Graspop Metal Meeting 2023

Als meelezer in topics en op forums over andere festivals voel ik na vandaag toch wel de behoefte om de organisatie van Graspop een dikke veer in hun achterste te steken voor de line-up die ze tot nu toe hebben neergezet. Het blijkt alleszins geen makkelijke zomer te zijn, gelet op de aankondigingen tot nu toe. Al vist Graspop wel in een andere categorie dan de festivals die vandaag aankondigingen hebben gedaan. Desalniettemin dikke complimenten voor het feit dat we tot nu toe drie 'jongere/nieuwe' bands(PWD, Ghost, Gojira), een hele stabiele factor (Slipknot) en een, na lange afwezigheid, terugkerende grote naam (Motley Crue) als headliners hebben! Toegegeven, Def Leppard valt een klein beetje uit de toon, maar is in combinatie met Crue ook wel weer een logische zet.

Dan hebben we nog een undercard bomvol met namen die al jaren zeer populair zijn in de metalwereld (Disturbed, Amon Amarth, Arch Enemy, Epica, Papa Roach, CoF, Behemoth, Exodus, Testament, Avatar, Kreator). Een hele verzameling van de populairste metalcore bands. Enkele 'gouwe ouwe' voor de nostalgie. Wat 'vreemde eenden' (Carpenter Brut, Russkaja, Sleep Token). En liefst 39 bands die er nog nooit stonden!

Nog steeds is het leuk om te speculeren over de laatste twee headliners. Maar wat er ook nog bij komt, Graspop mag super trots zijn op het affiche!

Als meelezer in topics en op forums over andere festivals voel ik na vandaag toch wel de behoefte om de organisatie van Graspop een dikke veer in hun achterste te steken voor de line-up die ze tot nu toe hebben neergezet. Het blijkt alleszins geen makkelijke zomer te zijn, gelet op de aankondigingen tot nu toe. Al vist Graspop wel in een andere categorie dan de festivals die vandaag aankondigingen hebben gedaan. Desalniettemin dikke complimenten voor het feit dat we tot nu toe drie 'jongere/nieuwe' bands(PWD, Ghost, Gojira), een hele stabiele factor (Slipknot) en een, na lange afwezigheid, terugkerende grote naam (Motley Crue) als headliners hebben! Toegegeven, Def Leppard valt een klein beetje uit de toon, maar is in combinatie met Crue ook wel weer een logische zet.

Dan hebben we nog een undercard bomvol met namen die al jaren zeer populair zijn in de metalwereld (Disturbed, Amon Amarth, Arch Enemy, Epica, Papa Roach, CoF, Behemoth, Exodus, Testament, Avatar, Kreator). Een hele verzameling van de populairste metalcore bands. Enkele 'gouwe ouwe' voor de nostalgie. Wat 'vreemde eenden' (Carpenter Brut, Russkaja, Sleep Token). En liefst 39 bands die er nog nooit stonden!

Nog steeds is het leuk om te speculeren over de laatste twee headliners. Maar wat er ook nog bij komt, Graspop mag super trots zijn op het affiche!
Zeker eens. Enige wat ik toe te voegen heb is: waar blijft Metallica? :LOL:

Ook Alcatraz trekt de goeie lijn door. We leven plots in een fantastisch land met goeie metalfestivals begot. Aja en er is ook wallonie

Ah jij hebt met 'm kunnen praten. In Amsterdam was die vent echt strontbezopen. Stond er met 2 cocktails in z'n hand 😂
Ik heb ook nog nadien door gevraagd naar andere optredens (ondermeer Alcatraz) en shows maar daar maakte ik weinig uit op nog. Ik verstond dat ze volgend jaar niet touren in Europa maar ik verstond hem idd slecht dus ik weet het niet zeker 🤣

Laatst bewerkt:
Misschien heeft gnr hun set van 3u verspreid over 2 dagen hé :ROFLMAO:
Dan krijgt download 2x Metallica en wij 2x gnr.
OF. 2 sets van 3 h. 6 h de Gunners 🤣
Dinsdag Kiss, donderdag GNR, vrijdag GNR en zondag Def Leppard en Motley Crue. Zaterdag rustdag. Nu nog op woensdag Scorpions in Antwerpen ofzo en dat wordt een gigantisch feest! Als er dan nog ergens Ozzy tussen kan , ben ik helemaal blij! 🤣

• Haha
  • Leuk
Waarderingen: dnak en jonasvh
Gisteravond bij de laatste stop geweest van de Rising Merch Faces of Death tour met Rivers of Nihil als headliner. De voorprogramma's waren prima (Harbinger, Inferi en Fallujah) maar vooral Allegeaon gaf een knalshow. Hard, melodieus en een zeer energieke frontman. Mogen van mij meer aandacht krijgen.

Dankzij een tip hier had ik me er al op ingesteld dat de frontman Rivers of Nihil uitgeschopt was. Het verschil met de show op Alcatraz was daarom wel merkbaar. Knap hoe de bassist de zangpartijen overneemt maar het is daardoor statischer en hij heeft een minder krachtige stem. Maar een maat die mee was zag ze voor de eerste keer en was lyrisch over de show. Dus uiteindelijk hangt het ook een beetje van je referentiekader af. Al met al wel zeer vermaakt, die band maakt unieke nummers. Blijkbaar was hun nummer The Silent Life mijn meestgedraaide nummer op Spotify dus dat was ff knallen. Ben wel benieuwd naar de volgende stap in hun carrière, nieuwe frontman zoeken of zo doorgaan?
Ik heb Rivers of Nihil ook gezien anderhalve week geleden, 1e keer. Vond het erg goed live, die bassist is meesterlijk, speelt waanzinnig technische loopjes terwijl hij de zang doet die gewoon goed was. Mooie setlist ook. Jammer dat er geen live saxofoon was, keek daar erg naar uit. Ben benieuwd hoe de zang op het volgende album zal klinken. Is er iets bekend over de reden waarom de ex-zanger uit de band is gezet?

Verder kan die band juist beter als laatste aangekondigd worden na GNR om backlash te voorkomen gok ik.
Lijkt me juist aangeraden om een groep met potentiële backlash mee tussen de rest te verbergen en niet te behouden als anticlimax, dan krijg je net meer kritiek.

Zou dan toch beter zijn om BMTH mee aan te kondigen in de periode van Ghost & Parkway Drive en dan te eindigen met Gojira, die niet noodzakelijk groter of populairder zijn, maar wel tot veel minder gezeur zouden leiden, aangezien die toch meer aanzien en/of een grotere gunfactor hebben bij de gemiddelde metalfan.
Ik vind dit wel een beetje een vreemde redenatie eerlijk gezegd.
Je gaat als festival toch geen headliners boeken, om vervolgens bang te zijn voor backlash?
Lijkt mij dat je je headliners altijd aankondigt met veel bombarie en het volste vertrouwen, i.p.v. ze te proberen te 'verbloemen'.
Als je als festival niet eens achter je headliners staat, waarom zou je ze dan boeken?

Als je als festival niet eens achter je headliners staat, waarom zou je ze dan boeken?
Om tickets te verkopen en om het publiek tevreden te houden? Het is echt niet alsof de programmeurs van festivals alle bands persoonlijk waarderen die ze boeken.

Je gaat als festival toch geen headliners boeken, om vervolgens bang te zijn voor backlash?
Lijkt mij dat je je headliners altijd aankondigt met veel bombarie en het volste vertrouwen, i.p.v. ze te proberen te 'verbloemen'.
Volgens mij is dit de grootste nachtmerrie van sommigen hier:
OzzyGMM23.png
(+BMTH combo headliner??)

Ik denk dat "bang" een groot woord is, zoals je zegt zullen ze zeker achter hun boekingen staan. Maar ze zullen ook het realistische inzicht hebben dat de ene naam waarschijnlijk meer backlash zal veroorzaken dan de ander, en dat dat zeker in de aankondiging strategie meegenomen wordt.

Altijd mogelijk dat ze een andere of ruimere doelgroep willen bereiken, maar eveneens bang zijn om de bestaande voor het hoofd te stoten. Als je ze dan allebei wil tevreden houden, is soms enige bedachtzaamheid of diplomatie vereist.

Om tickets te verkopen en om het publiek tevreden te houden? Het is echt niet alsof de programmeurs van festivals alle bands persoonlijk waarderen die ze boeken.
Dat is een heel andere discussie.

Jij hebt het nu over een scenario waarbij een festival een headliner boekt die een groot deel van het publiek WEL wil, en aantoonbaar veel tickets verkoopt, terwijl de festivalorganisatie er wellicht zelf geen fan van is.

Ik reageerde op een scenario waarbij een festival een headliner boekt waarvan vooraf al wordt verwacht dat een groot deel van het publiek die NIET wil, en dat er een hoop negatieve backlash daardoor kan ontstaan. En dat de organisatie daarom de aankondiging van die headliner stiekem op een dusdanige manier zou moeten gaan 'verpakken' om die backlash zoveel mogelijk te beperken.
En dat gaat er bij mij dus echt niet in.

Ik denk dat "bang" een groot woord is, zoals je zegt zullen ze zeker achter hun boekingen staan. Maar ze zullen ook het realistische inzicht hebben dat de ene naam waarschijnlijk meer backlash zal veroorzaken dan de ander, en dat dat zeker in de aankondiging strategie meegenomen wordt.
Ik zie dan juist het tegenovergestelde.
Als je die backlash verwacht, zou ik ze juist met nog meer bombarie aankondigen, mooi verhaaltje eromheen, etc.
Een marktkoopman gaat toch ook niet zijn slechtst verkopende producten 'wegmoffelen', maar juist extra aanprijzen!

Altijd mogelijk dat ze een andere of ruimere doelgroep willen bereiken, maar eveneens bang zijn om de bestaande voor het hoofd te stoten. Als je ze dan allebei wil tevreden houden, is soms enige bedachtzaamheid of diplomatie vereist.
Prima, maar je gaat toch geen headliner 'verbergen' tussen andere namen?
Als je dat doet lijkt me de backlash alleen maar groter juist..

Ik ben wel razend benieuwd naar die laatste twee headliners. GnR lijkt inderdaad wel een zekerheidje. Maar wie gaat die laatste naam worden dan, als Kiss het niet is? Het moet wel een band zijn waar Graspop behoorlijk content mee is, want in mijn optiek waren ze er prima mee weggekomen als ze Pantera op vrijdag hadden laten headlinen. Moet dus een naam zijn die, in elk geval volgens de organisatie, nog meer aanspreekt. Wellicht dan toch nog A7X met een late touraankondiging?

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Users who are viewing this thread