Pinkpop 2025

Ben niet perse heel actief, maar vind de lopende discussies wel mooi. Zo zie je maar dat over smaak niet te twisten valt. Neemt niet weg dat er kritisch gekeken moet blijven worden naar verbetering van het festival. Line-up zou altijd de basis van je festival moeten zijn in combinatie met voldoende eet/drink gelegenheden en schaduw/zit opties. Aankleding wat mij betreft echt bijzaak. €300.- is veel geld voor een ticket, maar als je het deelt door de hoeveelheid bands die je kan zien. Dan is dat in mijn optiek best te verkopen. Hoeveel geld je uitgeeft aan eten en drinken kan je niet bij de organisatie van een festival neerleggen, daar kies je zelf voor.

Wat ons elk jaar terug brengt naar Pinjkpop is ook omdat het moment van samen zijn is. Muziek is een mooie meevaller, maar dat is niet de reden voor ons om wel/niet te gaan. Herinneringen maken staat op nummer 1. En ergens vinden we het nostalgische van PP juist mooi. Daarbij is er op PP echt veel leuks te zien elk jaar, als je de moeite neemt je erin te verdiepen. Als ik het programma van LL van nu vergelijk met mijn eerste jaren, dan is er voor mij geen noodzaak meer daar heen te gaan. Niet meer het genre dat mijn voorkeur heeft in vele gevallen. Maar dat is dus puur smaak.

Ik vond persoonlijk Lowlands op het laatste alles behalve een uitnodigend festival worden. Dit is overgens ook mede door het publiek wat te vinden is op LL tegenwoordig. Het voelt enorm dat mensen op LL zijn om het te kunnen showen. Mijn laatste jaar was de namiddag/avond en nacht drukker dan de dag en op de meeste plekken waar we zaten, was de gemiddelde drugscomsumptie bizar hoog.

[td width="150px"]
archive.today
webpage capture

[/td]​
[td]
Saved from

[/td]​
[td]
no other snapshots from this url

[/td]​
[td]
18 Jun 2025 04:52:25 UTC

[/td]​
[td]
All snapshots

[/td]​
[td]from host www.limburger.nl[/td]

Menu
Digitale krantPuzzelsNieuwsbrievenTip onsVoordelenKlantenservice
Aanmelden
Logo dl
Net binnenRegioSportMedia & CultuurEconomie

PINKPOP 2025 ANALYSE

Pinkpop heeft een imagoprobleem en krijgt het op sociale media zwaar te verduren, toch moet het festival niet (te veel) naar de oude rockers luisteren

Tim Geurts

Tim GeurtsChef Cultuur & Media
18-06-2025, 06:45
Delen
Sfeerbeeld van Pinkpop 2024.

Sfeerbeeld van Pinkpop 2024. © Harry Heuts

Landgraaf Hoe moet het verder met Pinkpop? Alles wijst erop dat we weer een niet al te drukbezochte editie tegemoet gaan. Toch is het domste wat Pinkpop kan doen de oren naar de oude garde laten hangen.

Het zorgde voor een wat treurige aanblik, het Pinkpopterrein vorig jaar zo rond het optreden van de afsluiter op vrijdag: Måneskin. Er waren verzachtende omstandigheden. Het slechte weer maakte het wel erg aantrekkelijk om thuis voor de buis naar Nederland – Frankrijk op het EK te kijken. Maar ook een dag later was de festivalweide verre van vol toen Calvin Harris het podium betrad. Gelukkig was er nog Ed Sheeran om de boel te redden op de zondag, maar desondanks was het wel een teken aan de wand.

Geen mededelingen

Hoe druk het vanaf 20 juni wordt, weten we officieel niet. Pinkpop doet sinds dit jaar geen mededelingen meer over de kaartverkoop, maar dat het festivalterrein niet uit zal puilen wordt wel duidelijk voor wie zijn oor te luisteren legt. En voor wie de wandelgangen niet vertrouwt, zijn er nog de reclamespotjes die de laatste tijd met enige regelmaat opduiken en de kaartjes die medewerkers van verschillende bedrijven aangeboden krijgen. Alles om nog wat extra publiek naar Landgraaf te trekken.
Bij het optreden van de Italiaanse rockband Måneskin was het vorig jaar op Pinkpop niet heel druk.

Bij het optreden van de Italiaanse rockband Måneskin was het vorig jaar op Pinkpop niet heel druk. © Harry Heuts

De reacties – of misschien is sociale drek beter – op sociale media laten zien dat Pinkpop vooral een imagoprobleem heeft. Waarbij de angst om te veranderen hoogtij viert. ‘Na het vertrek van Jan Smeets is de boel ingestort’. ‘Pinkpop is Pinkpop niet meer’. ‘Pinkpop is gezwicht voor de commercie’. De gemeenschappelijke deler: we zijn mordicus tegen verandering. Net zo vaak gevolgd door geklaag over de bands die op – of juist niet op – Pinkpop staan.
Het domste wat Pinkpop kan doen, is de oren laten hangen naar dat geklaag. Niet veranderen is namelijk geen optie. Pinkpop is achterop geraakt en dat zit hem niet in de bands die er optreden. Dat komt vooral door het lange tijd niet willen veranderen. Daar waar alle andere succesvolle festivals doorhadden dat het woordje beleving essentieel is en massaal inzetten op het randgebeuren, bleef Pinkpop vasthouden aan de oude formule en naam. Wie wel eens op een festival als Down the Rabbit Hole is geweest, weet hoe het ook kan. Oesters op de menukaart is misschien wat overdreven, maar de gemiddelde foodie komt op het festival wel aan zijn trekken. En hij of zij kan dat eten dan ook nog nuttigen op een bankje in de schaduw. Probeer dat op Pinkpop maar eens.
Laat je mening horen, ontdek het debat en de redactie gaat ermee aan de slag.

1. Stap 1​
  2. Stap 2​
  3. Stap 3​
  4. Stap 4​
  5. Stap 5​
  6. Stap 6​

De oude rockers en klagers ten spijt, Pinkpop moet met de tijd mee en meer inzetten op beleving

• EensGeen van beideOneens
VolgendeOverzicht van het debat

Verwende muziekfans

Vasthouden aan hoe het was, is niet meer houdbaar. De muziekliefhebber is verwend. Iemand als Bruce Springsteen kon je tussen 2010 en 2022 precies drie keer in Nederland zien, minder vaak dan in de afgelopen twee jaar (vijf optredens) bij elkaar. Dat grote artiesten Nederland aandoen, is minder bijzonder geworden. Daarvoor hoef je niet meer speciaal zoals vroeger naar Pinkpop. Bovendien hebben veel van die supersterren een voorkeur voor stadionoptredens of de Ziggo Domes van deze wereld. De grootste bedreiging voor Pinkpop is in dat opzicht misschien wel de Ziggo Dome geworden, de afgelopen tien jaar. Want waarom helemaal naar Landgraaf afreizen als je diezelfde artiest het jaar ervoor of erna ook in Amsterdam kunt zien. Overdreven? Olivia Rodrigo was vorig jaar al te zien in de Ziggo Dome en Justin Timberlake zelfs drie keer. Net zoals Robbie Williams in 2023 in de maanden voordat hij in Landgraaf te bewonderen was.
Robbie Williams tijdens zijn optreden op Pinkpop 2023.

Robbie Williams tijdens zijn optreden op Pinkpop 2023. © Harry Heuts

Het laat onverlet dat de headliners op Pinkpop dit jaar dik in orde zijn. Oké, in plaats van Justin Timberlake had je dolgraag Linkin Park gehad, maar met Muse heeft Pinkpop een band die de oude garde volop aanspreekt. De boeking van Olivia Rodrigo is ronduit knap. De zangeres is een megaster die niet alleen voor Pinkpop groot genoeg is, maar ook op Europa’s meest toonaangevende festival Glastonbury als headliner geboekt wordt. Op Rock Werchter was de dag die zij afsluit bovendien binnen een mum van tijd uitverkocht. Maar ook Rodrigo krijgt het Megalandterrein niet vol.
De Jan Smeets verheerlijking die je online veel ziet opduiken is verleidelijk, maar niet terecht. Nostalgische gevoelens en heimwee zijn leuk, maar het eerlijke verhaal is dat onder Smeets ook Avicii en Justin Bieber werden geboekt. En dat er ook toen jaren tussen zaten die qua bezoekersaantallen veel en veel slechter waren dan de afgelopen twee. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het achterop raken onder Smeets leiding is begonnen. Wat Pinkpop vooral moet doen is met de tijd meegaan. De introductie van de VIP (de bezoeker die wat meer krijgt omdat hij meer betaalt) zorgt bij de oude bezoekers van Pinkpop voor stoom uit de oren, maar het Skydeck is ieder jaar wel als eerste uitverkocht. Dat heeft een reden.
Portret van oud-Pinkpopbaas Jan Smeets.

Portret van oud-Pinkpopbaas Jan Smeets. © Annemiek Mommers

Zonder een beetje luxe en wat basisvoorwaarden red je het niet meer. Dus in plaats van teren op die oude bands doet Pinkpop er goed aan om te investeren in extra barretjes, wc’s en schaduwplekken. In dat opzicht is de komst naar Landgraaf van Down the Rabbit Hole festivaldirecteur Ide Koffeman een slimme zet. Hij heeft bewezen dat hij een festival anno 2025 kan neerzetten. Al is zijn komst eerder te laat dan te vroeg.
Het Skydeck op Pinkpop is al sinds de invoering bijzonder populair.

Het Skydeck op Pinkpop is al sinds de invoering bijzonder populair. © Harry Heuts

Lees ook:

Pinkpop gaat nieuwe fase in: terrein op de schop, meer comfort en het frietje voor dezelfde prijs

Tirsa Creusen en Ide Koffeman
Alles om die bands op het podium heen zal in de toekomst alleen maar belangrijker worden. In essentie komt het erop neer dat Pinkpop bezoekers weer moet gaan verleiden om drie dagen naar Landgraaf af te reizen. Naar verluidt zit daar dit jaar ook een van de problemen. De verkoop van de weekendtickets blijft achter. Niet zo gek. Want het tienermeisje dat wegloopt met Olivia Rodrigo doet dat niet automatisch ook met Muse. Meestal zelfs niet.
Bovendien komt ook hier weer de locatie om de hoek kijken. Voor veel 14-, 15- of 16-jarigen uit de Randstad is naar Limburg afreizen om hun idool Rodrigo te zien geen optie. Met het openbaar vervoer nog terugkomen in Amsterdam of Utrecht is een helse opgave na een optreden dat rond 00:00 uur eindigt. De oplossing lijkt: overtuig mensen om een heel weekend te blijven. Maar dan moet je die mensen ook iets kunnen bieden. Lowlands en Down The Rabbit Hole hebben zelfs geen programma nodig om uit te verkopen. Dat is de opdracht voor Pinkpop. Bezoekers moeten ook naar Landgraaf willen afreizen als het muzikaal niet helemaal hun ding is.
Fans van Volbeat op Pinkpop bij hun favoriete band.

Fans van Volbeat op Pinkpop bij hun favoriete band. © ANP

Komen we toch weer bij dat toverwoordje waar Pinkpop mee aan de slag zal moeten: beleving. Wat de oude rockers daar ook van vinden.
Ik denk dat niemand het oneens kan zijn met de vraag naar meer beleving, zithoekjes en schaduw plekken. Vooral dat laatste wordt dit weekend zo te zien weer erg belangrijk.

Maar 'oude rockers' vinden dat net zo goed belangrijk. En de simpele dooddoener ' angst om te veranderen' slaat nergens op. Elk jaar weer zie je heel duidelijk dat juist de dagen waarin grote rockbands geprogrammeerd staan, het meeste publiek trekken. Het zou heel onverstandig zijn van Pinkpop om juist dit soort trekkers niet meer te contracteren. Tenzij je je bewust op wat kleinere, nieuwere namen gaat focussen. Maar dat moet dan wel gepaard gaan met een veel intiemere en spannender inrichting van het terrein en veel lagere ticket prijzen. De vraag is of je je dan niet juist teveel gaat begeven op het terrein van de concurrentie.

Ben niet perse heel actief, maar vind de lopende discussies wel mooi. Zo zie je maar dat over smaak niet te twisten valt. Neemt niet weg dat er kritisch gekeken moet blijven worden naar verbetering van het festival. Line-up zou altijd de basis van je festival moeten zijn in combinatie met voldoende eet/drink gelegenheden en schaduw/zit opties. Aankleding wat mij betreft echt bijzaak. €300.- is veel geld voor een ticket, maar als je het deelt door de hoeveelheid bands die je kan zien. Dan is dat in mijn optiek best te verkopen. Hoeveel geld je uitgeeft aan eten en drinken kan je niet bij de organisatie van een festival neerleggen, daar kies je zelf voor.

Wat ons elk jaar terug brengt naar Pinjkpop is ook omdat het moment van samen zijn is. Muziek is een mooie meevaller, maar dat is niet de reden voor ons om wel/niet te gaan. Herinneringen maken staat op nummer 1. En ergens vinden we het nostalgische van PP juist mooi. Daarbij is er op PP echt veel leuks te zien elk jaar, als je de moeite neemt je erin te verdiepen. Als ik het programma van LL van nu vergelijk met mijn eerste jaren, dan is er voor mij geen noodzaak meer daar heen te gaan. Niet meer het genre dat mijn voorkeur heeft in vele gevallen. Maar dat is dus puur smaak.

Ik vond persoonlijk Lowlands op het laatste alles behalve een uitnodigend festival worden. Dit is overgens ook mede door het publiek wat te vinden is op LL tegenwoordig. Het voelt enorm dat mensen op LL zijn om het te kunnen showen. Mijn laatste jaar was de namiddag/avond en nacht drukker dan de dag en op de meeste plekken waar we zaten, was de gemiddelde drugscomsumptie bizar hoog.
Het is denk ik ook vooral een festival smaak kwestie. Bij mij is de transitie juist dat ik nu eerder naar Lowlands zou gaan dan naar Pinkpop, omdat op de line-up van LL meer te ontdekken valt en een stuk alternatiever is. En je op een dag meer optredens kunt zien.

Wat dat laatste is het zeker zo, dat als je je snel ergert aan drugsgebruik op een festival of (te) hippe randstedelingen, Lowlands niet de juiste plek is om rond te lopen. Ik kan me dan weer ergere aan dronke mensen, die asociaal gedrag vertonen, dat zie ik dan op een PP weer vaker.

Het mooie is, dat we in Nederland best veel verschillende festivals hebben en je dus vanzelf merkt welk festival het meest bij je past. Belangrijkste is denk ik wel, om af en toe verschillende festivals uit te proberen, zodat je ook kan zien hoe het er op andere festivals aan toe gaat.

Ik denk dat niemand het oneens kan zijn met de vraag naar meer beleving, zithoekjes en schaduw plekken. Vooral dat laatste wordt dit weekend zo te zien weer erg belangrijk.

Maar 'oude rockers' vinden dat net zo goed belangrijk. En de simpele dooddoener ' angst om te veranderen' slaat nergens op. Elk jaar weer zie je heel duidelijk dat juist de dagen waarin grote rockbands geprogrammeerd staan, het meeste publiek trekken. Het zou heel onverstandig zijn van Pinkpop om juist dit soort trekkers niet meer te contracteren. Tenzij je je bewust op wat kleinere, nieuwere namen gaat focussen. Maar dat moet dan wel gepaard gaan met een veel intiemere en spannender inrichting van het terrein en veel lagere ticket prijzen. De vraag is of je je dan niet juist teveel gaat begeven op het terrein van de concurrentie.
Dat komt omdat de regio gewoon erg conservatief is, ook op muzikaal gebied. Kijk naar clubshows van tenenkrommende stoffige metal -> volle bak. Programmeren ze wat progressiever staat er een plukje mensen. Dat is een tendens die trouwens op meer plekken gaande is hoor: het moet aanspreken, men gaat op festivals als Pinkpop niet graven naar onbekende acts, helaas. En dan kom je al snel op het punt dat beleving belangrijker wordt.

• Leuk
Waarderingen: Oasiss
Dat komt omdat de regio gewoon erg conservatief is, ook op muzikaal gebied. Kijk naar clubshows van tenenkrommende stoffige metal -> volle bak. Programmeren ze wat progressiever staat er een plukje mensen. Dat is een tendens die trouwens op meer plekken gaande is hoor: het moet aanspreken, men gaat op festivals als Pinkpop niet graven naar onbekende acts, helaas. En dan kom je al snel op het punt dat beleving belangrijker wordt.
Benieuwd wat je verstaat onder tenenkrommende stoffige metal.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Paddy
Was deze foto al voorbij gekomen? Ook aardig schaduw tenten/ plekken met bankjes op hoofdveld zo te zien en inderdaad extra watertap punten/kranen.

Gaat vast goed komen, we gaan genieten en trotseren de warmte, we overleven ‘t vast wel 😉

Bekijk bijlage 14720

maar 2 extra soundtowers in het veld bij de south stage?

Ik vroeg het me ook al af, maar 2 delay arrays... Zag er altijd mega bombastisch uit, die 4 delay arrays naast elkaar.

er staat toch dit jaar juist veel rock? Of is het pas goed als de headliners allemaal rocken? Dan kijk je dus elke 3 jaar naar dezelfde bands.

Nee dat is het niet. Dat is ook niet langer meer een realistische eis. Een goede, actuele headliner in het pop genre erbij is hartstikke prima.

Ik vind de Pinkpop zondag echt een prachtig affiche geworden. Mooier dan elk van de individuele Werchter dagen zelfs. Had ik ook zeker een dagkaart voor gekocht als ik inmiddels niet andere toffe plannen had gehad voor komend weekend.

De Pinkpop vrijdag en de zaterdag zijn iets minder in mijn straatje. Wel een aantal aardige namen, ook wel wat aardige rock namen, niet heel veel must sees.

Punt is dat wij eind 2024 kaarten gingen kopen, en we moesten beslissen aan de hand van wat er op dat moment bekend was aan namen. Op dat moment sprong RW er voor ons iets boven uit. Daarbij kwam er de enorme gezamenlijke wens om Linkin Park te gaan zien en Gelredome (voor ons slechts 10 minuten fietsen) was al uitverkocht. En dus werd het Rock Werchter. Dat is ons vorig jaar namelijk heel erg goed bevallen, toen Pinkpop inderdaad wel tegenviel qua line-up voor ons...

Inderdaad. Zet Metallica, Foo Fighters en U2 neer en het is binnen een paar uur uitverkocht.
Taylor Swift, Beyoncé en Adele ook..

Maar dat je ieder jaar afhankelijk bent van een bizar speling van het lot dat je drie van dat soort reuzen/reuzinnen kan halen, nog los van de portemonnee, is een weinig toekomstbestendige visie.

Users who are viewing this thread