Rock Werchter 2026

Ze verkoopt hier gewoon niet zoals elders. Zal misschien zelf een Main-spot geëist hebben.
Dat zeg ik toch, België mist deze boot. Als de hype zich nou tot de UK beperkte, maar op elke toonaangevende major staan ze hoger, het Belgische publiek is de uitzondering. En dat minder verkopen is dan toch juist een argument voor een spot in de Barn in plaats van overdag op die main?

Dat zeg ik toch, België mist deze boot. Als de hype zich nou tot de UK beperkte, maar op elke toonaangevende major staan ze hoger, het Belgische publiek is de uitzondering. En dat minder verkopen is dan toch juist een argument voor een spot in de Barn in plaats van overdag op die main?
misschien willen ze zelf als band ook maar alleen op de main staan?

Die konden niet een koninklijk circus uitverkopen wat gaan die op de main stage gaan doen in Werchter?

• Leuk
Waarderingen: phil
Maar ze staan er toch gewoon? Ik snap het probleem niet zo. Staan gewoon op een correcte spot ten opzichte van het publiek dat ze hier trekken. Als je hen later zet, gaat dat niet plots wel voor een uitzinnige menigte zijn he.

Hier lag dat nooit op tafel zoals Jimmy tot in den treure toe herhaald heeft. Bij DTRH zal het ook een kwestie van gebrek aan andere headliners geweest zijn.
Ja, omdat het goed uitkomt haalt ze inderdaad Pukkelpop in. Als haar beste vriendin het weekend van Pukkelpop haar trouw gepland had, had FATM gewoon op RW gespeeld.

Ik bedoel dat een annulering neit noodzakelijk betekent dat de volgende passage van die artiest voor hetzelfde festival is. Genoeg voorbeelden daarvan.

Maar ze staan er toch gewoon? Ik snap het probleem niet zo. Staan gewoon op een correcte spot ten opzichte van het publiek dat ze hier trekken. Als je hen later zet, gaat dat niet plots wel voor een uitzinnige menigte zijn he.
Het probleem is dat je nu al weet dat het meh gaat zijn en in de barn heel mooi kan zijn

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Mwah, wat mij betreft gewoon een kans die Werchter wel vaker laat liggen. Ik snap dat veel bands in de Barn beter tot hun recht komen en dat je tegelijkertijd niet iedereen daar kwijt kan. Maar genoeg voorbeelden waar wat mij betreft je een band beter niet (of een jaar later) kunt boeken dan de plek die ze krijgen op Rock Werchter. Omdat je weet wat het zou kúnnen zijn en dat het nu gewoon niet dát gaat worden:

Interpol in 2023 om 4 uur op de main
The Gaslight Anthem in 2024 om 3 uur op de main
Brutus in 2024 om 2 uur op de main
Weezer in 2025 (net als exact hetzelfde in 2019) om 5 uur op de main
A Perfect Circle dit jaar in het daglicht op de main

Maar goed dat is eigenlijk een andere discussie. Ging me er aanvankelijk om dat het opvallend is dat Wolf Alice alleen in België niet doorbreekt. Wat zonde is, want het is een geweldige band met een sterk oeuvre.

• Leuk
Waarderingen: phil, Timmetje en elo
Werchter is altijd een mainstage-centered festival geweest natuurlijk. Is veel meer dan andere majors gefocust op dat grote podium. Ik vind het best oké dat Wolf Alice daar speelt. Zo kan ik ze tenminste rustig gaan zien en start de festivaldag (voor mij) vroeger. Als ze 's avonds in de Barn zouden spelen betekent dat weer extra clashes etc.

nuja, als dat de wens is van de band en of management om op de main staan (zeg niet dat het zo is) ...
Ik zou vermoeden van wel. De hoogmoed om te springen van La Madeleine naar Vorst Nationaal, met een plaat die met veel tromgeroffel werd aangekondigd maar uiteindelijk maar lauw werd onthaald, deed ook al zoiets vermoeden. Ik wist niet dat ze in navolging daarvan zelfs Cirque Royal niet uitverkocht kregen.

Grote fan van Wolf Alice, daar niet van. Een van de namen waar ik het meest naar uitkijk volgende zomer, main of Barn.

• Leuk
Waarderingen: MrScissorhands
Die konden niet een koninklijk circus uitverkopen wat gaan die op de main stage gaan doen in Werchter?
Bad Nerves zou Trix niet eens uitverkopen, dus een beetje een non-argument.
Mwah, wat mij betreft gewoon een kans die Werchter wel vaker laat liggen. Ik snap dat veel bands in de Barn beter tot hun recht komen en dat je tegelijkertijd niet iedereen daar kwijt kan. Maar genoeg voorbeelden waar wat mij betreft je een band beter niet (of een jaar later) kunt boeken dan de plek die ze krijgen op Rock Werchter. Omdat je weet wat het zou kúnnen zijn en dat het nu gewoon niet dát gaat worden:

Maar goed dat is eigenlijk een andere discussie. Ging me er aanvankelijk om dat het opvallend is dat Wolf Alice alleen in België niet doorbreekt. Wat zonde is, want het is een geweldige band met een sterk oeuvre.
Je vergeet Slowdive (wtf zelfs) nog op de Main in de zon.

• Leuk
Waarderingen: phil en RubenFrusciante
Los van alles vind ik de combi Wolf Alice - TLDP op Main toch wel erg fijn. Beide bands met een 'groot' geluid.

• Leuk
Waarderingen: phil en Mjz
Interpol eiste die plek zelf op. Idem met Weezer.
APC staat op letterlijk elk festival komende zomer op het hoofdpodium, zal dus ook een eis geweest zijn.
De podiumkeuze is echt niet alleen zaak van de organisatie hoor.

Interpol eiste die plek zelf op. Idem met Weezer.
APC staat op letterlijk elk festival komende zomer op het hoofdpodium, zal dus ook een eis geweest zijn.
De podiumkeuze is echt niet alleen zaak van de organisatie hoor.
Waar baseer je dat op, want Interpol stond diezelfde zomer op BKS gewoon als afsluiter in de TWO, wat logischerwijs een 10x boeiender optreden werd dan op de Werchterweide 3 weken later? Weezer op Mad Cool en Pinkpop ook gewoon op het tweede podium dat jaar?

Zoals ik al zei, ik snap dat niet elke band in de Barn kan en dat er meer mee speelt. Mijn initiele reactie is gewoon dat ik het jammer vind dat Wolf Alice dood gaat vallen op die main, terwijl ik ze in een zaal 2x enorm goed vond.

Buiten Nick Cave, hebben ze iets relevant gemist voor komende editie?
Addison Rae. Niet op Pukkelpop, lijkt me, en ook niet op RW. Lijkt me dat ze een hoge mainstage spot eiste en dat die er uiteindelijk niet is doorgekomen. Van alle popgirlies toch wel eentje die hier wat mist (had ook op PKP mogen staan, maar lijkt dan niet te touren?).

• Leuk
Waarderingen: acharlotte
Weezer op Mad Cool en Pinkpop ook gewoon op het tweede podium dat jaar?
Er is een verschil tussen een tweede (bijna) main stage zoals op Pinkpop en een tent. Dat blijkt telkens weer moeilijk voor sommige artiesten. Waarom staat Pulp niet op Werchter? Omdat ze alleen maar op het hoofdpodium willen staan. Wie waar staat is een hele puzzel samen met het management en de organisatie etc. Dus hier zeggen dat Werchter bewust bands laat verzuipen door ze daar en daar te zetten klopt gewoon niet.

• Leuk
Waarderingen: Mjz
Dus hier zeggen dat Werchter bewust bands laat verzuipen door ze daar en daar te zetten klopt gewoon niet.
Je legt me hier woorden in de mond. Het enige wat ik zeg is dat Werchter in het verleden en deze editie acts op een, wat mij betreft, niet ideale plek heeft staan. Dat daar redenen voor zijn snap ik ook wel. Het festival is blij dat ze op de main en dus op de affiche staan, ik persoonlijk had ze graag in de Barn gezien voor een betere beleving. That's all.

Mijn beste Werchter-optredens zijn bijna allemaal in de Barn geweest, die heeft iets magisch. Richard Ashcroft in 2019, Snow Patrol en Iggy Pop in 2023 hadden prima op de main gekund en gepast maar stegen in de Barn boven zichzelf uit. Zelfde gaat met The Prodigy gebeuren deze zomer.

Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread