergelijking met Graspop en het Bevers debacle van afgelopen jaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: duck

jvandeweyer

Gouden Tip
14 feb 2019
378
537
Van mij mag Uada ook gerust doorkomen.
Al bij al begint dit kwalitatief toch één van de mooiste affiches tot dusver te worden. Ik zeg niet dat ik fan ben van alles wat er staat, sterker nog, in hun laatste release kon echt de "Best of" van Channel Zero me bekoren, maar dit zijn toch allemaal stuk voor stuk mooie, kwalitatieve namen.
Ik ben benieuwd wat we vrijdag voorgeschoteld krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: duck

Sdg

Randprogramma
12 mrt 2023
166
204
Morgen wordt het alvast een leuke dag om naar uit te kijken. Een vraagje ziet er iemand een kans dat apocalyptica aangekondigd wordt? Staan wel nog nergens anders op een affice merk ik. Of zien jullie hun niet werken op Alcatraz heb niet terug gevonden dat er al eens gespeeld hebben. Kijk gewoon uit om die mannen nog eens aan het werk te zien en hun nieuwe live plaat die uitkomt morgen waar er toch parels opstaan.

Zalig dat ze foodtrucks gaan uitbreiden!
 
  • Leuk
Waarderingen: nikita

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.177
10.520
Morgen wordt het alvast een leuke dag om naar uit te kijken. Een vraagje ziet er iemand een kans dat apocalyptica aangekondigd wordt? Staan wel nog nergens anders op een affice merk ik. Of zien jullie hun niet werken op Alcatraz heb niet terug gevonden dat er al eens gespeeld hebben. Kijk gewoon uit om die mannen nog eens aan het werk te zien en hun nieuwe live plaat die uitkomt morgen waar er toch parels opstaan.

Zalig dat ze foodtrucks gaan uitbreiden!
Ik denk dat alles op Alcatraz kan werken vanwege de diepe en uitgebreide programmering. Maar zoals je zelf al aangeeft is er nog geen enkel teken van leven in de zomer, waardoor de kans gewoon best klein is.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.681
7.451
Gezien de poster van dat andere festival en de vorige aankondiging met relatief “zachte” bands, zou morgen ook voor Alcatraz een aankondiging worden met veel extreme metal? Of toch gewoon een mix?

Ben er lichtelijk bang voor dat er de komende announcement niet echt iets voor mij bij gaat zitten, omdat die vorige al aardig wat goede namen had
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.681
7.451
Vanwaar de overtuiging dat Alcatraz morgen aankondigt?

Omdat ze dat zelf hebben gezegd bij hun vorige aankondiging

Edit: staat inmiddels ook op hun website homepage onderaan de poster van de toevoeging van oa Europe
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.177
10.520
Gezien de poster van dat andere festival en de vorige aankondiging met relatief “zachte” bands, zou morgen ook voor Alcatraz een aankondiging worden met veel extreme metal? Of toch gewoon een mix?

Ben er lichtelijk bang voor dat er de komende announcement niet echt iets voor mij bij gaat zitten, omdat die vorige al aardig wat goede namen had
Ja hier kan je zomaar gelijk in hebben. De vorige aankondiging was duidelijk om de 'oudere' bezoekers een plezier te doen met ook enkele vergeten pareltjes erbij. Ik verwacht daarom een drop morgen voor de extreme fans en prog fans. Ik hoop dan zelf op Primordial en Harakiri for the Sky als enkele namen. Een Dimmu Borgir zou ook een fantastische toevoeging zijn. Zit er dus klaar voor morgen!
 
  • On fire
  • Leuk
Waarderingen: redbaron, duck en nikita

Gebruikers die dit onderwerp bekijken

  • jbj