Graspop Metal Meeting 2023

jbj

Dagopener
11 okt 2022
529
725
Ik ben wel razend benieuwd naar die laatste twee headliners. GnR lijkt inderdaad wel een zekerheidje. Maar wie gaat die laatste naam worden dan, als Kiss het niet is? Het moet wel een band zijn waar Graspop behoorlijk content mee is, want in mijn optiek waren ze er prima mee weggekomen als ze Pantera op vrijdag hadden laten headlinen. Moet dus een naam zijn die, in elk geval volgens de organisatie, nog meer aanspreekt. Wellicht dan toch nog A7X met een late touraankondiging?
Of ze wachten tot BMTH genoeg ticketjes voor hun eigen shows verkocht heeft :)

Edit: is uitverkocht *flies away*
 
  • Haha
Waarderingen: theblackmadness

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.356
6.540
Of ze wachten tot BMTH genoeg ticketjes voor hun eigen shows verkocht heeft :)

Edit: is uitverkocht *flies away*
BMTH, hmm... Het is mijn band niet, maar is voor Graspop inderdaad best een mooie nieuwe headliner. Is ook alweer van 2014 geleden dat ze in Dessel waren.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.290
5.669
@MetalLimbo ik denk dat verbergen of wegmoffelen niet de juiste woorden zijn, misschien eerder de aandacht afleiden? Als je een controversiële headliner dropt, en verder niks, heeft iedereen het alleen maar daarover. Als je er nog een pakket namen naast zet waar wellicht wel wat publiekslievelingen van de haters bij zitten, stem je iedereen toch wat gelukkiger? Natuurlijk zul je in je aankondiging zelf nog steeds hoog van de toren blazen over de fantastische headliner die je hebt binnengehaald, maar intussen geef je dan ook nog iets moois aan de mensen die daar anders over zullen denken.

Maar uiteindelijk maakt het allemaal weinig uit natuurlijk. Hoe het ook aangekondigd wordt, tegen de tijd dat het festival begint zal er staan wat er staat en niks anders.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.430
4.570
Ze hebben iedere headliner al apart aangekondigd nu, zou heel zwaar opvallen als ze het nu plots voor 1 band niet gaan doen he
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.589
4.940
@MetalLimbo ik denk dat verbergen of wegmoffelen niet de juiste woorden zijn, misschien eerder de aandacht afleiden? Als je een controversiële headliner dropt, en verder niks, heeft iedereen het alleen maar daarover. Als je er nog een pakket namen naast zet waar wellicht wel wat publiekslievelingen van de haters bij zitten, stem je iedereen toch wat gelukkiger? Natuurlijk zul je in je aankondiging zelf nog steeds hoog van de toren blazen over de fantastische headliner die je hebt binnengehaald, maar intussen geef je dan ook nog iets moois aan de mensen die daar anders over zullen denken.

Maar uiteindelijk maakt het allemaal weinig uit natuurlijk. Hoe het ook aangekondigd wordt, tegen de tijd dat het festival begint zal er staan wat er staat en niks anders.
Misschien, maar dat is niet hoe GMM te werk gaat.
Headliners worden apart aangekondigd, op een aparte dag, niet met een pakket namen ernaast.
Dan gaat die vlieger dus niet op. ;)
 

SulpherSouls

Randprogramma
1 dec 2022
206
531
In ieder geval geen Kiss!
Die spelen op 12-06 in NL en 13-06 in Brussel, hun 321e afscheidstournee 😁
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.113
7.266
Ik vind dit wel een beetje een vreemde redenatie eerlijk gezegd.
Je gaat als festival toch geen headliners boeken, om vervolgens bang te zijn voor backlash?
Lijkt mij dat je je headliners altijd aankondigt met veel bombarie en het volste vertrouwen, i.p.v. ze te proberen te 'verbloemen'.
Als je als festival niet eens achter je headliners staat, waarom zou je ze dan boeken?
Misschien heb ik het niet helemaal goed verwoord. Ik denk van BMTH dat er een grote groep (jonge) mensen zal zijn die de band graag willen zien en er ook wel een ticket voor zullen kopen, en tegelijkertijd denk ik dat er veel oudere classic rock fans zullen zijn die er niet goed op zullen reageren.

Denk inderdaad wel dat ze gewoon een aparte aankondiging zouden krijgen, en niet dat ze in een pakketje worden verstopt.

die dag zou serieus een fantastische line up zou hebben voor de jonge metalhead:
Fever 333, Fintroll, Hatebreed, hollywood undead, lamdmvrks, mehuggah, amity affliction, any given day, delain
dan als kers op de taart de avond eindigen met de grote namen: Behemoth, Amon Amarth, Disturbed, Gojira, BMTH
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.290
5.669
Misschien, maar dat is niet hoe GMM te werk gaat.
Headliners worden apart aangekondigd, op een aparte dag, niet met een pakket namen ernaast.
Dan gaat die vlieger dus niet op. ;)
Is het echt nog nooit voorgekomen dat er een headliner samen met andere namen aangekondigd wordt? Kan zijn hoor, maar dat is ook niet per se nodig voor de gedachtegang die ik beschrijf. Stel, ze kondigen deze maand nog GnR aan, en komen dan ergens in januari op een donderdag met BMTH als laatste headliner, om direct de vrijdag daarna de laatste namen en de complete poster te droppen. Dan pakt GnR de volle aandacht, en BMTH toch een stuk minder. Om maar iets te noemen.

Er valt vast ook weer van alles aan te merken op dit fictieve voorbeeld, maar het gaat mij erom dat je in je aankondiging strategie wel degelijk meer aandacht op de ene headliner kan vestigen, dan de andere, en dat je dat als organisatie waarschijnlijk ook wel wilt. Dat lijkt me ook de hele reden dat er zoiets als een aankondiging strategie bestaat, als het allemaal niet uitmaakt heb je ook geen strategie nodig toch?
 
  • Leuk
Waarderingen: jonasvh en MetalLimbo

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.356
6.540
Ze hebben iedere headliner al apart aangekondigd nu, zou heel zwaar opvallen als ze het nu plots voor 1 band niet gaan doen he
Zou wel mooi zijn als ze het ongeveer zo doen.

NIEUWE NAMEN VOOR GRASPOP 2023!
Sinterklaas verwarmt vlak voor zijn vertrek naar Spanje nog even onze metalharten met een fijne reeks nieuwe namen voor GMM23!
Na in 2019 een overvolle Metaldome op zijn kop te hebben gezet, kunnen we met gepaste trots aankondigen dat de Mongolische sensatie The Hu hun combinatie van traditionele volksmuziek en metalriffs nu op een groter podium mag laten zien. Op donderdag 15 juni mogen zij vanaf de North Stage het startsein geven aan vier dagen metalmayhem!
Nooit eerder keken liefhebbers van progressieve rock zo uit naar een reünie als die van Porcupine Tree. Na een hiaat van liefst 12 jaar besloten Steven Wilson en kornuiten hun enorme verzameling aan heuse progklassiekers af te stoffen en daar als donderslag bij heldere hemel een nieuw album aan toe te voegen. Na een succesvolle zaalshow in 2023 hebben de Britse virtuozen de eer om de Marquee op zondag 18 juni voor een laatste maal in 2023 in vuur en vlam te zetten.

Andere nieuwe namen op het affiche zijn: Amaranthe, Wind Rose, Lacuna Coil, Vended, Fixation, Ozzy Osbourne, Psychonaut en Gwar!
Hiermee is ons affiche voor 2023 zo goed als rond! Spoedig zullen de laatste namen worden aangekondigd, waaronder de laatste headliner voor donderdag 15 juni. Blijf onze social media in te gaten houden om als eerste op de hoogte te geraken van nieuwe aankondigingen!

Graspop 2023 zal plaatsvinden op 15 - 18 juni 2023. Tickets zijn te koop via graspop.be/tickets.
 

EddiePlaysBass

Randprogramma
23 jun 2022
147
309
Ik heb en had er geen verwachtingen bij, maar vind zo'n tribute eigenlijk onnodig. Of wellicht beter op zijn plek in de zalen i.p.v. een hoge spot op een festival. Mooi voor iedereen die nooit Pantera in het verleden live heeft gezien, maar het blijft toch een veredelde coverband imo. Vandaar de vergelijking met de show van Phil op DMF in 2019.

"Veredelde coverband" is een beetje ironisch, als je bedenkt hoe bitter weinig bands op Graspop in hun originele dan wel klassieke bezetting staan. Bands als Slipknot, Ghost en Sabaton hebben ook al personeelswissels gehad. Om maar te zwijgen van bands als Deep Purple, Judas Priest, Black Sabbath en Uriah Heep.

Zijn dat dan coverbands? Of maakt het net dat beetje minder uit omdat bepaalde leden net wat minder iconisch zijn?
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.215
3.755
"Veredelde coverband" is een beetje ironisch, als je bedenkt hoe bitter weinig bands op Graspop in hun originele dan wel klassieke bezetting staan. Bands als Slipknot, Ghost en Sabaton hebben ook al personeelswissels gehad. Om maar te zwijgen van bands als Deep Purple, Judas Priest, Black Sabbath en Uriah Heep.

Zijn dat dan coverbands? Of maakt het net dat beetje minder uit omdat bepaalde leden net wat minder iconisch zijn?
Maar Ghost, Slipknot en Sabaton (bah) maken wel nog nieuwe muziek. Philtera past inderdaad prima bij het rijtje BS, DP en UH.
 

dingskewhiskas

Randprogramma
22 nov 2019
239
336
Prima, maar je gaat toch geen headliner 'verbergen' tussen andere namen?
Als je dat doet lijkt me de backlash alleen maar groter juist..
Ik zeg ook nergens verbergen. Gewoon een aparte dag, net zoals Ghost, Parkway Drive, etc.... maar wel in die week en dus niet als mogelijk allerlaatste naam, waarbij velen nog op iets beters hopen.

De laatste aankondiging is voor velen niet zozeer "het is band X!", maar vooral "het is niet band Y, Z, etc;.." en zal sowieso voor velen een afknapper zijn. Dan ga je toch ook niet uitgerekend daar nog eens je meest "controversiële" headliner zetten. Heeft weinig met vertrouwen in je affiche te maken, is voor mij gewoon logische PR.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.215
3.755
Die van BS is inmiddels 9 jaar geleden 😁. Deep Purple en Uriah Heep volg ik niet meer. Zullen niet meer de legendarische bands zijn die ze ooit waren. Wel leuk om mee te pakken op Bospop of ergens in de middag op GMM.
 

dingskewhiskas

Randprogramma
22 nov 2019
239
336
Die van BS is inmiddels 9 jaar geleden 😁. Deep Purple en Uriah Heep volg ik niet meer. Zullen niet meer de legendarische bands zijn die ze ooit waren. Wel leuk om mee te pakken op Bospop of ergens in de middag op GMM.
Ze zijn niet meer relevant, maar in het geval van Uriah Heep kan zowel hun recent werk als hun live performance zich nog steeds meten met hun topperiode, wat je van Black Sabbath en Deep Purple niet meer kan zeggen.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.547
7.182
Is het echt nog nooit voorgekomen dat er een headliner samen met andere namen aangekondigd wordt? Kan zijn hoor, maar dat is ook niet per se nodig voor de gedachtegang die ik beschrijf. Stel, ze kondigen deze maand nog GnR aan, en komen dan ergens in januari op een donderdag met BMTH als laatste headliner, om direct de vrijdag daarna de laatste namen en de complete poster te droppen. Dan pakt GnR de volle aandacht, en BMTH toch een stuk minder. Om maar iets te noemen.

Er valt vast ook weer van alles aan te merken op dit fictieve voorbeeld, maar het gaat mij erom dat je in je aankondiging strategie wel degelijk meer aandacht op de ene headliner kan vestigen, dan de andere, en dat je dat als organisatie waarschijnlijk ook wel wilt. Dat lijkt me ook de hele reden dat er zoiets als een aankondiging strategie bestaat, als het allemaal niet uitmaakt heb je ook geen strategie nodig toch?

Ik dacht dat Volbeat voor de 2018 XL editie in eerste instantie tussen het eerste groepje namen zat, maar daar diezelfde middag nog uit is gehaald en daarna op 6 december (morgen is de dag!) werd aangekondigd als headliner. Verder kan ik mij er niks van herinneren

Die van BS is inmiddels 9 jaar geleden 😁. Deep Purple en Uriah Heep volg ik niet meer. Zullen niet meer de legendarische bands zijn die ze ooit waren. Wel leuk om mee te pakken op Bospop of ergens in de middag op GMM.

Uriah Heep was, de laatste keer dat ik ze live zag, nog echt goed. Was wel al 2014 inmiddels... Wordt ook oud inmiddels, jeetje...
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.113
7.266
waarom praten er mensen over de relevantie van black sabbath? die band is toch al 5 jaar geleden gestopt?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken