Dit jaar helaas maar één dagje geweest, de zondag. Best wel beetje jaloers dus als ik de reacties van de vrijdag en de zaterdag lees, met name over met name Sólstafir, Rivers Of Nihil, Marche Funebre, Stratovarius. Ook Amaranthe, Butcher Babies, Behemoth had ik wel graag gezien.
Maar gelukkig is er veel overlap dit jaar tussen Alcatraz en Summer Breeze, waardoor ik bands als Parasite Inc., Urne, Vola, Insomnium, Lorna Shore/Vended (vallen helaas samen), Dark Funeral, Warkings, Igorrr, Der Weg Einer Freiheit, Testament, Exodus, Temptations For The Weak (valt helaas samen met Fiddler's Green), Hangman's Chair (valt helaas samen met Lord Of The Lost) nog in de herkansing kan gaan zien.
Eigenlijk zouden wij helemaal niet naar Alcatraz zijn gegaan dit jaar, aangezien we dus al pre-corona tickets voor Summer Breeze hadden gekocht (favoriete bands als Arch Enemy en Bloodywood) waren toen al voor beide festivals aangekondigd).
Deels door de aankondiging van Electric Callboy, waarvan mijn vrouw in no-time enorm fan was geworden, in een momentbeslissing toch nog maar zondagtickets gekocht (ook al was ik ervan overtuigd dat ze ook nog wel op Summer Breeze aangekondigd zouden worden, wat uiteindelijk ook gebeurde).
En daar hebben we zeker geen spijt van gehad, mede door de geweldige en inmiddels vertrouwde sfeer van Alcatraz, en het samenzijn met goede vrienden die het hele weekend aanwezig zouden zijn.
Uiteraard was ook het programma om je vingers bij af te likken, dus wilde ik al gelijk vanaf het begin aanwezig zijn voor:
The Raven Age (8): Laatste tijd veel geluisterd, veelbelovende band! Net op tijd aanwezig na wat perikelen met het verzilveren van de muntenvouchers (konden blijkbaar maar bij één loket op één locatie opgehaald worden, na eerst op de verkeerde plek in de rij te hebben gestaan...). Optreden was op zich wel prima, maar vooral in het begin wat geluidsprobleempjes, en natuurlijk werkt ook het tijdstip en geringe aantal bezoekers niet bepaald mee om gelijk een feestje te bouwen. Toch deden ze prima hun best en was het een mooie inkomer. Wat mij betreft mag deze band een volgende keer (eender waar) dan ook een stuk hoger en later op het programma staan, die komen er wel!
Bloodywood (9): Slechts 1 uur later lukte Bloodywood wel het 'onmogelijke' voor de middag, een feestje bouwen! Er waren al aanzienlijk meer mensen, hoewel nog steeds allerminst druk. Toch zat de sfeer er prima in, en merkte je dat de aanwezigen vrij snel opwarmden voor deze nog relatief onbekende, exotische band. Ook voor deze band voorspel ik een grootse toekomst. Aan het enthousiasme (en het stevige, RATM-level activisme) van de bandleden zal het i.i.g. zeker niet liggen!
1914 (8,5): Over activisme gesproken, deze mannen uit Oekraïne trokken zeer nadrukkelijk (en terecht!) de oorlogskaart. En dat gaf het toch al goede, intense optreden nog een extra dimensie. Ook wel verbaasd toen de zanger plots in het publiek bleek rond te lopen, niet bepaald gebruikelijk bij dit soort muziek. Toen hij ineens langs ons aan de zijkant (bij het 'tochtgat') naar buiten liep, verwachtte ik eigenlijk dat hij via achterom weer terug op het podium zou verschijnen, maar dat bleek niet meer het geval...
Lacuna Coil (8,5): Toffe, sympathieke band, met zangeres met mooie, unieke stem, hoewel ik ze toch liever in een tent zie, zoals in de Marquee op GMM 2018 (waar ze ondanks een stroomstoring al improviserend nog goed de sfeer wisten vast te houden door a capelle Highway to hell met het publiek te zingen, wat getuigt van vakmanschap).
Electric Callboy (9,5): Hoge verwachtingen (zeker van mijn vrouw), maar die maakten ze volledig waar! Voor de haters en twijfelaars: wen er maar alvast aan, deze mannen gaan we heel vaak op hele hoge plekken terug zien de komende jaren (en vermoedelijk ook nog wel een reeks imitatoren)! Met de jaren zijn ze steeds meer electronisch, poppy en 'dance' geworden, en dat heeft ze zeker geen windeieren gelegd, deze mannen hebben duidelijk een niche in de metalwereld ontdekt, waaraan blijkbaar veel behoefte was. En waarom ook niet? Wie zegt dat metal altijd 'serieus' moet zijn (zie ook bands als Alestorm, Korpiklaani, Steel Panther, etc.)? Mijn vrouw dook zelfs bijna voor de eerste keer in haar leven een moshpit in, hoewel o.a. de inmiddels gigantische stofwolken haar uiteindelijk toch tegenhielden..
Bear (8): Weinig publiek, maar dat maakte dit wellicht ook juist een écht, typisch hardcore optreden, met weinig afstand en veel interactie tussen band en publiek. En zoals eerder gezegd zorgde de prothese op de drums wel voor hilariteit..
TesseracT (8): In 2019 nog een mooi optreden in de Swamp-tent, maar wie heeft ineens het 'briljante' idee gekregen om hen buiten op de Prison Stage (nog voor zonsondergang) te zetten...?? Die mogen ze volgend jaar wel standrechtelijk ter plekke met die brandblusser bewerken, zonder brandwerend pak....
Abbath (8): Twijfel tussen Abbath en Cobra The Impaler, in eerste instantie maar gekozen voor een compromis, beide de helft. Klonk zeker niet verkeerd, ook al zat ik er niet helemaal goed in. Iets later dan gepland vertrokken naar:
Cobra The Impaler (8): Door beetje verkeerde tijdsinschatting en wat treuzelen uiteindelijk alleen nog maar het laatste nummer gehoord, maar dat klonk wel heel lekker (zeker nog ooit eens bekijken).
Ignite (7): Maar een paar nummers gezien, leuke, nostalgische hardcore punk, maar deed me niet zoveel op het moment.
Arch Enemy (9,5): In één woord: geweldig!! Bij aankondiging als headliner (zelfs voor Alcatraz) toch wel wat lichte twijfels gehad of ze daar wel al groot genoeg voor waren (ook al heeft Alcatraz eerder al eens Avatar tot headliner gebombardeerd). Maar die bleken volkomen ongegrond, hun repertoire is inmiddels zeker headline-waardig, en dat gold ook voor de show. Ondanks dat viel het me wel op dat het gaandeweg steeds makkelijker werd om vooraan te geraken, wij schoven zelf telkens op van halverwege het veld tot de 5e rij ofzo).
Helaas gemist: Korpiklaani (oplaadmomentje in Presidio; dan maar in de herkansing op SB), Ethereal Darkness, Darqo, Diamond Head.
Zo, wij staan inmiddels alweer op het punt om te vertrekken naar Beieren voor weer een festival propvol must-sees en vele mogelijke ontdekkingen (
Clashfinder)!