Alcatraz Open Air 2023

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.222
3.766
Russian Circles of Blind Guardian? Gelukkig heb ik een gruwelijke hekel aan ballenknijpmetal en is de keuze snel gemaakt.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.134
10.414
Ah. Ik heb al een potentieel top 3 concert gespot. Svalbard als afsluiter van de dag in La Morgue. Blijft voor mij de ultieme spot op Alcatraz en dan zo'n goede band daar!
 
  • Leuk
Waarderingen: duck en nikita

jvandeweyer

Gouden Tip
14 feb 2019
373
529
Ah. Ik heb al een potentieel top 3 concert gespot. Svalbard als afsluiter van de dag in La Morgue. Blijft voor mij de ultieme spot op Alcatraz en dan zo'n goede band daar!
La Morgue is zo'n gezellige tent... Geen security, geen afstand tussen band en publiek... Waar gretig gebruik van gemaakt wordt! Ik herinner me van het afgelopen jaar dat o.a. fans tijdens Peter Pan Speedrock van het podium gecrowdsurft werden door het publiek. De zanger van Speed Queen waagde zich hier ook aan! Oprecht zalig.

Ook nog zo'n sfeer waarbij de bandleden zelf de soundchecks en dergelijke doen.

P.S. De bandleden van Speed Queen hadden voor hun show op Alcatraz pyro enzovoort voorbereid... Tot ze bij aankomst te horen kregen dat dit absoluut niet mocht in die tent. Ze zijn dan maar last minute overgeschakeld naar twee "buizen" die zo'n soort "sterrenvuurwerk" de lucht in spoten.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.596
4.957
Er zijn momenteel 106 acts aangekondigd.

106 acts = 98%
1% = 1,08 act (106/98)
100% = 108,16 acts

Dus nog 2 acts!

P.S.: Corrigeer me a.u.b. als ik verkeerd gerekend heb, ben nogal gaar van werk 😂. Aantal acts klopt sowieso.
Klopt, dat betekent dus inderdaad 36 bands per dag, oftewel 9 per podium per dag.
Dit jaar stonden er 38 per dag (10 op Prison en in Helldorado, 9 in Swamp en Morgue).
In totaal dus 6 namen minder dan dit jaar (iets later beginnen, iets eerder stoppen, of alles beetje uitrekken?).

Alleen nog de headliner op zondag en een naam op zaterdag, en we zijn klaar.
Kandidaten resterende headliner die ik voorbij heb zien komen of zelf kan bedenken (alfabetisch, vul gerust aan):
  • Airbourne
  • Avantasia
  • Avatar
  • Bring Me The Horizon
  • Evanescence
  • Gojira
  • Helloween
  • In Flames
  • Lamb Of God
  • Machine Head
  • Megadeth
  • Nightwish
  • Sabaton
  • Saxon
  • Volbeat
  • Within Temptation

De laatste band op zaterdag kan natuurlijk zowat alles zijn, benieuwd waarom die nog niet bekend is..
 

jbj

Dagopener
11 okt 2022
529
725
Klopt, dat betekent dus inderdaad 36 bands per dag, oftewel 9 per podium per dag.
Dit jaar stonden er 38 per dag (10 op Prison en in Helldorado, 9 in Swamp en Morgue).
In totaal dus 6 namen minder dan dit jaar (iets later beginnen, iets eerder stoppen, of alles beetje uitrekken?).

Alleen nog de headliner op zondag en een naam op zaterdag, en we zijn klaar.
Kandidaten resterende headliner die ik voorbij heb zien komen of zelf kan bedenken (alfabetisch, vul gerust aan):
  • Airbourne
  • Avantasia
  • Avatar
  • Bring Me The Horizon
  • Evanescence
  • Gojira
  • Helloween
  • In Flames
  • Lamb Of God
  • Machine Head
  • Megadeth
  • Nightwish
  • Sabaton
  • Saxon
  • Volbeat
  • Within Temptation

De laatste band op zaterdag kan natuurlijk zowat alles zijn, benieuwd waarom die nog niet bekend is..
Mooi lijstje! In principe quasi allemaal namen die ik graag zie doorkomen. Op basis van de geruchten durf ik deze tussen haakjes zetten:

- Gojira zou 3 jaar geleden reeds te duur geweest zijn (iemand op dit forum)

- Megadeth niet beschikbaar (bloodstock)

- Machine Head doen normaal geen festivals, maar zou een magnifieke boeking zijn voor Alcatraz uiteraard

EDIT: Inderdaad minder bands omdat er klachten waren dat het te vroeg begon (10u30-11u) en de headliner te laat speelde.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.596
4.957
Man die zaterdag. Dit rijtje is echt heel sterk, daar is menig metalfestival jaloers op:

Sepultura - Shadow of Intent - Belphegor - Decapitated - Godflesh - Whitechapel - Alestorm - Obituary - Amorphis - Heaven Shall Burn
En het wordt ook nog vroeg opstaan die dag..
Aan alle black metal fans: zorg dat je de eerste 2 optredens in Helldorado niet mist!

Afgaande op de clashfinder van @theblackmadness begint direct om 11:00 al Yoth Iria, voor mij nu al een van de ontdekkingen van Alcatraz 2023. Opgericht in 2019 door 2 grootheden uit de Griekse extreme metal scene, Jim Mutilator (ex-bassist van Rotting Christ en Varathron) en Magus Wampyr Daoloth (ex-toetsenist/bassist/zanger van Rotting Christ en Necromantia).


Na een waarschijnlijk kort maar krachtig half uurtje is er maar even tijd om op adem te komen en eventueel een (2e) biertje ofzo te halen, want om 12:00 start Gaerea, de dit jaar doorgebroken Portugese, gemaskerde sensatie.

 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.596
4.957
speciaal voor @Joslittel, op basis van de volgorde op de site:
lijkt me idd nog twee bands te worden
Mooi gedaan!
Wordt al een hoop duidelijk (en pijnlijk..) zo.

Voorlopig spoorboekje (must see - graag zien - misschien zien - nog/beter beluisteren):

VRIJDAG
1) Eleine (P) - Drain (H)
2) Frozen Soul (S) - Predatory Void (M)
3) Wind Rose (P) - Do or Die (H)
4) Serial Butcher (S) - Psychlona (M)
5) Rise of the Northstar (P) - Death Before Dishonor (H)
6) Vomitory (S) - Gnome (M)
7) H.E.A.T. (P) - Slapshot (H)
8) Wolves in the Throne Room (S) - Slomosa (M)
9) Bury Tomorrow (P) - Madball (H)
10) Immolation (S) - Kludde (M)
11) Metal Church (P) - Terror (H)
12) Unleashed (S) - Mad Sin (M)
13) Trivium (P) - Converge (H)
14) I Am Morbid (S) - Acid King (M)
15) Anthrax (P) - Agnostic Front (H)
16) Possessed (S) - La Muerte (M)
17) Powerwolf (P) - Prong (H)
18) Dismember (S) - Svalbard (M)

ZATERDAG
1) Crystal Viper (P) - Yoth Iria (H)
2) Brand of Sacrifice (S) - TBA (M)
3) Iron Mask (P) - Gaerea (H)
4) Maceration (S) - Schizophrenia (M)
5) Twilight Force (P) - Midnight (H)
6) Unto Others (S) - Angelus Apatrida (M)
7) Dynazty (P) - Taake (H)
8) King 810 (S) - Evil Dead (M)
9) Sepultura (P) - Tribulation (H)
10) Shadow of Intent (S) - Jag Panzer (M)
11) Michael Schenker Group (P) - Godflesh (H)
12) Decapitated (S) - Vicious Rumors (M)
13) Biohazard (P) - Belphegor (H)
14) Whitechapel (S) - Fifth Angel (M)
15) Alestorm (P) - The Exploited (H)
16) Obituary (S) - Riot V (M)
17) KK's Priest (P) - Amorphis (H)
18) Heaven Shall Burn (S) - Exciter (M)

ZONDAG
1) Annisokay (P) - My Diligence (H)
2) Serpents Oath (S) - Aeveris (M)
3) Bleed from Within (P) - Gaupa (H)
4) Vital Remains (S) - Hexa Mera (M)
5) Grave Digger (P) - Celeste (H)
6) Gatecreeper (S) - Slaughter the Giant (M)
7) Sacred Reich (P) - Psychonaut (H)
8) Archspire (S) - Mantah (M)
9) Overkill (P) - Elder (H)
10) Dying Fetus (S) - Reject the Sickness (M)
11) Gloryhammer (P) - Stake (H)
12) Deicide (S) - Depressive Age (M)
13) Blind Guardian (P) - Russian Circles (H)
14) Kataklysm (S) - Holy Moses (M)
15) Killswitch Engage (P) - Brutus (H)
16) Bloodbath (S) - Brutal Sphincter (M)
17) TBA (P) - Cult of Luna (H)
18) Hypocrisy (S) - Gang Green (M)

Vervelendste (mogelijke) clashes zijn dus:
Powerwolf - Prong
Cult Of Luna - headliner???

Verder zou ook het missen van Biohazard, The Exploited, Russian Circles jammer zijn, maar al met al valt het voor mij dus wel aardig mee, kan er best mee leven.
 
Laatst bewerkt:

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.134
10.414
Nobele onvindbare is Predatory Void. Band van de bassist van Amenra en in dezelfde muzikale hoek. Alleen wat liveclipjes van kunnen vinden. Kan een forse verrassing worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.134
10.414
En het wordt ook nog vroeg opstaan die dag..
Aan alle black metal fans: zorg dat je de eerste 2 optredens in Helldorado niet mist!

Afgaande op de clashfinder van @theblackmadness begint direct om 11:00 al Yoth Iria, voor mij nu al een van de ontdekkingen van Alcatraz 2023. Opgericht in 2019 door 2 grootheden uit de Griekse extreme metal scene, Jim Mutilator (ex-bassist van Rotting Christ en Varathron) en Magus Wampyr Daoloth (ex-toetsenist/bassist/zanger van Rotting Christ en Necromantia).


Na een waarschijnlijk kort maar krachtig half uurtje is er maar even tijd om op adem te komen en eventueel een (2e) biertje ofzo te halen, want om 12:00 start Gaerea, de dit jaar doorgebroken Portugese, gemaskerde sensatie.

Goed dat je die er nog even uithaalt. Yoth Iria heb ik nog minder kunnen beluisteren maar Gaerea is echt een black metal parel. Kan hoog komen qua favoriete optredens. Staat alleen wel wat vroeg helaas.
 
  • Leuk
Waarderingen: duck

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.134
10.414
Ik heb maar even gebruik gemaakt van het mooie werk van @MetalLimbo om ook mijn voorlopige schema neer te zetten.
Groen = must see
Blauw = graag zien
Paars = misschien zien

VRIJDAG
1) Eleine (P) - Drain (H)
2) Frozen Soul (S) - Predatory Void (M)
3) Wind Rose (P) - Do or Die (H)
4) Serial Butcher (S) - Psychlona (M)
5) Rise of the Northstar (P) - Death Before Dishonor (H)
6) Vomitory (S) - Gnome (M)
7) H.E.A.T. (P) - Slapshot (H)
8) Wolves in the Throne Room (S) - Slomosa (M)
9) Bury Tomorrow (P) - Madball (H)
10) Immolation (S) - Kludde (M)
11) Metal Church (P) - Terror (H)
12) Unleashed (S) - Mad Sin (M)
13) Trivium (P) - Converge (H) --> eerste echte zware clash
14) I Am Morbid (S) - Acid King (M)
15) Anthrax (P) - Agnostic Front (H)
16) Possessed (S) - La Muerte (M) --> pauze momentje, boeien me beide niet zoveel
17) Powerwolf (P) - Prong (H) --> ook geen fijne clash
18) Dismember (S) - Svalbard (M)

ZATERDAG --> een beest van een dag!
1) Crystal Viper (P) - Yoth Iria (H)
2) Brand of Sacrifice (S) - TBA (M)
3) Iron Mask (P) - Gaerea (H)
4) Maceration (S) - Schizophrenia (M)
5) Twilight Force (P) - Midnight (H)
6) Unto Others (S) - Angelus Apatrida (M)
7) Dynazty (P) - Taake (H)
8) King 810 (S) - Evil Dead (M)
9) Sepultura (P) - Tribulation (H)
10) Shadow of Intent (S) - Jag Panzer (M)
11) Michael Schenker Group (P) - Godflesh (H)
12) Decapitated (S) - Vicious Rumors (M)
13) Biohazard (P) - Belphegor (H)
14) Whitechapel (S) - Fifth Angel (M)
15) Alestorm (P) - The Exploited (H)
16) Obituary (S) - Riot V (M)
17) KK's Priest (P) - Amorphis (H)
18) Heaven Shall Burn (S) - Exciter (M)

ZONDAG
1) Annisokay (P) - My Diligence (H)
2) Serpents Oath (S) - Aeveris (M)
3) Bleed from Within (P) - Gaupa (H) --> deze overlap vind ik helemaal niet fijn, Gaupa was een ontdekking
4) Vital Remains (S) - Hexa Mera (M)
5) Grave Digger (P) - Celeste (H)
6) Gatecreeper (S) - Slaughter the Giant (M)
7) Sacred Reich (P) - Psychonaut (H)
8) Archspire (S) - Mantah (M)
9) Overkill (P) - Elder (H)
10) Dying Fetus (S) - Reject the Sickness (M)
11) Gloryhammer (P) - Stake (H)
12) Deicide (S) - Depressive Age (M)
13) Blind Guardian (P) - Russian Circles (H) --> deze clash vind ik echt heel heel erg k*t
14) Kataklysm (S) - Holy Moses (M)
15) Killswitch Engage (P) - Brutus (H) --> wordt zeer waarschijnlijk Brutus tenzij ik nog even wil knallen
16) Bloodbath (S) - Brutal Sphincter (M)
17) TBA (P) - Cult of Luna (H)
18) Hypocrisy (S) - Gang Green (M)
 

jbj

Dagopener
11 okt 2022
529
725
Ik zag net de affiche van Into The Grave en bedacht plots: maakt Jinjer geen kans op een headlinerspot?
Spelen nu toch al in grote(re) zalen (rockhall bv) hebben nog tourdata waardoor de aankondigen kan uitblijven. Nu lijken ze dus toch festivals te gaan spelen. Ik ken de band zelf niet goed, maar verpakt als vrouwelijke headliner kan het lukken?
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.596
4.957
Ik zag net de affiche van Into The Grave en bedacht plots: maakt Jinjer geen kans op een headlinerspot?
Spelen nu toch al in grote(re) zalen (rockhall bv) hebben nog tourdata waardoor de aankondigen kan uitblijven. Nu lijken ze dus toch festivals te gaan spelen. Ik ken de band zelf niet goed, maar verpakt als vrouwelijke headliner kan het lukken?
Lijkt me heel sterk.
Ik denk dat de 3e headliner de grootste van de 3 wordt.
Vermoedelijk de reden dat headliner 2 zo (relatief) klein is.

Ik begrijp sowieso niet dat KK's Priest headliner is.
Het zou dan toch logischer zijn om Alestorm of Heaven Shall Burn headliner te maken, en KK's Priest onder die 2 te zetten?
 
  • Leuk
Waarderingen: duck en Joslittel

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.134
10.414
Lijkt me heel sterk.
Ik denk dat de 3e headliner de grootste van de 3 wordt.
Vermoedelijk de reden dat headliner 2 zo (relatief) klein is.

Ik begrijp sowieso niet dat KK's Priest headliner is.
Het zou dan toch logischer zijn om Alestorm of Heaven Shall Burn headliner te maken, en KK's Priest onder die 2 te zetten?
Ja dat is wonderlijk. Dat HSB de Swamp afsluit had ik nooit verwacht. Opzich wel enorm sterk geboekt van Alcatraz eigenlijk. Dat wordt me ook een showtje hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en duck

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.298
5.709
Van datzelfde Into The Grave affiche maar een maatje groter: is Dragonforce niet de mogelijke laatste headliner? Of wordt het met Powerwolf dan iets teveel powermetal en gimmicks? Zie ze net zo goed naar Graspop gaan maar ik dacht, gooi het er eerst hier eens in...
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.596
4.957
Van datzelfde Into The Grave affiche maar een maatje groter: is Dragonforce niet de mogelijke laatste headliner? Of wordt het met Powerwolf dan iets teveel powermetal en gimmicks? Zie ze net zo goed naar Graspop gaan maar ik dacht, gooi het er eerst hier eens in...
Beetje hetzelfde verhaal, zie daar ook geen headliner in, zijn niet groter dan Alestorm of Blind Guardian (discutabel of Powerwolf dat wel is, maar goed..).

Ik verwacht toch een band uit het rijtje dat ik hierboven plaatste (of vergelijkbaar kaliber).
Meer specifiek geef ik de grootste kansen aan:
  • Avantasia
  • Helloween
  • In Flames
  • Lamb Of God
  • Megadeth
  • Nightwish
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.134
10.414
Van datzelfde Into The Grave affiche maar een maatje groter: is Dragonforce niet de mogelijke laatste headliner? Of wordt het met Powerwolf dan iets teveel powermetal en gimmicks? Zie ze net zo goed naar Graspop gaan maar ik dacht, gooi het er eerst hier eens in...
Die zijn toch geen headliner? Was het voorprogramma van de headliner nota bene..
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.298
5.709
Die zijn toch geen headliner? Was het voorprogramma van de headliner nota bene..
Tja, naast Powerwolf en KK's Priest vind ik het persoonlijk niet heel gek staan. Maar ik ken dit festival verder niet heel goed. Als @MetalLimbo en jij ze beiden als te klein inschatten ben ik geneigd jullie daarin te volgen!
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.630
3.242
Beetje hetzelfde verhaal, zie daar ook geen headliner in, zijn niet groter dan Alestorm of Blind Guardian (discutabel of Powerwolf dat wel is, maar goed..).

Ik verwacht toch een band uit het rijtje dat ik hierboven plaatste (of vergelijkbaar kaliber).
Meer specifiek geef ik de grootste kansen aan:
  • Avantasia
  • Helloween
  • In Flames
  • Lamb Of God
  • Megadeth
  • Nightwish
Megadeth én Helloween zijn intussen uitgesloten als zondag headliners, staan beiden op Bloodstock die dag.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Joslittel

Gebruikers die dit onderwerp bekijken