Graspop Metal Meeting 2024

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.901
7.897
Is inderdaad oud. De frietgrens ligt een stukje hoger voort. Merendeel in de randstad zegt ook gewoon friet en patat als uitwisselbare begrippen. Als je in Limburg Brabant, zeeland of zuidgelderland "patat" zegt, klink je als lmport.
Ik houd het als bourgondische Noord- Brabander lekker op Steppengras met een beetje kaviaar en een miniscuul stukje vlees wat je moet zoeken tussen de berg friet.

Apeldoorn is helaas wel patat-land nog. Grootste cultuurschok na onze verhuizing vanuit Den Bosch
 

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
268
541
Er zijn gewoon weinig stadion headliners in de metalscene. Zelfs SOAD, Tool, RATM zijn allemaal geen stadion bands.
Stromae en Arctic Moneys zijn trouwens ook geen stadion acts.
Ik ben wel benieuwd welke stadion acts jij op Graspop verwacht? (bands die dus ook echt festivals doen dus geen AC/DC of Rammstein)
Die bands + Stromae en Arctic monkeys worden toch allemaal gewoon geboekt in de Ziggo Dome?

Maar hier heb je mij misschien wel goed beet. Want naast AC/DC en Metallica zou ik ook niet zo goed weten wat nu een stadion zou uitverkopen. Wat eerder mijn kritiek was is dat de headline namen van 20 jaar niet anders zijn dan nu. En ik heb totaal geen moeite met een klassieker of 2 als headliner, maar het mag van mij wel wat gewaagder met 'jongere' acts wat hoger zetten. Of uberhaupt namen die niet vaak op GMM gespeeld hebben.

Afgelopen jaar was het zoals vele zeggen best een sterke line-up, en ook lijken de wat jongere bands nu iets meer ruimte te krijgen. Dat de jongere bands (nog) geen stadion acts zijn dat kan uiteraard nog komen. Ik heb Gojira, Sabaton en Ghost van Metal Dome naar Mainstage zien groeien bijvoorbeeld en vind dat ook wel headliner materiaal (Sabaton in het bijzonder vanwege de show er omheen). Ben ook van mening dat een festival een platform moet kunnen zijn voor de 'kleinere' acts om te groeien. Maar heb ik een concreet antwoord op welke stadion acts ik op GMM zou verwachten? Nee, niet echt. Maar er zal toch wel een keer vervanging moeten komen voor de klassiekers want die hebben ook niet het eeuwige leven.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.334
7.761
Die bands + Stromae en Arctic monkeys worden toch allemaal gewoon geboekt in de Ziggo Dome?
Ah denk dat dit ook meteen de reden is van de miscommunicatie, in mijn ogen is een band een stadionband wanneer deze ten minste een Gelredome kan uitverkopen. Ziggo Dome zie ik gewoon als zaal.

Bands die minstens een ziggo dome uitverkopen staan er al iets meer op Graspop. Bijvoorbeeld Sabaton en Within Temptation om maar wat te noemen.
Verder een band die ook met gemak een ziggo dome uitverkoopt en het nodige showgehalte heeft om een nette headline show neer te zetten is Bring Me The Horizon.
Maar hier heb je mij misschien wel goed beet. Want naast AC/DC en Metallica zou ik ook niet zo goed weten wat nu een stadion zou uitverkopen. Wat eerder mijn kritiek was is dat de headline namen van 20 jaar niet anders zijn dan nu. En ik heb totaal geen moeite met een klassieker of 2 als headliner, maar het mag van mij wel wat gewaagder met 'jongere' acts wat hoger zetten. Of uberhaupt namen die niet vaak op GMM gespeeld hebben.

Afgelopen jaar was het zoals vele zeggen best een sterke line-up, en ook lijken de wat jongere bands nu iets meer ruimte te krijgen. Dat de jongere bands (nog) geen stadion acts zijn dat kan uiteraard nog komen. Ik heb Gojira, Sabaton en Ghost van Metal Dome naar Mainstage zien groeien bijvoorbeeld en vind dat ook wel headliner materiaal (Sabaton in het bijzonder vanwege de show er omheen). Ben ook van mening dat een festival een platform moet kunnen zijn voor de 'kleinere' acts om te groeien. Maar heb ik een concreet antwoord op welke stadion acts ik op GMM zou verwachten? Nee, niet echt. Maar er zal toch wel een keer vervanging moeten komen voor de klassiekers want die hebben ook niet het eeuwige leven.
Ik ben het volledig eens met wat je zegt over vernieuwing, ik zie ze ook liever wat nieuwe bands promoten tot headlinen in plaats van opnieuw dezelfde headliners. De oudere bands mogen dan natuurlijk nog steeds komen, maar hoeft van mij niet als headliner. Bijvoorbeeld vorig jaar het rijtje Deep Purple > Deftones > Sabaton vind ik een mooi voorbeeld. Deep Purple krijgt zijn tijd om hun ding te doen, en de jongere bands mogen dan de avond afsluiten in stijl met een flinke show.

Overigens, volgens meerdere insiders zou Graspop in 2021 SOAD hebben geboekt, dit is wel een soort van bevestiging dat de organisatie dus wel probeert om die grote klappers binnen te halen en dat ze niet settelen voor kleinere namen. Ik ben in ieder geval benieuwd waar ze dit jaar mee komen.
 

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
268
541
Om even te stoppen met klagen, even wat namen die ik verwacht.

Blind Guardian, Korpiklaani, Emperor, Dropkick Murphys, Iron Maiden en/of Bruce solo, Avenged Sevenfold, Trivium, Sabaton, Cannibal Corpse, Alice in Chains, Hypocrisy, Faith No More, Powerwolf, Aerosmith, Bring me the Horizon, Judas Priest, Sonata Arctica, The Black Dahlia Murder, Alestorm.

Beetje een combi van wat er eigenlijk altijd wel staat, wat al aangekondigd is bij andere festivals en wat bands die tijdens Covid voor GMM geboekt waren. Eigenlijk alles dat volgend jaar op Alcatraz staat zou ik (helaas) uitsluiten, maar veel wat daar dit jaar stond zal wel volgend jaar naar GMM komen.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.334
7.761
Om even te stoppen met klagen, even wat namen die ik verwacht.

Blind Guardian, Korpiklaani, Emperor, Dropkick Murphys, Iron Maiden en/of Bruce solo, Avenged Sevenfold, Trivium, Sabaton, Cannibal Corpse, Alice in Chains, Hypocrisy, Faith No More, Powerwolf, Aerosmith, Bring me the Horizon, Judas Priest, Sonata Arctica, The Black Dahlia Murder, Alestorm.

Beetje een combi van wat er eigenlijk altijd wel staat, wat al aangekondigd is bij andere festivals en wat bands die tijdens Covid voor GMM geboekt waren. Eigenlijk alles dat volgend jaar op Alcatraz staat zou ik (helaas) uitsluiten, maar veel wat daar dit jaar stond zal wel volgend jaar naar GMM komen.
Mooi lijstje. Blind Guardian zou wel eens tijd worden.
Trivium heeft aangegeven volgend jaar niet te touren geloof ik
Korplikaani stond er dit jaar al
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass

MarcoReusel

Gouden Tip
29 okt 2022
437
755
Tja het eten op graspop.
Denk dat er wel een verschil is of je 5 nachten gaat of 1 dag.
Frietje en stokkie tonijn gehad en kan over de rest niet echt meepraten, maar dat was prima.
Dessel dorp zit een warme bakker waar je voor het festival goed kan schranzen.
Vond zelf het cashless heel fijn.
Neem zelf 2 repen mee en probeer voor mezelf halverwege de dag een water/rust/bier pauze in te bouwen.
Goedkoop is het niet maar met een beetje voorbereiding goed te doen.
Ik heb er al weer zin in.😊
 

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
268
541
Tja het eten op graspop.
Denk dat er wel een verschil is of je 5 nachten gaat of 1 dag.
Frietje en stokkie tonijn gehad en kan over de rest niet echt meepraten, maar dat was prima.
Dessel dorp zit een warme bakker waar je voor het festival goed kan schranzen.
Vond zelf het cashless heel fijn.
Neem zelf 2 repen mee en probeer voor mezelf halverwege de dag een water/rust/bier pauze in te bouwen.
Goedkoop is het niet maar met een beetje voorbereiding goed te doen.
Ik heb er al weer zin in.😊
Een frietje met iets er bij als avondeten kan zeker. Er is ook wel een verschil tussen 1 dag en 5 dagen inderdaad. Door het vele lopen, moshen en headbangen verbrand je toch behoorlijk wat en ik ben ook best een flinke eter. Werd er dan ook niet heel vrolijk van als ik een broodje kebab bestelde het vooral een broodje was met 3 stukjes kebab. Dat was echt een aanfluiting. De vegakebab bij de foodtrucks was dan echt 10x beter.

Veel mensen waren te spreken over de Thai die er stond, maar als ik dat vergelijk met de Thai op Wacken die ook maar de helft van het bedrag vroeg, mijn hemel wat een verademing was dat zeg. Moest op Graspop toch echt naar de stukjes mini kip en groente zoeken tussen alle noedels.
 

graspop200

Randprogramma
8 dec 2017
125
170
Die bands + Stromae en Arctic monkeys worden toch allemaal gewoon geboekt in de Ziggo Dome?

Maar hier heb je mij misschien wel goed beet. Want naast AC/DC en Metallica zou ik ook niet zo goed weten wat nu een stadion zou uitverkopen. Wat eerder mijn kritiek was is dat de headline namen van 20 jaar niet anders zijn dan nu. En ik heb totaal geen moeite met een klassieker of 2 als headliner, maar het mag van mij wel wat gewaagder met 'jongere' acts wat hoger zetten. Of uberhaupt namen die niet vaak op GMM gespeeld hebben.
Maaarrrrr..welke bands zou je dan zelf laten headlinen. Want kritiek geven is 1, met oplossingen komen is 2.
Maar weinig bands trekken voldoende publiek, dat heb je gewoon met een festival wat zich richt op een specifieke doelgroep.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

prins

Dagopener
9 nov 2019
543
661
391666107_662915862622213_83272960040093273_n.jpg

weet niet of ze hiervoor nog europa gaan doen ??
 

TNFke

Dagopener
16 jan 2014
719
652
Kan iemand uitleggen wat er mis was met het eten?
En kom niet aanzetten met pizza, want iemand die nu nog steeds 5 munten neerlegt voor een slice is een dief van zn eigen portemonnee en neem ik sowieso niet meer serieus.

Ik eet vegetarisch en zelfs ik heb uitstekend kunnen eten op GMM. Curry, pokebowl, noedels, broodje doner, hamburgers, belegde broodjes, bagels, patat, bamihappen, loempia's. In de eerste 3 zit nog vulling qua groente én vleesvervangers.
Al deze opties waren er óók met vlees.

Mijn vraag: wat wil je nog meer dan?
De tijden van alleen patat en pizza zijn echt voorbij hoor.
Genoeg eten, dat wel. Maar de kwaliteit is erop achteruitgegaan.
 

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
268
541
391666107_662915862622213_83272960040093273_n.jpg

weet niet of ze hiervoor nog europa gaan doen ??
Bij Iron Maiden weet je het nooit zeker. Als er één band 3 continenten in 1 jaar kan doen dan is dat Maiden wel. Even gekeken naar hun 2016 tour en daar begonnen ze in Noord & Zuid Amerika, paar shows Japan, China, Australië en Zuid-Afrika, om daarna de Europese festivals af te gaan. Ze zullen het vast niet meer zo bond maken, maar dan nog. Ook heeft Killswitch Engage vorig jaar en het jaar daar voor niet op GMM gestaan. Die verwacht ik eigenlijk ook wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

basti_phantasti

Playlistbediener
1 okt 2023
10
35
Bij Iron Maiden weet je het nooit zeker. Als er één band 3 continenten in 1 jaar kan doen dan is dat Maiden wel. Even gekeken naar hun 2016 tour en daar begonnen ze in Noord & Zuid Amerika, paar shows Japan, China, Australië en Zuid-Afrika, om daarna de Europese festivals af te gaan. Ze zullen het vast niet meer zo bond maken, maar dan nog. Ook heeft Killswitch Engage vorig jaar en het jaar daar voor niet op GMM gestaan. Die verwacht ik eigenlijk ook wel.
Bruce is announced at Mystic Festival in june next year.
So I think Maiden doing no Festivals in Europe next june.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Loek123 en MarcoReusel

Gebruikers die dit onderwerp bekijken