Pinkpop 2025

Tsja, ik heb me tot op heden altijd een beetje geërgerd aan de afkorting VIP. Als je denkt dat het verkrijgen van privileges ten koste van een hoop extra centen je Very Important maken t.o.v. anderen, dan ben je volgens mij echt op je achterhoofd gevallen. Maar goed, het blijft uiteindelijk slechts een term. En dan ook nog eentje die je op een telefoonhoesje van 3 euro bij Temu kan bestellen. So what's in a name...

Ik vind het overigens helemaal prima dat er add ons te koop zijn hoor. Festitent, de glamping, ontbijtvouchers, allemaal dikke prima. Zeker als bijvoorbeeld fysieke ongemakken aan je lijf gewoon kamperen niet echt toestaan, maar het gemak van een veldbedje op de glamping bijvoorbeeld maakt dat je toch het festival zo kan ervaren. Niets dan lof daarvoor. De grens ligt wel daar waar de voordelen die de één koopt, nadelen opleveren voor alle anderen. Dat podium omdraaien is natuurlijk hoofdzakelijk voor het Skydeck gedaan. So be it, ook op het veld zijn er mensen genoeg te vinden die dat prettig vinden. Maar die voorvakken in mogen lopen vind ik echt waanzinnig onbeschoft. Van Pinkpop, niet van degenen die het kopen. Mijn middelvinger gaat wat dat betreft dus ook eerder richting buro Pinkpop dan richting het Wilhelmina Deck...
tuurlijk dingen als een 1m2 extra camping ruimte of obscene dure tenten why not zolang alles basiszaken deftig zijn en niet verminderen te kosten van andere.

maar verzekerde toegang tot een vak gewoon omdat persoon x meer neergeteld heeft gaat er ver buiten.

nu dit is geen kritiek op alleen pinkpop hoor.
die tendens ergert mij gewoon enorm
en ik ben gewoon echt volledig aan het afhaken aan de volatiele stijging bij festivals
ticket duurder ieder jaar
jetons duurder ieder jaar
je wordt gewoon uitgekleed waar je bij staat.
Vip hier, hospitality daar,...

een golden circle kan ik nog enigsinds inkomen bij een losse show.
maar een festival waar vroeger iedereen voor een schappelijke prijs een hoop muziek kon zien, slaagt echt nergens op.

ik besef het al even maar deze zomer is echt een afsluiting van een hoofdstuk.
het aantal shows dat ik meepik ligt enorm laag, en een combi van een festival lijkt me na dit seizoen ook niet direct is dat ik nog snel ga aanschaffen
15x werchter op een rij, perfect om te stoppe met festivals in hoe ik tot nu toe heb beleefd
en Oasis als afsluiter van losse concerten van grote namen...
ik ga geen x keer dezelfde band meer zien op tour bv en andere keuzes maken in het leven

maar dat is dan mijn persoonlijke mening en ervaring

• Leuk
Waarderingen: Blommie
ik snap ook niet waarom die term "VIP" z'n intrede gemaakt heeft, zal in de volksmond wel zo gegroeid zijn.
het is ook geen stukje "VIP" wat je koopt als je Wilhelmina Skydeck toegang hebt, Pinkpop noemt het zelf een "Arrangement".
VIP, hospitality, arragement, noem het hoe je het wil.
je geeft rijkere mensen extra voordelen bij een festival beleving ten koste van andere... (of ze nu met 50, 100, of met 5 zijn)

maar dat is dan mijn persoonlijke mening en ervaring
dat kan, maar denk dat je er een te groot punt van maakt.
mijn ervaring sinds de introductie is dat ik er weinig van merk of dat voor mij als bezoeker een obstakel is om voorvakken in te kunnen.
Eerder een voordeel dat er meer ruimte achterin de vakken is, als veel Wilhemina Skydeck bezoekers op het skydeck blijven hangen.

Overigens was het Skydeck er ook bij het concert van Springsteen op Megaland, was ideaal achterin de Golden Circle.

• Leuk
Waarderingen: hersenscheetje
mijn ervaring sinds de introductie is dat ik er weinig van merk of dat voor mij als bezoeker een obstakel is om voorvakken in te kunnen.
Eerder een voordeel dat er meer ruimte achterin de vakken is, als veel Wilhemina Skydeck bezoekers op het skydeck blijven hangen.

Overigens was het Skydeck er ook bij het concert van Springsteen op Megaland, was ideaal achterin de Golden Circle.
ook ik besef dat dit op dit moment mogelijk geen groot ding is.
maar zo begint het meestal wel hoor.
de geest is uit de fles en krijg je er niet meer in hoor.
als men extra geld wil verdienen zal men daar traag maar gestaag wel wat aan sleutelen hoor.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Vraag me af hoe Jan Smeets naar een Skydeck, Tuinterras of betaalde groepsplekken kijkt. Die zal zich af en toe wel kapot irriteren om hoe er met zijn festival wordt omgegaan.

je geeft rijkere mensen extra voordelen bij een festival beleving ten koste van andere... (of ze nu met 50, 100, of met 5 zijn)
bedenk ook dat dit inkomsten oplevert en dat er behoefte aan was zo'n gedeelte waar men dan ook voor wilde betalen.
ik kan me ook niet aan de indruk ontrekken dat er heel veel genetwerkt wordt op het Skydeck...
daarnaast, zoals ik al zei, ik heb geen last gemerkt als bezoeker van de introductie het skydeck (levert wel een enorme schaduwplek op), zie ook niet in waarom men zich zo druk er om maakt eerlijk gezegd?
als er tegenwoordig mensen zijn die willen betalen voor die extraatjes, zie ik niet wat er zo "fout" is wat Pinkpop doet.

bedenk ook dat dit inkomsten oplevert en dat er behoefte aan was zo'n gedeelte waar men dan ook voor wilde betalen.
ik kan me ook niet aan de indruk ontrekken dat er heel veel genetwerkt wordt op het Skydeck...
daarnaast, zoals ik al zei, ik heb geen last gemerkt als bezoeker van de introductie het skydeck (levert wel een enorme schaduwplek op), zie ook niet in waarom men zich zo druk er om maakt eerlijk gezegd?
als er tegenwoordig mensen zijn die willen betalen voor die extraatjes, zie ik niet wat er zo "fout" is wat Pinkpop doet.
het skydeck go for it. maar miste je iets toen het er niet was?
betaal gerust 1000 euro voor te netwerken
daar zit het probleem niet
wel bij gegarandeerde toegang tot de voorvakken...
netwerkers die geen bal hebben vaak met de muziek die er staat en dan toch maar even kijken en dus sowieso van een minder duur betalende tickethouder toegang ontzegt tot het voorvak die meer affiniteit heeft met de band in kwestie vooraan.

• Leuk
Waarderingen: Everyknight
zie ook niet in waarom men zich zo druk er om maakt eerlijk gezegd?
Zie ook de ophef over dat VIP/Skydeck van DTRH een paar jaar geleden, er is echt een grote groep mensen die juist genieten van het idee dat iedereen gelijk is op een festival. Zo'n Skydeck doet daar ernstig afbreuk aan.

Het hele idee van een festival is volgens mij dat iedereen een weekend gelijkwaardig van muziek geniet. Zo'n Skydeck, Tuinterras of reserveerjegroepscampingplekje doet dat teniet. Meer perks voor mensen die meer betalen is een shit ontwikkeling.

• Leuk
Waarderingen: Everyknight en neus
het skydeck go for it. maar miste je iets toen het er niet was?
betaal gerust 1000 euro voor te netwerken
daar zit het probleem niet
wel bij gegarandeerde toegang tot de voorvakken...
netwerkers die geen bal hebben vaak met de muziek die er staat en dan toch maar even kijken en dus sowieso van een minder duur betalende tickethouder toegang ontzegt tot het voorvak die meer affiniteit heeft met de band in kwestie vooraan.
bedenk wel, het zijn maar 650 skydeck bezoekers per dag.
imo niet iets om je je qua voorvakken heel druk over te maken.
zie ze die ook niet groter maken qua capaciteit.

• Leuk
Waarderingen: hersenscheetje
Het is geen aanval uitsluitend tegen je geliefd Pinkpop, maar een algemener beeld. Gaandeweg pakt de commercie steeds meer van de charme af. Geld vragen voor een schaduwterrasje, geld vragen om letterlijk verheven over het veld te kunnen kijken, geld vragen om je campingplekje te reserveren.

• Leuk
Waarderingen: brutus257 en Timmetje

Scenario:

Eindelijk staat je favoriete headliner op Pinkpop. Laten we zeggen Iron Maiden. En ook al was je echt heel vroeg, toch ging het hekje net vóór jou dicht. En nu sta je een stukje naar achteren bij Bruce en zijn maten. Oh ja, er is in principe nog wel wat ruimte, maar die is voor de Wilhelmina Deck gasten die wellicht over een uur een keer dichterbij willen komen kijken, maar voor de openingsnummers eerst nog even een bitterballengarnituurtje pakken...

Ja echt een voordeel, meer ruimte...

Die gegarandeerde toegang tot de voorvakken in combinatie met het Skydeck vind ik ook wel wat ingewikkeld, moet ik je eerlijk zeggen. En dat heeft er met name mee te maken dat de kans dat artiesten voor een halfleeg voorvak staan te spelen dan een stuk groter is, wat automatisch iets doet met de sfeer en de beleving tijdens zo'n optreden. Het is immers nogal verleidelijk om het gros van de dag op het Skydeck te blijven hangen. Zeker bij extremere weersomstandigheden, zoals een volle zon of juist regen. Bovendien: waarom zou je honderden euro's extra betalen voor toegang tot dat Skydeck als je vervolgens toch de hele dag bij de podia gaat staan?

Meer begrip zou ik ervoor hebben als ze die twee 'add-ons' uit elkaar zouden halen. Dus een arrangement met het Skydeck en alle zaken die daar bij komen kijken. En dan een andere optie om voor wat extra knaken gegarandeerde toegang tot het voorvak te kopen. Een beetje zoals ze al tijdenlang met fastlane tickets werken bij Disneyland. De mensen die dat kopen daarvan zullen de meesten in elk geval de intentie hebben om optredens van dichtbij te gaan beleven.

Wat ik minder begrijp is de kritiek op vriendenveldjes op de camping. Alcatraz heeft dat ook en ik zie daar alleen maar voordelen mee. Zowel voor de mensen die daar gebruik van maken, als de anderen die op de reguliere camping gaan staan. Het scheelt enorm veel stress en gedoe bij het plekken claimen op een openbare camping. Snap niet zo goed waarom je, buiten wat nostalgische overwegingen, daarop tegen kunt zijn.

• Leuk
Waarderingen: saurus en Cooklu
Ik denk inderdaad niet dat dit iets is wat over pinkpop alleen gaat. De almaar stijgende prijzen voor festivals drijven in zijn algemeenheid de toegankelijkheid tot deze vorm van vermaak in het nauw. Dat is wel iets om je zorgen over te maken. De groep die het kan betalen wordt steeds kleiner.

Al lijken de verkoopresultaten van met name andere festivals het tegendeel te bewijzen: hoe duur het ook wordt, iedere voorverkoop is er een run. Pas als dat niet meer zo is, zullen de Mojo cashcows er misschien iets van leren.

Meer begrip zou ik ervoor hebben als ze die twee 'add-ons' uit elkaar zouden halen. Dus een arrangement met het Skydeck en alle zaken die daar bij komen kijken. En dan een andere optie om voor wat extra knaken gegarandeerde toegang tot het voorvak te kopen. Een beetje zoals ze al tijdenlang met fastlane tickets werken bij Disneyland. De mensen die dat kopen daarvan zullen de meesten in elk geval de intentie hebben om optredens van dichtbij te gaan beleven.

Ik kan niet mee met deze vergelijking.

Fast-lane betekent: nu een uur in de rij voor de Python, of over een uur terugkomen en bijna meteen instappen in diezelfde Python. Je krijgt dezelfde ervaring, m aar op een minder druk tijdstip.

Dat is echt wel wat anders dan geld betalen en daarmee op het laatste moment of zelfs halverwege vooraan mogen staan ten koste van mensen die al uren op hun idool wachten...

Het is toch een schande dat dit soort dingen normaal gaan worden op festivals. En dan met name toegang tot een voorvak afkopen of stukjes terrein met schaduwplekken waar je extra voor moet betalen. Zeker dat laatste moet je als festival gewoon voor iedereen op goede orde hebben. Glamping, groepsplekken etc maakt me niet uit en snap dat er mensen op de camping meer willen betalen voor wat gemak.

Maar man wat hoop ik dat PP het enige grote festival in Nederland blijft waar er die onzin bestaat als een sky (VIP) deck en betaalde gebieden op het festival terrein.

• Winning
Waarderingen: Timmetje en gesp

Hoeveel voordeel heb je nou? Zijn VIP mensen niet gewoon verwend? Lees toch vaak hier op t forum dat op de camping staat bij de festival ervaring etc.

Hoeveel festival ervaring heb je nou als VIP dan? Zijn eerder nadelen dan toch dat je niet het echte festival gevoel ervaart?

En hoeveel mensen willen nou daadwerkelijk meer geld betalen voor allerlei verwende luxerij als ze het geld hadden gehad?

Users who are viewing this thread