Alcatraz Open Air 2024

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.875
5.269
Deze informatie is sowieso wel vrij gedateerd toch, dat artikel is ook 5 jaar oud. dacht dat @xydroh zei dat er al een hoop veranderd was en dat de organisatie weer meer ambitie heeft om te groeien?
Het gedachtegoed van breed booken is er nog steeds hoor, maar door een groter terrein en meer bezoekers te hebben en meer budget kom je zelfs door breed te booken toch weer uit bij grotere headliners gewoon omdat heel je affiche jaar per jaar een upgrade krijgt ipv enkel de headliner
 

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
982
1.069
Zeker eens met je, maar ik denk dat dit geen contrast is met Graspop. Bob Schoenmaekers is volgens mij ook een echte muziekliefhebber die er nog steeds in slaagt om bands te boeken die enkele jaren later uitgroeien tot de grotere kleppers. Uiteraard kunnen zij iets minder niche gaan op al hun podia dan Alcatraz omdat ze daar veel meer volk op hun wei moeten krijgen, maar je kan echt niet stellen dat ze op Graspop compleet de bal missen bij wat er opkomt in de metalwereld.
Headliners zijn nu eenmaal ticketschuivers, en dan kan dat kwalitatief niet het beste zijn van wat er is (GnR was inderdaad de laatste keer écht niet goed, maar enkele jaren daarvoor gewoon wel), maar je hebt ze wel nodig op dat niveau. Ook graspop moet af en toe in de breedte gaan versterken met 3-4 middelgrote namen bovenaan, waar ze op andere dagen inderdaad voor 1 ticketkanon kunnen gaan.
Voor mij is het Graspop verhaal en het Alcatraz verhaal ongeveer hetzelfde; ik ga zelden voor de headliners, zelfs nauwelijks voor de mainstage, maar vind mijn voorkeur wél terug op de andere podia.
Wou zeker de graspop organisatie niet de grond in boren 😬
Beide festivals zijn natuurlijk sterk afhankelijk van de tourende bands in hun desbetreffende periodes.
Beide festivals proberen wel opkomende bands te boeken, elk op zijn manier. Alcatraz gaat daar dieper de niche in, Graspop eerder de 'hypes' van het moment. Bedoel ik met respect, denk daarbij aan Spiritbox enkele jaren geleden, Sleep Token vorig jaar,...
Edit: wou nogmaals aan toevoegen, sterk afhankelijk van tourende bands, mss touren jongere opkomende gehypte bands eerder in juni??? Geen idee, allemaal speculatie, doet er niet toe, ben ook maar een leek 🤣🤣🤣 ( zou beter zwijgen en gaan slapen)
 

Sdg

Randprogramma
12 mrt 2023
233
300
Voor de mensen die vrezen dat Stu Bru invloed ga hebben op alcatraz denk niet dat men er moet mee inzitten. Naar de podcast geluisterd zware klap daarnet. Toen er voor de eerste keer over Alcatraz begon ging het al snel over AC/DC die op de zelfde dag speelt enkel de headliners werden genoemd van de vrijdag. op einde ging men terug beginnen over Alcatraz daar kwam men de vermelding dat er 26 belgische bands optreden. En werd er onmiddellijk over gegaan over dat graspop amper belgische namen boekt en hoe ze dit zouden kunnen aanpakken. Er werden zelf geen namen van de belgische bands vernoemd.

Nog een weekje geduld en het is zo ver!!!
 
  • Leuk
Waarderingen: Kapitein Knorpot

Kapitein Knorpot

Playlistbediener
12 jul 2024
37
36
Volbeat als headliner zie ik nog niet direct gebeuren. Poulsen is zich aan het amuseren met Asinhell. En met vertrek van Rob C ligt Volbeat precies wat op zijn gat - niet dat die het creatieve brein vd band was natuurlijk. Maar de laatste 3 albums zijn telkens een doorslagje van de vorige - Rewind Replay Rebound heeft niet veel meer over van de Oomph! waarmee ze ooit begonnen zijn... Nu, het feit dat Poulsen eens wat anders doet, kan ervoor zorgen dat het volgende Volbeat album terug weer de nodige Oomph! en Patat! heeft, maar dan zou die plaat binnen het jaar geschreven, opgenomen en gereleased moeten worden (om er een zomertour aan te kunnen ophangen), dat lijkt mij wat krap. Ben nochtans niet vies van Volbeat...
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.751
12.405
Poe Machine Head én Dimmu Borgir. Ik had eigenlijk al geen overtuiging nodig maar dit klinkt fantastisch!
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.875
5.269
voor de mensen die nieuwschierig zijn, op de wacken livestream kan je al een aantal bands zien die ook op alcatraz gaan spelen
 

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
982
1.069
Voor de mensen die vrezen dat Stu Bru invloed ga hebben op alcatraz denk niet dat men er moet mee inzitten. Naar de podcast geluisterd zware klap daarnet. Toen er voor de eerste keer over Alcatraz begon ging het al snel over AC/DC die op de zelfde dag speelt enkel de headliners werden genoemd van de vrijdag. op einde ging men terug beginnen over Alcatraz daar kwam men de vermelding dat er 26 belgische bands optreden. En werd er onmiddellijk over gegaan over dat graspop amper belgische namen boekt en hoe ze dit zouden kunnen aanpakken. Er werden zelf geen namen van de belgische bands vernoemd.

Nog een weekje geduld en het is zo ver!!!
Ergens ook jammer dat ze dan niet meer aandacht krijgen...?

Edit: kregen wel nog een aparte uitzending
 
Laatst bewerkt:

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.751
12.405
mantah op stubru eindelijk! die mannen zijn echt goed bezig en gaan de helldorado sowieso afbreken.
Ja ik heb wel zin in die show. Kan een van die heerlijke onverwachte feestjes in de eerste uurtjes worden van de festivaldag.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Ja ik heb wel zin in die show. Kan een van die heerlijke onverwachte feestjes in de eerste uurtjes worden van de festivaldag.
Ik ga dan naar Eclipse, maar pik Mantah nog even mee op de Fonnefeesten dinsdag (ben toch niet zo'n fan van The Dillinger Escape Plan op Lokerse Feesten), dus clash opgelost. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en johanra

Sdg

Randprogramma
12 mrt 2023
233
300
mantah op stubru eindelijk! die mannen zijn echt goed bezig en gaan de helldorado sowieso afbreken.
Ik snap niet dat die nog nooit eerder op Stu bru gedraait zijn. Van belgische bands is die toch wel toegankelijk voor het bredere publiek.
Ergens ook jammer dat ze dan niet meer aandacht krijgen...?

Edit: kregen wel nog een aparte uitzending

Het gaf zeker een dubbel gevoel vond ik bij de podcast. Ik wou hem echt luisteren voor dat Alcatraz begon omdat je nooit weet dat ze nog een tip hebben die mij aanstaat. Ik was dus redelijk teleurgesteld na het beluisteren er van. Maar het geeft naar mijn gevoel wel aan dat stu bru niet veel invloed op Alcatraz heeft. Ze hebben altijd over promoten van belgische bands in de podcast dus konden ze hier zeker meer bij stil gestaan hebben.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken