Graspop Metal Meeting 2024

manny

Nieuw lid
21 jun 2019
1
25
Jup... Ze hebben nog twee weken om het binnen de perken te houden. Als het ook na de 17e mei nog niet bekend is, ga ik toch maar eens kijken of Hellfest een optie is voor volgend jaar. Voor mij is een timetable een essentieel onderdeel van de voorpret en dan is een maand vooraf toch wel de absolute deadline.

Maar zoals ik ook een poos geleden al aangaf: sinds ze het moment hebben gemist waarop ze gelijk zouden zijn als vorig jaar voelt 17 mei als de datum.
Mijn eerste post. Ik lees hier al jaren mee maar je dwingt me bijna om te reageren. Je lijkt wel een kleuter met een driftbui. Ga dan aub naar hellfest voortaan.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.225
10.657
Heeft iemand trouwens al iets mee gekregen hoe het is met Xen (frontman Ne Obliviscaris)? Ik hoop heel erg dat hij er deze tour weer bij is. Zijn vervanger deed het vorig jaar uitstekend maar de gruntende vampier maakt de band wel af. En bovendien heeft hij een uniek stemgeluid.
 

MandyRose

Playlistbediener
17 mrt 2024
6
46
Vandaag is de dag! Voor een hele leuke persoonlijke graspoptraditie. Dus ik dacht, laat ik jullie daar ook eens over vertellen :)

Ieder jaar ga ik met een groep naar graspop. Soms is de groep iets groter, soms is de groep iets kleiner, maar dit jaar gaan we met de grootste groep tot zover. Zodra de volledige line-up bekend is, beginnen we met het plannen van wat wij noemen de "hypedag". Dit jaar is die dus vandaag! Op de hypedag komt onze hele groep rond een uurtje of 11 of 12 samen. We gebruiken deze dag om met de hele groep alle bands van de line-up op te zoeken. Van iedere band luisteren we dan 1-2 nummers en schrijven we voor onszelf op of dit een must see, misschien of nee is. Ik had enorm gehoopt dat het tijdschema er al was, want dan hadden we die vandaag meteen kunnen gaan inkleuren, maar goed, een lijst van de bands werkt ook! Met de grote hoeveelheid bands die ieder jaar op graspop staat (en onze eigen afleidbaarheid en gezelligheid), duurt het vaak tot midden in de nacht voordat we overal doorheen zijn. We lunchen altijd met broodjes kroket en frikandel en in de avond maken we onze eigen pizza's. De rest van de dag zorgen we natuurlijk voor genoeg snacks en bier! Dit is ieder jaar zo'n ontzettend gezellige dag, dat ik er bijna net zo erg naar uit kijk als naar graspop zelf :D

Voel je vrij om deze traditie over te nemen met je eigen groep!
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.782
7.619
Vandaag is de dag! Voor een hele leuke persoonlijke graspoptraditie. Dus ik dacht, laat ik jullie daar ook eens over vertellen :)

Ieder jaar ga ik met een groep naar graspop. Soms is de groep iets groter, soms is de groep iets kleiner, maar dit jaar gaan we met de grootste groep tot zover. Zodra de volledige line-up bekend is, beginnen we met het plannen van wat wij noemen de "hypedag". Dit jaar is die dus vandaag! Op de hypedag komt onze hele groep rond een uurtje of 11 of 12 samen. We gebruiken deze dag om met de hele groep alle bands van de line-up op te zoeken. Van iedere band luisteren we dan 1-2 nummers en schrijven we voor onszelf op of dit een must see, misschien of nee is. Ik had enorm gehoopt dat het tijdschema er al was, want dan hadden we die vandaag meteen kunnen gaan inkleuren, maar goed, een lijst van de bands werkt ook! Met de grote hoeveelheid bands die ieder jaar op graspop staat (en onze eigen afleidbaarheid en gezelligheid), duurt het vaak tot midden in de nacht voordat we overal doorheen zijn. We lunchen altijd met broodjes kroket en frikandel en in de avond maken we onze eigen pizza's. De rest van de dag zorgen we natuurlijk voor genoeg snacks en bier! Dit is ieder jaar zo'n ontzettend gezellige dag, dat ik er bijna net zo erg naar uit kijk als naar graspop zelf :D

Voel je vrij om deze traditie over te nemen met je eigen groep!

Klinkt geweldig! En hoe gaat het dan verder op Graspop qua planning, proberen jullie zoveel mogelijk met een grote groep te zien, of maakt ieder zijn eigen routeplan en spreken jullie op een vaste plek af bij een podium? Zal wel uitmaken hoe groot de groep is natuurlijk, denk dat @Jamel met z'n 30 man wel een heftige democratie kan opzetten met zo'n dag :p
 

MandyRose

Playlistbediener
17 mrt 2024
6
46
Klinkt geweldig! En hoe gaat het dan verder op Graspop qua planning, proberen jullie zoveel mogelijk met een grote groep te zien, of maakt ieder zijn eigen routeplan en spreken jullie op een vaste plek af bij een podium? Zal wel uitmaken hoe groot de groep is natuurlijk, denk dat @Jamel met z'n 30 man wel een heftige democratie kan opzetten met zo'n dag :p
We maken eigenlijk altijd gewoon onze eigen planning, vooral ook omdat de smaken echt enorm verschillen hahahaha maar we komen elkaar altijd wel weer ergens tegen en als iedereen tijd heeft eten we even gezellig samen :D leuke van zo'n groep is ook dat er altijd wel minimaal 1 iemand is die hetzelfde wil zien, al vind ik het trouwens ook nooit erg om ergens alleen te staan

30 man halen we trouwens niet haha denk 15 ofzo dit jaar, maar das voor ons doen een hele grote groep
 

Simoni

Gouden Tip
1 jun 2022
419
587
Gisteren deelde Jefferke op het Werchter forum (Link naar artikel) een artikel over de herbruikbare bekers; Ik vermoed dus dat het op Graspop het zelfde systeem zal zijn.

Beetje kut toch dat je voor elk drankje, een waarborg moet betalen + die bekers dan nog eens in een apart inwisselpunt moet terugbrengen voor de waarborg terug te krijgen... Met andere woorden, je mag een aantal keer per dag gaan aanschuiven of je blijft met die bekers zeulen :/
Bij de wegwerpbekers kon je nog kiezen om die mee te geven met een verzamelaar, aangezien je daar geen borg voor moest betalen, maar €1.05/beker zomaar weggeven is op 100 pinten wel gigantisch veel...

Samen met de drankpartners van het festival zal nu in herbruikbare bekers worden voorzien om alle dorstigen te laven. “Aan de drankstanden in het Festivalpark (& The Hive) worden bieren, cocktails, koffie et cetera in herbruikbare bekers aangeboden. Frisdranken en waters worden in een R-pet flesje of blik verkocht. In onze Apéro-zones, wijnbar, backstage en VIP schenken we dranken in glas”, gaat Bigaré verder. “Bij de aankoop van een drankje in een herbruikbare beker wordt een waarborg aangerekend. Wie de beker nadien inlevert, krijgt deze waarborg terug. De lege herbruikbare bekers worden ingezameld in de return/recyclage-standen, de waarborg (1,05 euro of 0,3 coin, nvdr.) wordt daar op je cashless bandje teruggezet.”
Voor festivalgangers die er een sport van maken om zoveel mogelijk flesjes te rapen in ruil voor een drankbon, is er nog steeds goed nieuws. “Wie 15 R-Pet flesjes of cans inzamelt en naar de recyclestand brengt, belonen we met een free drinkcoin.” Maar daar stopt het verhaal niet. Alle herbruikbare bekers moeten ook gereinigd worden en dat zal niet on site gebeuren.
 

saurus

Dagopener
4 feb 2019
549
648
Ik snap toch niet waarom in België festivalorganisatoren zo moeilijk moeten doen hierover. Investeer ineens in een degelijke beker die gewoon on site mag gespoeld worden en ge spaart toch veel uit.
De investering van een duurdere beker is eenmalig een serieuze kost die ge kunt delen met de drankleveranciers en eventueel de gemeente.
Ge zorgt dat iedere toog spoelbakken heeft en ge kunt u bekers toch onsite spoelen en hergebruiken.
Zo doen ze dat in het buitenland toch ook op festivals, concerten, voetbalmatchen.
Maar in België geven ze liever geld uit aan een goedkopere beker die ze dan moeten laten wassen extern en laten terugkomen.
Ik snap de logica niet of ligt het aan mij?
Als het in het buitenland kan waarom dan niet bij ons?
 
  • Leuk
Waarderingen: Simoni

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.266
7.585
Ik snap toch niet waarom in België festivalorganisatoren zo moeilijk moeten doen hierover. Investeer ineens in een degelijke beker die gewoon on site mag gespoeld worden en ge spaart toch veel uit.
De investering van een duurdere beker is eenmalig een serieuze kost die ge kunt delen met de drankleveranciers en eventueel de gemeente.
Ge zorgt dat iedere toog spoelbakken heeft en ge kunt u bekers toch onsite spoelen en hergebruiken.
Zo doen ze dat in het buitenland toch ook op festivals, concerten, voetbalmatchen.
Maar in België geven ze liever geld uit aan een goedkopere beker die ze dan moeten laten wassen extern en laten terugkomen.
Ik snap de logica niet of ligt het aan mij?
Als het in het buitenland kan waarom dan niet bij ons?
Hoe kom je erbij dat op ieder festivalterrein de faciliteiten zijn om bekers ter plaatse te wassen? Er zijn natuurlijk wel andere dingen om rekening mee te houden zoals waterdruk, personeel en voornamelijk de ruimte die er voor nodig is om zoiets op te zetten. Ik denk dat ze bij Graspop/Livenation wel de benodigde research hebben gedaan en iets verder zijn gegaan dan "als het in een voetbalstadium kan dan moet het op een random grasveld in de middle of nowhere ook wel gemakkelijk kunnen"
 
  • Leuk
Waarderingen: Simoni

Simoni

Gouden Tip
1 jun 2022
419
587
Ik snap toch niet waarom in België festivalorganisatoren zo moeilijk moeten doen hierover. Investeer ineens in een degelijke beker die gewoon on site mag gespoeld worden en ge spaart toch veel uit.
De investering van een duurdere beker is eenmalig een serieuze kost die ge kunt delen met de drankleveranciers en eventueel de gemeente.
Ge zorgt dat iedere toog spoelbakken heeft en ge kunt u bekers toch onsite spoelen en hergebruiken.
Zo doen ze dat in het buitenland toch ook op festivals, concerten, voetbalmatchen.
Maar in België geven ze liever geld uit aan een goedkopere beker die ze dan moeten laten wassen extern en laten terugkomen.
Ik snap de logica niet of ligt het aan mij?
Als het in het buitenland kan waarom dan niet bij ons?
Daar heb je het al, België... Waarover doen ze hier niet moeilijk..

Nu moeten blijkbaar de festivals en gemeentes dit zelf regelen + financieren + uitzoeken wat het beste is. Met de hoeveelheid grote festivals mogen ze toch eens de koppen bij elkaar steken, alle festivals + de regering om zo tot 1 mooi verdeeld systeem te komen dat ze allemaal kunnen gebruiken.

Maar in Brussel steken leggen ze dit probleem dus liever bij de gemeentes en festivals zelf... Clownen
 

King810

Playlistbediener
17 apr 2024
41
69
Ik neem aan dat je dezelfde beker gewoon weer kan laten vullen toch? Na een biertje of 5 ff spoelen bij de kraan en weer door.
 

Simoni

Gouden Tip
1 jun 2022
419
587
Hoe kom je erbij dat op ieder festivalterrein de faciliteiten zijn om bekers ter plaatse te wassen? Er zijn natuurlijk wel andere dingen om rekening mee te houden zoals waterdruk, personeel en voornamelijk de ruimte die er voor nodig is om zoiets op te zetten. Ik denk dat ze bij Graspop/Livenation wel de benodigde research hebben gedaan en iets verder zijn gegaan dan "als het in een voetbalstadium kan dan moet het op een random grasveld in de middle of nowhere ook wel gemakkelijk kunnen"
Dat zal nog wel op de één of andere manier te organiseren zijn. Het grote probleem is nog extra vrijwilligers. Zoals werchter schrijft hebben ze 100-150 extra vrijwilligers nodig voor enkel dat herbruikbaar bekerverhaal...

EDIT: 1 wasstraat heeft de capaciteit om maar 1000 bekers/ uur te doen. Hier ligt dus nog een groot probleem. Dan hebben ze bij een RW, GMM, PKP,... Wel veel wasstraten nodig om dat ooit bol te werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: nikita

Hopper

Playlistbediener
6 sep 2023
17
51
Ik neem aan dat je dezelfde beker gewoon weer kan laten vullen toch? Na een biertje of 5 ff spoelen bij de kraan en weer door.
Nee ik vermoed dat dat niet gedaan wordt ivm wachttijd: je levert je lege beker in en krijgt direct een gevulde nieuwe, die al klaar staan. Als catering dezelfde beker zou moeten teruggeven dan moet iedereen steeds wachten tot die beker gevuld is.
 
  • Leuk
Waarderingen: King810 en Yyperi

King810

Playlistbediener
17 apr 2024
41
69
Nee ik vermoed dat dat niet gedaan wordt ivm wachttijd: je levert je lege beker in en krijgt direct een gevulde nieuwe, die al klaar staan. Als catering dezelfde beker zou moeten teruggeven dan moet iedereen steeds wachten tot die beker gevuld is.
Ja daar zit wat in idd. Persoonlijk vind ik het jammer want ik heb een gigantische aversie tegen herbruik plastic. Het is een kronkel in mijn hoofd dat weet ik maar dat gaat een dingetje worden voor mij. In nederland kom je op sommige plekken bekers tegen waar de lipstickresten nog op de rand zitten hoop dat in belgië toch beter geregeld is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hopper

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.417
6.102
Wie de beker nadien inlevert, krijgt deze waarborg terug. De lege herbruikbare bekers worden ingezameld in de return/recyclage-standen, de waarborg (1,05 euro of 0,3 coin, nvdr.) wordt daar op je cashless bandje teruggezet.”
Voor festivalgangers die er een sport van maken om zoveel mogelijk flesjes te rapen in ruil voor een drankbon, is er nog steeds goed nieuws. “Wie 15 R-Pet flesjes of cans inzamelt en naar de recyclestand brengt, belonen we met een free drinkcoin.”
Wacht even, wat? Er zit 0,3 coin waarborg op een beker, maar bij flesjes of blikjes krijg je pas 1 coin voor 15, dus 0,07 coin per stuk, omgerekend. Maar hoe werkt dat dan als je een drankje in een flesje of een blikje besteld, krijg je daar dan wel los 0,3 coin voor terug, of zit daar dan weer helemaal geen waarborg op en kun je die gewoon weg mieteren in de hoop dat iemand anders ze opraapt? En wat nu als je bekers verzamelt, blijft dat gewoon vermenigvuldigen met 0,3 of wordt je bij 15 stuks ook met 1 drinkcoin afgescheept? Raar systeem zo...
 
  • Leuk
Waarderingen: King810, Jamel en Simoni

Simoni

Gouden Tip
1 jun 2022
419
587
Wacht even, wat? Er zit 0,3 coin waarborg op een beker, maar bij flesjes of blikjes krijg je pas 1 coin voor 15, dus 0,07 coin per stuk, omgerekend. Maar hoe werkt dat dan als je een drankje in een flesje of een blikje besteld, krijg je daar dan wel los 0,3 coin voor terug, of zit daar dan weer helemaal geen waarborg op en kun je die gewoon weg mieteren in de hoop dat iemand anders ze opraapt? En wat nu als je bekers verzamelt, blijft dat gewoon vermenigvuldigen met 0,3 of wordt je bij 15 stuks ook met 1 drinkcoin afgescheept? Raar systeem zo...
Ja, op flesjes of blikjes moet je geen waarborg betalen. Enkel op die herbruibare bekers.
En inderdaad, bekers inzamelen levert je 0.3 skully/beker op. Als je stevig verzameld heb je dus een hoop winst tov iemand die zijn geld effectief kwijt is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
978
1.017
Heeft iemand trouwens al iets mee gekregen hoe het is met Xen (frontman Ne Obliviscaris)? Ik hoop heel erg dat hij er deze tour weer bij is. Zijn vervanger deed het vorig jaar uitstekend maar de gruntende vampier maakt de band wel af. En bovendien heeft hij een uniek stemgeluid.
Oei, is er iets dat ik niet weet over mijn favoriete band ooit die op mijn bucketlist staat? (Heb ze een hale keer gezien jaren terug)
Wat zou de kans zijn dat ze er staan en/of met de originele bezetting?
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.417
6.102
Ja, op flesjes of blikjes moet je geen waarborg betalen. Enkel op die herbruibare bekers.
En inderdaad, bekers inzamelen levert je 0.3 skully/beker op. Als je stevig verzameld heb je dus een hoop winst tov iemand die zijn geld effectief kwijt is.
Komt niet heel doordacht over zo. Blijf maar hopen dat ze het op Graspop toch anders aanpakken, ze doen tenslotte meer dingen anders, maar als het dezelfde cateraar is inderdaad, ben ik er wel bang voor... Gaat echt kut worden als ze dit invoeren.
 

jvandeweyer

Gouden Tip
14 feb 2019
382
542
Ik snap dat Alcatraz kleinschaliger is dan Graspop. Tevens werken zij nog met fysieke coins en niet met digitale munten. Maar ik moet wel even zeggen dat ik het systeem op Alcatraz érg goed geregeld vind en dat ik niet zo goed begrijp waarom Graspop dit niet kan hanteren?

Géén aparte "inruilstanden", je krijgt bij aankomst een groene "eco-coin". Je gebruikt deze om een drankje te bestellen. Je wisselt je lege beker in aan een dranktoog voor ofwel een nieuw drankje ofwel een eco-coin. Heb je je beker niet meer én ben je je eco-coin kwijt? Dan betaal je 0.5 bonnetje waarborg extra.
Tuurlijk is dit systeem ook niet ideaal. Als je eens meerdere drankjes tegelijk wil bestellen, kost dit je wat extra.

Soit, het ligt gewoon aan mij, maar het dubbel aanschuiven lijkt me in theorie best irritant. Toch zal het in de praktijk wellicht veel beter werken en beter meevallen dan ik denk, althans, dat hoop ik.
 
Laatst bewerkt:

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.436
6.827
Als je eens meerdere drankjes tegelijk wil bestellen, kost dit je wat extra.
Dit niet eens, eigenlijk. Als ik een tijdje in een tent wil blijven staan, wil ik weleens twee flesjes drinken kopen, zodat ik niet uitdroog na een half uur. Wat ik dan doe is dat ik even een rondje loop. En dan vind ik vanzelf een leeg flesje of bekertje op de grond en die lever ik dan in, samen met mijn eigen lege.

Hoop inderdaad voor jullie Graspop-gangers dat ze voor de Alcatraz route gaan kiezen en niet die van Werchter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

Gebruikers die dit onderwerp bekijken