Nog een verlate review van deze editie. Dit was mijn 18e keer Graspop. Ik heb genoten en ben volgend jaar zeker weer van de partij.
Donderdag
Warkings
Warkings is een band met redelijk wat nummers welke me aanspreken, maar live weet het me toch niet helemaal te overtuigen. De zang leek niet helemaal goed in de mix te staan naar mijn idee. De outfits zien er cool uit. Hopelijk kan de band nog iets verder groeien en hun live show uitbreiden.
Landmvrks
Een band die tijdens het inluisteren wel ‘’geinig’’ klonk. Ik kon de band verder niet dus ben uit nieuwsgierigheid gaan kijken. WAUW die knalden echt de weide over met het 1e nr! Supergoede set ook verder. Ga op Wacken ze zeker nog een keer kijken!
Beast in black
Vaak gezien de afgelopen jaren. De zanger lijkt elke keer slechter te klinken live. Jammer want ze maken wel leuke muziek. De ingestuurde pasjes van de gitaristen zijn wel echt aan vernieuwing toe.
Motionless in white
Knalde vanaf het 1e nr lekker door. De bass misschien iets te stevig, maar in de pit was dat eigenlijk wel lekker. De setlist was wat omgegooid tov van de zaalshow eerder dit jaar, prima. Wel jammer dat ‘’slaughterhouse’’ niet met een 2e zanger gezongen werd. Je zou denken dat het niet heel moeilijk is om op een metalfestival even een 2e grunter te vinden.
Alestorm
Lekker begin met ‘’keelhauled’’, leuke sfeer, maar verder niet echt vernieuwend. De show blijft een beetje hetzelfde over de afgelopen jaren.
Epica
Dit was de 40e keer Epica voor mij. Ik vond ze wat tam overkomen. In een zaalshow komt hun show veel beter tot zijn recht. Doordat ze veel lange nrs hebben kwam het wat gehaast over, wat voor mij de show niet ten goede kwam. Viel mij ook op dat ze best weinig podiumaankleding hadden tov van de vorige keer op Graspop.
Dream theater
Geniale muzikanten, maar weet niet echt te overtuigen. Zou beter een Marque afsluiter kunnen zijn. Maar daar zijn ze misschien te groot voor.
Iron Maiden
Prima show en een goede setlist. Fear of the dark is altijd een mooi moment in de set. Altijd kippenvel als je de hele weide mee hoort zingen.
Powerwolf
Superverdiende plek voor deze heren. Mooi dat ze hun podium upgrade hebben weten te vertalen naar de festivals. Vermakelijke show, wel iets teveel gelul tussen de nrs door waardoor de vaart een beetje uit de show ging.
Vrijdag
Northlane
Ook band die ik tijdens het inluisteren heb ontdekt. Deed mij een beetje aan Erra denken die vorig jaar op graspop stonden. De afwisseling tussen de stevige nrs en de meer atmosferische nrs was voor mij iets te groot. Wel een zeer goede zanger.
Kim dracula
Klein stukje gezien, te weinig om er iets nuttigs over te kunnen zeggen. De dome was overvol dus dat zegt misschien genoeg.
Polaris
Viel meteen op tijdens het inluisteren. De show had lekker veel pit en het publiek ging lekker mee. Veel crowdsurfers en een goede energie. Is zeker een band die ik hierna nog eens wil zien.
Falling in reverse
Het vrouwtje was fan, ik niet. Was voor mij echt een schizofrene show. De variëteit aan muziekstijlen doet voor mij echt de show de das om.
Smash into pieces
Begon enorm rommelig met de zang die niet goed stond en het lege geluid. Dat lege geluid kwam doordat de 2e gitarist bij het opkomen naar het podium toe gevallen was. Werd afgevoerd op een brancard. De band speelde nog 1 nr en stopte toe de show. Hopelijk geeft Graspop ze de kans om volgend jaar de show goed te maken.
Slipknot
Veel beter dan in 2023. Ze knalden nu lekker, betere stage setup en goede verlichting. Dit was de eerste keer dat ik een hele Slipknot show afgekeken heb.
Behemoth
Black metal is niet per se mijn ding, maar ik kon de kans om Behemoth in de duisternis te zien op Graspop niet voorbij laten gaan. Ik heb ongeveer een halve show gezien en was verrast met hoe de show eruit zag. Lekker duister en met lekker veel vuur. Zou een volgende keer zeker weer gaan kijken als ze in het donker staan.
Zaterdag
Oomph
Prima Duitse rock om de dag mee te beginnen. Kende een paar nrs en dat klonk aangenaam. Niet afgekeken omdat we naar Self deception gingen.
Self deception
Dit was voor ons een grote verrassing. Super solid show en zelfs pyro in de metaldome. De band klonk als een mix tussen Papa Roach, Atreyu en Electric callboy. Die drie bands vinden we allebei leuk, dus Self deception ging er goed in.
Dirty honey
Vorige keer dat ze op graspop stonden ontdekt en daarna ook eens naar een zaalshow geweest. Goede band, chille rock en een uitstekende zanger.
Eisbrecher
Weet het publiek altijd goed te vermaken. Lekkere uptempo nrs en goede sfeer. Leuk om ook een aantal nrs te horen van het laatst uitgebrachte album.
Vandenberg
Lekkere achtergrond muziek. Toch leuk om nog wat Whitesnake op Graspop te horen. Mats Leven is een geweldige zanger. Ik kan me nog goed herinneren toen ik hem zag met Therion in 2007 in de 013. Prachtige show was dat.
Lorna shore
Niet mijn muziek, maar vanwege de hype wel even gaan kijken. Strakke show, uitmuntende zanger, maar echt iets te stevig voor mij.
Brutus
Kwam totaal niet uit de voeten op maintage. Stem vond ik ook echt niet fijn om te horen.
Dead daisies
Superstar band. John Corabi is gewoon een topzanger. Heb hem vaak gezien en nog nooit een slechte dag horen hebben. Lekkere classic rock, verder niet bijzonder.
Bullet for my valentine
The Poison kwam uit toen ik een tiener was dus ik moest deze show zien. Ik was ziek tijdens de show in de AFAS dus dit was een fijne herkansing. Ik vond het een lekkere show, maar wel een beetje op de automatische piloot. Waking the demon was wel een lekkere afsluiter.
Spiritbox
Ook gaan kijken vanwege de hype. Kon het voor mij niet waarmaken. Saaie set en saai publiek. Duidelijk niet mijn smaak.
Korn
1e paar nummers gezien en dat was genoeg. Ik heb ze vaak gezien en heb niet zo veel met hun muziek. De lichten zagen er wel nice uit.
Zondag
Nothing more
Klonk verrassend goed. Speelde een hele solide show. Respect voor de veelzijdigheid van de zanger. Zou ik misschien wel eens een keer in een zaal willen zien. De nieuwe tour komt helaas niet lekker uit voor ons dus daar zullen we wat langer op moeten wachten.
Beyond the black
Lekker wat regen tijdens de set. Kende veel nrs dus was leuk om te zien. De show leek wel wat kaler dan de andere keren dat ik ze heb gezien. Zangeres is heel steady en klinkt altijd goed.
Dayseeker
Tijdens het inluisteren ontdekt. Maar de show viel erg tegen. Ze hadden 1 visual welke elke nr opnieuw begon? Kleine moeite toch om per nr even een andere visual in te laten starten. De show had met vlagen wat pit, maar was toch iets te atmosferisch.
Savatage
Leuk om toch een keer live te zien, ookal was dat zonder John Oliva. Wel kippenvel toen hij toch op de schermen kwam en zijn stem te horen was. Jammer dat ze Nathan James niet gevraagd hebben als zanger. Zoek zijn versie maar eens op van ‘’Gutter ballet’’ toen hij bij trans siberian orchestra song.
In Flames
één van mijn favoriete bands! Op rij 2/3 helemaal kapot gegaan met moshen, springen, crowdsurfers helpen, mee schreeuwen etc. Helemaal bezweet die show uit haha. Voor mij de show van het weekend. Anders klonk goed en het tempo zat er lekker in. Volgende keer graag in het donker, zoals in 2008
King diamond
Even wezen kijken bij gebrek aan beter. Voor zijn leeftijd geeft hij nog steeds een puike show, respect! Leuk stage setup!
Till Lindemann
Weird…maar dat was natuurlijk ook de bedoeling. Klonk niet slecht, maar wist ook niet echt te boeien. Halve show gezien en toen de weide verlaten.