Lowlands 2022 - Nieuws en geruchten

elo

Headliner
3 dec 2013
5.023
3.706
Arctic Monkeys kan halverwege de middag spelen ja. Je kan zinnige discussies voeren of gewoon lukraak wat roepen om reactie uit te lokken. Verder, 5 acts die ik vind dat Lowlands verdienen te headlinen zijn mijn mening en misschien wat gechargeerd want nu ik erbij stilsta kom ik tot de conclusie dat ik eigenlijk helemaal geen Nederlandse afsluiter kan bedenken (die het ook écht zouden verdienen dan he). Los van het feit dat we 39272 DJ's hebben die een alpha makkelijk tot de nok toe vullen.
 
  • Leuk
Waarderingen: redle

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Arctic Monkeys kan halverwege de middag spelen ja. Je kan zinnige discussies voeren of gewoon lukraak wat roepen om reactie uit te lokken. Verder, 5 acts die ik vind dat Lowlands verdienen te headlinen zijn mijn mening en misschien wat gechargeerd want nu ik erbij stilsta kom ik tot de conclusie dat ik eigenlijk helemaal geen Nederlandse afsluiter kan bedenken (die het ook écht zouden verdienen dan he). Los van het feit dat we 39272 DJ's hebben die een alpha makkelijk tot de nok toe vullen.
Het is nogal makkelijk om te zeggen als iemand anders wat lukraak roept als je zelf niet met tegen argumenten kan komen. In principe hoor ik vooralsnog de enige reden dat The Opposites het niet verdienen omdat ze Nederlands zijn, en dat vind ik eigenlijk geen sterk argument. En waarom kan Arctic Monkeys niet halverwege de Alpha staan, dat is in het verleden met andere grote bands ook wel gebeurt omdat ze afgegleden zijn. Volgens mij heeft zelfs Anouk ooit geheadlined. Dus waarom kan dat niet met AM gebeuren?
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.023
3.706
Omdat AM nog altijd 1 van de meest relevante grote rockbands is. Dat ze minder hard spelen betekent niet dat ze geen headliner meer zijn.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Nogmaals, het gaat er niet om wat ik vind maar wat de bands/managers zelf vinden en wat de cijfers zeggen. Dat bepaalt nou eenmaal of een band wel of geen headliner is, dat heeft niks te maken met het land waar ze vandaan komen of wat voor soort muziek ze maken. Wat je ook van ze vindt: Arctic Monkeys is een band die over de hele wereld grote shows geeft en alle velden kan vullen, heel veel albums verkoopt, 25 miljoen maandelijkse luisteraars op spotify heeft en een gigantische status in de indie en festival wereld. Die komen alleen om te headlinen, en anders komen ze niet. En de Opposites komen duidelijk wel voor een mindere positie want dat doen ze op elk ander festival ook. Qua kosten is het verschil natuurlijk ook aanzienlijk. Kortom, die argumenten gelden zeker niet voor elke band.

Op dit moment denk ik inderdaad dat er geen Nederlandse acts Lowlands zouden moeten headlinen. Is dat zo'n ramp? Er zijn toch genoeg kleinere festivals waar ze dat wel kunnen doen. Zoals ik al zei is Lowlands nou eenmaal een groot en internationaal gericht festival. Een van de weinige in Nederland waar je juist niet afhankelijk bent van headliners uit eigen land zoals de Opposites, maar juist wel de kans hebt om die duurdere en grotere acts te krijgen.


Zal best, maar dat kan net zo goed op een niet-headliner positie.


Dan was deze hele discussie er niet geweest. Misschien hadden dan alleen mensen geklaagd dat er 2 pure pop headliners staan. Maar het zou sowieso een stuk logischer geweest zijn.


Voor een festival van het kaliber van Lowlands wel.
Niet ieder land is het zelfde, dus vanuit het zogenoemde boekers perspectief snap ik JUIST deze boeking wel en ook nogmaals ik als romanticus had ook voor iets anders gekozen. Maar het heeft nog steeds niets met het praktische te maken waarmee de echte LL boeker te maken heeft. Daarnaast vind ik het "raar" dat blijkbaar iedere willekeurige act uit het buitenland prima is zolang ze maar duur zijn en andere festivals ze ook boeken. Zo komen we natuurlijk nooit aan headliners. Niet dat ik dit zie gebeuren, maar what if dat door een toffe show van Lowlands een De Staat of The Opposites lanceert in het internationale festival circuit (toegeven bij Opposites heb je dan ook nog een taal barrière). We hebben ook vaak ergens een hekel aan onze eigen artiesten, want dat geen enkele Nederlandse act Lowlands kan headlinen is natuurlijk ook niet zo. Martin Garrix, Armin en Tiësto staan ook wereldweid op de grootste festivals (ook niet EDM festivals).

En dat juist Dua Lipa dus wel prima is bevestigd eigenlijk alleen maar mijn punt dat jullie hier puur pop(p)ulistisch naar kijken. Want ze vraagt veel geld, en ze heeft "hits", en ze komt ook niet uit Nederland. Waarom weegt dat meer dan een act die: Nog populairder is bij de doelgroep waar je bezoekers op afkomen, betaalbaar is en je nog extra toevoegen kan doen aan productie en mogelijke gast artiesten. En iedereen die bij het optreden is zal het optreden euforisch verlaten (als ze het niveau van vorige keer halen).

Wat betreft kaliber festival. Nogmaals waarom is die afgunst jegens Stromae er niet? NOS Alive en Werchter Boutique zijn een kleiner kaliber festival dan Lowlands. Ook geen headliner daar hè.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Omdat AM nog altijd 1 van de meest relevante grote rockbands is. Dat ze minder hard spelen betekent niet dat ze geen headliner meer zijn.
Op basis van.....? Laatste BKS verkocht ook niet echt hard hoor. Het hard spelen is slechts mijn mening, maar je kan toch niet ontkennen dat rond dat laatste album wel de buzz wat minder was dan met de albums daarvoor?
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.023
3.706
Oh nee zeker eens met dat laatste, maar zijn er meer rockbands die zo "logisch" zijn als headliner op Lowlands als AM? Misschien QOTSA?
 
  • Leuk
Waarderingen: Greyhound

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.405
1.084
Limp Bizkit stond op hun hoogtepunt in de middag in de Alpha…..
Böhse Onkelz staan op Duitse festivals ook vrij hoog / als headliner…..

Het is toch ook gewoon gaaf voor een Nederlandse act dat dit kan?

Wellicht speelt de teleurstelling de overhand met wat er had kunnen staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Bato_V

Dagopener
17 mei 2017
679
308
Zucht...
Het heeft niks te maken met wel of niet Nederlands zijn. Ze hebben gewoon geen headliner status, zo simpel is het. Amerikaanse of Britse artiesten van vergelijkbare grootte komen hier toch ook niet als headliner? Alles wijst er gewoon op dat ze makkelijk op een lagere positie hadden kunnen staan en dat kunnen bands met wél een headliner status niet. Als je tegen Dua Lipa of Arctic Monkeys zegt dat ze alleen 's middags mogen spelen dan lachen ze je uit en dan headlinen ze wel een ander festival op die dag. Als je tegen de Opposites zegt dat ze een mooie plek in de Alpha krijgen maar geen headliner zijn, dan zijn ze al blij om daar überhaupt weer te mogen staan.

En ik weet trouwens niet waar je het idee vandaan haalt dat de Monkeys zijn afgegleden, want dat slaat nergens op. Ze worden met elk album juist alleen maar groter en populairder.
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.405
1.084
Gaaf toch dat ze dat nu wel een keer kunnen doen? Gaat een mooi feestje worden voor degene die er zin in hebben.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Zucht...
Het heeft niks te maken met wel of niet Nederlands zijn. Ze hebben gewoon geen headliner status, zo simpel is het. Amerikaanse of Britse artiesten van vergelijkbare grootte komen hier toch ook niet als headliner? Alles wijst er gewoon op dat ze makkelijk op een lagere positie hadden kunnen staan en dat kunnen bands met wél een headliner status niet. Als je tegen Dua Lipa of Arctic Monkeys zegt dat ze alleen 's middags mogen spelen dan lachen ze je uit en dan headlinen ze wel een ander festival op die dag. Als je tegen de Opposites zegt dat ze een mooie plek in de Alpha krijgen maar geen headliner zijn, dan zijn ze al blij om daar überhaupt weer te mogen staan.

En ik weet trouwens niet waar je het idee vandaan haalt dat de Monkeys zijn afgegleden, want dat slaat nergens op. Ze worden met elk album juist alleen maar groter en populairder.
Je snapt het niet. Ze hebben WEL een headliner status blijkbaar, anders worden ze daar niet geboekt, jij vind dat ze dat niet hebben want jouw mening en heb daar verder geen argumentatie voor. IJuist Lowlands is altijd progressief geweest met acts bepaalde kansen te geven, dus waarom is dat voor een NL act niet ok. Jij had Dua Lipa hier niet genoemd in dit topic als ze nooit de kans zou hebben gekregen in haar thuis land, en is daar ontzettend veel geplugd is geweest en soms ook "te hoog" op het affiche gezet. Plots kon ze het wel aan en nu is het een internationale act. Besef heel goed dat in jouw denkwijze dat het een spijker in de kist van de Nederlandse pop industrie is als we nooit onze bands gaan pluggen. Iets wat ze in DJ wereld in NL stukken beter hebben gemarketeerd.

En als je het "idee" van de Monkeys niet begrijpt dan heb je 0 historisch besef over deze band, sorry but not sorry. Nee ik vind het ook nog gewoon een toffe band hoor, en wat mij betreft ook een verdiende headliner. Maar het is echt niet meer zo grensverleggend als ze de eerste paar albums waren.
 

Bato_V

Dagopener
17 mei 2017
679
308
Niet ieder land is het zelfde, dus vanuit het zogenoemde boekers perspectief snap ik JUIST deze boeking wel en ook nogmaals ik als romanticus had ook voor iets anders gekozen. Maar het heeft nog steeds niets met het praktische te maken waarmee de echte LL boeker te maken heeft. Daarnaast vind ik het "raar" dat blijkbaar iedere willekeurige act uit het buitenland prima is zolang ze maar duur zijn en andere festivals ze ook boeken.
Vanuit het perspectief van het festival is het wel makkelijk ja: een lekker goedkope headliner waar we geen moeite voor hoeven te doen en die toch wel genoeg publiek trekt. Misschien vanuit commercieel oogpunt dus wel de beste optie, maar ik kijk liever naar het grotere geheel van de Nederlandse festivals en een organisatie als Mojo, die toch ook bepaalde artiesten wil kunnen programmeren die niet zomaar naar andere Nederlandse festivals zoals paaspop komen. Die kans wordt nu dus ontnomen.
Martin Garrix, Armin en Tiësto staan ook wereldweid op de grootste festivals (ook niet EDM festivals).
Ik denk dat die misschien juist weer te groot zijn voor Lowlands. Denk ook dat die er niet echt passen, Lowlands heeft al veel DJ's in de nacht na afloop van de headliner en als je dan ook nog DJ's als headliner hebt komt dat de muzikale variatie waar ze zo voor staan niet echt ten goede.
En dat juist Dua Lipa dus wel prima is bevestigd eigenlijk alleen maar mijn punt dat jullie hier puur pop(p)ulistisch naar kijken. Want ze vraagt veel geld, en ze heeft "hits", en ze komt ook niet uit Nederland. Waarom weegt dat meer dan een act die: Nog populairder is bij de doelgroep waar je bezoekers op afkomen, betaalbaar is en je nog extra toevoegen kan doen aan productie en mogelijke gast artiesten. En iedereen die bij het optreden is zal het optreden euforisch verlaten (als ze het niveau van vorige keer halen).
Omdat the Opposites veel makkelijker te zien en te krijgen zijn in het Nederlandse concert / festivalcircuit. Ik heb zelf ook niet zo veel met Dua Lipa hoor, maar dat lijkt mij wel een artiest die veel mensen graag op een festival in Nederland zouden willen zien en die kans krijgen ze nu niet. Het maakt voor de verkoop natuurlijk niks uit maar ja...
Wat betreft kaliber festival. Nogmaals waarom is die afgunst jegens Stromae er niet? NOS Alive en Werchter Boutique zijn een kleiner kaliber festival dan Lowlands. Ook geen headliner daar hè.
NOS Alive en Boutique zijn toch niet kleiner dan Lowlands? Die hebben sowieso grotere mainstages dan de Alpha in ieder geval. Bovendien zijn dat festivals die meer gericht zijn op headliners dan Lowlands is, dus daar zal je sneller twee headliner-waardige acts op 1 dag zien.
 

Bato_V

Dagopener
17 mei 2017
679
308
Je snapt het niet. Ze hebben WEL een headliner status blijkbaar, anders worden ze daar niet geboekt, jij vind dat ze dat niet hebben want jouw mening en heb daar verder geen argumentatie voor.
Puur het feit dat ze op Paaspop niet eens headliner zijn, is bewijs dat ze geen headliner status hebben op dit moment. Ik probeer juist uit te leggen dat ik met "status" iets feitelijks bedoel wat niks te maken heeft met de mening van mij of die van EvE. The Opposites kan je in Nederland ook boeken als sub of nog lager, dan heb je gewoon geen headliner status. Arctic Monkeys kan je nergens ter wereld boeken als iets anders dan headliner, dus dat is wel headliner status.
IJuist Lowlands is altijd progressief geweest met acts bepaalde kansen te geven, dus waarom is dat voor een NL act niet ok. Jij had Dua Lipa hier niet genoemd in dit topic als ze nooit de kans zou hebben gekregen in haar thuis land, en is daar ontzettend veel geplugd is geweest en soms ook "te hoog" op het affiche gezet. Plots kon ze het wel aan en nu is het een internationale act. Besef heel goed dat in jouw denkwijze dat het een spijker in de kist van de Nederlandse pop industrie is als we nooit onze bands gaan pluggen. Iets wat ze in DJ wereld in NL stukken beter hebben gemarketeerd.
Je kan er zeker voor kiezen om een act die (nog) geen headliner status heeft in je land toch als headliner te programmeren. Dat ontken ik ook helemaal niet. Ik zeg alleen dat ik het jammer en onnodig vind dat dat nu ten koste moet gaan van een artiest die wél alleen als headliner zou kunnen komen.
Ik snap je punt verder wel, maar ik denk dat dit voor de Opposites niet echt meer van toepassing is op dit punt in hun carrière. Of zie jij die nog internationaal doorbreken ooit?
En als je het "idee" van de Monkeys niet begrijpt dan heb je 0 historisch besef over deze band, sorry but not sorry. Nee ik vind het ook nog gewoon een toffe band hoor, en wat mij betreft ook een verdiende headliner. Maar het is echt niet meer zo grensverleggend als ze de eerste paar albums waren.
Ik heb genoeg historisch besef om te zien dat ze juist een band zijn die constant doorgroeien in hun sound en performance. Ze zijn niet blijven hangen in wat ze in het begin deden en hebben alsnog hun succes uit kunnen breiden, dat is volgens mij juist een teken van een band die het creatief en commercieel gezien goed voor elkaar heeft. Ze spelen nog steeds evenveel grote headline shows als voorheen (ik durf zelfs te zeggen meer) en hebben vooral sinds AM wereldwijd veel meer fans gekregen. Het laatste album was misschien niet waar alle fans op zaten te wachten, maar ik vind het zeker een van hun betere albums en ze hebben daardoor juist ook uit alternatievere hoek weer meer interesse gekregen. De cijfers liegen in ieder geval niet, de populariteit is nog altijd enorm en het aantal fans is nu zonder twijfel hoger dan het was in hun beginjaren.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Mijn argumentatie is al de hele tijd vanuit Lowlands perspectief geweest. En zo heel veel is The Opposites niet te zien geweest, en al helemaal niet voor hun boeking van 2020. En ik kan ze wel prijzen dat ze zich aan de afspraak houden met de band.

Boutique en NOS zijn kwa aantallen bezoekers kleiner ia ;). Paaspop groeit stiekem ook langzaan meer naar die getallen trouwens. Ik wil daar ook niet uitsluiten dat ze daar nog de mainstage afsluiten. Ze zetten daar wel vaker een band hoger op het affiche terwijl ze niet afsluiten of op een andere stage spelen.

Anyway ik snap de kritiek echt wel hoor. Maar ik snap de andere kant van de medaille ook wel. Maar ik zou die kritische blik hier ook wat vaker willen zien bij internationale acts.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
AM waren al semi headliners in de UK zonder dat ze een noot gespeeld hadden. Die zijn ook ontzettend gehyped geweest. Ik zeg echt niet dat The Opposites een internationale carrie voor de boeg hebben, maar hey dat hebben Die Toten Hosen ook niet. Een De Staat heeft imo net meer die potentieel terwijl ik daar minder mee heb.

Natuurlijk gaat AM nu geen sub spelen, dat snap ik ook wel. Maar goed genoeg andere bands die in no time zijn afgegleden, maar dat was ook niet mijn argument.

The Opposites kan ook gewoon overdag staan ja. Maar de reden daarvan is toch juist omdat ze Nederlands zijn? Ik vraag me af wat een NL(talige) act nog meer kan doen dan:
- bezoekers trekken
- een gigantisch goede show weggeven, zelfs legendarisch genoemd (3voor12)
- een redelijke vorm van exclusiviteit (meer dan mening andere internationale act)
- zelf invloed kan hebben op de productie van de show
- een mooi potentieel aan gast artiesten wat ze mee kunnen nemen. Ook nieuwe talenten als Antoon waar Big2 een hit mee heeft gehad.
- te betalen

Dan mag er toch nooit meer een NL act ooit gaan headlinen toch?
 

gerrie

Dagopener
22 jun 2016
565
413
Jongens, doe je zelf dit nou niet aan en ga volgende keer gewoon lekker op tijd slapen.
Het is al lastig om alles bij te houden op dit forum.
Dit soort lange discussies kan ik allemaal niet meer bijhouden:ROFLMAO:
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.493
6.166
Komen The Opposites dit jaar eigenlijk nog met een nieuw album? Waren wel plannen voor maar of het echt gaat gebeuren kan ik niet terugvinden.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.004
8.656
Komen The Opposites dit jaar eigenlijk nog met een nieuw album? Waren wel plannen voor maar of het echt gaat gebeuren kan ik niet terugvinden.
Daar ga ik wel vanuit, anders spelen ze ook nog eens dezelfde setlist als de vorige keer.
 

MisterIks

Randprogramma
18 mei 2021
222
193
255 - 220 = 35
35 x 60.000 = 21.000.000 euro
Extra sinds 2020 in 2022
En wij nemen de Opposites als headliner voor lief, LL verkoopt toch wel lekker uit...zo begon het 10 jaar geleden ook langzaam minder te worden..
Uitverkoop arrogantie LL!!!
1 nul teveel
35 x 60.000 = 2.100.000 !
 
  • Leuk
Waarderingen: StevieU2

r-pzkfw

Campingartiest
13 mrt 2018
78
14
Limp Bizkit stond op hun hoogtepunt in de middag in de Alpha…..
Böhse Onkelz staan op Duitse festivals ook vrij hoog / als headliner…..

Het is toch ook gewoon gaaf voor een Nederlandse act dat dit kan?

Wellicht speelt de teleurstelling de overhand met wat er had kunnen staan.
Ik moet eerlijk toegeven dat dit voor mij het grootste probleem is.....
Wat als......
ik had gewoon veel liever een slipknot op deze headliner plaats gezien en aangezien alle headliner plekken vergeven zijn nu mis je de kans om iets anders moois neer te zetten.Daarnaast speelt voor mij mee dat we in Nederland jarenlang dood gegooid zijn met The Opposites. Ondanks dat ze nu dan een "comeback'' maken weet je gewoon dat dit geen exclusieve show gaat zijn want komend jaar gaan ze nog wel spelen in NL
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken