Graspop Metal Meeting 2026

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lars.
  • Startdatum Startdatum
  • Featured
Qua eten vind ik de metalgrass altijd wel goed. Ook de julientjes waren dik ok, 5 bonnen maar wel giga portie.. alsook de volledige pizza's vulden goed. 'T is maar wat je haalt gok ik

Dit jaar trouwens geen enkele dag met 'minder aangenaam' publiek beleefd, zoals vorig jaar bij Falling In Reverse.
Enkel vooraan bij Bad Omens werd het even ongezellig toen een zatte 50-er meende door het publiek te strompelen en alle vrouwen in de front probeerde lastig te vallen. Gelukkig werd door omstaanders meteen ingegrepen. Maar over het algemeen de vriendelijkste/gezelligste editie die ik al heb meegemaakt.
Eens over de gezelligheid! Al ervaarde ik vorig jaar de zaterdag als het meest grimmig, en niet de dagen van FiR of Lindemann :)

De stem van Architects verdient voor mij 2 op 3. Cleans en lage screams toch spot on. Maar die hoge screams…

Aan de andere kant, luister eens naar hun laatste album, en daar zijn die hoge screams eigenlijk ook zo. Live komen ze mss harder door. Is altijd wel al zo geweest.
Edit: bedoel bijvoorbeeld de eerste strofe van Whiplash. Die is zo hoog. Kan je live bijna niet halen.

Laatst bewerkt:
Zaterdag verslaggie:

Fleddy Melculy (7/10): tja, zij doen gewoon wat ze doen en ik vind het persoonlijk hartstikke leuk. Ik kan wel begrijpen dat anderen het maar vaag en oninteressant vinden.

Feuerschwanz (8/10): aangezien ik enorm moe was ben ik op de tribune gaan zitten, maar deze muziek is echt geweldig en het was gezellig! Ik kende eigenlijk geen enkel nummer van ze, maar ik ga zeker vaker luisteren.

Rivers of Nihil (9.5/10): zoals ik eerder al zei heeft dit me echt omvergeblazen. De dikke double-bass en grunt momenten, afgewisseld door snijdende gitaar en saxofoon solo's maakt echt een bijzonder geheel.

Primal Fear (6/10): Leuk, niet heel bijzonder.

Helaas maar een heeelll klein stukje van Orden Ogan gezien voordat ik moest vertrekken naar Three Days Grace, dat kleine stukje krijgt een 8/10.

Three Days Grace (7.5/10): ze hadden het publiek vooraan goed mee en dat maakte het een gezellige show. De muziek zelf vind ik niet heel bijzonder maar ik zou zo weer gaan als ik weet dat het zo gezellig zou zijn.

Ice Nine Kills (8/10): deden wat ze altijd doen en het was goed. De setlist was ook best wat veranderd ten opzichte van 2024, met een aantal nieuwe nummers.

Uncle Acid & The Deadbeats (8/10): ik was eigenlijk vergeten dat ik hun zou gaan bekijken. Ik lag al helemaal klaar bij de Jupiler om een dutje te doen totdat Queensryche kwam en toen begon Uncle Acid en ben ik maar snel de Metal Dome ingegaan. Zoals ik al had gezegd vond ik ze in 2022 best zwak als voorprogramma van Ghost, maar ik vond ze zaterdag heel goed. Het is misschien het 'psychedelische' dat je moet leren waarderen.

Queensryche (8/10 voor de muziek en 2/10 voor de setlist): goede band en die zanger kan een partij goed zingen, MAAR waar sloeg die setlist op. Als casual fan had je enkel Queen of the Reich, Operation Mindcrime en Eyes of a Stranger. Geen Best I Can, Jet City Woman, Silent Lucidity, Another Rainy Night, I Don't Believe in Love?? Ze hebben dus hun vier populairste nummers (op Spotify) niet gespeeld, ik vind dat een afknapper.

Bad Omens (9/10): Die hebben wel bewezen dat ze headliner-materiaal zijn, dat is wat ik een show noem. 5 niet-zo-interessante tapes in een set van 15 nummers vind ik wel een beetje veel, maar het haalde het tempo niet per se uit de show. Vooral hun ietwat minimalistische podium-design kan ik waarderen, zeker als dan blijkt dat die lichten wel echt volop benut worden en dat er lasers zijn etc. Het was een hele goede show, waar de muziek nog steeds centraal stond.

Bring Me The Horizon (10/10): dit is de beste show die ik ooit heb gezien denk ik, niet normaal. Ik dacht na Bad Omens dat niks dat meer zou overtreffen, maar BMTH was echt fenomenaal, dus zelfs nog beter dan in 2024. Op wonderbaarlijke wijze ben ik tot de barricade geraakt, precies waar Oli een pauze nam tijdens Drown. De bakken regen die naar beneden vielen zodra ze Doomed inzetten kwamen ook precies op het goede moment.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en Finisterra
Iemand een idee hoe je vanuit Nederland die VRT-video's kan zien? Je bent verplicht om een postcode in te vullen, op Graspop heb ik al geprobeerd om dat te doen in de hoop dat ze eens locatie zouden checken en dan niet meer moeilijk doen, maar daarna vroegen ze om een Belgisch telefoonnummer. Het zou wel echt lullig zijn als de fans van buiten België niet terug kunnen kijken, schermopnames maken tijdens het kijken van de stream kon ook niet.

Iemand een idee hoe je vanuit Nederland die VRT-video's kan zien? Je bent verplicht om een postcode in te vullen, op Graspop heb ik al geprobeerd om dat te doen in de hoop dat ze eens locatie zouden checken en dan niet meer moeilijk doen, maar daarna vroegen ze om een Belgisch telefoonnummer. Het zou wel echt lullig zijn als de fans van buiten België niet terug kunnen kijken, schermopnames maken tijdens het kijken van de stream kon ook niet.
Tijdens Graspop kon je op VRT MAX vanuit NL gewoon alles van het festival bekijken. Zal tijdens RW ook het geval zijn. Andere programma's/uitzendingen waren wel alleen voor Belgen beschikbaar.

• Thinking
Waarderingen: El_Leipo
Wat vonden jullie van de kwaliteit van het eten op het terrein?

Naar mijn gevoel was de kwaliteit echt ondermaats. Zelfs voor festival eten mag de lat heus wel wat hoger. Zeker voor de absurde prijzen die ze durven vragen.
Het is ontzettend wisselvallig. De pizza in het hoekje (met pittige olie) is echt top maar sommige verkopen van die stoeptegels van deeg waar dan wat kaas en een tomaat is langs gevlogen.

Vrijwel alles met friet was goed, maar dat wil je ook weer niet eindeloos eten.

Ik heb 1 spontane poging voor een broodje kebab gedaan omdat ik dacht iemand te zien lopen met een fatsoenlijke portie. Uiteindelijk 4 van die diepvries stukjes kebab die vooral zwommen in saus.

Ik mis vooral elke editie groente. Een wok waar meer dan 2 reepjes paprika in zitten ofzo.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
In het algemeen mis ik ook wel groenten met textuur, maar gisteren bvb nog de veggie wok gegeten en eens lief gevraagd om wat extra groentjes, en dat was geen probleem.
Ik heb enkele kebabs gezien en die waren ook mooi gevuld.
Twee jaar geleden toen ik 2 dagen aan de frietjes werkte hebben we zowat elk verzoek qua portie gewoon gedaan. De crew zelf heeft geen baat bij minder scheppen en wil vooral fijne interacties met de klanten. En bij 'schep-gerechten' zijn er natuurlijk wat meer mogelijkheden dan bij een pizza.

Even mengen over Architects: ik zag ze bij de start van hun laatste albumcyclus in Rijsel. Net een rustperiode achter de boeg dus. Jeezus wat een stem had die dan. Moesten ze dan de minste decoratie mee hebben (eig. was er 0,0 aan podiumopstelling), had ik ze meteen geboekt als headliner.

Ondertussen heel wat beelden van andere 'legs' en nu graspop gezien. Tjah... Dan ga je beter even terug naar de tekentafel om volgende tours te plannen in functie van je stem. Hopelijk kan hij à la Matt -van Trivium- een comeback maken.

Users who are viewing this thread