Alcatraz Open Air 2022

won666

Support act
17 mei 2019
1.142
1.197
Dranktickets en camping ticket worden trouwens aan dezelfde prijs als dit jaar verkocht. Allee voorlopig toch, geen idee of die ook early bird zijn.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.220
Ook weer thuis na een prachtige Alcatraz editie. Het zand uit alle gaten gewassen maar vooral mijn haar was er zwaar aan toe. Zo stug als stro. En wat een stof en zand dit festival, ongekend. Bij As I lay Diying zag ik op een gegeven moment letterlijk de band niet meer vanwege de zandorcaan door de circle pit. Maar toch was het goed uit te houden door de vele schaduwplekken en lekkere wind. Maar in de zon staan was overdag geen optie eigenlijk.

Alcatraz blijft heerlijk kleinschalig, overal zit je binnen 2 minuten lopen. De Helldorado was een toptoevoeging qua podia. Nu altijd wat te kiezen en de dagen waren goed thematisch geprogrammeerd. Je merkt dat de boekers echte kenners en liefhebbers zijn. De eco coins werkten wat mij betreft perfect, maar daar is al genoeg over gezegd. Wat was het heerlijk schoon op de grond.

En dan nu de bands! De donderdag laat ik even achterwege. Genoten in de Presidio en AC/DC UK gezien. Het is misschien wat vloeken maar ik kwam erachter dat ik de muziek van AC/DC eigenlijk niet zo boeiend vind als ik dacht. De bands die vooral dienden als achtergrond voor een relaxsessie zoals Cowboys and Aliens of Krisiun laat ik even voor wat het is. Ook de headliners Behemoth en Arch Enemy voor maar een minuutje of 20 gezien (en de rest van de camping gehoord). Het was toch een te lange dag vanaf 10.45 uur in de zon (en al eerder gezien), maar beide waren zeer goed bezig voor een vol veld.

Vrijdag
  • Urne (7.5). Geplaagd door opstartproblemen dus helaas een kortere set. Maar dit was echt heel goed, met 3 man een stevige progressieve metalset om van te smullen. Aanrader voor de mensen die van een uitdagendere set houden.
  • Parasite Inc. (7). Een optreden waar niet veel is van blijven hangen merk. Ik heb staan genieten van een goede moledieuze death metal show maar dus geen blijvende indruk.
  • Hangman's Chair (7). Goed deze mannen eens aan het werk gezien te hebben. Fijne toegankelijke doom met cleane zang,
  • Rivers of Nihil (9.5). Op rij 2 kwam dit voor mij dichtbij de metalperfectie. Na de aankondiging dikke fan geworden door de complexe muziek en mooie teksten. Erg goed gebracht, goede zanger. Een 10 als de saxofoon niet van een bandje was gekomen. Helaas geen shirt van deze mannen te vinden anders had ik er eentje gekocht, in december in de Bibelot maar in de herkansing. The Silent Life, The Void en Where Owls Know My Name zijn absolute metalparels!
  • Lorna Shore (8). Stond wat achterin de Swamp bij te komen van de vorige show maar dit maakte diepe indruk. Hele zware death metal met heerlijke breaks, dit moet ik nog een keer zien maar dan vooraan!
  • Uli Jon Roth (7.5). Voor het eerst de zon in voor deze legende. Zanger was prima maar iets minder dan op de live plaat maar Uli erg goed. Gelijk mijn drie favo nummers gespeeld met Sails of Charion, In Trance en We'll Burn the Sky dus 10 minuten later tevreden de bakkende zon verlaten. Door het weer merk je ook dat er dan minder volk is met minder enthousiasme. Al bewezen andere bands dat het ook anders kan.
  • Suicidal Angels (8.5). Maakte vorig jaar indruk en nu weer. Heerlijke bijtende thrash met Griekse tongval. Hier ga ik heel lekker op. HEt publiek duidelijk ook.
  • Vola (8.5). Deze kwam ook al eerder voorbij hier. Mooi hoe ze durfde op te bouwen en langzaam in de set naar een climax toewerkte. Erg overtuigende progset.
  • Insomnium. (7.5). Het blijft jammer dat ze hun nummers sneller lijken te spelen dan op plaat. De melancholie gaat zo een beetje verloren wat me juist zo aantrekt. Maar al met al blijven de nummers erg sterk.
  • Stratovarius (7.5). Dit overtuigende toch wel hoor. Lekkere springerige powermetal met een zanger die het nog steeds goed doet. Het publiek kwam ook duidelijk meer tot leven
  • Dark Funeral (9). Black metal zoals ik het wil horen. Hard maar melodieus. Overtuigend gebracht met een zanger die veel interactie zocht, ook niet gebruikelijk in dit genre. Daardoor ging het dak er goed af. Lekker los gegaan bij deze show!
  • The Darkness (3). God dit was ellendig, wat een gekrijs. Toch ff meegezongen met de ene hit wat wel grappig was maar ik weet echt niet waar die band deze spot nog aan verdiend heeft.
  • King Buffalo (8.5). Eerste keer in de kleine Morgue voor een erg goede psychedelische/prog rock set. Ook een band die durfde op te bouwen wat de climax in een nummer van 10 minuten des te beter maakt. Helaas 4 lomp dronken gasten in de buurt die bleven crowdsurfen maar gelukkig verpestte dit mijn lol niet te veel.
  • Voivod (5). Niet veel publiek en de vonk sprong ook niet over. Tot wat ongenoegen van de zanger. Muzikaal wel aardig maar niet erg overtuigend.
  • MGLA (7). De batterij was even een beetje leeg waardoor de band een beetje over mijn hoofd heenging helaas. Ik wil dit heel heel graag eens met energie voorin de zaal zin. Wat het klonk wel echt ultiem strak.
  • Solstafir (9). Ik hou van Alcatraz vanwege de boeking van topbands midden in de nacht en dit was weer zo'n pareltje. Solstafir was in hoogvorm en het afsluitende trio Fjara, Otta en Godess of the Ages is om te lijsten zo mooi. Een nachtelijke trance.
Zaterdag
  • Vended (8). Wat een energieke start. Hele overtuigende zanger en dikke sound. Nu-metal is nog niet dood!
  • Von Detta (5). Deed me bijzonder weinig, beetje rommelige sound met van alles en nog wat. Vlam leek ook niet echt over te slaan
  • Saille (5). Ook eentje die niet echt overkwam. Black metal zonder gevoel naar mijn idee. Allemaal stukjes aan elkaar geplakt zonder echt een verhaal of emotie over te willen brengen. Schreeuwerig. Jammer.
  • Fractured Insanity (7). Prima setje death metal in de kleine tent. Met een ode aan een overleden bekende Alcatraz'er, ene Hammerguy. Die na het optreden werd uitgestrooid in de pit.. best een beetje apart.
  • Uada (8.5). Hierbij het dankwoord aan Duck voor de vasthoudendheid om me hierheen te krijgen maar de zon had toch ook wel een aandeel. Maar geen seconde spijt. Zo speel je dus wel black metal! Prachtige muzikale stukken met veel tempowisselingen.
  • Harakiri for the Sky (9). En dan weer zo'n goed optreden. Hele intense en beladen post metal, zanger ging er helemaal voor. En ik ook.
  • Hippotraktor (7.5). Goed maar iets minder overtuigend dan ik had gehoopt. Denk ook mede door de overtuigende shows hiervoor. Maar ga ik zeker nog eens zien.
  • Vio-lence (6). Dan ga je vol goede moed en sludge zin de Swamp in. Sta je naar de thrasher van Vio-lence te kijken. Dan maak je er maar het beste van maar vond dit niet overtuigend, best rommelig en rammelig.
  • Marche Funebre (9.5). Wederom zorgde de kleine tent voor festival perfectie. Doom/death stond er niet veel dus hier stond ik vooraan. Een hele, hele overtuigende en intense set. Wat werd dit overtuigend gedaan. Lullaby of Insanity met 15 minuten lang als opener was zo enorm goed. En Einderlicht als afsluiter is enorm intens. Zo'n show waarin je even helemaal van de wereld bent.
  • Der Weg Einer Freiheit (8). Door de vorige show kwam ik er net niet helemaal in. Maar wel een erg goede post black show. Toch goed van genoten.
  • Death Angel (8.5). Toch een van de verrassingen. Dit was een hele urgente en overtuigende thrash set. Hier zit nog absoluut geen sleet op. Rob Halford kan een puntje zuigen aan de uithalen die deze zanger nog haalt. Erg tof.
  • As I Lay Dying (8). En weer zo'n overtuigende show met letterlijk oogverblindende stofwolken tot gevolg. Prijs voor meest imposante frontman qua zang en aanwezigheid. Wat een beest, die zorgt er wel voor dat je losgaat. Deze band wil ik zeker nog wel een keertje zien. De cleane zang + bas werd gedaan door een bandlid van As I May die 4 dagen had om alles in te studeren, niks van te merken!
  • Carcass (5). Ze leken niet in vorm te zijn op de een of andere manier. Was met vrienden met een lange metalgeschiedenis met veel Carcass shows en die waren ook niet overtuigd. Leek veel buiten adem tijdens het zingen en de vonk sloeg ook niet echt heel erg over. Halverwege maar voor gezien gehouden.
  • Testament (3). Ik dacht dat dit de teleurstelling van het weekend zou worden. Met veel zin en een volle grote pils me vooraan gemeld maar wat een flauwe set zeg. Zat geen energie in de muziek, al deden ze opzich wel hun best. Het energieke wat ik wel op plaat hoor, hoorde ik hier totaal niet. Na een kwartier weg gegaan omdat ik wist dat er in de Swamp wel een goede band speelde
  • Enslaved (8). Dus gelukkig nog een half uur van het machtige Enslaved gezien die veel van hun meer progressievere nummers speelde. Erg fijn om dit weer gezien te hebben.
  • Wolvennest (9). En wederom de late set en ditmaal in de kleine tent die voor magie zorgt. Onder het genot van wierrook werden we mystieke wereld van Wolvennest ingetrokken. Vier gitaren, 2 zangers en vee intensiteit. Een uur laten kwam ik verdwaasd naar buiten.
Zondag
  • The Raven Age (7). Overtuigde me minder dan in het voorprogramma van Alter Bridge. Maar niet gek vanwege dit tijdstip. Toch wel kunnen genieten hangend op het hek vooraan.
  • Thanatos (7). Rotterdamse trots bezig met de afscheidstournee dus moest even gaan kijken. Niet veel volk en ook weinig beweging. Muzikaal goed maar werd daarom nergens memorabel helaas.
  • Bloodywood (8). Overtuigen deed Bloodywood dan weer wel! En niet alleen omdat het een curiositeit is een nu-metalband uit India maar ook omdat ze enorm energiek en overtuigend bezig waren. Unieke sound met de extra trommel en fluitjes. Inderdaad veel praten maar vond het zelf dit keer wel passen en ook wel overtuigend. Gaat dat dus zien als je de kans hebt!
  • 1914 (9.5). Een show die ik niet snel ga vergeten. De muziek is al enorm intens en ook wel beladen door de thematiek. De oorlog in Oekraïne zorgde voor een extra laag zwaarte over de show die ergens de impact ook juist weer versterkte. Enorme fan van de muziek en helemaal in opgegaan, prachtig, intens, hard, emotioneel. Aan het einde ging de zanger het hele publiek door al ijsberend en schreeuwend met de vaderlandse vlag. Stopte uiteindelijke naast me met de vlag omhoog. Kreeg knuffels en zelfs bloemen toegestopt. Erg bijzonder.
  • Praying Mantis (7). Waarom ik daar in de zon was weet ik eigenlijk niet meer maar klonk best prima. Ayreonzanger JC Cuijpers als frontman, maar deze muziek doet zijn stem minder eer aan hoor. Zong duidelijk met een rem erop.
  • Panzerfaust (7.5). Hangend op het hek vooraan met wind die binnenkwam door de zijkant was dit erg genieten. Fijne black metal show alleen de rol van de 'zanger' was wat raar. Stond achter de drummer en mocht soms een zin zingen omdat de gitarist de rest deed. Kwam twee keer naar voren en ging met uitgestrekte handen staan kijken. Nou ja, zo kan je ook je geld verdienen.
  • Misery Index (8). Death metal van het lompe soort maar hier had Alcatraz en ik ook wel zin in. 45 minuten knallen in de stofwolken.
  • Lacuna Coil (7.5). Overtuigend en met enthousiasme gespeeld. Veel publiek op de been. Was dus prima. Ik heb genoten maar blijft niet erg hangen.
  • Benediction (8.5). De winnaar onder de death metalbands. Heerlijke groovende sound en enorm sympathieke frontman met een gouden strot. Ik ben toch wel een sucker voor die old school sounds zoals ook Bloodbath en BAEST die hebben.
  • D.R.I. (6). Beetje van een afstandje staan kijken, wel aardig. Wat me vooral opviel was de totaal uitgebluste bindpraatjes van de zanger. Wat dus totaal niet past bij de opgefokte crossover thrash, die leek totaal opgebrand.
  • Suffocation (5). Hier kon ik op dat moment echt niet veel mee. Vond het ook een volle wat rommelige sound. Ben dus maar wat anders gaan doen
  • Electric Callboy (8). Hoe geef je zoiets nou een cijfer? Als je zeer serieuze metalheads ziet springen en teksten als 'I'm a Spaceman, I have a rocket on my back' ziet meezingen. Toch eenmaal de pit ingedoken tot verdriet van mijn longen maar een nummer als Hypa Hypa pitten is toch legendarisch. Ik heb genoten.
  • Bear (6). Deed mij op dat moment niet zoveel, was ook niet erg druk.
  • Tesseract (2). Dit bleek dus de grootste tegenvaller te zijn! Ik vind ze op plaat heel erg goed en had hoge verwachtingen. Stond bijzonder weinig volk waar de mainstage tot nu toe gezellig druk was. Ze begonnen met een veel te harde sound met vooral bas en drums (wat ook niet veranderde) en een zanger die dacht metalcore te spelen. Alleen maar bezig met interactie, of we willen meeschreeuwen, een circle pit willen maken of een wall of death starten. Nee! Ik kom hier om van progmetal te genieten gekke man. Zo dachten er duidelijk meer over, wij waren zeker niet de enige die met gekke blikken wegliepen. Wat een rare band dit.
  • Abbath (8). Abbath! Legende en blijkbaar wat vergeetachtig want bij de start van elk nummer kwam een roadie een nieuw vel met tekst op zijn monitor plakken. Wat ik fijn aan hem vind is dat hij muzikaal buiten de standaard black metal lijstjes kleurt met andere maten muzieksoorten. Goede sfeer in het publiek met ook best wat jong volk (ik denk door onze Eskimo vrienden) die ook echte metal hebben leren ontdekken. Leuk.
  • Korpiklaani (8). Zo hoort een feest eruit te zien maar misschien niet te klinken. Lekker vals feesten. Man with a plan is toch wel een briljant nummer. Alcatraz had het naar zijn zin met veel polonaises en feestende groepjes. Eerste keer dat ik ze zag dus heb geen referentiemateriaal maar ik vond het leuk.
  • Cannibal Corpse (7.5). Mja, uiteraard legendes en een beest van een frontman. Ongekend hoe hij kan headbangen. Maar muzikaal vond ik het niet helemaal overtuigend en dat kwam deels door dezelfde zanger. Op plaat een stevige grunt maar live meer een soort schorre scream waardoor ik moeilijk kon achterhalen welk nummer nou werd gespeeld. Toch blijft het lekkere death metal en wel genoten.
Top 10
  1. 1914
  2. Marche Funebre
  3. Rivers of Nihil
  4. Solstafir
  5. Wolvennest
  6. Dark Funeral
  7. Harakiri for the Sky
  8. Benediction
  9. King Buffalo
  10. Death Angel
 

saurus

Dagopener
4 feb 2019
511
596
is er hier eigenlijk iemand naar mordkaul gaan kijken? speelden gelijk met vended op zaterdagochtend.
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.142
1.197
is er hier eigenlijk iemand naar mordkaul gaan kijken? speelden gelijk met vended op zaterdagochtend.
Ja ik. En dat was een coole show. Wel 2 minuten te laat (onmenselijk vroeg uur) maar verder coole show.
Vended staat op mijn planning voor Dynamo.
 
  • Leuk
Waarderingen: saurus

won666

Support act
17 mei 2019
1.142
1.197
Ik bedenk me wel juist: al mijn berekening van hierboven --> Op Graspop is de camping inbegrepen en daarmee heb ik geen rekening gehouden ...
 

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
336
289
Wat bands betreft heb ik me beperkt tot deze die voor mijn neus speelden. Ik heb terug 3 dagen gewerkt aan de toog onder de VIP. En dat was opnieuw keihard werken. Maar de return van de festivalhangers én van de toog crew was terug onbetaalbaar. Tussen alle shifts in (van 13u00 tot 16u00, van 19u00 tot 22u00 en van 00u00 tot 02u00, op zondag zelfs tot 03u30) namen mijn maat en mezelf tijd om te eten en vooral te rusten.

Jammer genoeg moeten we op zoek naar een andere B&B, want de huidige stopt ermee. En dat is best jammer. Naast een zalig ontbijt, zijn een bed en een douche onontbeerlijk om die 3 dagen te doorspartelen. Eens je tram 6 nadert, is die luxe een must.

Ik heb ook een uur mee gedraaid aan de gratis water stand. Dat was zo mogelijk nog harder werken. Maar Alcatraz blijft wat mij persoonlijk betreft toch een heerlijk festival. Groter moet het van mij niet worden.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.220
Wat bands betreft heb ik me beperkt tot deze die voor mijn neus speelden. Ik heb terug 3 dagen gewerkt aan de toog onder de VIP. En dat was opnieuw keihard werken. Maar de return van de festivalhangers én van de toog crew was terug onbetaalbaar. Tussen alle shifts in (van 13u00 tot 16u00, van 19u00 tot 22u00 en van 00u00 tot 02u00, op zondag zelfs tot 03u30) namen mijn maat en mezelf tijd om te eten en vooral te rusten.

Jammer genoeg moeten we op zoek naar een andere B&B, want de huidige stopt ermee. En dat is best jammer. Naast een zalig ontbijt, zijn een bed en een douche onontbeerlijk om die 3 dagen te doorspartelen. Eens je tram 6 nadert, is die luxe een must.

Ik heb ook een uur mee gedraaid aan de gratis water stand. Dat was zo mogelijk nog harder werken. Maar Alcatraz blijft wat mij persoonlijk betreft toch een heerlijk festival. Groter moet het van mij niet worden.
Dan is de kans heel groot dat je mij van essentiële vloeistoffen hebt voorzien dit weekend! Je bent een held.
 
  • Leuk
Waarderingen: duck en imac

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.609
3.151
Ik heb terug 3 dagen gewerkt aan de toog onder de VIP.
Daar was vlak voor / tijdens het begin van Korpiklaani een geweldig feestje aan de gang achter de bar 😁 de sfeer leek daar altijd nog nét iets anders dan bij de andere bars. Maar overal een super fijne bediening.
Die waterstand leek inderdaad zwoegen zonder rust. Enig idee hoeveel flesjes daar zo zijn uitgedeeld?
 

jvandeweyer

Gouden Tip
14 feb 2019
373
529
Dranktickets en camping ticket worden trouwens aan dezelfde prijs als dit jaar verkocht. Allee voorlopig toch, geen idee of die ook early bird zijn.
De laatste keer dat er bij Alcatraz een ticket in voorverkoop ging, was 2021. Zij mochten vorig jaar (gelukkig!!!) wél een festival organiseren. Ook de early bird drankprijzen zijn verhoogd naar de huidige weideprijs.
Enkele jaren terug was de camping 16 euro, ik veronderstel niet dat de camping duurder wordt na de early bird. Wel verwacht ik dan duurdere drankbonnen (boven de 3 euro) op de weide volgend jaar.
 

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
336
289
Daar was vlak voor / tijdens het begin van Korpiklaani een geweldig feestje aan de gang achter de bar 😁 de sfeer leek daar altijd nog nét iets anders dan bij de andere bars. Maar overal een super fijne bediening.
Die waterstand leek inderdaad zwoegen zonder rust. Enig idee hoeveel flesjes daar zo zijn uitgedeeld?
Beide teams aan deze bar zijn echt schitterend wat sfeer betreft. We werken om beurt 3 uur, en zijn dan ook 3 uur vrij.

Hoeveel water er precies werd uitgedeeld weet ik niet. Ik hoorde iets van 15 paletten per dag. 15 x 1296 flesjes (ongeveer). Allemaal op kosten van Alcatraz. Dat mag ook eens vermeld worden.
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.142
1.197
De laatste keer dat er bij Alcatraz een ticket in voorverkoop ging, was 2021. Zij mochten vorig jaar (gelukkig!!!) wél een festival organiseren. Ook de early bird drankprijzen zijn verhoogd naar de huidige weideprijs.
Enkele jaren terug was de camping 16 euro, ik veronderstel niet dat de camping duurder wordt na de early bird. Wel verwacht ik dan duurdere drankbonnen (boven de 3 euro) op de weide volgend jaar.
In 2019 zijn ze toch al beginnen verkopen voor 2020?
 

jvandeweyer

Gouden Tip
14 feb 2019
373
529
In 2019 zijn ze toch al beginnen verkopen voor 2020?
Jazeker, en in 2020 toen voor 2021, maar toen kon het gelukkig wel plaatsvinden en werd het niet nog eens uitgesteld naar 2022.
Ofwel interpreteerde ik het volgende verkeerd: "De prijsstijging die nu komt is natuurlijk wel een prijsstijging op 4 jaar zeg maar. Want de laatste keer dat ticket echt in voorverkoop gingen was in 2019 al. Nu moeten we kijken naar 2023 zeg maar." Mijn excuses mocht dat het geval zijn!
 
  • Leuk
Waarderingen: won666

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.842
Dit jaar helaas maar één dagje geweest, de zondag. Best wel beetje jaloers dus als ik de reacties van de vrijdag en de zaterdag lees, met name over met name Sólstafir, Rivers Of Nihil, Marche Funebre, Stratovarius. Ook Amaranthe, Butcher Babies, Behemoth had ik wel graag gezien.

Maar gelukkig is er veel overlap dit jaar tussen Alcatraz en Summer Breeze, waardoor ik bands als Parasite Inc., Urne, Vola, Insomnium, Lorna Shore/Vended (vallen helaas samen), Dark Funeral, Warkings, Igorrr, Der Weg Einer Freiheit, Testament, Exodus, Temptations For The Weak (valt helaas samen met Fiddler's Green), Hangman's Chair (valt helaas samen met Lord Of The Lost) nog in de herkansing kan gaan zien.

Eigenlijk zouden wij helemaal niet naar Alcatraz zijn gegaan dit jaar, aangezien we dus al pre-corona tickets voor Summer Breeze hadden gekocht (favoriete bands als Arch Enemy en Bloodywood) waren toen al voor beide festivals aangekondigd).
Deels door de aankondiging van Electric Callboy, waarvan mijn vrouw in no-time enorm fan was geworden, in een momentbeslissing toch nog maar zondagtickets gekocht (ook al was ik ervan overtuigd dat ze ook nog wel op Summer Breeze aangekondigd zouden worden, wat uiteindelijk ook gebeurde).

En daar hebben we zeker geen spijt van gehad, mede door de geweldige en inmiddels vertrouwde sfeer van Alcatraz, en het samenzijn met goede vrienden die het hele weekend aanwezig zouden zijn.

Uiteraard was ook het programma om je vingers bij af te likken, dus wilde ik al gelijk vanaf het begin aanwezig zijn voor:

The Raven Age (8): Laatste tijd veel geluisterd, veelbelovende band! Net op tijd aanwezig na wat perikelen met het verzilveren van de muntenvouchers (konden blijkbaar maar bij één loket op één locatie opgehaald worden, na eerst op de verkeerde plek in de rij te hebben gestaan...). Optreden was op zich wel prima, maar vooral in het begin wat geluidsprobleempjes, en natuurlijk werkt ook het tijdstip en geringe aantal bezoekers niet bepaald mee om gelijk een feestje te bouwen. Toch deden ze prima hun best en was het een mooie inkomer. Wat mij betreft mag deze band een volgende keer (eender waar) dan ook een stuk hoger en later op het programma staan, die komen er wel!

Bloodywood (9): Slechts 1 uur later lukte Bloodywood wel het 'onmogelijke' voor de middag, een feestje bouwen! Er waren al aanzienlijk meer mensen, hoewel nog steeds allerminst druk. Toch zat de sfeer er prima in, en merkte je dat de aanwezigen vrij snel opwarmden voor deze nog relatief onbekende, exotische band. Ook voor deze band voorspel ik een grootse toekomst. Aan het enthousiasme (en het stevige, RATM-level activisme) van de bandleden zal het i.i.g. zeker niet liggen!

1914 (8,5): Over activisme gesproken, deze mannen uit Oekraïne trokken zeer nadrukkelijk (en terecht!) de oorlogskaart. En dat gaf het toch al goede, intense optreden nog een extra dimensie. Ook wel verbaasd toen de zanger plots in het publiek bleek rond te lopen, niet bepaald gebruikelijk bij dit soort muziek. Toen hij ineens langs ons aan de zijkant (bij het 'tochtgat') naar buiten liep, verwachtte ik eigenlijk dat hij via achterom weer terug op het podium zou verschijnen, maar dat bleek niet meer het geval...

Lacuna Coil (8,5): Toffe, sympathieke band, met zangeres met mooie, unieke stem, hoewel ik ze toch liever in een tent zie, zoals in de Marquee op GMM 2018 (waar ze ondanks een stroomstoring al improviserend nog goed de sfeer wisten vast te houden door a capelle Highway to hell met het publiek te zingen, wat getuigt van vakmanschap).

Electric Callboy (9,5): Hoge verwachtingen (zeker van mijn vrouw), maar die maakten ze volledig waar! Voor de haters en twijfelaars: wen er maar alvast aan, deze mannen gaan we heel vaak op hele hoge plekken terug zien de komende jaren (en vermoedelijk ook nog wel een reeks imitatoren)! Met de jaren zijn ze steeds meer electronisch, poppy en 'dance' geworden, en dat heeft ze zeker geen windeieren gelegd, deze mannen hebben duidelijk een niche in de metalwereld ontdekt, waaraan blijkbaar veel behoefte was. En waarom ook niet? Wie zegt dat metal altijd 'serieus' moet zijn (zie ook bands als Alestorm, Korpiklaani, Steel Panther, etc.)? Mijn vrouw dook zelfs bijna voor de eerste keer in haar leven een moshpit in, hoewel o.a. de inmiddels gigantische stofwolken haar uiteindelijk toch tegenhielden.. 😆

Bear (8): Weinig publiek, maar dat maakte dit wellicht ook juist een écht, typisch hardcore optreden, met weinig afstand en veel interactie tussen band en publiek. En zoals eerder gezegd zorgde de prothese op de drums wel voor hilariteit..

TesseracT (8): In 2019 nog een mooi optreden in de Swamp-tent, maar wie heeft ineens het 'briljante' idee gekregen om hen buiten op de Prison Stage (nog voor zonsondergang) te zetten...?? Die mogen ze volgend jaar wel standrechtelijk ter plekke met die brandblusser bewerken, zonder brandwerend pak.... 😉

Abbath (8): Twijfel tussen Abbath en Cobra The Impaler, in eerste instantie maar gekozen voor een compromis, beide de helft. Klonk zeker niet verkeerd, ook al zat ik er niet helemaal goed in. Iets later dan gepland vertrokken naar:

Cobra The Impaler (8): Door beetje verkeerde tijdsinschatting en wat treuzelen uiteindelijk alleen nog maar het laatste nummer gehoord, maar dat klonk wel heel lekker (zeker nog ooit eens bekijken).

Ignite (7): Maar een paar nummers gezien, leuke, nostalgische hardcore punk, maar deed me niet zoveel op het moment.

Arch Enemy (9,5): In één woord: geweldig!! Bij aankondiging als headliner (zelfs voor Alcatraz) toch wel wat lichte twijfels gehad of ze daar wel al groot genoeg voor waren (ook al heeft Alcatraz eerder al eens Avatar tot headliner gebombardeerd). Maar die bleken volkomen ongegrond, hun repertoire is inmiddels zeker headline-waardig, en dat gold ook voor de show. Ondanks dat viel het me wel op dat het gaandeweg steeds makkelijker werd om vooraan te geraken, wij schoven zelf telkens op van halverwege het veld tot de 5e rij ofzo).

Helaas gemist: Korpiklaani (oplaadmomentje in Presidio; dan maar in de herkansing op SB), Ethereal Darkness, Darqo, Diamond Head.

Zo, wij staan inmiddels alweer op het punt om te vertrekken naar Beieren voor weer een festival propvol must-sees en vele mogelijke ontdekkingen (Clashfinder)! 🤘
 

dingskewhiskas

Randprogramma
22 nov 2019
239
336
Ben geen fan van headliners die pas om half 1 beginnen te spelen. Dan liever half 11 of 11 uur en latere optredens in een tent.

Maar ja, als je 10 groepen op een hoofdpodium duwt (in tegenstelling tot elders waar het er meestal 6 of 7 zijn), dan moet je wel tot heel laat gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: duck

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.220
Ben geen fan van headliners die pas om half 1 beginnen te spelen. Dan liever half 11 of 11 uur en latere optredens in een tent.

Maar ja, als je 10 groepen op een hoofdpodium duwt (in tegenstelling tot elders waar het er meestal 6 of 7 zijn), dan moet je wel tot heel laat gaan.
Mee eens. De dag was me te vol zo. Had Arch Enemy graag helemaal gezien maar ja. Het was goed zo
 
  • Leuk
Waarderingen: duck

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.407
4.535
Bloodstock zet killswitch engage als headliner neer, ligt het aan mij of vind ik dit niet meteen groot genoeg om te headlinen, staan zelfs nog voor megadeth in de post.

Is dat gewoon een uk / België verschil of kunnen we dit ook verwachten op alcatraz?
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.064
7.206
Bloodstock zet killswitch engage als headliner neer, ligt het aan mij of vind ik dit niet meteen groot genoeg om te headlinen, staan zelfs nog voor megadeth in de post.

Is dat gewoon een uk / België verschil of kunnen we dit ook verwachten op alcatraz?
Ik denk dat die wel wat groter zijn in de UK vergeleken met hier. Op download 2020 stonden ze als headliner van de 2e stage, op dezelfde plek als Disturbed en Offspring. Dat zie ik hier niet zo snel gebeuren. Zou meer een eind van de middag mainstage band zijn hooguit
 

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
336
289
Ik, en mij waarschijnlijk nog een pak anderen, ben ook niet echt voorstander om het festival zo laat te eindigen. Van mij mag dat gerust stoppen om middernacht. Ik merk op dat velen na de voorlaatste act, het terrein verlaten. Al bleef het nog steeds druk genoeg. Ik kan me ook inbeelden dat het voor de omwonenden geen pretje is. Zeker als je weet dat de week na Alcatraz er nog het decadente Camping Kitch is. Veel omwonenden hebben trouwens veel liever het publiek van Alcatraz dan die van Camping kitch.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken