Best Kept Secret 2023

Sandow

Gouden Tip
16 feb 2017
253
163
Vandaag de discografie van Blur er maar eens doorjagen, de spotify-playlist duurt 7u37, dus bijna exact 1 werkdag :D
Ik zie ze graag komen als headliner, ongeacht hoe realistisch en passend (ik vind van wel) dat zou zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: liluzi

zero

Gouden Tip
18 okt 2018
290
168
Bon, we zullen hier eens even Blur verdedigen! :p

Ach welnee, Blur zou AFAS nog wel vol krijgen, maar daar heb je het wel mee gehad.

Sinds wanneer is dat niet voldoende om BKS te headlinen? Eventjes een lijst van BKS headliners die nooit een grotere zaal dan AFAS gevuld hebben in Nederland (sommigen misschien uit eigen keuze, dat laat ik in het midden):

Sigur Ros, Damien Rice, Pixies, Franz Ferdinand, The Libertines, Noel Gallagher, Beck, Jamie XX, Run The Jewels, LCD Soundsystem, Christine and the Queens, Kraftwerk, Massive Attack, The Strokes

Als je die lijst nog aanvult met artiesten die pas veel later dan hun BKS passage een Ziggo vulden (of net veel eerder), dan zijn er gewoon een stuk meer BKS headliners die AFAS spelen dan BKS headliners die Ziggo spelen.

Het kan aan mij liggen, maar Blur verkoopt hun dag op de Lokerse Feesten niet eens instant uit. Dat zijn hoop en al, wat, 10.000 tickets?

Volgens mij is de Lokerse Feesten in z'n bestaan maar 2 of 3x uitverkocht op een dag. Kraftwerk was er bv ook niet uitverkocht. Damien Rice en Christine and the Queens ook niet (toch allen BKS headliner geweest). Het zijn 15.000 tickets trouwens. Maar naar mijn gevoel is dat toch lastiger uitverkopen dan bv een sportpaleis, getuige het aantal bands dat er stonden die niet

Er worden hier bands als Arcade Fire (pre-Butler cancel) gewoon een Ziggo Dome / Sportpaleis vuller (sure, de ene passage al vlotter dan de andere) genoemd die dan zogezegd 'kleiner' zouden zijn dan Blur.

Als ik Google, vind ik daar dit over:
"Arcade Fire zette in een lang niet uitverkochte Ahoy Rotterdam een uiterst strakke show neer" (2018)
"Ook hun concert op 29 september in de Ziggo Dome is niet uitverkocht." (2022)

Het is natuurlijk altijd moeilijk vergelijken, want er spelen veel zaken mee in het uitverkopen van een zaal (momentum, periode, prijs, ...) Maar ik zie Blur eigenlijk toch als een band die ook tussen AFAS en Ziggo Dome zou zitten. Getuige de 8.000 tickets die ze op dag 1 van de Lokerse Feesten ticketverkoop geschoven hebben. Beetje vergelijkbaar dus met Arcade Fire. Kleiner was misschien inderdaad een foute inschatting van mezelf.

Kijk ook hoe tijdens De Tijdloze zowel op Stubru als hier, er gewoon.. geen of nauwelijks Blur te horen is terwijl dat wél het geval is voor een Oasis, AM, The Strokes etc.

Dat Oasis of AM groter zijn dan Blur, zal volgens mij ook niemand ontkennen. The Strokes lijkt me toch op een gelijke hoogte te staan. Als je naar de Tijdloze 2022 kijkt, heeft Blur 6 noteringen en The Strokes 4.

Ik geloof zeker dat sommigen (mezelf inclusief) Blur misschien groter inschatten dan ze zijn. Maar ik vind toch ook dat veel anderen hier Blur dan weer kleiner inschatten dan ze zijn.
 

JoLe

Gouden Tip
21 mrt 2013
380
204
Spijker op de kop @zero !

En nog twee keer de vergelijking Blur - The Strokes in NLse lijsten: in Top 2000 1x Blur vs 0x The Strokes. In Snob 2000 5x Blur vs 4x Strokes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

zero

Gouden Tip
18 okt 2018
290
168
Ja zo kan ik het ook. Die hebben 8 avonden op rij Paradiso uitverkocht :p

Oei, excuses, daar had ik overheen gekeken. Maar goed, dan kom je aan 12.000 man. Hoeveel dubbele (en/of 3-4-5-dubbele) zouden daar bij zitten? Ik vind het geen zekerheid dat ze op basis daarvan wel een Ziggo zouden uitverkopen eigenlijk.

En bovendien: hun dag Lokerse Feesten was ook niet uitverkocht, terwijl hun dag BKS dat blijkbaar wel was ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Black Lies

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.176
2.090
Blur zou een prima headliner zijn dat is duidelijk maar de kans is gezien hun tourschema niet zo heel groot. Die gaan geen 3 dagen achter elkaar spelen lijkt me. Als dat überhaupt qua logistiek al mogelijk is.
Gemakkelijk is het logistiek niet, maar Blur speelt dan niet 3 dagen achter elkaar. Staan nu op 8 juni in Madrid en 10 juni in Porto.
The Strokes deden afgelopen jaar in 3 dagen Barcelona - Hilvarenbeek - Berlijn.
Het is natuurlijk ook de vraag wat Blur aan show meeneemt. Een groot LED-scherm en belichting kan BKS zelf natuurlijk ook regelen.
En uiteindelijk de vraag: wil Blur dit wel en wat kost het BKS dan?
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

mroizo

Randprogramma
15 mei 2017
193
142
Spijker op de kop @zero !

En nog twee keer de vergelijking Blur - The Strokes in NLse lijsten: in Top 2000 1x Blur vs 0x The Strokes. In Snob 2000 5x Blur vs 4x Strokes.
Het top2000 publiek is denk ik helemaal niet relevant voor een BKS/LL/DTRH, kijk alleen maar eens naar die top 10 :cautious:
Persoonlijk denk ik dat The Strokes een veel grotere doelgroep aantrekken dan Blur die eigenlijk alleen naamsbekendheid heeft dankzij Song2.
 
  • Leuk
Waarderingen: pomelo

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.176
2.090
Het top2000 publiek is denk ik helemaal niet relevant voor een BKS/LL/DTRH, kijk alleen maar eens naar die top 10 :cautious:
Persoonlijk denk ik dat The Strokes een veel grotere doelgroep aantrekken dan Blur die eigenlijk alleen naamsbekendheid heeft dankzij Song2.
Ook niet helemaal de BKS-doelgroep, maar je kan er ook de Kink1500 bij pakken, en daarin staan 8 nummers van Blur. Dat zijn er net zoveel als The Strokes.
Naast Song 2 doen ook Parklife en Coffee & TV het daar goed.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.646
1.144
Serieuze discussie hier nog geworden :ROFLMAO:

Denk inderdaad dat er veel persoonlijke meningen/smaken/invloeden meespelen. Want ik zou het echt raar vinden dat meer mensen bv. Jubilee Street, The Ship Song, Ode To The Mets of Stinkfest eerder bij titel kennen dan een Parklife of Coffee & TV... Dat bv. Nick Cave een meer dedicated fanbase heeft denk ik ook wel + ik denk ook dat Nick Cave, Tool en misschien zelfs The Strokes beter zouden verkopen. Al is die laatste een twijfel gevalletje, denk ik. Aan elkaar gewaagd.

Wil de discussie stilaan naast me neer leggen, maar voelde me verplicht om me toch wat te verdedigen aangezien ik het een groot deel aangewakkerd heb: Ik bedoelde nooit dat Blur "groter" dan The Strokes is of "groter" dan Nick Cave, of hun dag op een week uitverkoopt. Maar wat mij betreft is BKS hét festival waar bands als Blur buiten de UK kei goed kunnen werken. Zelfde gevoel als een Pulp bijvoorbeeld, of een Oasis rëunie zou daar ook perfect passen, maar die vast krijgen lijkt me moeilijk/onbetaalbaar(?) als dat überhaupt ooit gebeurd. En de verkoop van een Blur dag gaat zeker niet slecht gaan hoor, BKS lijkt me ook niet het festival dat per sé elke dag uitverkocht moet hebben, anders boekte ze wel terug meer richting dagopvulling als Franz Ferdinand, Elbow en Circa Waves

Het feit dat een Arcade Fire en Editors dag uitverkocht was, maar Nick Cave en Arctic Monkeys niet lijk me meer een gevalletje van "oh, het is een zaterdag, leuk laten we gaan".

Los daarvan nog 5 keer slapen! Headliners zien we wel, ik heb een kei goed gevoel over wat de undercard zou kunnen worden!
 
  • Leuk
Waarderingen: Bato_V

JoLe

Gouden Tip
21 mrt 2013
380
204
Het top2000 publiek is denk ik helemaal niet relevant voor een BKS/LL/DTRH, kijk alleen maar eens naar die top 10 :cautious:
Persoonlijk denk ik dat The Strokes een veel grotere doelgroep aantrekken dan Blur die eigenlijk alleen naamsbekendheid heeft dankzij Song2.
Eens dat Top2000-publiek overeenkomt met BKS-publiek, maar het zegt wel iets over hoe bekend (de liedjes van) de bands zijn in NL. En het zegt hier imo dat The Strokes en Blur elkaar niet of nauwelijks ontlopen.

Persoonlijk denk ik dat Blur en The Strokes ongeveer een even grote doelgroep aantrekken. Enige verschil is misschien leeftijd. Heb je de nineties bewust meegemaakt, dan ken je Blur minstens even goed, zo niet beter dan The Strokes. Ben je jonger, dan ken je The Strokes waarschijnlijk iets beter.
 

Dillinger2.0

Dagopener
14 mei 2021
509
456
Los van de namen, wat verwachten of hopen we verder van BKS 2023? Mijn verlanglijstje:
- Aantal live acts terug naar niveau van voor Corona want al die nieuwe dj area's waren een aanfluiting.
- Grotere Casbah met wat hoger podium en weer alleen vette punk rock 'n roll of andere herrie daar.
- De oude FIVE terug, of nog liever de oude THREE terug.

Ben verder benieuwd of ze meegaan in de tendens naar meer pop, zoals ook Roskilde en PS.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.230
5.513
Het top2000 publiek is denk ik helemaal niet relevant voor een BKS/LL/DTRH, kijk alleen maar eens naar die top 10 :cautious:
Persoonlijk denk ik dat The Strokes een veel grotere doelgroep aantrekken dan Blur die eigenlijk alleen naamsbekendheid heeft dankzij Song2.
Vergeet bij Blur de naamsbekendheid die Damon Albarn inmiddels zelf heeft opgebouwd niet hoor. Met name als frontman van Gorillaz is hij een zeer gewilde festival naam geworden natuurlijk, wat ook weer nieuwe fans voor Blur binnenbrengt. Zo is het althans wel bij mij gegaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bato_V

JoLe

Gouden Tip
21 mrt 2013
380
204
Los van de namen, wat verwachten of hopen we verder van BKS 2023? Mijn verlanglijstje:
- Aantal live acts terug naar niveau van voor Corona want al die nieuwe dj area's waren een aanfluiting.
- Grotere Casbah met wat hoger podium en weer alleen vette punk rock 'n roll of andere herrie daar.
- De oude FIVE terug, of nog liever de oude THREE terug.

Ben verder benieuwd of ze meegaan in de tendens naar meer pop, zoals ook Roskilde en PS.
Hoop ik eigenlijk ook op. In ieder geval vier echte podia met livemuziek, en dan als vijfde en zesde The Casbah en St Paul's stage. En dan in de breedte een goede line-up.

Maar dat zal ongetwijfeld te veel gevraagd zijn.
 

fred alweer..

Dagopener
27 jan 2023
564
415
Los van de namen, wat verwachten of hopen we verder van BKS 2023? Mijn verlanglijstje:
- Aantal live acts terug naar niveau van voor Corona want al die nieuwe dj area's waren een aanfluiting.
- Grotere Casbah met wat hoger podium en weer alleen vette punk rock 'n roll of andere herrie daar.
- De oude FIVE terug, of nog liever de oude THREE terug.

Ben verder benieuwd of ze meegaan in de tendens naar meer pop, zoals ook Roskilde en PS.
Een goede herrietent ben ik wel voor.

Die DJ's kunnen me inderdaad ook gestolen worden. OF maak een dedicated eletronica tent (Caribou, Bicep, Moderat achtige fratsen) of laat het lekker zitten. Maar al die lokale residents geeft niemand wat om joh.
 

super hans

Nieuw lid
2 feb 2023
1
0
Het top2000 publiek is denk ik helemaal niet relevant voor een BKS/LL/DTRH, kijk alleen maar eens naar die top 10 :cautious:
Persoonlijk denk ik dat The Strokes een veel grotere doelgroep aantrekken dan Blur die eigenlijk alleen naamsbekendheid heeft dankzij Song2.
Watch Blur headline Glastonbury in 2009 and you'll realise how wrong that statement is
 

zworp3

Support act
17 mei 2018
810
522
Oei, excuses, daar had ik overheen gekeken. Maar goed, dan kom je aan 12.000 man. Hoeveel dubbele (en/of 3-4-5-dubbele) zouden daar bij zitten?
Een vriend van mij is daar 4 keer geweest en die zei dat er heel wat mensen alle 8 keer waren geweest. Het selling point was dan ook dat ze elke avond één van hun 8 albums speelden.
 
  • Leuk
Waarderingen: zero en Dr. Hannibal

Gebruikers die dit onderwerp bekijken