Graspop Metal Meeting 2024

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.637
5.090
Maar dan ga je er ook vanuit dat je voor alles dat je wil zien ook echt concert kaartjes gaat halen. Als je dat letterlijk doet, dan is het festival goedkoper, maar als ik zondag niet ga en in plaats daarvan Scorpions en Extreme in de Ziggo doe, dan is dat goedkoper. Waar ik dan geluk heb dat de en het voorprogramma van de ander is uiteraard.

Denk niet dat je er vanuit moet gaan dat iedereen die naar live muziek gaat, ook automatisch een heel leger aan tickets heeft liggen per jaar
Nou, ik zou natuurlijk ook niet voor alles wat ik op GMM of andere festivals wil zien concertkaartjes kopen.
Dat zou niet alleen heel duur maar eigenlijk ook praktisch onmogelijk agenda-technisch.. 😅

Maar dat is dus juist ook het mooiste aan festivals, dat dat niet hoeft.
Je ziet enkele van je favoriete bands, en ontdekt nieuwe favoriete bands. En passant pik je ook nog wat bandjes mee die je anders nooit zou gaan zien.

Maar vanzelfsprekend werkt dat alleen als je ook daadwerkelijk meerdere bands per dag wil zien.
Voor mij loopt vrijwel iedere festivaldag op GMM of Alcatraz wel op tot 10-20 bands die ik wil zien, waarvan 5-10 must-sees, dus ik haal mijn geld er dubbel en dik uit.
Toch denk ik dat ook iemand met een wat minder brede smaak financieel veel beter af is op een festival als GMM. Ook jij zult vast voor iedere dag wel minimaal 2 bands kunnen noemen die je graag zou zien, toch? Dan heb je met die 8 bands volgens mij je combi-ticket er al uit, de rest is dan bonus.

Natuurlijk heb ik wel wat makkelijker praten, aangezien wij als 40+ tweeverdieners zonder kinderen niet echt hoeven te kiezen tussen diverse festivals en concerten.
Maar jij bedoelt dus eigenlijk te zeggen dat als je niet naar GMM zou gaan, je niet eerdergenoemde 8 bands los zou bezoeken, maar uit die 8 weer een keuze zou willen/moeten maken?
In dat geval snap ik je standpunt, hoewel dat met alle respect niet heel erg representatief voor de gemiddelde GMM-bezoeker zal zijn.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.193
7.440
Ja, een festival is in verhouding goedkoper, dat zeg ik ook steeds, maar dat maakt het absoluut gezien niet meteen goedkoper. Ik denk dat ik met een los concert van Scorpions en van Extreme nog steeds goedkoper uit zou zijn, dan één dag Graspop. Ook als je de prijs van Extreme extreem hoog zou maken. Los van het feit dat ik dan al niet meer zou gaan naar Extreme.

Ook als ik kijk naar Alcatraz de zondag; ik kan een dagticket halen voor Gene Simmons en meteen een handjevol bonusbands meepakken, maar dat gaat gewoon duurder zijn dan Gene Simmons in Utrecht meepakken.

Zelfde als wat @Piebe71 zei over Tool en de weekendtickets, al kan hij t anders bedoeld hebben ook; als je gewoon alleen Tool wil zien, dan ga je niet een weekendticket halen met alle bijbehorende kosten, omdat je in verhouding dan goedkoper bent, want dan geef je uiteindelijk gewoon significant meer uit.
Het ligt er natuurlijk vooral aan wat voor waardeoordeel je geeft aan alle optredens.

Als je zegt ik zou voor scorpions een concertticket kopen en voor de rest van de line up niet dus een los concert is goedkoper, dan begrijp ik je standpunt.

In de meeste lijstjes maakt men de onderverdeling van:
1. Must see
2. Graag zien
3. Als ik er toch ben

Als ik het goed begrijp zeg jij: ik kijk alleen naar catagorie 1 om te beslissen of ik goedkoper uit ben met concert tickets of met een festival ticket. Dat betekent dus in principe dat de andere 35 bands geen waarde hebben voor jou, ook al zitten er toch een aantal bands tussen die je wel mee zou pakken op het festival. Begrijp ik je standpunt dan goed?
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns en Koekdoos

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.637
5.090
Yep, een vriend van me zat een paar jaar geleden te miepen toen de Rolling Stones naar Pinkpop kwamen, dat "al die Stones fans alle weekendkaartjes opkopen". Onderschat de diehard fans niet in deze 😬
ik denk dat ik precies degene ben waar deze discussie over gaat.
ik wil tool zien.
kaartje is belachelijk duur
nog nooit op graspop geweest.
dus kaartje voor de donderdag gekocht ( alice cooper en megadeth zijn dan mooi mee genomen)
gekeken naar de rest van de line up, geen seconde gedacht of ik een weekend kaart zou kopen
Zaten we in een discussie dan, want ik weet eerlijk gezegd niet goed wat het punt van discussie is..? 😅😉

Volgens mij zijn we het allemaal toch wel aardig eens over de redenen waarom de ticketverkoop loopt zoals ie loopt.
Ook zullen we allen erkennen dat er verschillende categorieën Tool-fans zijn die tickets voor GMM kopen/hebben gekocht.

Van degenen die een dagticket voor de donderdag hebben gekocht, wil een deel mogelijk alleen maar Tool zien, en kan de rest gestolen worden. Een (waarschijnlijk groter) deel zal naast Tool ook enkele andere bekende bands willen zien (zoals @Kesselman dus). Nog een ander (vermoedelijk relatief groot) deel zal proberen zoveel mogelijk uit de dag te halen, en zelfs wat onbekende bands gaan bekijken en ontdekken.

Diezelfde categorieën zullen ook vertegenwoordigd zijn onder Tool-fans die een combi gekocht hebben/gaan kopen. Alleen kan de motivatie daarbij afwijken.
De eerste en in mindere mate tweede categorie koopt alleen een combi omdat ze naast een dagticket hebben gegrepen.
De derde (en deel van de tweede) categorie heeft echter wellicht bewust een combi gekocht, omdat ze het hele festival willen beleven (of dat nu voor de eerste of de zoveelste keer is).
En dan zijn er natuurlijk nog de Tool-fans die vaste bezoeker van GMM zijn, en nu met de neus in de boter vallen (een aanzienlijk deel van de leden binnen dit topic, neem ik aan). 🙂

Het risico is vanzelfsprekend dat er Tool-fans zijn die vrijwel alleen maar voor Tool komen, en de rest van de dag(en) laten schieten, waardoor zo'n ticket dan eigenlijk een beetje 'verloren' gaat (is dat het punt van discussie?).
Dat punt wordt wel vaker naar voren gebracht in de discussie over hele grote bands, met name Metallica.
Ik denk echter dat dat in de praktijk best zal meevallen, zeker wat de combi's betreft.
Het merendeel van de Tool-fans zal ook wel een groot deel van de donderdag en/of het weekend aanwezig willen zijn, ga ik van uit.
 
Laatst bewerkt:

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.637
5.090
Mooie vondst! Wat zijn de typische live nummers die Avantasia speelt als hij meedoet? Zet ik die in mijn lijst. Hele toffe band om te ontdekken dit trouwens. Heeft zeker wat weg van Ayreon maar iets minder progressief en iets meer powermetal.
Er hebben vele zangers door de jaren meegedaan, onder wie Geoff Tate en Jorn Lande dus, maar de nummers zijn live niet per se gebonden aan een bepaalde zanger. Als er live iemand niet bij is, dan laten ze gewoon iemand anders zingen (net zoals bij Ayreon dus, waar bv. Brittney Slayes Floor Jansen vervangt).

The Scarecrow zal zeker in de setlist zitten, dat is zelfs met (het veel oudere) Reach Out For The Light live het meest gespeelde nummer.

De toegiften worden in principe altijd afgesloten met een medley van Sign Of The Cross / The Seven Angels (van de eerste albums, resp. The Metal Opera en The Metal Opera Part II), waarbij doorgaans alle zangers en muzikanten meedoen en worden voorgesteld. Ook altijd wel een episch kippenvelmomentje. ;)

Mystery Of A Blood Red Rose zal ook ongetwijfeld in de setlist zitten, een nummer dat zo op een album van Meat Loaf had kunnen staan. Sterker nog, het is geschreven met Meat Loaf als zanger in gedachte, maar om onbekende redenen heeft het management van Meat Loaf (eerder nog enthousiast) dat toen afgeslagen. Nu geldt het nummer dus tevens als een eerbetoon aan hem.

Andere heerlijke nummers die waarschijnlijk wel zullen worden gespeeld:
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.637
5.090
Als ik de wat oudere lui in mijn omgeving spreek, geven die allemaal aan dat een festival op hun leeftijd echt de hel op aarde is, zelfs als het programma goed is. Kan me best voorstellen dat je daar als 40/50/60+ op een gegeven moment ook echt geen zin meer hebt. Zo'n weekend hakt er tenslotte ook gewoon enorm in. Een dag wordt dan het maximum en een weekendticket is het simpelweg niet waard.

Sterker nog, ik zou er zelf ook wel zo instaan.
Aging Season 9 GIF by Friends
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.513
3.007
Het risico is vanzelfsprekend dat er Tool-fans zijn die vrijwel alleen maar voor Tool komen, en de rest van de dag(en) laat schieten, waardoor zo'n ticket dan eigenlijk een beetje 'verloren' gaat (is dat het punt van discussie?).
Dat punt wordt wel vaker naar voren gebracht in de discussie over hele grote bands, met name Metallica.
Ik denk echter dat dat in de praktijk best zal meevallen, zeker wat de combi's betreft.
Het merendeel van de Tool-fans zal ook wel een groot deel van de donderdag en/of het weekend aanwezig willen zijn, ga ik van uit.
Tool - Textures - Night Verses - Alien Weaponry - Ne Obliviscaris.

Ik vermoed dat toch wel heel veel Tool-fans hier naast Tool nog minimaal twee andere bands van het bovenstaande rijtje zouden willen meepakken. Ik denk dus net als jij dat het in de praktijk gaat meevallen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en MetalLimbo

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.455
4.618
Tool - Textures - Night Verses - Alien Weaponry - Ne Obliviscaris.

Ik vermoed dat toch wel heel veel Tool-fans hier naast Tool nog minimaal twee andere bands van het bovenstaande rijtje zouden willen meepakken. Ik denk dus net als jij dat het in de praktijk gaat meevallen.
steek polyphia ook maar in dat rijtje
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.669
7.431
Nou, ik zou natuurlijk ook niet voor alles wat ik op GMM of andere festivals wil zien concertkaartjes kopen.
Dat zou niet alleen heel duur maar eigenlijk ook praktisch onmogelijk agenda-technisch.. 😅

Maar dat is dus juist ook het mooiste aan festivals, dat dat niet hoeft.
Je ziet enkele van je favoriete bands, en ontdekt nieuwe favoriete bands. En passant pik je ook nog wat bandjes mee die je anders nooit zou gaan zien.

Maar vanzelfsprekend werkt dat alleen als je ook daadwerkelijk meerdere bands per dag wil zien.
Voor mij loopt vrijwel iedere festivaldag op GMM of Alcatraz wel op tot 10-20 bands die ik wil zien, waarvan 5-10 must-sees, dus ik haal mijn geld er dubbel en dik uit.
Toch denk ik dat ook iemand met een wat minder brede smaak financieel veel beter af is op een festival als GMM. Ook jij zult vast voor iedere dag wel minimaal 2 bands kunnen noemen die je graag zou zien, toch? Dan heb je met die 8 bands volgens mij je combi-ticket er al uit, de rest is dan bonus.

Natuurlijk heb ik wel wat makkelijker praten, aangezien wij als 40+ tweeverdieners zonder kinderen niet echt hoeven te kiezen tussen diverse festivals en concerten.
Maar jij bedoelt dus eigenlijk te zeggen dat als je niet naar GMM zou gaan, je niet eerdergenoemde 8 bands los zou bezoeken, maar uit die 8 weer een keuze zou willen/moeten maken?
In dat geval snap ik je standpunt, hoewel dat met alle respect niet heel erg representatief voor de gemiddelde GMM-bezoeker zal zijn.

Ik heb inderdaad elke dag wel bands die ik graag wil zien, maar niet per dag genoeg om daadwerkelijk een twee combitickets en alles erop en eraan uit te geven, voor zo’n heel weekend ga je toch al gauw richting de 1000€ aan kosten, terwijl ik dat jaarlijks niet ga halen aan de overige concerten die we bezoeken. Financieel is dat verder niet eens een probleem, maar meer gewoon een waarde oordeel van mezelf. Heb denk ik ook helemaal geen zin in zoveel concerten meepakken

Het ligt er natuurlijk vooral aan wat voor waardeoordeel je geeft aan alle optredens.

Als je zegt ik zou voor scorpions een concertticket kopen en voor de rest van de line up niet dus een los concert is goedkoper, dan begrijp ik je standpunt.

In de meeste lijstjes maakt men de onderverdeling van:
1. Must see
2. Graag zien
3. Als ik er toch ben

Als ik het goed begrijp zeg jij: ik kijk alleen naar catagorie 1 om te beslissen of ik goedkoper uit ben met concert tickets of met een festival ticket. Dat betekent dus in principe dat de andere 35 bands geen waarde hebben voor jou, ook al zitten er toch een aantal bands tussen die je wel mee zou pakken op het festival. Begrijp ik je standpunt dan goed?

Er zijn genoeg bands op het affiche die ik op Graspop zou gaan zien, maar zou er geen los ticket voor halen. Om te bepalen of ik een dag- of weekendticket zou halen of helemaal niks, gebeurt vooral aan de hand van categorie 1 inderdaad. De vrijdag is gewoon top daarvoor, maar de zaterdag heeft nu tussen de logo-bands helemaal niks staan. Maar zit op zich nog wel wat verschil tussen festival en concert qua must see en graag zien.

Maar alle andere bands die mij niet aanspreken, zijn voor mij niks waard in het beslissen van wel of geen ticket, ook niet als ik een gat van een paar uur zou moeten opvullen met dat soort bands.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Loek123

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.193
7.440
Maar alle andere bands die mij niet aanspreken, zijn voor mij niks waard in het beslissen van wel of geen ticket, ook niet als ik een gat van een paar uur zou moeten opvullen met dat soort bands.
Natuurlijk hebben bands geen waarde voor jou die je niet aanspreken, ik had het juist vooral over bovenstaande catagorie 2 en 3. dat zijn natuurlijk geen bands die je niet aanspreken, anders zet je ze niet onder 'graag zien'
vooral catagorie 2 zijn voor mij vaak bands die ik wel graag eens live zou zien maar waar ik niet van naar een concert zou gaan
als een band bijvoorbeeld 50 of 80 euro voor een concert vraagt en ik dit er niet voor over heb, maar ze wel eens live zou willen zien dan heeft zo'n optreden voor mij wel waarde. soms blijken die optredens acheraf nog beter te zijn dan bands die ik oospronkelijk onder catagorie 1 had gezet. en dat is dan ook vooral de reden dat ik vind dat een festival meer waarde geeft als een concert.
 
  • Leuk
Waarderingen: Reislustig en MetalLimbo

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.669
7.431
Natuurlijk hebben bands geen waarde voor jou die je niet aanspreken, ik had het juist vooral over bovenstaande catagorie 2 en 3. dat zijn natuurlijk geen bands die je niet aanspreken, anders zet je ze niet onder 'graag zien'
vooral catagorie 2 zijn voor mij vaak bands die ik wel graag eens live zou zien maar waar ik niet van naar een concert zou gaan
als een band bijvoorbeeld 50 of 80 euro voor een concert vraagt en ik dit er niet voor over heb, maar ze wel eens live zou willen zien dan heeft zo'n optreden voor mij wel waarde. soms blijken die optredens acheraf nog beter te zijn dan bands die ik oospronkelijk onder catagorie 1 had gezet. en dat is dan ook vooral de reden dat ik vind dat een festival meer waarde geeft als een concert.

Misschien dat ik al gauw iets naar must see doorschuif, maar als ik jouw beschrijving aanhoud, dan is voor de vrijdag Bruce Dickinson en Avantasia de must see, de rest categorie 2, al zijn ze bijna allemaal ook gewoon musts
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

Imag

Playlistbediener
26 mei 2023
30
72
Afgelopen jaar op Graspop per toeval bij Any Given day beland in de metaldome. Dat beviel zo goed, dat we gisteren naar Munster zijn gegaan voor een los concert in de Sputnikhalle. Lekkere old school zaal met graffiti en allemaal oude meuk! Het concert was geweldig! Wat een chaos! De zaal was 1 grote moshpit. Deze band mag zeker verder groeien 😁
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.193
7.440
Afgelopen jaar op Graspop per toeval bij Any Given day beland in de metaldome. Dat beviel zo goed, dat we gisteren naar Munster zijn gegaan voor een los concert in de Sputnikhalle. Lekkere old school zaal met graffiti en allemaal oude meuk! Het concert was geweldig! Wat een chaos! De zaal was 1 grote moshpit. Deze band mag zeker verder groeien 😁
Was voor mij ook één van de grote verrassingen van de laatste editie, fantastisch optreden was dat. mooi dat de zaalshow ook goed is bevallen.
als ze een headline tour doen hier in de buurt ga ik ook zeker een kijkje nemen.
 

Virp

Playlistbediener
21 nov 2014
46
55
Hoewel we al een groot deel van het programma hebben, verwachten we ook nog steeds een batch met nieuwe namen.

Vorig jaar kwamen de laatste namen op 31 maart. Verwachten we dit jaar rond dezelfde tijd de laatste namen? Of misschien iets eerder aan gezien er destijds nog gepuzzeld werd met de laatste headliner?

(Persoonlijk denk ik eigenlijk dat we iets eerder al de laatste namen kunnen verwachten... Misschien nog wel in februari?)
 

Virp

Playlistbediener
21 nov 2014
46
55
Ook even gekeken naar de hoeveelheid namen per dag.
Het lijkt dat we nog zo'n 18 namen kunnen verwachten. Waarbij waarschijnlijk de donderdag en de zaterdag nog het meeste ruimte hebben


2024 momenteel 122 bands:
- donderdag 28 bands
- vrijdag 33 bands
- zaterdag 30 bands
- zondag 31 bands

2023 140 bands:
- donderdag 33 bands
- vrijdag 36 bands
- zaterdag 36 bands
- zondag 35 bands
 
  • Leuk
Waarderingen: sven.cr en Kneuzer

Kneuzer

Campingartiest
7 nov 2022
71
106
Ook even gekeken naar de hoeveelheid namen per dag.
Het lijkt dat we nog zo'n 18 namen kunnen verwachten. Waarbij waarschijnlijk de donderdag en de zaterdag nog het meeste ruimte hebben


2024 momenteel 122 bands:
- donderdag 28 bands
- vrijdag 33 bands
- zaterdag 30 bands
- zondag 31 bands

2023 140 bands:
- donderdag 33 bands
- vrijdag 36 bands
- zaterdag 36 bands
- zondag 35 bands

Zou Kerry King niet een van de mogelijke namen kunnen zijn? Zag dat hij inmiddels al aangekondigd was op een deel metalfestivals.
(Mijn excuses als dit onderwerp hier al is gepasseerd.)
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.344
5.891
Afgelopen jaar op Graspop per toeval bij Any Given day beland in de metaldome. Dat beviel zo goed, dat we gisteren naar Munster zijn gegaan voor een los concert in de Sputnikhalle. Lekkere old school zaal met graffiti en allemaal oude meuk! Het concert was geweldig! Wat een chaos! De zaal was 1 grote moshpit. Deze band mag zeker verder groeien 😁
Ik ken heel die band niet, was er ook niet bij, maar dit soort verhalen vind ik altijd geweldig om te lezen. Het enthousiasme spat er vanaf! En dat soort old school zaaltjes zijn perfect hiervoor. Dank voor het delen 😁
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken