Lowlands 2026

Vindt het trouwens ook niet zo netjes van lowlands om de doelgroep die van wat stevig gitaarwerk houdt af te schepen met een paparoach of QOTSA en verder helemaal niets, is niet echt bonding, zo van hebben jullie ook wat. Die doelgroep ( trouwe lowlandgangers) loopt op een gegeven ogenblik weg, wordt wel weer opgevuld door feestvierders, maar de diversiteit gaat naar de klote.
En dan krijg je weer van die reacties maar lowlands is zo divers, divers in je eigen lowlandsbubbeltje! Fantastisch festival hoor maar kan iets ruimdenkender, zeg niet dat ze kortzichtig zijn maar door die dance-epidemie wordt metal nog meer niche.
Niet helemaal mee eens.

Ik hou wel van een stevige gitaar en ik heb mij prima vermaakt met Boko Yout, QOTSA, Ploegendienst, The Chats ect
Ik snap ook wel dat ze niet een heel arsenaal aan Metalbands in de line up gooien, daar zijn toch andere festivals voor die het toch wat meer daarvan moeten hebben. Hoewel een Slope of iets in die hoek prima gepast had vind ik wel dat er genoeg (harder) gitaarwerk aanwezig was.

Zo was er op de vrijdag Marathon - Wodan Boys - Boko Yout - Deadletter, vgm had je hier vier keer lekker uit je pan kunnen gaan op semi-stevig gitaarwerk

Vindt het trouwens ook niet zo netjes van lowlands om de doelgroep die van wat stevig gitaarwerk houdt af te schepen met een paparoach of QOTSA en verder helemaal niets, is niet echt bonding, zo van hebben jullie ook wat. Die doelgroep ( trouwe lowlandgangers) loopt op een gegeven ogenblik weg, wordt wel weer opgevuld door feestvierders, maar de diversiteit gaat naar de klote.
En dan krijg je weer van die reacties maar lowlands is zo divers, divers in je eigen lowlandsbubbeltje! Fantastisch festival hoor maar kan iets ruimdenkender, zeg niet dat ze kortzichtig zijn maar door die dance-epidemie wordt metal nog meer niche.
Ik lees nu al meerdere keren een reactie van jou dat je vind dat er te weinig gitaar is. Maar het was dit jaar toch meer dan prima? Stuk meer gitaren dan voorgaande jaren. Kon heel de dag naar gitaaracts. En zeker de vrijdag met Marathon, Wodan Boys, Deadletter was heerlijk.
De balans in de line-up was wat mij betreft helemaal in orde.

De ‘trouwe Lowlandsgangers’ van vandaag hebben überhaupt niet meegemaakt dat stevige gitaren en metal prominent aanwezig zijn bij Lowlands? Want dit is echt al minstens een jaar of 10 zo volgens mij.

Sterker nog, we gaan inmiddels alweer naar de 5e post-covid editie. Veel van de ‘feestgangers’ gaan ook hun LL jubileum vieren volgend jaar haha

• Leuk
Waarderingen: Mimi
Niet helemaal mee eens.

Ik hou wel van een stevige gitaar en ik heb mij prima vermaakt met Boko Yout, QOTSA, Ploegendienst, The Chats ect
Ik snap ook wel dat ze niet een heel arsenaal aan Metalbands in de line up gooien, daar zijn toch andere festivals voor die het toch wat meer daarvan moeten hebben. Hoewel een Slope of iets in die hoek prima gepast had vind ik wel dat er genoeg (harder) gitaarwerk aanwezig was.

Zo was er op de vrijdag Marathon - Wodan Boys - Boko Yout - Deadletter, vgm had je hier vier keer lekker uit je pan kunnen gaan op semi-stevig gitaarwerk
Precies dat metalbands in de linup gooien, daar zijn toch andere festivals voor, die zin is hoe lowlands er ook over denkt. En dat is hokjesdenken, lowlands pretendeert divers te zijn maar wat metal betreft geven ze nooit thuis. Dat kan toch ook heel verfrissend zijn om b.v death metal uit de alpa tent te horen denderen, het is een andere ervaring maarja ik moest ook wennen aan die takke techno😀

• Leuk
Waarderingen: El Branco

Alvast boeken voor de spot waar Papa Roach stond.
En zondag dan maar Turnstile.
Oh ja vrijdag Deftones
Wat er voor de rest dan bij komt geloof ik dan wel.😉

• Leuk
Waarderingen: alois en @Marc
Precies dat metalbands in de linup gooien, daar zijn toch andere festivals voor, die zin is hoe lowlands er ook over denkt. En dat is hokjesdenken, lowlands pretendeert divers te zijn maar wat metal betreft geven ze nooit thuis. Dat kan toch ook heel verfrissend zijn om b.v death metal uit de alpa tent te horen denderen, het is een andere ervaring maarja ik moest ook wennen aan die takke techno😀
Mwah, vind dat Lowlands juist helemaal niet in hokjes denkt. Ik zie juist het tegenovergestelde: Lowlands pakt volgens mij de meest 'trandy' en alternatieve acts waarbij er natuurlijk wel enigszins geprobeerd een balans te maken. Ik vind het feit dat 'er te weinig metal is' juist hokjesdenken, terwijl er genoeg harde acts waren wat mij betreft. Queens of the Stone Age is wel een van grootste Rockbands die je kan laten headlinen en Fontaines DC is ook geen kleine. Sowieso zijn de meeste metalfestivals in mijn ogen in juni/juli en touren metalbands vaker in okt/nov/dec/jan/feb clubshows. Het kan ook gewoon een gebrek aan tourende bands/concurrentie zijn

Mwah, vind dat Lowlands juist helemaal niet in hokjes denkt. Ik zie juist het tegenovergestelde: Lowlands pakt volgens mij de meest 'trandy' en alternatieve acts waarbij er natuurlijk wel enigszins geprobeerd een balans te maken. Ik vind het feit dat 'er te weinig metal is' juist hokjesdenken, terwijl er genoeg harde acts waren wat mij betreft. Queens of the Stone Age is wel een van grootste Rockbands die je kan laten headlinen en Fontaines DC is ook geen kleine. Sowieso zijn de meeste metalfestivals in mijn ogen in juni/juli en touren metalbands vaker in okt/nov/dec/jan/feb clubshows. Het kan ook gewoon een gebrek aan tourende bands/concurrentie zijn
Precies, één van de meest veelzijdige festivals qua genres wmb. Daarnaast ook nog is meestal hele relevante acts die ze precies op het juiste moment boeken.

Paar Metal acts is meer dan voldoende. En als je echt alleen maar of meer metal wilt is LL denk ik niet het juiste festival. Maar dat was het dan 5 á 10 jaar geleden ook al niet.

“Er zijn festivals die heel erg drijven op de headliners van de dag. Daar zijn wij een stuk minder van afhankelijk.
Grappig dat dit ondertussen ook de strekking is bij DTRH én BKS.

Zo zijn 3 van de 4 all-round festivals in Nederland op de mid- en undercard aan het focussen (enkel Pinkpop niet)(en Paaspop en Zwarte Cross zijn dan voor mij te veel op Nederland gefocust qua artiesten om bij de major 4 allrounders te horen)

• Leuk
Waarderingen: alle namen zijn bezet
En let wel in 2026 is er geen mysteryland. Ook een deel van die doelgroep gaat zich herverdelen over andere festivals in 2026. En dan is LL niet een hele rare keuze gezien het nachtprogramma.
oef.... als Lowlands nog meer op elektronisch gaat inzetten in combinatie met dit... dan zal voor mij de balans toch wel echt omvallen. Het was dit jaar af en toe al weg

• Leuk
Waarderingen: Bob105 en @Marc
Ik ben wel benieuwd of er veel gaat veranderen nu EvE er niet meer, en of we toch kunnen merken wat zijn onderdeel was van LL. Maar eerlijk te zijn denk ik het niet, Lowlands heeft een enorme stevige fundering waar ze niet snel ik gaan veranderen gok ik.
Ik denk niet eens heel veel. De nieuwe directeur was te gast bij LLowcast aflevering blokkenschema, en hij loopt al een tijdje met Eric mee achter de schermen, de inwerktijd is 1.5 jaar geweest. En Camille heeft een lange geschiedenis in de muziek, al een tijd bij MOJO en oa ook programmeur geweest. Dus ik vind het sws hoopgevend dat de roots in de muziek liggen, en niet in bijv. business. Wel ben ik benieuwd of hij net zo openhartig zal zijn als Eric, ik ben bang van niet. Ide van DTRH laat ook nooit écht zijn mening horen, en Camiel gaf ook niet die indruk

tot slot zei Eric ergens ook dat hij laatste jaren nauwelijks meer bij het boeken betrokken is geweest. Hij zei dat hij geen tijd meer had om iedere week meerdere concerten af te gaan, en hij vertrouwd hierin op zijn team die wel helemaal in de actuele muziekscene zitten. Geen idee in hoeverre dit klopt, maar dan zal een directeur ook niet zó'n impact hebben

De ‘trouwe Lowlandsgangers’ van vandaag hebben überhaupt niet meegemaakt dat stevige gitaren en metal prominent aanwezig zijn bij Lowlands? Want dit is echt al minstens een jaar of 10 zo volgens mij.

Sterker nog, we gaan inmiddels alweer naar de 5e post-covid editie. Veel van de ‘feestgangers’ gaan ook hun LL jubileum vieren volgend jaar haha
Sinds wanneer is 5 jaar een jubileum editie 🤔😜?

• Thinking
Waarderingen: soepstengel
Ondertussen in hetzelfde weekend in Eindhoven de afgelopen jaren……

In 2026 zitten die een weekend eerder

Dat geeft mogelijkheden, volgens mij zijn er altijd wel mogelijkheden als je maar wil, lowlands is gewoon niet zo metalminded. Sporadisch komt er wat langs zoals amenra, ik ben echt wel indie liefhebber, maar daar heb je zoveel van op lowlands. Sta je bij amenra toch een toegevoegde waarde van beleving ( something different) die stond trouwens wel in een goeie tent, india, een paar jaar geleden, ik zou dat genre wel meer willen zien op lowlands!

Juist vanwege exclusiviteitsafspraken spelen veel artiesten maar één festival/show per land. Dat is vaak de reden dat ze elders niet optreden. Dat is mij tenminste verteld, ik vond het nogal een bullshit reden zeker als er geen normale shows zijn die mogelijk niet uitverkopen

Ik merk dat wanneer mensen meer metal/rock willen, de dance kant willen minderen. Waarom kan het niet naast elkaar? Ik hou van rock én electronisch (én ook nog hiphop en indie haha). Ik en vele anderen hebben helemaal niet zo'n bubbel, en pakken van alle genres wat mee. Genoeg tenten op lowlands voor wat variatie, lijkt mij.

En let wel in 2026 is er geen mysteryland. Ook een deel van die doelgroep gaat zich herverdelen over andere festivals in 2026. En dan is LL niet een hele rare keuze gezien het nachtprogramma.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat die naar lowlands gaan. Vrienden van mij die naar mysteryland-achtige festivals gaan vinden lowlands maar een 'gestoord links hippiefeest,' die voor geen goud zouden willen kamperen. En waarom zou je naar een festival gaan waar livemuziek nog altijd de boventoon voert (in ieder geval overdag) als je ook naar een van de 100 hardstyle/ techno festivals kan gaan.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: smearsel, WTSGD en Mimi

Users who are viewing this thread