Alcatraz Open Air 2024

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Ik zat gisteren, terwijl ik in de tuin aan het werken was, nog te denken over die mogelijke headliner.
Qua periode, met reeds andere aankondigingen (toch zeker LS) is het misschien niet zo realistisch, maar ik dacht met hun beschrijving ook nog wel aan iets als Sleep Token of Lorna Shore. Dan zou ik eigenlijk die hele podcast moeten luisteren en zien of ze Mental Cruelty vernoemen en wat Vic daarvan vindt, maar ik durf wel buiten de metalcore lijntjes denken. Alcatraz is een festival dat ook al een naam als Heilung boekte als headliner, ze zijn zeker niet vies van wat gekke uitstapjes; al blijf ik er wel bij dat ze dan het liefst voor niche / oldschool gaan.
Gojira past natuurlijk ook in de zin 'eender waar ze staan' hahaha, maar past niet in de rest van hun woorden.
Ik begin me zelfs een beetje af te vragen of we het genre niet breder moeten gaan bekijken (aangezien hij zei dat hij zelf geen fan er van is). Een band die overal haar ding doet en dat goed doet en een step-up is t.o.v. de normale headliners van Alcatraz.
Moeten we dan kijken naar Prodigy of Pendulum, die maken overal wel een goede beurt over het algemeen. Ik weet alleen niet of ik ze als step-up zie of gelijkwaardig aan de huidige headliners.
Ik zat dus ook in die niche hoek te denken, deze namen had ik dan ook al genoemd.
Over het algemeen kan het qua headliners alle kanten op bij Alcatraz, maar ze lijken toch altijd een redelijke mix te willen programmeren, grofweg:
  • een classic/old-school band (Twisted Sister, Saxon, Status Quo, Helloween, Accept, KK's Priest, Europe);
  • een moderne(re), (semi-)extreme band (Kreator, Avatar, Behemoth, Arch Enemy, Amon Amarth, Architects);
  • een populaire niche en/of party/power band (Ghost, Heilung, Electric Callboy, Korn, Limp Bizkit, Within Temptation, Epica, Avantasia, Powerwolf).
Ok, niet alle bands passen precies binnen die categorieën, en het komt ook niet ieder jaar zo uit qua indeling, maar een zekere trend is volgens mij toch wel zichtbaar over de jaren.

Met dat in gedachte gok ik hierop:
  • Alice Cooper / Def Leppard / Judas Priest
  • Gojira / Machine Head / Pantera / Parkway Drive
  • Ghost / Sleep Token / Lorna Shore / Slaughter To Prevail
Uiteraard plakt er een stevig prijskaartje aan deze namen, dus een of twee ervan zou logischer zijn.
Sommige zijn wellicht (inmiddels) zelfs volstrekt onhaalbaar.
Aan de andere kant krijg ik door de uitspraken in de podcast en de trend van de afgelopen jaren toch ook de indruk dat ze nog steeds de ambitie hebben om ieder jaar weer een beetje te groeien, en dus ook graag wat vettere vissen willen binnen halen.
Door het succes van de afgelopen jaren zal het budget wellicht ook meegroeien, dus wie weet wat er mogelijk is..
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Ik zat dus ook in die niche hoek te denken, deze namen had ik dan ook al genoemd.
Over het algemeen kan het qua headliners alle kanten op bij Alcatraz, maar ze lijken toch altijd een redelijke mix te willen programmeren, grofweg:
  • een classic/old-school band (Twisted Sister, Saxon, Status Quo, Helloween, Accept, KK's Priest, Europe);
  • een moderne(re), (semi-)extreme band (Kreator, Avatar, Behemoth, Arch Enemy, Amon Amarth, Architects);
  • een populaire niche en/of party/power band (Ghost, Heilung, Electric Callboy, Korn, Limp Bizkit, Within Temptation, Epica, Avantasia, Powerwolf).
Ok, niet alle bands passen precies binnen die categorieën, en het komt ook niet ieder jaar zo uit qua indeling, maar een zekere trend is volgens mij toch wel zichtbaar over de jaren.

Met dat in gedachte gok ik hierop:
  • Alice Cooper / Def Leppard / Judas Priest
  • Gojira / Machine Head / Pantera / Parkway Drive
  • Ghost / Sleep Token / Lorna Shore / Slaughter To Prevail
Uiteraard plakt er een stevig prijskaartje aan deze namen, dus een of twee ervan zou logischer zijn.
Sommige zijn wellicht (inmiddels) zelfs volstrekt onhaalbaar.
Aan de andere kant krijg ik door de uitspraken in de podcast en de trend van de afgelopen jaren toch ook de indruk dat ze nog steeds de ambitie hebben om ieder jaar weer een beetje te groeien, en dus ook graag wat vettere vissen willen binnen halen.
Door het succes van de afgelopen jaren zal het budget wellicht ook meegroeien, dus wie weet wat er mogelijk is..
En toch raak ik, als ik er nog eens goed over nadenk, ook steeds meer overtuigd over Volbeat als de bewuste headliner die al vast ligt.
Die zou volgens mij ook uitstekend aan de criteria kunnen voldoen.

Geen idee wat die Vic ervan vindt, maar het is wel een love it or hate it band.
Desondanks zou het wel een 'step-up' en een publiekstrekker zijn, en werkt het overal waar ze spelen.
Puntje tegen is de uitspraak "ik denk niet dat wij op zoek zijn naar de Graspop-headliners", wat Volbeat inmiddels wel is (en dus ook de vraag hoe graag Werchter/GMM ze wil hebben).
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.714
8.624
Ik zat dus ook in die niche hoek te denken, deze namen had ik dan ook al genoemd.
Over het algemeen kan het qua headliners alle kanten op bij Alcatraz, maar ze lijken toch altijd een redelijke mix te willen programmeren, grofweg:
  • een classic/old-school band (Twisted Sister, Saxon, Status Quo, Helloween, Accept, KK's Priest, Europe);
  • een moderne(re), (semi-)extreme band (Kreator, Avatar, Behemoth, Arch Enemy, Amon Amarth, Architects);
  • een populaire niche en/of party/power band (Ghost, Heilung, Electric Callboy, Korn, Limp Bizkit, Within Temptation, Epica, Avantasia, Powerwolf).
Ok, niet alle bands passen precies binnen die categorieën, en het komt ook niet ieder jaar zo uit qua indeling, maar een zekere trend is volgens mij toch wel zichtbaar over de jaren.

Met dat in gedachte gok ik hierop:
  • Alice Cooper / Def Leppard / Judas Priest
  • Gojira / Machine Head / Pantera / Parkway Drive
  • Ghost / Sleep Token / Lorna Shore / Slaughter To Prevail
Uiteraard plakt er een stevig prijskaartje aan deze namen, dus een of twee ervan zou logischer zijn.
Sommige zijn wellicht (inmiddels) zelfs volstrekt onhaalbaar.
Aan de andere kant krijg ik door de uitspraken in de podcast en de trend van de afgelopen jaren toch ook de indruk dat ze nog steeds de ambitie hebben om ieder jaar weer een beetje te groeien, en dus ook graag wat vettere vissen willen binnen halen.
Door het succes van de afgelopen jaren zal het budget wellicht ook meegroeien, dus wie weet wat er mogelijk is..
Bands als Lorna Shore of Slaughter to prevail zijn niet zo groot toch? Of onderschat ik ze dan in populariteit? Beide bands lijken me niet groter dan Alcatraz hun gebruikelijke headliners?
Met de gedachte dat Ghost waarschijnlijk zalen gaat doen met hun nieuwe album, vind ik Parkway Drive en Sleep Token wel twee realistische opties met de gedachte dat onze vriend Vic geen fan is van de band en dat hij metalcore niks vind.
We zullen er volgende week vrijdag misschien wel achter komen als Bloodstock al hun headliners aankondigd.
En toch raak ik, als ik er nog eens goed over nadenk, ook steeds meer overtuigd over Volbeat als de bewuste headliner die al vast ligt.
Die zou volgens mij ook uitstekend aan de criteria kunnen voldoen.

Geen idee wat die Vic ervan vindt, maar het is wel een love it or hate it band.
Desondanks zou het wel een 'step-up' en een publiekstrekker zijn, en werkt het overal waar ze spelen.
Puntje tegen is de uitspraak "ik denk niet dat wij op zoek zijn naar de Graspop-headliners", wat Volbeat inmiddels wel is (en dus ook de vraag hoe graag Werchter/GMM ze wil hebben).
Volbeat lijkt me wel echt veel te optimistisch qua grootte van de band, die spelen in Sportpaleis en Gelredome en kunnen een Graspop dag dragen. De kans dat Alcatraz hier budget voor heeft lijkt me echt heel klein, daarnaast is dit natuurlijk een band die Graspop en Werchter beiden graag willen hebben volgend jaar en zal Livenation die niet zo maar 'gunnen' aan Alcatraz. ook met die quote in gedachte van een paar berichten terug dat als ze een hele grote headliner willen dat dat lastig gaat hierdoor.
Dingen als Volbeat, Sabaton, BMTH etc. lijken mij toch wel buiten hun budget te vallen.
 

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
982
1.069
Podcast ook net beluisterd en dan hier forum nagelezen.
Namen kunnen wel kloppen, maar nog 1 ding toevoegen, het zal een band zijn die een fortuin kost en niet opbrengt. Ik haal daarmee Limp Bikzit aan, waarmee ze heel slechte ervaring hebben. Band vroeg veel te veel geld in vergelijking met verkochte tickets.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.429
8.653
Podcast ook net beluisterd en dan hier forum nagelezen.
Namen kunnen wel kloppen, maar nog 1 ding toevoegen, het zal een band zijn die een fortuin kost en niet opbrengt. Ik haal daarmee Limp Bikzit aan, waarmee ze heel slechte ervaring hebben. Band vroeg veel te veel geld in vergelijking met verkochte tickets.

Dat zeiden ze er niet bij toch of wel?
 

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
982
1.069
Dat zeiden ze er niet bij toch of wel?

Quote: "Ook opvallend: echte headliners ontbreken dit jaar. Een bewuste keuze, zo blijkt. “Limp Bizkit werkte niet vorig jaar”, stellen Filip Nollet en Mario Mortier. “Mensen kochten er niet speciaal een ticket voor. Ook omdat de band een beetje over zijn hoogtepunt heen is. Limp Bizkit was niet de juiste band op de juiste plaats. De band boeken was bovendien (te) duur. Het is een leerschool geweest. We gaan nu liever iets breder in plaats van met een topnaam uit te pakken. En het werkt, want er zijn al meer tickets verkocht"
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.429
8.653

Quote: "Ook opvallend: echte headliners ontbreken dit jaar. Een bewuste keuze, zo blijkt. “Limp Bizkit werkte niet vorig jaar”, stellen Filip Nollet en Mario Mortier. “Mensen kochten er niet speciaal een ticket voor. Ook omdat de band een beetje over zijn hoogtepunt heen is. Limp Bizkit was niet de juiste band op de juiste plaats. De band boeken was bovendien (te) duur. Het is een leerschool geweest. We gaan nu liever iets breder in plaats van met een topnaam uit te pakken. En het werkt, want er zijn al meer tickets verkocht"

Dat betekent dan verder niet dat ze nu voor volgend jaar weer een te dure headliner hebben die niks gaat opleveren toch? Alleen dat Limp Bizkit vorig jaar niet werkte
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.714
8.624

Quote: "Ook opvallend: echte headliners ontbreken dit jaar. Een bewuste keuze, zo blijkt. “Limp Bizkit werkte niet vorig jaar”, stellen Filip Nollet en Mario Mortier. “Mensen kochten er niet speciaal een ticket voor. Ook omdat de band een beetje over zijn hoogtepunt heen is. Limp Bizkit was niet de juiste band op de juiste plaats. De band boeken was bovendien (te) duur. Het is een leerschool geweest. We gaan nu liever iets breder in plaats van met een topnaam uit te pakken. En het werkt, want er zijn al meer tickets verkocht"
Dat betekent dan verder niet dat ze nu voor volgend jaar weer een te dure headliner hebben die niks gaat opleveren toch? Alleen dat Limp Bizkit vorig jaar niet werkte
Deze informatie is sowieso wel vrij gedateerd toch, dat artikel is ook 5 jaar oud. dacht dat @xydroh zei dat er al een hoop veranderd was en dat de organisatie weer meer ambitie heeft om te groeien?
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
4.010
5.315
Dat betekent dan verder niet dat ze nu voor volgend jaar weer een te dure headliner hebben die niks gaat opleveren toch? Alleen dat Limp Bizkit vorig jaar niet werkte
Dat artikel is van 2019, die podcast van deze maand. Op 5j kan er weer veel veranderen, Amon Amarth en Architects zijn van vergelijkbare grootte als Limp Bizkit, dus als het een step-up is tov dit jaar moeten we toch naar een andere grootte kijken
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.855
3.972
Ik zat dus ook in die niche hoek te denken, deze namen had ik dan ook al genoemd.
Ik had je lijstje gemist inderdaad. Ik werd vanochtend meteen naar de foto van het veld gebracht waardoor ik dus enkele posts daarvoor niet gezien had. Mooie lijst alleszins, de ene al geloofwaardiger dan de andere naam, de ene al leuker dan de andere naam.
Ik zou de helft dus ook wel schrappen aangezien dat wél graspop headliners zijn. Quote: 'headliners bij ons, gjah, ik denk niet dat wij op zoek zijn naar de graspop headliners, al vind ik dat we met Amon Amarth en Architects al een mooie step-up doen' ... 'er ligt al 1 headliner vast, maar da's denk ik wel opnieuw een step-up'

Wat betreft mijn smaak en Vic z'n smaak zijn die 2 namen die ik noemde alvast mijn best hopes. Vic heeft een redelijk brede muzieksmaak waarin hij veel respect heeft voor de classic namen in heel wat genres, maar dus ook wel houdt van een goeie portie black metal en stoner-doom bands, ook wel vaak grijpt naar de meer atmosferische bands. Dus als hij er niet van houdt, is er best wat kans dat ik er ook niet van houd.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Ik had je lijstje gemist inderdaad. Ik werd vanochtend meteen naar de foto van het veld gebracht waardoor ik dus enkele posts daarvoor niet gezien had. Mooie lijst alleszins, de ene al geloofwaardiger dan de andere naam, de ene al leuker dan de andere naam.
Ik zou de helft dus ook wel schrappen aangezien dat wél graspop headliners zijn. Quote: 'headliners bij ons, gjah, ik denk niet dat wij op zoek zijn naar de graspop headliners, al vind ik dat we met Amon Amarth en Architects al een mooie step-up doen' ... 'er ligt al 1 headliner vast, maar da's denk ik wel opnieuw een step-up'
Maar dat is wel een beetje het ding. De huidige Alcatraz-headliners zijn al GMM-subheadliners. Als ze dus opnieuw een 'step-up' zouden doen, kom je toch zo ongeveer automatisch uit bij GMM (north) headliners.
GMM-headliners lopen natuurlijk ook heel erg uit elkaar qua grootte. Enerzijds heb je bands van het kaliber Tool, GnR, Slipknot, Iron Maiden, anderzijds bands uit de categorie Gojira, Parkway Drive, FFDP, en daar reken ik toch ook nog steeds Volbeat toe, ook al zijn die al MS1 headliner geweest in het verleden.
Die opmerking van Vic zal dan ook eerder op eerstgenoemde categorie slaan, vermoed ik.

Wat betreft mijn smaak en Vic z'n smaak zijn die 2 namen die ik noemde alvast mijn best hopes. Vic heeft een redelijk brede muzieksmaak waarin hij veel respect heeft voor de classic namen in heel wat genres, maar dus ook wel houdt van een goeie portie black metal en stoner-doom bands, ook wel vaak grijpt naar de meer atmosferische bands. Dus als hij er niet van houdt, is er best wat kans dat ik er ook niet van houd.
Klopt, hij heeft duidelijk een brede smaak, viel mij ook op. Hij verdedigde ook bands als Europe en met name Gene Simmons Band tegenover interviewer Elias, die daar duidelijk niet zo'n fan van is. Verder noemde hij bands als Eternal Champion, Cirith Ungol, The Night Flight Orchestra en Unto Others waar hij naar uit keek, naast een hele hoop black/doom/stoner/post/prog bands.
Enkel metalcore (en Korpiklaani) liet hij zich wat negatiever over uit.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.751
12.405
Maar dat is wel een beetje het ding. De huidige Alcatraz-headliners zijn al GMM-subheadliners. Als ze dus opnieuw een 'step-up' zouden doen, kom je toch zo ongeveer automatisch uit bij GMM (north) headliners.
GMM-headliners lopen natuurlijk ook heel erg uit elkaar qua grootte. Enerzijds heb je bands van het kaliber Tool, GnR, Slipknot, Iron Maiden, anderzijds bands uit de categorie Gojira, Parkway Drive, FFDP, en daar reken ik toch ook nog steeds Volbeat toe, ook al zijn die al MS1 headliner geweest in het verleden.
Die opmerking van Vic zal dan ook eerder op eerstgenoemde categorie slaan, vermoed ik.


Klopt, hij heeft duidelijk een brede smaak, viel mij ook op. Hij verdedigde ook bands als Europe en met name Gene Simmons Band tegenover interviewer Elias, die daar duidelijk niet zo'n fan van is. Verder noemde hij bands als Eternal Champion, Cirith Ungol, The Night Flight Orchestra en Unto Others waar hij naar uit keek, naast een hele hoop black/doom/stoner/post/prog bands.
Enkel metalcore (en Korpiklaani) liet hij zich wat negatiever over uit.
Ik zoek het ook in het rijtje namen zoals Gojira, PWD en FFDP. En het zou me niet verbazen als we met die laatste naam ook de headliner beethebben.
 

johanra

Randprogramma
13 sep 2021
241
693
Volbeat lijkt me wel echt veel te optimistisch qua grootte van de band, die spelen in Sportpaleis en Gelredome en kunnen een Graspop dag dragen. De kans dat Alcatraz hier budget voor heeft lijkt me echt heel klein, daarnaast is dit natuurlijk een band die Graspop en Werchter beiden graag willen hebben volgend jaar en zal Livenation die niet zo maar 'gunnen' aan Alcatraz. ook met die quote in gedachte van een paar berichten terug dat als ze een hele grote headliner willen dat dat lastig gaat hierdoor.
Dingen als Volbeat, Sabaton, BMTH etc. lijken mij toch wel buiten hun budget te vallen.
Ik heb mijn twijfels bij het Sportpaleis als maatstaf want er staan is nog niet hetzelfde als uitverkopen. Als je dat in je eentje volledig voltrekt kan ik mij inbeelden dat je te groot bent voor Alcatraz. Maar bij de laatste passages van Volbeat & Sabaton was het toch ver van vol.
Er is in ieder geval een tegenvoorbeeld want Within Temptation was in 2016 headliner nadat het al een Sportpaleis had gedaan.
 

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
982
1.069
Deze informatie is sowieso wel vrij gedateerd toch, dat artikel is ook 5 jaar oud. dacht dat @xydroh zei dat er al een hoop veranderd was en dat de organisatie weer meer ambitie heeft om te groeien?
Klopt zeker en vast. Limp Bizkit had toen niet de nostalgiefactor van dit jaar (ook vreemd dat het dit jaar plots wel weer overal werkt).
Ik kan ook wel een artikel vinden waar ze aangeven wel eens Iron Maiden te willen boeken en die vragen een meervoud van Limp Bizkit.
Ambitie is natuurlijk ook niet gelijk aan geld over de balk smijten en gewoon grote namen boeken, dat wou ik vooral duidelijk maken. Bij Alcatraz doen ze hun uitstekende best om kost van een band tegenover kaartverkoop goed in de hand te houden, zeker bij de headliners.
Ik wil vooral geen tweede graspop, waar ze gewoon alles (kunnen) boeken wat er tourt, nuja het lijkt zo. Waardoor niet altijd de kwalitatief beste headliners worden gekozen, kuch kuch GNR kuch. bij Alcatraz heb ik vooralsnog zeker niet dag gevoel. Organisatie zit vol met muziekliefhebbers die boeken wat ze zelf graag horen, met daar tussen natuurlijk bands die bezoekers moeten trekken. Doen ze goed.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.855
3.972
Organisatie zit vol met muziekliefhebbers die boeken wat ze zelf graag horen, met daar tussen natuurlijk bands die bezoekers moeten trekken.
Zeker eens met je, maar ik denk dat dit geen contrast is met Graspop. Bob Schoenmaekers is volgens mij ook een echte muziekliefhebber die er nog steeds in slaagt om bands te boeken die enkele jaren later uitgroeien tot de grotere kleppers. Uiteraard kunnen zij iets minder niche gaan op al hun podia dan Alcatraz omdat ze daar veel meer volk op hun wei moeten krijgen, maar je kan echt niet stellen dat ze op Graspop compleet de bal missen bij wat er opkomt in de metalwereld.
Headliners zijn nu eenmaal ticketschuivers, en dan kan dat kwalitatief niet het beste zijn van wat er is (GnR was inderdaad de laatste keer écht niet goed, maar enkele jaren daarvoor gewoon wel), maar je hebt ze wel nodig op dat niveau. Ook graspop moet af en toe in de breedte gaan versterken met 3-4 middelgrote namen bovenaan, waar ze op andere dagen inderdaad voor 1 ticketkanon kunnen gaan.
Voor mij is het Graspop verhaal en het Alcatraz verhaal ongeveer hetzelfde; ik ga zelden voor de headliners, zelfs nauwelijks voor de mainstage, maar vind mijn voorkeur wél terug op de andere podia.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken