Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Grotendeels kan ik me vinden in de reviews van @johanra hierboven over de optredens met **** of meer mits enkele persoonlijke nuances.

Aanbod food was als vanouds zeer beperkt en uitsluitend vegetarisch waardoor steeds meer bezoekers elders in de buurt op zoek gaan.
Net zoals in 2024 was de voorraad van verschillende dingen reeds uitgeput, zelfs een simpel frietje was er niet meer. Ik snap dat niet.

Het festivalhek aan de main is ook een ongezien onding op Pelagic, het neemt een stuk beleving weg t.o.v. vroeger en tevens ook de interactie tussen bands en publiek: Muziekgieterij of Pelagic, sorry maar shame on you.

The Ocean was natuurlijk het grote vraagteken, na 2 nieuwe vooraf uitgebrachte nummers, wat zou dat live geven met een nieuwe zanger?
In de nieuwe nummers werkt de duo-zang van Enrico Tiberi en Lane Shi zeer fijn en zit het vintage The Ocean strak en goed met ook wel wat bredere invloeden nu en dan, ook het oudere werk (met ook verrassend Swallowed By The Earth) bracht Enrico naar mijn gevoel met de nodige overtuiging prima, uiteraard helpt het enorm dat zijn timbre in cleans niet drastisch anders klinkt en lijkt hij naar mijn gevoel de best mogelijke nieuwe zanger. Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig vocaal aan het vergelijken was met wat vroeger was.

Wat mij wél enorm gestoord heeft, is dat Lane Shi, naast de overbodige, katachtige bivakmuts, in oudere nummers zangpartijen toegeëigend kreeg, dit gaf mij een vreemd gevoel en hoeft echt niet, blijf van het oude werk af a.u.b.
Haar podiumact leek bij wijlen een overbodig Duracell-konijn op speed, was dit bedoeld om Loïc's bewegingen te imiteren; zeker toen zo ook nog eens het publiek indook, net zoals Loïc vroeger, buiten de ±1,5m afstand gerekend tussen stage en hek?

Verder werd er nog nieuw werk gespeeld wat naar het einde uitmondde in een soort dark ambient electro/techno-achtig iets met vocalen/spolen word van Robin Staps. Verrassend, vernieuwend, vermoedelijk voor de zuivere metalheads vreemd, maar ik was wel mee (hoewel iets te langdradig), deed enigszins denken aan de vinyl release van Origins in de Ghesso-remix van Psychonaut.

Benieuwd hoe dit verder zal evolueren want dit was live-primeur van de nieuwe bezetting waarvan we getuige mochten zijn.

Mijn persoonlijk hoogtepunt op vrijdag was Spurv: als die nieuwe plaat zo geweldig klinkt op vinyl dan live: wauw, instant aankoop in februari '27 en tickets zodra ze in de buurt terug zijn. EF, zonder veel woorden pure schoonheid en klasse.
Wheel had ik slechts kort vooraf ingeluisterd (ondanks vele sterke reviews) maar een geweldige performance met een hoog Tool-gehalte maar nog iets sneller, krachtiger en harder, dus smaakt naar meer.

Preyrs was een zeer aangename opener op vrijdag, frontvrouw Amy haalde alles uit de kast, zowel qua stage performance als vocaal.

Zaterdagimpressies volgen later deze week ;)

Gisteren naar Polica geweest in Tolhuistuin. Voor het laatst in 2013 gezien op Lowlands. Ik heb toen zelfs Editors als hoofdact gemist om ze te zien.

Ja, goh, mmm....het was ok. Goed bij stem maar op de een of andere manier was het allemaal van lage energie. De nummers leken wat op elkaar. Niet slecht maar ook weer niet zo memorabel. Prima. Maar in mijn herinnering was het toch wat beter.
goh polica 2013 lowlands.
sloten toen de india af dacht ik, met chvrches er voor.
typisch zo een band waar ik 1 seizoen lang smoorverliefd op was en daarna volledig heb laten vallen.

• Leuk
Waarderingen: Onibaba
Pelagic Fest - deel 2:
Zaterdag begon met het iets rustigere "cinematic" post-rock ensemble Hanry maar zeer degelijke opener.
Live miste ik af en toe wat speech fragments of spoken word samples die een extra dimensie of toegevoegde waarde konden zijn.
In de juiste stemming en omgeving had ik hun debuut toch al redelijk wat beluisterd, dus als blijk van waardering en support toch gauw hun vinyl aangeschaft en laten signeren.

Daarna nog een klein stukje Norna geprobeerd maar niet echt my cup of... Weinig variatie en deels van tape wegens ontbreken van een bandlid.

Dan maar snel naar The Devil's Trade, ditmaal aanschouwend vanop het balkon. Man, wat een mooie, donkere volle stem heeft die zanger.
Toch wel de hele set met de nodige aandacht en bewondering bekeken en beluisterd.

Zatokrev liet me op plaat grotendeels onverschillig, live begonnen ze echter vrij goed maar na aanslepende geluidsproblemen vroeg in de set was het momentum volledig weg en ik besloot om me ruim op tijd vooraan te gaan nestelen voor Lost In Kyiv, vooraf met stip aangeduid als dé must-see performance, naast The Ocean uiteraard.
We’re All Going to Be Fine, de recentste worp van Lost In Kyiv, is mijn 2e meest beluisterd album dit jaar en werd lang vooraf aangekondigd als full album play op Pelagic Fest. LiK speelde van start tot finish een overtuigende, geweldige set, toch wel mijn absolute hoogtepunt van dit weekend.

Misschien klinkt het dan wat vreemd maar ik was toch teleurgesteld dat dit niet de beloofde integrale full album set was.
Na het eerste deel werd aangekondigd om enkele oudere nummers te brengen om daarna terug te grijpen naar de rest van We’re All Going to Be Fine.
Doch "Becoming" met gastvocalist Rebecca Need-Menear (van I HӒXA) werd niet gebracht, haar afwezigheid was dan misschien ook de reden van het oudere werk halfweg, maar zoals gezegd, desondanks toch overweldigd door hun set. Top!!!

De dag ervoor was ik net te laat in de wachtrij om Spurv's repressed vinyl Myra te kopen, die ging extreem vlot over de toonbank, dus dat ging me geen 2e keer gebeuren bij Lost In Kyiv. Na afloop van hun set onmiddellijk naar de merch gelopen om "We’re All Going to Be Fine" in coloured edition en gesigneerd vinyl aan te schaffen. Het duurde vrij lang voordat de band er was waardoor ik Slow Crush niet gezien heb maar die stonden ook niet op mijn must-see lijst, ik heb er helemaal niets mee.

Dan maar meteen naar Oh Hiroshima, toch ook wel met vrij hoge verwachtingen na veel lovende recensies, die in mijn beleving niet helemaal ingelost werden. Prima set, dat zeker wel maar ze konden me niet de hele set boeiend genoeg vasthouden.

Otay: onii (of Lane Shi), tja wat moet je er van denken of zeggen, verrassend? ja. Ik kom de kleine zaal binnen voor de bar en ik loop net niet tegen een klein vrouwtje aan, tergend langzaam stappend in een vreemde houding alsof ze met hevige buikkrampen en dichtgenepen billen voorzichtig richting de toiletten moet. Verwonderd kijk ik enige tijd terug achter me, valt mijn oog op voice monitor/beltpack of zoiets om dan pas te beseffen "oh dat was Lane Shi" :oops::LOL:
Ik aanschouw haar verder nog even in slow-motion trap per trap afgaand richting publiek dat muisstil staat te gapen als een koe op een passerende stoomtrein. Dit duurt zo lang dat ik het gauw voor bekeken hou. Wat later keer ik toch nog even terug terwijl er zich iets door demonen gestuurd afspeelt op het podium. Lane Shi tokkelt en klopt op alle mogelijke manieren vanalles uit een keytar. Het is surrealistisch, extreem experimenteel chaotisch
Otay: onii als een marionettepop bestuurd door de duivel himself als poppenspelerest. Love it or hate it.
Ik krijg alleen maar 2 woorden binnen: dwangbuis en isoleercel.

The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble kende ik vooraf niets van maar na een iets te langdradige start nemen ze me wel mee op fijne psychedelische, jazzy bij wijlen dansbare tocht. Een leuk verrassend tussendoortje, fijn om (eenmalig) meegemaakt te hebben.

Voorlaatste van de dag A.A. Williams, weinig meer over te vertellen dan heel straf, zowel vocaal als muzikaal. Adembenemend mooi!

Als verrassende afsluiter op Pelagic Fest, wegens niet uit het eigen huis komende, het psychedelische rock trio SLIFT.
Zij gaan meteen aan een razend tempo van start, klinkt top, de band vol overgave en het nog aanwezige publiek heeft er nog wel veel zin in.
Na ongeveer driekwart set zakt het allemaal wat weg en wordt het wat eentonig, teveel van hetzelfde en hou ik dit Fest maar voor bekeken.

In de foyer was Robin Staps nog aanwezig dus vermoedelijk had hij nog het laatste woord maar voorlopig zelf nog niets vernomen of er een vervolg komt volgend jaar.

Hopelijk wel én dan zeer graag opnieuw in het fijne gezelschap van de toffe festileaks-bende (@Jamel , @johanra ,@nikita, @Loek123, @Keyos , @MetalLimbo,...) :cool:

Pelagic moet naar mijn gevoel wel afstappen van het idee om géén enkele band uit eigen huis twee jaar na elkaar op de lineup te zetten.
Hier en daar kan het echt wel en naast de merchstand van dunk! mogen wat mij betreft ook enkele dunk!-bands integreren op Pelagic Fest, graag zelfs.

Gisteren naar Manu Chao in het muziekgebouw Eindhoven geweest. Aangezien er voornamelijk zitplekken zijn in die zaal, was het erg druk op de vloer.
Wij zijn net onder de geluidsman gaan zitten, maar het blijft natuurlijk wel muziek om op te bewegen.
Viel me op dat er op de tribune veel ouder publiek was, wat voornamelijk ook bleef zitten.

Laatste keer dat ik Manu Chao zag, was in 2003 op Pinkpop, dus kon me weinig meer herinneren van zijn optredens, maar wat een energie geeft hij, maar vraagt hij ook van het publiek! Nog nooit zoveel geklapt tijdens een optreden ;)
Het was een akoestisch optreden, wat begon met hem, een gitarist die ook de typische Manu chao album geluidjes aanstuurde en een Bongo speler.
Na een uur ongeveer kwamen er 3 blazers bij en kwamen de 'bekendere' nummers voorbij!
Wat opvalt is dat als een nummer eindigde, en ze de energie vroegen en kregen van het publiek (geklap en gejuich) ze hetzelfde nummer weer verder speelde en daarna weer eindigde met het opjutten van het publiek.

Moet zeggen dat ik na 2 uur dit kunstje wel gezien had en je merkte dat ze wel minder enthousiasme terugkregen van het publiek (al er nog steeds een grote feeststemming in de zaal hing). Maar de zaal liep ook wel leger tegen het einde.
Volgens mij hebben ze dik 2 en half uur gespeeld.
Echt respect voor de muzikanten! Heb ze amper zien drinken en continu waren ze met elkaar en het publiek bezig met een grote glimlach.

Een van de meest energieke bijzonderste concerten die ik heb gezien! Maar een half uur minder zou ook prima geweest zijn

• Leuk
Waarderingen: Lightsun en johanra
Is er nog iemand van het forum naar Into The Great Wide Open geweest?
Ben heel benieuwd hoe het daar dit jaar was.

Gisteren Angine de Poitrine in Doornroosje. Eerste keer in die zaal voor mij (ligt nogal uit de weg) maar was t zeker waard om naar toe te reizen. Leuke kleine zaal maar merkte wel dat de traptreden zorgen voor een soort van opstopping rond de PA en de barren. Daardoor wel veel ruimte voor de moshpits voorin!

De band was echt hilarisch, goeie Act en soms t idee alsof ik naar twee Muppets stond te kijken 😂 en muzikaal natuurlijk echt top, zo veel verschillende ritmes en time signatures. Al heb ik t idee dat die gitarist dat niet lang gaat vol houden (of veel touren iig) als ik zag hoe verkrampt je zn handen aan t losschudden was na ieder nummer...

Pluspunten voor de Keizer Karel Parkeergarage die ongeveer er naast uit komt en maar 0.50€/uur kost savonds, dat is voor mijn Randstad hoofd niet te vatten 😂

Gisteren Angine de Poitrine in Doornroosje. Eerste keer in die zaal voor mij (ligt nogal uit de weg) maar was t zeker waard om naar toe te reizen. Leuke kleine zaal maar merkte wel dat de traptreden zorgen voor een soort van opstopping rond de PA en de barren. Daardoor wel veel ruimte voor de moshpits voorin!

De band was echt hilarisch, goeie Act en soms t idee alsof ik naar twee Muppets stond te kijken 😂 en muzikaal natuurlijk echt top, zo veel verschillende ritmes en time signatures. Al heb ik t idee dat die gitarist dat niet lang gaat vol houden (of veel touren iig) als ik zag hoe verkrampt je zn handen aan t losschudden was na ieder nummer...

Pluspunten voor de Keizer Karel Parkeergarage die ongeveer er naast uit komt en maar 0.50€/uur kost savonds, dat is voor mijn Randstad hoofd niet te vatten 😂
Ik was er ook gister!
Ik sluit me hier helemaal bij aan. Fantastisch was het om te zien, ofja af en toe wist ik gewoon niet waar ik naartoe aan het kijken was, er gebeurde vrij veel haha. Erg happy dat ik dit heb meegemaakt in een kleinere zaal.

• Leuk
Waarderingen: BeWario en johanra
Ik ben ook benieuwd, line-up was ijzersterk.
Ben er van donderdag tot zondagochtend geweest. Deels vrijwilligerswerk gedaan, maar veel kunnen meepikken. Was mijn eerste keer, maar wat een topfestival is dit zeg. Prachtige setting natuurlijk voor het mooie diverse programma. Hoogtepunten waren Madra Salach (wat een helden en wat een leuk publiek!), Dressed Like Boys, Baxter Dury en IJsland. Maar ook toffe kleinere acts gezien als Frans Kalf, Kaya, Joshua Idehen. Ontzettend veel geluk gehad met het weer, het zou veel regenen, maar dat deed het past op zaterdagavond, dus een nat Whitest Boy Alive gezien, bijna nostalgisch om hen te zien, heel leuk. Als het kan, volgend jaar zeker weer!

Ryan Davis & the Roadhouse Band @ Doornroosje

Fantastisch optreden! Een dijk van een stem, gelaagde nummers die niet volgens standaard structuren lopen. Tempowisselen, genrewisselingen en instrumentenwisselingen binnen nummers. Niet te veel poespas tussendoor, maar wel zo nu en dan kort contact met het publiek. Plezier was ook zichtbaar bij de band. Geen enkel moment verveeld. Deze zal hoog eindigen in de live eindejaarslijst.

• Leuk
Waarderingen: johanra
Vanavond een lang gekoesterde wens vervuld. Veel geluisterd in het verleden, maar nooit live gezien: Die Toten Hosen. In Münster, en om 22:00 uur afgelopen, dus perfect voor mij, vanuit Enschede, lekker met het boemeltje. Eerste support was Deine Cousine. Kon me bij het inluisteren niet zo boeien, maar was live toch leuk. Met name door heg enthousiasme van de band, en dezelfde reactie van het publiek.
Daarna Gogol Bordello. Ooit eens op Lowlands (2006) gezien en de band is nog steeds even energiek en vrolijk! Lekker. Vervolgens DTH. Fantastisch! Bijna al mijn favoriete nummers gespeeld (mijn überfavoriet - Mein Grösster Feind - hebben ze volgens mij nog nooit live gespeeld) en alles werd door mij en nog 14.999 mensen keihard meegeschreeuwd! Community Singing vinden ze in Duitsland sowieso wel mooi. Topavond! Geëngageerde band en show, in Duitsland zijn de tegenstellingen nog veel groter dan bij ons. Rechtse (AfD) stemmers waren duidelijk niet de doelgroep en onwelkom , dat gaf ook wel een eensgezind gevoel. Alles aus Liebe! ❤️

Angine de Poitrine in Doornroosje - was goed.

01JYC7Q5ZSY3WWGAKANS67TQBB.png

Soms heb je gewoon niet meer woorden nodig!

Gisteren naar de combi Sleeping Pulse + Antimatter in een uitverkochte kleine zaal van Metropool Hengelo. De nummers van beide bands werden vertolkt door Antimatter. Heel wat anders dan het feestje van woensdag, maar wederom een geweldige avond! Mick Moss was zichtbaar ontroerd om de nummers van het eerste album van Sleeping Pulse na 12 jaar weer eens live te spelen, en de nummers van het nieuwe album zelfs voor het eerst. Heerlijke rock, een enthousiaste band, fijn gezelschap en een toegewijd publiek. En Antimatter is en blijft toch ook een geweldige band, een van mijn persoonlijke favorieten.
Morgen een toernooi en feestje van mijn oude voetbalteam. Mag niet verklappen dat Wolter Kroes een van de optredende artiesten is, maar hé, het heet hier toch niet voor niets Festileaks 😘

Net terug van een double bill in Jeugdcentrum Bouckenborgh. Met een man of 30 naar Filth Is Eternal en Roman Candle gekeken. Filth Is Eternal was niet echt mijn ding en dat gold volgens mij voor vrijwel iedereen. Want hoe de zangeres ook probeerde het publiek mee te krijgen, het lukte haar niet. Ik vond het ook teveel van hetzelfde. Daarna Roman Candle. Zij hadden het wel begrepen en betrokken het publiek er direct bij. Wat volgde was een spetterende show en heerlijke screamo. Wat een heerlijke band en wat ging het op het laatst nog lekker los. Prima avondje.

• Leuk
Waarderingen: B0G5
Gisteren naar de combi Sleeping Pulse + Antimatter in een uitverkochte kleine zaal van Metropool Hengelo. De nummers van beide bands werden vertolkt door Antimatter. Heel wat anders dan het feestje van woensdag, maar wederom een geweldige avond! Mick Moss was zichtbaar ontroerd om de nummers van het eerste album van Sleeping Pulse na 12 jaar weer eens live te spelen, en de nummers van het nieuwe album zelfs voor het eerst. Heerlijke rock, een enthousiaste band, fijn gezelschap en een toegewijd publiek. En Antimatter is en blijft toch ook een geweldige band, een van mijn persoonlijke favorieten.
Morgen een toernooi en feestje van mijn oude voetbalteam. Mag niet verklappen dat Wolter Kroes een van de optredende artiesten is, maar hé, het heet hier toch niet voor niets Festileaks 😘
Wow, ik was al jaloers tijdens het lezen van dit bericht en dan eindig je ook nog daarmee! Wat een leven heb jij man!

• Leuk
Net terug van een double bill in Jeugdcentrum Bouckenborgh. Met een man of 30 naar Filth Is Eternal en Roman Candle gekeken. Filth Is Eternal was niet echt mijn ding en dat gold volgens mij voor vrijwel iedereen. Want hoe de zangeres ook probeerde het publiek mee te krijgen, het lukte haar niet. Ik vond het ook teveel van hetzelfde. Daarna Roman Candle. Zij hadden het wel begrepen en betrokken het publiek er direct bij. Wat volgde was een spetterende show en heerlijke screamo. Wat een heerlijke band en wat ging het op het laatst nog lekker los. Prima avondje.
Zangeres Roman Candle heeft haar voet gebroken tijdens deze show, dus vanavond in Merleyn gaat helaas niet door. Jammer want had er erg veel zin in 😅

• Sad
Waarderingen: Fluxion
Na vermelding in het concertaankondigingen-draadje naar All Shall Be Well (and all shall be well and all manner of thingsshall be well) in Resistor geweest gisteren. Heel vet.

• Leuk

Users who are viewing this thread