Beste Optredens Jaarlijst 2022

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.398
3.360
Beste Optredens Jaarlijst 2022

Volgens mij is 2022 een prachtig muziekjaar voor iedereen geweest waarin we allemaal mooie optredens hebben mogen zien. Een optreden in de plaatselijke concertzaal, een DJ-set in de nacht in een zwetende tent of de headliner op Rock Werchter, Best Kept Secret of Graspop.

Wat waren jouw beste/leukste/lievelingsoptredens dit jaar? Laat je het bij een top-5 of heb je zoveel gezien dat zelfs een top-50 geen goeie representatie is van jouw jaar? Enkel een lijstje of een met uitleg waarom dat/die (ene) concert(en) jou juist wat deed? Dat laat ik aan jullie over.

Een mooie terugblik waarna de blik op hopelijk een wederom muziekjaar in 2023 gezet kan worden!
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.398
3.360
Ik zal meteen het spits afbijten. Waar een witregel tussen zit geeft aan welke concerten toch wel echt nog een niveau hoger waren. Mijn favoriete optredens van dit jaar:

1. Pearl Jam - Rock Werchter
2. Lorde - Primavera Sound
3. TOOL - Ziggo Dome
4. Interpol - Sala Apolo

5. Kendrick Lamar - Ziggo Dome
6. Metallica - Pinkpop
7. The Cure - Ziggo Dome
8. Pearl Jam - Ziggo Dome
9. Porcupine Tree - Ziggo Dome
10. Red Hot Chili Peppers - Rock Werchter
11. Tame Impala - AFAS Live
12. Nick Cave & the Bad Seeds - TW Classic
13. Turnstile - Rock Werchter
14. Sigur Rós - AFAS Live
15. The War On Drugs - Ziggo Dome

16. Wolf Alice - Doornroosje
17. Muse - Carré
18. Yves Tumor & it's band - Lowlands
19. Tame Impala - Primavera Sound
20. Phoebe Bridgers - Rock Werchter
21. Gorillaz - Primavera Sound
22. Metallica - Rock Werchter
23. Rolling Stones - ArenA
24. Pearl Jam - Pinkpop
25. Michael Kiwanuka - Rock Werchter
26. Placebo - TW Classic

27. Interpol - Ancienne Belgique
28. The Black Crowes - 013 Tilburg
29. Suede - Tivoli Vredenburg
30. Rammstein - Goffertpark
31. Sam Fender - Lowlands
32. Liam Gallagher - Lowlands
33. Eric Clapton - Ziggo Dome
34. Beach House - De Roma
35. TOOL - Sportpaleis
36. Oscar & the Wolf - Lowlands
37. Interpol - Primavera Sound
38. Balthazar - De Gashouder

39. IDLES - Rock Werchter
40. The Strokes - Primavera Sound
41. Royal Blood - AFAS Live
42. Carly Rae Jepsen - Rock Werchter
43. Arcade Fire - Ziggo Dome

44. Pavement - Carré
45. The War On Drugs - Rock Werchter
46. Måneskin - Rock Werchter
47. Alanis Morisette - Ziggo Dome
48. White Lies - Het Paard
49. Go_A - Lowlands
50. The Killers - Rock Werchter

Opvallende acts die ik van tevoren had verwacht maar er niet in zijn gekomen zijn onder andere: Arctic Monkeys, Fontaines D.C., The Smile, Dua Lipa en Stromae.
Acts die me het meest verrast hebben: Lorde, Sigur Rós, Phoebe Bridgers en Oscar & the Wolf.
 
Laatst bewerkt:

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.380
6.059
Ik hou het bij een top 10:

1. Kendrick Lamar - Glastonbury
Eigenlijk geen woorden voor. Mijn ogen uitgekeken en enorm genoten. Wat een setlist ook. Statement op het einde maakte enorm veel indruk. Veel vetter dan ik had verwacht, met name omdat op het eerste gehoor Mr Morales wat tegenviel.

2. Sparks - Paradiso
1 van de eerste concerten die we weer bezochten en meteen de band die ik al jaren wilde zien. Stampende zaal, Russell bizar goed bij stem, fijne setlist. Special mention voor de dancemoves van Ron.

3. Lorde - Glastonbury
Ja poh. Las achteraf overal dat Primavera beter was. Maar midden in dat veld, zon op de bol, fijne setlist, klein gastmoment met Clairo en Arlo Parks. Alles klopte op dat moment gewoon. Intens van genoten.

4. Paul McCartney - Glastonbury
Eerlijk is eerlijk: Het begin viel me best tegen. Veel solowerk, er gebeurde iets in het publiek (iemand werd onwel oid), moe. Halverwege de set kwam de vaart erin en werd het echt tof. Dat hij vervolgens doodleuk Dave Grohl en Bruce Springsteen het podium ophaalde was een kers op de taart.

5. Harry Styles - Ziggo Dome
Harry's House is 1 van mijn favo albums van het jaar en het concert stelde ook zeker niet teleur. Alleen mijn oorschelpen dreunen nog na van de gillende meisjes rondom ons haha.

6. Matthijs Gaat Door in Concert
Met name de ode van My Baby aan Maarten van Roozendaal en het optreden van Jan Rot. Tranen in de ogen en op de wangen.

7. Sigrid - Glastonbury
Feestje

8. Phoebe Bridgers - Glastonbury
Prachtig.

9. Kae Tempest - Glastonbury
Zittend op het veld, zonnebril op. Beseffen waar je bent. More Pressure start in. Bloedheet maar kippenvel.

10. Nightwish - Ziggo Dome
Maandagavond. Had eigenlijk door gezondheidsissues verwacht dat ik dit jaar niet meer naar concerten kon en weer even moest herstellen. Fucking Muse in Carre moeten verkopen.

Iets meer dan een maand later toch weer voorzichtig naar Nightwish kunnen. Voorprogramma geskipt. Tijdens het laatste nummer al terug naar de auto gegaan. Maar toch van elk moment genoten.

Honorable Mentions
Stromae - Afas

Na twee jaar corona die hele bezwete toko zien losgaan op Alors On Danse vergeet ik van mijn leven niet meer.

Opvallende acts die ik van tevoren had verwacht maar er niet in zijn gekomen zijn: Billie Eilish (te hoge verwachtingen) en Diana Ross (topsfeer maar kneitervals) beide op Glastonbury en Damon Albarn in de Gashouder puur door de setlist en mijn eigen verwachtingen.
 
Laatst bewerkt:

Martijn

Geliefde act
28 nov 2013
1.436
1.537
Niet super veel shows gezien, maar wat ik heb gezien was wel erg goed.

1. Nick Cave & the Bad Seeds - Best Kept Secret
2. Low - Primavera Sound (Auditori)
3. Phoenix - Paradiso
4. Mogwai - Primavera Sound
5. Big Thief - Best Kept Secret
6. The Smile - TW Classic
7. Kendrick Lamar - Ziggodome
8. Damon Albarn - Muziekgebouw Eindhoven
9. Gorillaz - Tonhalle
10. Iosonouncane - Primavera Sound
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.447
7.018
1. dArtagnan - Carlswerk Victoria Keulen
Beste concert van het jaar. Enorm fan en het hele jaar ernaar toe geleefd tot twee maal toe doordat het de eerste keer werd uitgesteld doordat de zanger corona had. We waren al ter plaatse toen we dat hoorden, dus dat was wel balen, maar toen in september enorm genoten!

2. KISS - ZiggoDome
Uiteraard staat KISS hoog in de lijst. Geschminkt en al genoten van de gehele show weer, ook al was het natuurlijk gewoon dezelfde show als de vorige vier keren, maar dan net met één ander nummer en een net wat andere stage setup. Twee plectrums gevangen, een van Gene en een van Tommy.

3. Geoff Tate - De Boerderij
Concerten van Geoff Tate (oud-zanger Queensrÿche) hebben eigenlijk tot nu toe nog nooit teleurgesteld. Hij maakt er altijd wel wat speciaals van. De vorige keer was een akoestisch concert met violist en ditmaal twee albums integraal. Topshow.

4. Powerwolf - AFAS live
Gisteren nog geweest, alleen maar knallers van nummers en zelfs nog een enkel nummer dat ik nog niet kende, wat ook een goed nummer was. Veel vuur en een goede indruk, altijd fijn als er veel publieksinteractie wordt gezocht, al zijn de meningen daar wel over verdeeld hier op het forum!

5. Nightwish - ZiggoDome
Na twee jaar uitstel en drie jaar de tickets op zak was het eindelijk zo ver. Topshow met een mooie setlist en een paar alternatieve uitvoeringen van nummers, waar ze duidelijk goede keuzes hebben gemaakt om het gemis van Marko Hietala op te vangen.

6. Sabaton - Graspop
Een verdiende headline show op Graspop.

7. Beast in Black - ZiggoDome
Voorprogramma van Nightwish. Als je elk nummer kent inclusief de tekst van de meerderheid, dan kan het alleen maar een feest worden als elk nummer zo over de top is als de nummers van Beast in Black. In februari nog een keer als headlineshow en dan in de zomer grote kans op nog een derde keer op Graspop in een goed half jaar tijd. Drie maal is scheepsrecht?

8. Steel Panther - Graspop
Wanneer Steel Panther wordt genoemd, dan komt er altijd een discussie uit voort over of de show nog wel kan of niet, maar dat neemt niet weg dat het gewoon een groot feest is en wat dachten jullie van die geweldige imitatie van Ozzy?

9. Devin Townsend - Graspop
Eerste keer Devin live en was een goede show!

10. Alestorm - Graspop
Vanaf het skydeck een geweldig uitzicht over alle moshpits, de crowdsurfers over het publiek en de crowdsurfers die op crowdsurfers crowdsurfen.

Er waren nog verschillende andere shows, maar houd het bij een top10.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.764
8.324
Opvallende acts die ik van tevoren had verwacht maar er niet in zijn gekomen zijn onder andere: Arctic Monkeys, Fontaines D.C., The Smile, Dua Lipa en Stromae.
Geen Cave? Weet dat je eigenlijk geen fan was, maar toch fijn om te zien dat die alsnog je lijstje is binnen geslipt.

De mijne volgt nog... Heb nog een Rosalia in Vorst te goed binnen anderhalve week.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.398
3.360
Geen Cave? Weet dat je eigenlijk geen fan was, maar toch fijn om te zien dat die alsnog je lijstje is binnen geslipt.
Was sceptisch over z'n werk voor de show met Warren vorig jaar november. Sindsdien wist ik wat ik kon verwachten en was die waanzinnige show op TWC geen verrassing meer haha.
 
  • Geweldig
Waarderingen: mattman

warriorandweirdo

Geliefde act
8 nov 2017
1.647
2.215
Jammer genoeg een beetje het jaar geweest van de gemiste concerten. Toch nog genoeg concerten gezien die gingen van weergaloos tot goed.

Een top 30:

1. Sigur Rós - Vorst Nationaal
2. Aurora - AB / Pukkelpop
3. Kings Of Convenience - Koninklijk Circus
4. Sigrid - Pukkelpop
5. Girl In Red - Rock Werchter
6. Florence + The Machine - TW Classic
7. Michael Kiwanuka - Rock Werchter
8. Damon Albarn - Bozar
9. Phoebe Bridgers - Rock Werchter
10. The Weather Station - Botanique
11. Froukje - Het Depot
12. Black Country, New Road - Sonic City
13. The Smile - TW Classic
14. Sons Of Kemet - Pukkelpop
15. Nick Cave & The Bad Seeds - TW Classic
16. Lucy Dacus - Botanique
17. Kelly Lee Owens - Pukkelpop
18. Alt-J - Rock Werchter
19. Kurt Vile & The Violators - Départ Kortrijk
20. Fenne Lily - Botanique
21. Lianne La Havas - Rock Werchter
22. Alex Cameron - Botanique
23. Pussy Riot - Het Depot
24. Yumi Zouma - Botanique
25. Dea Matrona - Rock Werchter
26. Yard Act - Pukkelpop
27. Crack Cloud - Sonic City
28. Carly Rae Jepsen - Rock Werchter
29. TOPS - Botanique
30. Moderat - Rock Werchter
 

Bert

Support act
14 nov 2014
832
753
dit jaar 72 artiesten mogen aanschouwen
Mijn top 10:

1.Phoebe Bridgers, Rock Werchter 2022
Tijdens het laatste nummer hield ik het niet meer droog. Onvergetelijk en betoverend

2.The Cure, Ziggo Dome, Amsterdam
nog het meest vers in het geheugen. Ondanks het slecht zicht 2uur 45 minuten genoten

3.Peter Hook & the Light, De Oosterpoort, Groningen
show in drie sets enkele songs van New Order en daarna de albums van Joy Division unknown Pleasure en Closer compleet

4.The Lathums, Lowlands Festival
terwijl de rest van Lowlands bij Goldband zat speelden ze energiek en waren zichtbaar blij met een volle Lima

5.Joe Jackson, De Vereeniging, Nijmegen, Netherlands
Mijn eerder shows vanmijn favoriete artiest werden verplaatst dus geen Amsterdam en Berlijn. Gelukkig kwamen er nog kaarten vrij . Joe stelt mij nooit teleur

6.Michael Kiwanuka, Rock Werchter 2022
Ooit gezien als support voor de Alabama Shakes. Deze artiest moest ik nog een keer live zien. Heerlijk weer

7.Skunk Anansie, Stadspark Live 2022
Skin op haar best

8.Gustaf, Vera, Groningen,
fijne muziek en een hoop lol on stage. Ze hebben me vermaakt

9.The Cool Greenhouse, Vera, Groningen,
tweede show die ik weer zag na de lockdown (sisters of Mercy was de eerste maar daar was alles mee gezegd)

10.Black Pumas, Rock Werchter
Ze hadden de eer om het laatste concert in 2020 te zijn voor mij en toen ruim 15 maanden niets meer.
Fijn om ze weer te hebben gezien
 
Laatst bewerkt:

Ties23

Randprogramma
7 nov 2022
111
212
1. Elton John - Gelredome
2. Korn - Graspop
3. Nightwish - Ziggo Dome
4. Parkway Drive - Afas Live
5. Iron Maiden - Graspop
6. Ghost - Ahoy

7. Heilung - Graspop
8. Alice Cooper - Graspop
9. Amenra - Graspop
10. Lorna Shore - Afas Live

Bij mij een lege regel er tussen omdat ik van de laatste paar misschien op een ander moment de volgorde zou veranderen, maar die wel in m'n lijstje moesten. Lorna Shore uiteindelijk op 10 omdat ze daar als voorprogramma van PWD maar heel kort speelden, maar wel indruk maakten. Hopen op een wat langere show aankomende juni in Dessel.
 

thomasstones

Playlistbediener
15 jun 2018
47
40
1. Rolling Stones - Hyde Park
Geweldig om ze in London te zien. Erg goed geluid en ze speelden goed! Keith was hier erg in vorm. Beter dan in Amsterdam.

2. Tame Impala -Afas Live
Hele toffe show. Geweldige visuals. Overtrof echt mijn verwachtingen!

3. Eagles - GelreDome
Blijven enorm goed zingen. Joe Walsh blijft ook een legend. Prima geluid.

4. The Rolling Stones - Arena
Geluid was ruk, maar blijven The Stones. Legendarisch om te zien en ze speelden Can’t You Hear Me Knocking. Alleen daarvoor was het al de prijs waard.

5. The War On Drugs - Ziggo Dome
Zeer goede nummers hebben ze. Ook de visuals waren top en ze speelden erg strak. Hele goede band!

6. Queen + Adam Lambert - Ziggo Dome
Is ook altijd goed. Stellen nooit teleur. Vooraan bij het podium Brian May zien soleren… veel mooier kan haast niet

7. Elton John - Gelredome
Mooie show en zong nog beter dan ik had verwacht. Podium was gaaf, maar ik stoorde mij enorm aan het publiek. Iemand naast mij zocht tijdens Rocket man op tot hoe laat de MacDonalds open was….

8. Eric Clapton - Ziggo Dome
Geweldige gitarist. Ook hier stond ik vooraan en kon ik goed zien hoe hij zijn gitaar bespeeld. Wonderbaarlijk goed. Wel een beetje aan de korte kant met 1 uur en 40 min.

9. De Dijk - Ziggo Dome
Feestje, want de laatste keer. Mooi om zo’n goede band nog te horen en ze hadden er nog veel plezier in. Goede nummers en Huub van der Lubbe maakte veel contact met het publiek.

10. Adele - Hyde Park
Zingt echt prachtig. Stonden wel ver van het podium en dan heb je toch tientallen duizenden voor je. Nadeeltje.

11. Sting - Afas Live
Een legend. Ook vooraan gestaan en vaak meegezongen. Was alleen niet beter dan ik had verwacht en dus niet echt een verrassing oid. Wel enorm vermaakt.

12. Sam Fender - Hyde Park
Gaaf om deze jonge artiest te zien. Hij zong prima, alleen kende ik niet alle nummers. Was wel gaaf om de bekendere nummers te horen!
 

rricken

Gouden Tip
4 aug 2017
395
244
Hierbij mijn lijstje voor 2022. Een mix van (inhaal corona-) concerten en festivals.
  1. Rammstein – Goffertpark
  2. Peter Frampton – Philharmonie
  3. Eric Clapton – Ziggo Dome
  4. Tool – Ziggo Dome
  5. Eagles – Gelredome
  6. Bicep – Rock Werchter
  7. Sigur Ros – Afas Live
  8. Phoebe Bridgers – Rock Werchter
  9. Pearl Jam – Ziggo Dome
  10. ALT-J – Rock Werchter
  11. Bon Iver – Ziggo Dome
  12. Red Hot Chili Peppers – Rock Werchter
  13. Porcupine Tree – Ziggo Dome
  14. Eliades Ochoa (Buena Vista Social Club) - NSJ
  15. Simply Red – Ziggo Dome
  16. Fontaines D.C. – Rock Werchter
  17. Simple Minds – Ziggo Dome
  18. The Cure – Ziggo Dome
  19. The Strokes – BKS
  20. Genesis – Ziggo Dome
  21. Big Thief – BKS
  22. Nightwish – Ziggo Dome
  23. Guns ’n Roses – Stadspark Groningen
  24. Diana Ross – NSJ
  25. Turnstile – Rock Werchter
  26. Pet Shop Boys – Afas Live
  27. The War on Drugs – Rock Werchter
  28. Tom Jones – Ziggo Dome
  29. Idles – Rock Werchter
  30. Beck – Rock Werchter
  31. Metallica – Rock Werchter
  32. Porridge Radio – BKS
  33. Modest Mouse – Rock Werchter
  34. dEUS – BKS
  35. The Rolling Stones – Arena
  36. The Killers – Rock Werchter
  37. Froukje – BKS
  38. Kim Wilde – Tivoli
  39. Michael Kiwanuka – Rock Werchter
  40. Liana La Havas – NSJ
  41. The Death South – Rock Werchter
  42. Status Quo – 013
  43. Goldband – Rock Werchter
  44. Beach House – BKS
  45. Fontaines D.C. – BKS
  46. Pearl Jam – Rock Werchter
  47. Fever 333 – Rock Werchter
  48. Jethro Tull –Tivoli
  49. Working Men’s Club – Bitterzoet
  50. Sum 41 – Rock Werchter
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken