Best Kept Secret 2026

• Onderwerp starter Onderwerp starter Brian
  • Startdatum Startdatum
  • Featured
Zondag

Op de een of andere manier vliegt de zondag altijd heel erg snel voorbij. We kwamen aan bij Dressed like Boys net op het moment dat de boel stil werd gelegd om een heel langdradig verhaal over queer rights/prides en dergelijke af te steken. Een praatje tegen het publiek is leuk maar ga me geen lezing geven aub. Ik wilde eigenlijk al weglopen...
Maat, bespaar ons dit soort onzin gewoon, merci.

Fontaines DC als headliner lijkt me wel wat. Hebben al ruim een jaar geen album uit, dus zal binnenkort wel weer komen. Baal altijd weer als ze David Byrne niet hebben. Hij en BKS zijn voor elkaar gemaakt. Voor de rest hangt het zo af van wat er tourt en wie met nieuw werk komt. Vind dat altijd volstrekt onmogelijk aonder insider info omdat een jaar van te voren aan te geven.

• Leuk
Waarderingen: tosti en BeWario
Nu BKS opnieuw grotere headliners weet te strikken durf ik weer wat groter te dromen. Doe maar een Tame Impala of Lana Del Rey als het even kan. Maar met wat kleiner moois uit volgend rijtje bem ik ook al tevreden:
Phoebe Bridgers, Robyn, LCD Soundsystem, The Avalanches, Vampire Weekend, Fontaines DC, Mitski, James Blake, Phoenix
Gok wel dat MOJO ook weer grote headliners gaat boeken en daarmee BKS dwars gaat zitten. Een Tame Impala schrijf ik alvast op voor een van hun 3 festivals.

Sinds hij op z'n donder heeft gehad dat hij Pinkpop teveel afkraakt is het toch een stuk minder geworden. Van zijn kant begrijpbaar, maar journalistiek gezien natuurlijk best wel vreemd.

Sophie Straat die dit jaar op de line-up staat en letterlijk over de vorige festival directeur heeft geroepen "opgeruimd staat netjes", dat vind ik journalistiek best wel dat je daar vragen over "moet" stellen.
Dat is een vermeende gevoelige situatie waar ze er publiekelijk niets over kunnen zeggen, en 3voor12 weet wel beter om er niet over te beginnen.

Nutteloze 'meer hippe kleding/kleuren discussie' daar buiten gelaten, blijft een persoonlijke smaak ding vooral. Voor mijzelf als ik de hele dag bandjes wil kijken(ik beging vaak rond 1/2de band altijd)+daarna nog een stuk bij de nachtprogrammering ga dansen kleed ik me ook gewoon in wandel schoenen en gemakkelijke zittende kleren dat deed ik ook gewoon op Lowlands en Dour festivals met meer hang naar goede nachtprogrammering. Dat is nu ook echt weer wat meer de mode onder de jeugd zag je ook wel als je wat oplet tijdens een festival als BKS. De nachtprogrammering is nog wel een probleem kind nog steeds bij BKS.

In het beging was het best prima geregeld(2013 met koreless en daarna Pantha Du Prince in de 2 met daarachter nog Letherette op de al lang verdwenen 3 stage staat met nog goed bij) toen het kleiner was, toen zijn ze wat doorgeslagen wat leidde tot veel soundbleed in mijn ervaring en nu zitten we een beetje met halfbakken oplossingen die niet echt lijken aan te slaan bij beide kanten van het publiek. De Not Nothing en Floor zijn gewoon moeilijk op het terrein neer te leggen waar ze geen overlast bezorgen voor een van de andere podia in de omgeving terwijl ze juist ook redelijk gemakkelijk bereikbaar moeten zijn/leuk zijn om langs te lopen. De Not Nothing was de meerdere keren dat ik er zondag ook langs liep alleen vol tijdens de colleges/podcasts en daarna was het vooral veel mist en weinig publiek dus misschien daar meer op de podcasts of akoestische/rustigere muziek terug gaan leunen nu de Muziekgieterij toch wel echt gemist wordt.

De Floor was regelmatig wel goed druk maar daar is gewoon erg veel soundbleed en mist het vooral aan wat spannendere dj keuzes, de djs die ze hebben zijn goed in kwaliteit maar spreken echt niet veel mensen aan merk je, die de 'bandjesmensen' ook overstag laten gaan om toch wat langer te blijven hangen. Ik had zondag nog een stuk Sheyma meegepikt zittend bij de fritz bankjes en (semi-)live acts werken daar ook gewoon goed want dat was aangenaam terwijl het echt niet druk was. Er zijn zelfs in Nederland nu genoeg goede acts die op het randje van dj set met live vocalen/live-set zitten en dansbaar zijn die je daar prima kan neerzetten wat ook denk meer bij een BKS publiek past dan een Job Jobse die ik zelf ook tergend saai live vindt draaien altijd. Kun je die (semi-)live acts langzaam over laten gaan in djs rond 12 uur en dat werkt altijd goed op andere festivals dus geen idee waarom BKS er altijd zo moeite mee heeft. Ook gewoon iets als Weval gewoon in de 2 te gooien net voor de headliner of erna is ook al een goed idee bijvoorbeeld maar geen idee of dat productioneel lukt

Genoeg op te verbeteren, apart om te zien dat ze hier nog zo erg zoekend in zijn.

Laatst bewerkt:
Zou Jungle een headliner kunnen zijn? komen met een nieuwe plaat in augustus, ziggo dome in november. Ik zie ze wel weer een festivaltour doen volgende zomer

Zou Jungle een headliner kunnen zijn? komen met een nieuwe plaat in augustus, ziggo dome in november. Ik zie ze wel weer een festivaltour doen volgende zomer

Touren gaan ze, maar zitten voor zover ik weet in het MOJO rooster, dus gaan naar DTRH of LL.

Vond ze echt heel saai op DTRH paar jaar geleden, dan liever wat indie darlings, of zet ze weg in de TWO voor na de headliner...

De drukte (30.000 vs 25.000 vond ik heel erg merkbaar) zorgt er wel voor dat ik voor volgend jaar ook andere opties ga verkennen, terwijl ik al die jaren altijd meteen blind weer en kaartje kocht. Al verwacht ik toch weer bij BKS uit te komen.
Dat is wel echt een pijnlijke zin om te lezen. In mijn beleving was er altijd nog BKS als een uitvalsbasis voor wanneer je een relaxter festival wil beleven.

Al is de kans dat die wel weer Mojowaarts gaan toch weer groot. Fontaines zie ik sneller DTRH eens afsluiten.
Mwah, DTRH boekt laatste jaren niet zo veel alternatief/rock/punk en de alternatievere/hardere acts die er staan zijn in mijn ervaring echt niet de best bezochte acts. Acts zoals Fred Again, Jungle en Underworld zijn daar erg populair, en een Massive Attack, the National, War on Drugs en LCD Soundsystem al beduidend minder. Gezien het enthousiasme voor deze acts op BKS zou ik ze zelf een stuk beter bij BKS vinden passen

*edit: en Fontaines DC is naar mijn idee geen breed bekende act. Veel van mijn vrienden zouden het niet echt kennen, maar degene die het wel kennen zijn heel erg enthousiast. Ik vond Fontaines DC bij de Alpha op Lowlands ook helemaal niet zo druk en goed bezocht. Zou het zelf wel toejuichen op BKS

Mwah, DTRH boekt laatste jaren niet zo veel alternatief/rock/punk en de alternatievere/hardere acts die er staan zijn in mijn ervaring echt niet de best bezochte acts. Acts zoals Fred Again, Jungle en Underworld zijn daar erg populair, en een Massive Attack, the National, War on Drugs en LCD Soundsystem al beduidend minder. Gezien het enthousiasme voor deze acts op BKS zou ik ze zelf een stuk beter bij BKS vinden passen

*edit: en Fontaines DC is naar mijn idee geen breed bekende act. Veel van mijn vrienden zouden het niet echt kennen, maar degene die het wel kennen zijn heel erg enthousiast. Ik vond Fontaines DC bij de Alpha op Lowlands ook helemaal niet zo druk en goed bezocht. Zou het zelf wel toejuichen op BKS
Ja, dat is de theorie erachter, en ben het zeker met je eens. Het was ook niet wat ik zelf het best vond passen, wel een plausibel scenario. De wegen van Mojo zijn ondoorgrondelijk en sowieso is het ook al duidelijk dat DTRH niet alléén de Jungle achtige namen wil boeken maar heel bewust vasthoudt aan namen als Fontaines DC.

Nu puur persoonlijk, hoewel ik het een topband vind, ben ik wel een beetje Fontaines moe. Heb ze net iets te vaak gezien de laatste jaren.

Users who are viewing this thread