Best Kept Secret 2026

Na dit jaar weer eens op Lowlands te zijn geweest: het grote verschil tussen dat festival en BKS zit hem wat mij betreft niet echt in de line-up (Lowlands is breder, maar vrijwel alles wat op BKS staat kan ook op Lowlands) en zelfs niet echt in de shows van de acts (de beleving bij CMAT en Black Country New Road vond ik in elk geval best vergelijkbaar op beide festivals), maar veel meer in de sfeer buiten de optredens. Hoewel BKS25 inderdaad wel wat 'uitbundiger' was dan BKS13, vond ik op dat vlak het verschil met het veel massalere en feestelijkere Lowlands enorm groot.
Het toffe van BKS vond ik destijds wel dat ze toch de indie darlings wel boekte waar Lowlands ze liet liggen. Dan denk ik aan dingen zoals The Jesus & Mary Chain, Slowdive, Belle & Sebastian, Ride, Damien Rice, Swans, Death Cab For Cutie, Mogwai, Portishead, Kashmir, The Notwist, Beach House, DIIV, Explosions In The Sky etc.

een beetje ook de oude Prinavera namen die Lowlands niet meer wilde zeg maar.

Het toffe van BKS vond ik destijds wel dat ze toch de indie darlings wel boekte waar Lowlands ze liet liggen. Dan denk ik aan dingen zoals The Jesus & Mary Chain, Slowdive, Belle & Sebastian, Ride, Damien Rice, Swans, Death Cab For Cutie, Mogwai, Portishead, Kashmir, The Notwist, Beach House, DIIV, Explosions In The Sky etc.

een beetje ook de oude Prinavera namen die Lowlands niet meer wilde zeg maar.
Ja weet ik en die categorie staat er de laatste jaren misschien net wat minder dan de eerste jaren, maar bijvoorbeeld Slowdive, Beach House en Diiv stonden er nog niet zo heel lang geleden. Net als PJ Harvey, Wilco, TV On The Radio..

Al deze namen kunnen trouwens ook wel op Lowlands, die hadden dit jaar nog Vampire Weekend in de Alpha. Maar wel eens dat dit vooral heel erg BKS pre-corona is en in iets mindere mate BKS-nu en in veel mindere mate Lowlands (maar dan nog zou ik op beide festivals een mooie route van optredens kunnen afwerken en - dit jaar althans - concluderen dat het grotere verschil hem voor mij in het festival zelf zit).

Ja weet ik en die categorie staat er de laatste jaren misschien net wat minder dan de eerste jaren, maar bijvoorbeeld Slowdive, Beach House en Diiv stonden er nog niet zo heel lang geleden. Net als PJ Harvey, Wilco, TV On The Radio..

Al deze namen kunnen trouwens ook wel op Lowlands, die hadden dit jaar nog Vampire Weekend in de Alpha. Maar wel eens dat dit vooral heel erg BKS pre-corona is en in iets mindere mate BKS-nu en in veel mindere mate Lowlands (maar dan nog zou ik op beide festivals een mooie route van optredens kunnen afwerken en - dit jaar althans - concluderen dat het grotere verschil hem voor mij in het festival zelf zit).
Eens maar wat je ook zegt, pre corona voelt voor mij meer als mijn ding dan het nu was. Bijvoorbeeld een Einstürzende Neubauten of Merzbow boeken zou ik al “unieker” vinden.

De boekingen van Sef, Sophie Straat en Job Jobse voelt voor mij ook heel erg Lowlandsish aan.en dan krijg je weer dat voorspellende Amsterdamse kliekjes gedoe dat het o zo leuk is dat ze allemaal bij elkaar op het podium staan. Ik vond juist fijn van BKS dat dat minder was destijds.

Nog nooit op BKS geweest en ik was al voornemens om daar in 2026 verandering in te brengen. Deze drop overtuigt me nog meer.

Leuk! Gorillaz, Jack White, Nick Cave, Ethel Cain, Wolf Alice, Mac DeMarco, Tropical Fuck Storm en Stella.
Zeker checken. Blood Incantation, Sef, Skullcrusher en Tramhaus.

Vette eerste namen/

Natuurlijk is niet alles een schot in de roos voor mij, maar ik heb echt niets te klagen over deze eerste worp. Met Gorillaz en Nick Cave staan er twee headliners van formaat ziggodome. Jack White is weliswaar een maatje kleiner, maar past uitstekend bij het festival. Nick Cave is recentelijk nog langs geweest, maar als de kans zich voordoet, waarom niet, toch? En de match Gorillaz en DTRH is misschien meer voor de hand liggend, maar dat neemt niet weg dat zij het strand niet in lichterlaaie zullen zetten. Had ik liever een David Byrne gezien als een van de drie headliners? Ja, absoluut.

De subs so far zijn nog niet superspannend, maar met Ethel Cain en Wolf Alice hebben ze wat mij betreft wel twee ijzersterke te pakken. Mac DeMarco vind ik persoonlijk iets te slackerig, maar prima verder. Job Jobse en Sammy Virji staan allebei in TWO na de headliner ga ik vanuit. Voor mij niet de belangrijkste timeslots, dus als je daar mensen blij mee maakt ook helemaal prima. En van Mula B, Sef, en Sophie Straat lager op de poster snap ik heel goed dat ze er staan. Ze verkopen tickets. En heel eerlijk, alledrie zijn ze best te pruimen. Juist een Tramhaus ben ik nog het meest teleurgesteld over, want sinds ze bekend zijn al vaak genoeg gezien en gehoord.

Bij Blood Incantation zien jullie mij vooraan. Bij Joey Valence & Brae ook, want dat was een groot feest vorige keer. Tropical Fuck Storm hoop ik eindelijk eens te mogen verwelkomen op BKS en Mên An Tol kende ik nog niet, maar ik hoor een soort kruising tussen DMA's en Royel Otis. Daar kijk ik dus ook enorm naar uit.

En dit is pas de eerste worp. Logischerwijs zitten hier de grootste publiekstrekkers tussen. Die indie darlings zullen heus nog wel komen. Daar heb ik alle vertrouwen in. Voor mocht het nog niet duidelijk zijn: ik schaar mij weer bij team glas halfvol.

Heerlijke 1e drop. 3 headliners waar ik gewoon heen wil (dj's op de floor vind ik voldoende) en mooie subs met als uitschieter Topical Fuck Storm.
Cave had misschien niet gehoeven want die was al afgedekt met Live is Live. Er zijn ergere dingen 😛

• Leuk
Waarderingen: Greyhound
Heerlijke 1e drop. 3 headliners waar ik gewoon heen wil (dj's op de floor vind ik voldoende) en mooie subs met als uitschieter Topical Fuck Storm.
Cave had misschien niet gehoeven want die was al afgedekt met Live is Live. Er zijn ergere dingen 😛
In elk geval slecht nieuws voor de ticketverkoop van Live is Live ...

In elk geval slecht nieuws voor de ticketverkoop van Live is Live ...
Een aantal Nederlanders zullen het zekere voor het onzekere gekozen hebben en al gekozen hebben voor Live is Live. Als Live is Live 20.000 tickets verkoopt voor Nick Cave is dat prima! Vergeet niet dat Nick Cave ook optreedt in de Romeinse arena van Pula (CROATIA) voor slechts 5.000 bezoekers op 5/8/2026 wat al rendabel is voor de concertorganisatoren.

Een aantal Nederlanders zullen het zekere voor het onzekere gekozen hebben en al gekozen hebben voor Live is Live.
Met die ticketprijzen? Ik denk dat het grootste gedeelte heeft gewacht om te zien of Cave ook in Nederland zou belanden.

Een aantal Nederlanders zullen het zekere voor het onzekere gekozen hebben en al gekozen hebben voor Live is Live. Als Live is Live 20.000 tickets verkoopt voor Nick Cave is dat prima! Vergeet niet dat Nick Cave ook optreedt in de Romeinse arena van Pula (CROATIA) voor slechts 5.000 bezoekers op 5/8/2026 wat al rendabel is voor de concertorganisatoren.
Live is Live had inderdaad het voordeel eerste te zijn. Want omgekeerd is LiL ook concurrentie voor BKS natuurlijk. Beide festivals trekken zowel Belgen als Nederlanders aan.

Zou Cave mogelijk minder aanrekenen in Pula omdat de Romeinse arena een unieke locatie is om in te spelen? ^^

Neemt Gorillaz nog leuke gast artiesten bij tegenwoordig? Zo heb ik Little Simz ooit voor het eerst live gezien.
"Vroeger" wat het De La Soul, Little Dragon en Bobby Womack zelfs. Die luxe hebben we vandaag de dag niet meer.. Elk nieuw nummer van het album heeft een .ft, dus ik verwacht dat er van die nieuwe plaat wel wat mee komen.

Door de data van LL dit jaar en de onoplosbare kinderen/ school puzzel naast deze aankondigingen ga ik aankomend jaar denk ik 'vreemd' met BKS.

Gorillaz en Jack White, Valence and Brae en mijn +1 en ik zijn met alles wat er bij komt al helemaal happy. Alles al gezien een meegemaakt maar te mooi om te missen!

Klopt t dat ik de ticketprijzen niet kan vinden?

• Leuk
Waarderingen: yannickd

Users who are viewing this thread