Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Ik vind het toch echt wel slecht hoor die concertverslaggeving hier. Kunt zeggen van de positieve verslagen van dansendeberen wat je wil, maar ze zijn wel óveral. Letterlijk de helft van je recensie kun je al ophangen aan de heropleving door TikTok, setlist is grotendeels hetzelfde dus die recensie is zo gepiept.

Maar goed, het ligt niet eens aan het feit dat het Deftones is. Ook van Dave in de Ziggo Dome is er gewoon geen recensie en ook daarvan zijn meerdere recensies te vinden van zijn show in België.
Eens en eens. Dansende Beren lijkt trouwens wel wat bijgedraaid. De sterren vliegen je niet meer om de oren en ik vind de kwaliteit (al zijn de verslagen wel vaak erg lang) gewoon in orde. Gewoon leuk om terug te lezen al, als je ergens geweest bent.

Het blijft bijzonder dat juist nu Deftones zo groot is. Een show met prachtige visuals. Terwijl ze tijdens hun grootste successes (Around the Fur, White Pony) gewoon in kleine zaaltjes speelden voor een paar tientjes. Nu gingen die kaarten voor 120 euro de deur uit. Bizar.
White Pony heb ik ze gezien in de Heineken Music Hall. Ik geloof rond Diamond Eyes of Koi No Yokan in de 013. Ze waren een hele tijd in populariteit gezakt. Chino was vaak ok tot zeer zwak (dronken en/of vreselijke en valse stem). Gisterenavond wellicht het beste dat ik hen ooit heb gezien.

• Leuk
Waarderingen: Onibaba
Gister naar Hot Milk geweest in de (Hete) Melkweg, met als support act Last Hounds.

In eerste instantie was ik enigszins verrast dat deze show in de Oz was ipv de grote zaal, ik dacht dat Hot Milk de laatste jaren best een populaire band was geworden, maar zelfs deze zaal was niet uitverkocht (desalniettemin wel stervensdruk).

Anyway, ik ging er eigenlijk vooral heen voor Last Hounds, een hardcore/punk band die ik onlangs heb ontdekt. Ik ben nog niet helemaal thuis in het wereldje, maar qua performance/uitstraling was het een soort Turnstile 2.0 (de leadzanger die ook met gespierd ontbloot bovenlijf over het podium stuiterde), maar mogelijk is dit de standaard binnen het genre? Maakt me verder ook niet uit, want het was wel een vette en energieke show en uiteraard een stuk minder gelikt dan Turnstile. Gewoon een bak rauwe energie en agressie, met het nodige charisma gebracht. Eentje om in de gaten te houden!

Het was tijdens deze show nog best rustig, dus na een kleine plaspauze dacht ik mijn plekje vooraan wel weer terug te kunnen vinden voor Hot Milk, maar dat was duidelijk niet het geval want de zaal was ineens volgelopen met emo kids (waar ik als MCR fanboy uiteraard niks op tegen heb). Dus ben maar iets aan de zijkant gaan staan en achteraf was ik daar blij mee, als je vooraan had gestaan tijdens Hot Milk was je namelijk drukker geweest met het opvangen van crowdsurfers en stagedivers dan met genieten van de show. Ben ik de enige die vind dat dit soms wel een tandje minder mag of ben ik dan een ouwe lul? Buiten dat was het wel gewoon een goeie show! T.o.v. Werchter een paar jaar geleden hebben ze echt wel stappen gemaakt.

Dan nog iets waarvan ik nooit had gedacht dit te hoeven benoemen bij een recensie, maar is het tegenwoordig een ding onder jongeren om geen deodorant meer te gebruiken ofzo? Ik werd echt meerdere keren onpasselijk van de zweetlucht om me heen en dit valt me de laatste tijd wel vaker op...

Toch vaak teleurgesteld in concertverslaggeving in Nederland hoor, nog niks te vinden dus dan bij deze maar mijn eigen kleine verslag van Deftones in de AFAS Live.

Drie kwartier in de regen in de rij staan voor een concert waar je 80+ euro voor betaalt slaat dus nergens op. Eenmaal binnen gelukkig dat alweer snel vergeten. Denzel Curry deed zijn ding, de zaal ging niet helemaal maar mee maar tijdens 'TV off' kwam er toch wat meer beweging in dan enkel bouncende armen. Wel vet einde met die snippet van 'Bulls on Parade', toch blij om hem eens meegepakt te hebben.

Dan Deftones, ik zag ze voor het eerst overdag op Pinkpop 2022. Het was toen 30+ graden dus je kan je voorstellen dat dat niet ideaal was voor een toen minder fitte Moreno. Afgelopen zomer ook op Rock Werchter gezien net vanachter de barrier, maar dat kwam ook niet geweldig over. Vandaag na een paar nummers opwarmen leverde zijn stem wél en werd ik live voor het eerst pas echt overrompeld door Deftones. Vind het altijd jammer als een band begint met misschien wel hun beste nummer, in dit geval 'Be Quiet and Drive (Far Away)', maar dat is muggenziften. Gelukkig werd 'My Own Summer (Shove It)' deze keer voor het eerst van de keren dat ik ze zag niét in het begin gespeeld. Schitterende visuals en een erg divers maar vooral jong en vrouwelijk publiek die apeshit gingen op bijna alle nummers. Dat nieuwe werk komt live ook fantastisch uit de verf, 'milk of the madonna' een klassieker in wording, en mag gerust tot het beste werk van de band genoemd worden. Verdere hoogtepunten voor mij 'Digital Bath', 'Sextape', een waanzinnig binnenkomend 'Change (In The House of Flies)' en een heerlijk verschroeiend afsluitend '7 Words'. Topavond!
Toch een artikel in NRC: https://www.nrc.nl/nieuws/2026/02/12/bij-deftones-is-iedereen-weer-zeventien-hoe-kan-dat-a4920120

Ik vind het toch echt wel slecht hoor die concertverslaggeving hier. Kunt zeggen van de positieve verslagen van dansendeberen wat je wil, maar ze zijn wel óveral. Letterlijk de helft van je recensie kun je al ophangen aan de heropleving door TikTok, setlist is grotendeels hetzelfde dus die recensie is zo gepiept.

Maar goed, het ligt niet eens aan het feit dat het Deftones is. Ook van Dave in de Ziggo Dome is er gewoon geen recensie en ook daarvan zijn meerdere recensies te vinden van zijn show in België.
Oor heeft je betoog gelezen: https://oor.nl/concerten/deftones-hoeft-niet-te-teren-op-oude-successen-in-afas-live/

Op de terugweg van Magdalena Bay in Tivoli. Gevaarlijk om te zeggen misschien, maar ik ben niet weggeblazen.

Begon met Allie X als voorprogramma. Leuk om te zien, ik luister hier ook zo af en toe naar. Half uur voelde wel als de goede lengte, het werd een beetje veel van hetzelfde. Maar leuke opener.

Magdalena Bay zelf dan. Het was een stuk zoeter dan ik had verwacht en ook hier en daar iets te disco? Ik had een wat schurende show verwacht die zo af en toe de randjes op zou zoeken. Maar het leek gepolijst. Niet dat het slecht was, het klonk allemaal fantastisch en ze konden hun rijke sound goed kwijt live zonder aan details in te boeten. Ook verschillende nummers die de sfeer wel goed overbrachten en de zaal aan het dansen kregen.

Leuke avond, maar niet een voor in de boeken (en dat had ik stiekem wel een beetje gehoopt).

Wel gezellig gehad met @Thisso @Fluxion

Op de terugweg van Magdalena Bay in Tivoli. Gevaarlijk om te zeggen misschien, maar ik ben niet weggeblazen.

Begon met Allie X als voorprogramma. Leuk om te zien, ik luister hier ook zo af en toe naar. Half uur voelde wel als de goede lengte, het werd een beetje veel van hetzelfde. Maar leuke opener.

Magdalena Bay zelf dan. Het was een stuk zoeter dan ik had verwacht en ook hier en daar iets te disco? Ik had een wat schurende show verwacht die zo af en toe de randjes op zou zoeken. Maar het leek gepolijst. Niet dat het slecht was, het klonk allemaal fantastisch en ze konden hun rijke sound goed kwijt live zonder aan details in te boeten. Ook verschillende nummers die de sfeer wel goed overbrachten en de zaal aan het dansen kregen.

Leuke avond, maar niet een voor in de boeken (en dat had ik stiekem wel een beetje gehoopt).

Wel gezellig gehad met @Thisso @Fluxion
Ik was juist verrast dat het zo gepolijst was. Was nog niet bekend met hoe ze live klinken dus was erg blij dat dit niet onder deed voor de studio versie.

Wel een minpuntje voor de 2 kneuzen die half voor me stonden en volcontinue op vol volume door de nummers aan het kleppen waren over hoe storend al die telefoons toch zijn. Gebrek aan zelfkennis is toch een prachtig iets.

• Leuk
Waarderingen: Fluxion en Brian
Magdalena Bay was amazing. De nieuwe nummers doen het goed.
Ook gedurft om Allie X als voorprogramma te zetten, die kan zingen!

• Leuk
Waarderingen: Fluxion
Allie X was inderdaad wel tof, maar vorig jaar in de Melkweg was het wel een stuk leuker. Toen had ze ook een gitarist en bassist mee. De nummers van Girl With No Face stijgen wel boven de rest van haar materiaal uit.

Ik vond de show van Magdalena Bay weer fantastisch en eigenlijk gewoon net zo goed als de Melkweg-show.

• Leuk
Waarderingen: Fluxion
Genoten van Magdalena Bay in de Ronda. Er het Oeteldonks station, de carnavalstrein en het verminderd treinverkeer voor getrotseerd. Absoluut geen spijt.
Bij Best Kept Secret was ik wel weggeblazen maar was dan ook de eerste keer dat ik haar zag.

• Leuk
Waarderingen: AngieH
Misschien niet de meest neutrale stem hier, maar ik vond het ook weer briljant. Ik plaats deze show net onder die in Melkweg OZ eind 2024, maar dat is misschien vooral omdat het toen zo intiem was. Dit was van niveau heel gelijkaardig, gewoon een tikkeltje grootser nog qua show. Ik vond het ook in alle opzichten beter dan in Antwerpen vrijdag, betere zaal, beter publiek en Mica was het beste bij stem van de vier keer dat ik ze al zag.

Het helpt natuurlijk al veel als je elk nummer geweldig vindt, maar ik vind hun live uitvoeringen toch nog steeds enorm de moeite. Toch vaak zo'n goeie synthlijn die er net iets steviger doorkomt dan op plaat, of een extra uitgewerkte drum- of baspassage. Nieuwe nummers kwamen ook prima uit de verf, ondanks het iets lagere energieniveau ervan.

Naast het muzikale was het ook een heel fijn weerzien met een heleboel mensen dus deze avond voelde aan als een mooie finale van deze albumcyclus. Benieuwd naar hun toekomst, en dan ben ik er uiteraard gewoon weer bij!

1. Melkweg OZ (2024)
2. Ronda (2026)
3. Primavera BCN (2025)
4. De Roma (2026)

Ik vond het ook in alle opzichten beter dan in Antwerpen vrijdag, betere zaal, beter publiek en Mica was het beste bij stem van de vier keer dat ik ze al zag.
De Roma is wat mij betreft de beste zaal van de Benelux (van die grootte). Ronda zou er trouwens niet ver achter komen :)

• Leuk
  • Haha
Waarderingen: Timmetje en B0G5
De Roma is wat mij betreft de beste zaal van de Benelux (van die grootte). Ronda zou er trouwens niet ver achter komen :)
Was voor mij de eerste keer in De Roma en ik vrees dat ik je mening momenteel niet kan delen 😬
Ondanks het mooie Art Deco gebouw vond ik de zaal zelf nogal kil en een beetje afgeleefd aanvoelen. Ik vond ook nergens goeie zichtlijnen op de vloer, het podium leek veel te laag daarvoor. Zelfs als short king tussen de boomlange Nederlanders kon ik in Ronda veel meer van de show zien dan in De Roma 😅

• Leuk
Waarderingen: MrScissorhands en B0G5
Was voor mij de eerste keer in De Roma en ik vrees dat ik je mening momenteel niet kan delen 😬
Ondanks het mooie Art Deco gebouw vond ik de zaal zelf nogal kil en een beetje afgeleefd aanvoelen. Ik vond ook nergens goeie zichtlijnen op de vloer, het podium leek veel te laag daarvoor.
Ook mijn indruk na een eerste keer vorig jaar in De Roma, bovendien zeer matige geluidskwaliteit en dat primeert toch altijd. Binnenkort, omdat het niet anders kan, een 2e poging bij 16 Horsepower 🤞

Nooit last gehad van geluid en door zitplaatsen te kiezen krijg je én alles mee en heb je een mooi uitzicht over de mooie zaal.

Ook geen fan van De Roma. Ik stoor me er vooral aan dat de zaal tijdens de concerten te sterk verlicht blijft, waardoor de sfeer verloren gaat.

• Leuk
Waarderingen: B0G5
Gisteren naar de eerste show ooit geweest van Highest Order, in Kid's Antwerpen. Dit is een nieuwe hardcore band met bandleden die eerder al speelde (of nog steeds spelen) bij bands als FireForce en Off The Cross. Voor de band was het zo goed als een thuiswedstrijd, dus desondanks het hun eerste show was, zat de keet goed vol. Ik zal zelfs nog meer zeggen, de keet bewoog zelfs goed mee! Vanaf het begin van de show tot het einde van de set was er constant een pit en er werd zelfs voorzichtig gestagedivet. Frontman Daan was zeer energiek. De muziek was vrij uniek in haar genre en ik kan er niet echt een band op plakken. Ik herkende hier een daar van drummer Christophe wel wat power metal fills (hij speelt niet voor niks in een power metal band nog) maar verder klonk alles vrij old school hardcore, een beetje als Pro-Pain en Sick of It All. De set was brutal as fuck, de band speelde strak, ze hadden daarnaast een duidelijke politieke boodschap en kwamen duidelijk met maar één doel: de Kid's gelijk maken met de grond. En daar zijn ze zeer duidelijk in geslaagd. Deze band gaat nog potten breken, daar ben ik nu reeds zeker van. Setje op Alcatraz 2027 is bij deze reeds veilig gesteld wat mij betreft!

• Leuk
Waarderingen: Indiaantje89

Users who are viewing this thread