Pinkpop 2023

Davidd

Gouden Tip
7 jul 2021
492
848
Ik zit toch wel met een beetje met verbazing de reacties te lezen van Pinkpop en Pinkpopgangers over vernieuwingen op een festival. Ik draag zelf Pinkpop een warm hart toe, was mijn eerste festival en kom er sindsdien bijna jaarlijks. En ik vind zeker dat ze zich moeten vasthouden aan bepaalde Pinkpop eigenschappen, zoals dat het puur een muziek festival is.

Alleen een modern betaal systeem of een tweede stage tijdens de headliner dat zijn gewoon zaken die een festival voor de bezoeker beter maken, snap niet dat daar zoveel weerstand voor is.

Als ik keek naar het betaal systeem vorig jaar op Sziget. Dat was ideaal, je krijgt bij binnenkomst je festivalbandje met een chip. Deze kan je opladen via je mobiele telefoon en alles op het festival terrein kon betaald worden met deze chip. Je portemonnee kon je hierdoor heel het festival in je kluisje leggen, je hoefde nooit in de rij te staan om munten te halen, het betalen bij de bar ging snel en makkelijk, je kreeg je geld weer teruggestort, dus je hebt ook geen bergen aan muntjes over en het bespaard plastic.

Volgens mij moet elk groot festival z.s.m. juist wel naar dit soort systemen toe, ook al ben je een vrij conservatief festival, dit soort zaken dien je als groot festival gewoon te overwegen en toe te passen.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.256
4.534
Ik denk dat het een meerwaarde kan zijn als je die oplossingen dan ook noemt. Schijnbaar loopt D02 in zijn situatie namelijk tegen dit probleem aan.

Ik denk dat het ook een stukje vrees is voor het nieuwe..

Als je met maten bent en na het festival blijkt dat een iemand alles betaald heeft (lijkt me sowieso sterk), dan is dat wel op te lossen. Om beurten een rondje doen werkt volgens mij ook prima en dan gebeurt het inderdaad misschien eens dat de een een wat goedkoper rondje dan de ander heeft gehaald.

Anders, een wie betaalt wat, geld potten op 1 pinpas (en als je dan even afsplitst, een andere pinpas gebruiken).

Vind het een beetje lijken op de vrees voor een beker die je inlevert als je drinken gaat halen. Het overgrote deel dat wel eens op DTRH of BKS is geweest zal beamen dat hier echt niet zo veel hinder bij komt kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Davidd en Timmetje

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.062
6.106
ik denk ook dat er voor een organisatie als Pinkpop een hoop gedoe is om elk tentje te voorzien van een 'online' betaalsysteem.
het is nogal een terrein waarbij ook alle foodtrucks in Kalm aan Laan, alle eet en dranktenten rondom het terrein, maar ook op de campings.
met munten geef je gewoon je munten af en ze dumpen het in grote kokers en klaar, komt geen kassa bij kijken die aan electra / online-netwerk hangt.

zal wel een en ander in overweging genomen worden gok ik... ik ga er overigens van uit dat 'rondjes geven' qua gebruiksgemak van bezoekers niet in de overweging zit

hier een leuk artikel over, "7 redenen waarom de toekomst van evenementen cashless is" https://www.cm.com/nl-nl/blog/7-redenen-waarom-detoekomst-van-evenementen-cashless-is/

edit : vooral dit stukje, laat weinig tot verbeelding over of in 2024 al meer gaat veranderen
"Dit jaar heeft de Nederlandse regering bepaald dat plastic wegwerpbekers en -bestek vanaf 2024 verboden zullen worden. Dus ja, dat geldt ook voor plastic muntjes en bekertjes op evenementen. Organisatoren van evenementen moeten hierop voorbereid zijn en een recyclingsysteem is nodig."
 
  • Leuk
Waarderingen: RalphiePinkpop

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.558
6.234
ik denk ook dat er voor een organisatie als Pinkpop een hoop gedoe is om elk tentje te voorzien van een 'online' betaalsysteem.
het is nogal een terrein waarbij ook alle foodtrucks in Kalm aan Laan, alle eet en dranktenten rondom het terrein, maar ook op de campings.
met munten geef je gewoon je munten af en ze dumpen het in grote kokers en klaar, komt geen kassa bij kijken die aan electra / online-netwerk hangt.

zal wel een en ander in overweging genomen worden gok ik... ik ga er overigens van uit dat 'rondjes geven' qua gebruiksgemak van bezoekers niet in de overweging zit

hier een leuk artikel over, "7 redenen waarom de toekomst van evenementen cashless is" https://www.cm.com/nl-nl/blog/7-redenen-waarom-detoekomst-van-evenementen-cashless-is/

Gewoon contactloos laten betalen met je pinpas lijkt me de makkelijkste oplossing.
 
  • Leuk
Waarderingen: Cootje en Oasiss

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.964
1.750
Ik denk dat het ook een stukje vrees is voor het nieuwe..

Als je met maten bent en na het festival blijkt dat een iemand alles betaald heeft (lijkt me sowieso sterk), dan is dat wel op te lossen. Om beurten een rondje doen werkt volgens mij ook prima en dan gebeurt het inderdaad misschien eens dat de een een wat goedkoper rondje dan de ander heeft gehaald.

Anders, een wie betaalt wat, geld potten op 1 pinpas (en als je dan even afsplitst, een andere pinpas gebruiken).

Vind het een beetje lijken op de vrees voor een beker die je inlevert als je drinken gaat halen. Het overgrote deel dat wel eens op DTRH of BKS is geweest zal beamen dat hier echt niet zo veel hinder bij komt kijken.

Ik denk dat het lastig is om voor een ander in te schatten of het vrees voor het nieuwe is.

Ik snap de oplossingen die je hier aandraagt, en ze zouden waarschijnlijk ook wel werken, maar ze zijn in mijn optiek toch zeker niet zo prettig/gemakkelijk als wanneer iedereen gewoon een muntje geeft als hij/zij wat wil drinken.

De echte pluspunten zitten naar mijn idee toch vooral in het milieu aspect en het vermijden van rijen voor muntverkoop wanneer je via bankpassen werkt of online/via een app ergens krediet op kunt zetten. In dat opzicht zou ik zelf probleemloos meegaan met de nieuwe methode, want dan ben je collectief gewoon goed bezig.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.558
6.234
Wat is er makkelijker aan muntjes tegenover een gezamenlijke pinpas? Dat eerste lijkt me iets meer gedoe.
 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.964
1.750
Wat is er makkelijker aan muntjes tegenover een gezamenlijke pinpas?
Dat je een keer een rondje kunt overslaan, of juist een keer extra kunt halen / voor een grotere consumptie kunt gaan zonder dat er meteen scheefgroei ontstaat omdat je allemaal hetzelfde bedrag hebt gestort
 

DadRock

Sunset slot
6 dec 2013
2.600
606
Muntjes/bonnen is makkelijkste en eerlijkste, maar tegelijkertijd ook minst milieu vriendelijk.
Zeker als je in een gemengde groep bent waarin iedereen andere tempo en/of andere (duurdere) drankjes drinkt. Dan kan iedereen op zijn eigen moment zijn eigen kosten maken.
Als je alles via een gezamelijk pas of online pot doet, dan blijf je achteraf veel narekenen enzo. Plus degene die normaal minder drinken zullen dan altijd duurder uitzijn en degene die veel drinken altijd in het voordeel.

Snap wel dat ze naar meer milieu vriendelijke systemen willen, en ook wel moeten. Nu alleen nog het ultieme systeem uitvinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: D02 en RickHuissen

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.062
6.106
Nu alleen nog het ultieme systeem uitvinden.
tja, imo is dat er wel...
elk eet- dranktentje en foodtruck een pin-kassa-apparaat-ding om contactloos met pas of mobiel aan de gang te gaan.
en dan geen digitaal ding aan een polsbandje of nog extra pasjes
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.062
6.106
De tijdschema zou wel fijn zijn nu. Even lekker puzzelen aan de looproutes die ik het weekend ga doen en hopelijk niet teveel clashes
Still Waiting Office Tv GIF by The Office
 
  • Leuk
Waarderingen: Landgraver en Bassie78

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.363
1.815
Er is voor mij een hele belangrijke use-case waardoor ik helemaal tegen een cashless festival ben, namelijk deze: Iedereen koopt zijn/haar eigen muntjes. Vervolgens maakt het niet uit met wie of waar je ook staat... iemand gaat bier halen. Dorst? Geef je een muntje. Geen dorst? Dan geef je niks.

Ben ook op cashless festivals geweest (BKS o.a.). En omdat ik iemand ben die redelijk rondzwerft en altijd als eerste dorst heeft, was ik een godsvermogen kwijt aan drank omdat ik dus altijd nieuwe drank ging halen en betalen voor de mensen waar ik op dat moment stond en die me geen muntje konden geven. Was wel gezellig.
Wij zijn altijd met een groep van 4 of 6 mensen. En wij zwerven ook veel rond. Doorgaans consumeren we hetzelfde. Na het festival gooien we alle uitgaven op een hoop en dan delen we door het aantal mensen dat mee was. Werk prima voor ons. En als er een keer iemand mee is die beduidend minder wil drinken, dan houden we daar in de berekening gewoon rekening mee. Levert nooit problemen op. Maar je moet dan wel gelijkgestemd naar het festival gaan, anders lukt het natuurlijk niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.964
1.750
Wij zijn altijd met een groep van 4 of 6 mensen. En wij zwerven ook veel rond. Doorgaans consumeren we hetzelfde. Na het festival gooien we alle uitgaven op een hoop en dan delen we door het aantal mensen dat mee was. Werk prima voor ons. En als er een keer iemand mee is die beduidend minder wil drinken, dan houden we daar in de berekening gewoon rekening mee. Levert nooit problemen op. Maar je moet dan wel gelijkgestemd naar het festival gaan, anders lukt het natuurlijk niet.
Tot je de bijvoorbeeld buren van de camping tegenkomt en even iets met ze gaat drinken. Om maar een voorbeeld te noemen. Daar zul je vast een oplossing voor hebben, maar zoals je zelf al aangeeft moet het voor jouw groepje wel werken.

Punt blijft denk ik: Er zijn tal van situaties waarop je je alleen of met anderen door de festivaldagen heen kunt consumeren. En die verschillende situaties hebben verschillende voor- en nadelen bij die verschillende betalingssystemen.

Munten werkt nog altijd prima in de meeste situaties, maar er zijn soms handigere systemen. Uiteindelijk zal er wel een algemene 'winnaar' uit de bus komen, en na verloop van tijd zal dat dan wel de algemene standaard worden...
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.558
6.234
Tot je de bijvoorbeeld buren van de camping tegenkomt en even iets met ze gaat drinken. Om maar een voorbeeld te noemen.

Maar is je groep dan echt zo pietje precies als je op een festival bent? Wij gooien het gewoon op een grote hoop en maken ons niet al te druk om dit soort dingen. En je kan altijd na afloop nog even berekenen.
 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.964
1.750
Maar is je groep dan echt zo pietje precies als je op een festival bent? Wij gooien het gewoon op een grote hoop en maken ons niet al te druk om dit soort dingen. En je kan altijd na afloop nog even berekenen.
Nee zeker niet. Maar we hebben wel allemaal de instelling dat het niet tof is om van de anderen te profiteren, danwel voor een ander te moeten lappen. Maar de verschillen zijn dan ook vrij groot. De een drinkt mixjes, de ander normale biertjes, de derde in hetzelfde tempo grote biertjes, de vierde frisdrank in een lager tempo, en de laatste veelal een watertje tussendoor. Soms gaat ieder zijn weg, soms splitsen we 2 om 3 op, etc.

Ik zeg ook zeker niet dat het NIET zou werken, ik zeg alleen dat muntjes in ons geval het gemakkelijkste systeem is/lijkt. En nogmaals, geen enkel probleem als de munten op een gegeven moment vervangen worden voor een goed alternatief...
 
  • Leuk
Waarderingen: brutus257 en Timmetje

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.363
1.815
Maar is je groep dan echt zo pietje precies als je op een festival bent? Wij gooien het gewoon op een grote hoop en maken ons niet al te druk om dit soort dingen. En je kan altijd na afloop nog even berekenen.
Wij ook. We calculeren van te voren in dat soms de één, soms de ander andere groepen tegenkomt. En daar wellicht een rondje geeft uit de "algemene pot". En ook rondjes terugkrijgt uit andere groepen die niet ten laste komen van de "algemene pot". En we vinden het ook allemaal geen ramp als dat niet altijd precies in verhouding is.

Feitelijk komt het erop neer dat we ieder jaar per persoon ongeveer hetzelfde bedrag kwijt zijn. Ook al zijn de prijzen steeds hoger geworden, blijkbaar eten en drinken we ieder jaar iets minder ;-)

Soms is het een tientje meer, soms een tientje minder. Het werkt voor ons als gelijkgestemde groep in ieder geval prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.964
1.750
Wij ook. We calculeren van te voren in dat soms de één, soms de ander andere groepen tegenkomt. En daar wellicht een rondje geeft uit de "algemene pot". En ook rondjes terugkrijgt uit andere groepen die niet ten laste komen van de "algemene pot". En we vinden het ook allemaal geen ramp als dat niet altijd precies in verhouding is.

Feitelijk komt het erop neer dat we ieder jaar per persoon ongeveer hetzelfde bedrag kwijt zijn. Ook al zijn de prijzen steeds hoger geworden, blijkbaar eten en drinken we ieder jaar iets minder ;-)

Soms is het een tientje meer, soms een tientje minder. Het werkt voor ons als gelijkgestemde groep in ieder geval prima.
Nice!

Wij maken ons ook totaal niet druk over een tientje meer of minder hoor. We hebben bijvoorbeeld een mooie traditie waar degene die het vroegst wakker is een ontbijtje gaat scoren voor de rest. En dat wordt dan meestal ergens anders wel weer een keer rechtgetrokken.

Wij zijn overigens echt niet altijd p.p. ongeveer hetzelfde bedrag kwijt. Dat kan maar zo meer dan 100 euro schelen op een Pinkpopweekend. Die munten gebruiken we natuurlijk ook op de camping van donderdagavond t/m maandagochtend...
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.062
6.106
ik heb nog altijd het vage vermoede dat het pas na het Paaspop weekend komt, ik vermoed zelfs de voorlaatste week van april (vorig jaar 21 april het blokkenschema)
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken