Nogmaals, het gaat er niet om wat ik vind maar wat de bands/managers zelf vinden en wat de cijfers zeggen. Dat bepaalt nou eenmaal of een band wel of geen headliner is, dat heeft niks te maken met het land waar ze vandaan komen of wat voor soort muziek ze maken. Wat je ook van ze vindt: Arctic Monkeys is een band die over de hele wereld grote shows geeft en alle velden kan vullen, heel veel albums verkoopt, 25 miljoen maandelijkse luisteraars op spotify heeft en een gigantische status in de indie en festival wereld. Die komen alleen om te headlinen, en anders komen ze niet. En de Opposites komen duidelijk wel voor een mindere positie want dat doen ze op elk ander festival ook. Qua kosten is het verschil natuurlijk ook aanzienlijk. Kortom, die argumenten gelden zeker niet voor elke band.
Op dit moment denk ik inderdaad dat er geen Nederlandse acts Lowlands zouden moeten headlinen. Is dat zo'n ramp? Er zijn toch genoeg kleinere festivals waar ze dat wel kunnen doen. Zoals ik al zei is Lowlands nou eenmaal een groot en internationaal gericht festival. Een van de weinige in Nederland waar je juist niet afhankelijk bent van headliners uit eigen land zoals de Opposites, maar juist wel de kans hebt om die duurdere en grotere acts te krijgen.
Zal best, maar dat kan net zo goed op een niet-headliner positie.
Dan was deze hele discussie er niet geweest. Misschien hadden dan alleen mensen geklaagd dat er 2 pure pop headliners staan. Maar het zou sowieso een stuk logischer geweest zijn.
Voor een festival van het kaliber van Lowlands wel.