Lowlands 2022 - Nieuws en geruchten

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Het headlinen van Lowlands gaat wat mij betreft niet om een "feestje"

Een feestje kan je op Lowlands overdag en 's nachts in principe in elke tent hebben. En ook op allerlei andere festivals door het hele land.
Maar Lowlands is echt meer dan een feestje. Het is ook gewoon een van de twee grootste muziekfestivals van Nederland waar elke soort muziek aan bod komt. Tuurlijk is het leuk als een headliner het publiek ook los kan laten gaan, maar een festival van het kaliber van Lowlands zou wat mij betreft gewoon altijd internationaal grote acts als headliner moeten boeken. Er zijn namelijk maar een beperkt aantal plekken in Nederland waar dit soort headline-waardige acts terecht kunnen, en als the Opposites een van die plekken inneemt is dat dus gewoon jammer. Niet dat ze niet Lowlands-waardig zijn, maar ze kunnen prima 's middags spelen net als ze overal doen. Een buitenlandse headliner doet dat niet en die loop je dan dus mis. Dat is gewoon jammer, zeker als je ze gewoon allebei had kunnen hebben. Nu maar hopen dat ze in ieder geval het bespaarde geld wel geïnvesteerd hebben in een extra sub.
The Opposites trok in 2013 meer publiek dan Nine Inch Nails, Nick Cave, Disclosure, Editors, Slayer, Tame Impala, Twenty One Pilots, Kendrick Lamar, Biffy Clyro, Imagine Dragons, James Blake, Foals, The 1975, Moderat, Franz Ferdinand etc.

maar een headliner zou toch eens een dijk van een show weg geven zeg, het zou maar een “feestje” worden, wat eng. Nee van mij hoeft ook niet alles een feestje te zijn, maar destijd hebben ze vriend en vijand en ook azijnzijkers zoals ik overtuigd met een heel dikke show. Dat zegt ook wel wat, het word hier nu wel iets te makkelijk als een “feestje” neer gezet terwijl ze destijds daar echt ver bovenuit stegen.

Er zijn eigenlijk weinig argumenten waarom ze het niet verdienen om eerlijk te zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: hendrik1

hendrik1

Gouden Tip
17 nov 2018
274
221
Ik denk dat we 3 prima headliners hebben. Ja de echte hype van de reünie van de Opposites is er af, maar die is er nog steeds. Kijk maar naar de 3 concerten in de gashouder die ze zouden doen.
Ik verwacht dat zij ook echt gaan uitpakken met een grote show en gastartiesten, wat zorgt voor een andere show dan op Paaspop.
 

hendrik1

Gouden Tip
17 nov 2018
274
221
Zit aan een headline show van de Opposites te denken en daarna van 11 tot 1 Kees van hondt (of een andere feestact) in de Alpha.
 

Bato_V

Dagopener
17 mei 2017
679
308
The Opposites trok in 2013 meer publiek dan Nine Inch Nails, Nick Cave, Disclosure, Editors, Slayer, Tame Impala, Twenty One Pilots, Kendrick Lamar, Biffy Clyro, Imagine Dragons, James Blake, Foals, The 1975, Moderat, Franz Ferdinand etc.

maar een headliner zou toch eens een dijk van een show weg geven zeg, het zou maar een “feestje” worden, wat eng. Nee van mij hoeft ook niet alles een feestje te zijn, maar destijd hebben ze vriend en vijand en ook azijnzijkers zoals ik overtuigd met een heel dikke show. Dat zegt ook wel wat, het word hier nu wel iets te makkelijk als een “feestje” neer gezet terwijl ze destijds daar echt ver bovenuit stegen.

Er zijn eigenlijk weinig argumenten waarom ze het niet verdienen om eerlijk te zijn.
Dit is allemaal niet mijn punt.
Ook al trekken ze de meeste mensen van het festival (dat gaat Arctic Monkeys doen maar oke, ze zullen wellicht meer mensen trekken dan Stromae) en ook al geven ze de meest knallende show van het festival, dan nog is die headline positie onnodig.
Een headliner hoeft van mij ook helemaal niet de meest uitbundige show van het weekend te geven. Dat kan een sub of een pre-sub net zo goed doen. Het gaat mij puur om de boeking-technische overwegingen. Grotere buitenlandse acts kan je gewoon niet binnenhalen voor minder dan een headline positie. Met de Opposites kan dat natuurlijk wel. Als Eric tegen ze had gezegd dat ze op een goed tijdstip in de Alpha mogen spelen maar dat er wel ook nog een grotere headliner die avond/nacht staat, had dat geen enkel verschil gemaakt. Dan hadden ze nog steeds precies dezelfde show kunnen doen en was iedereen net zo tevreden geweest.
Het probleem is dat hierdoor nu een grote buitenlandse act niet op een Nederlands festival kan spelen, terwijl ze dat anders waarschijnlijk wel hadden gedaan. Dat is gewoon jammer en onnodig.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.004
8.656
Hopelijk zijn De Staat en Opposites niet de weg aan het plaveien om zulke goedkope NL acts helemaal bovenaan te knikkeren, en daarmee te blijven wegkomen ‘want het verkoopt toch allemaal lekker uit door de gezellie’. En staan er (vanaf) volgend jaar weer 3 internationale namen bovenaan (en laat een JVT of Opposites gewoon lekker knallen in het dagprogramma).
 
  • Leuk
Waarderingen: nieuwsgierig

StevieU2

Support act
1 jun 2016
1.113
453
Ja je hebt iets gemist. Er is me letterlijk gevraagd om naar te kijken. En nee niemand heeft er knikkers afgepikt. Maar ik snap die geweldige hypocriete insteek van sommige users hier gewoon niet.
Omdat het niet hypocriet is maar gewoon een andere mening. ???
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Dit is allemaal niet mijn punt.
Ook al trekken ze de meeste mensen van het festival (dat gaat Arctic Monkeys doen maar oke, ze zullen wellicht meer mensen trekken dan Stromae) en ook al geven ze de meest knallende show van het festival, dan nog is die headline positie onnodig.
Een headliner hoeft van mij ook helemaal niet de meest uitbundige show van het weekend te geven. Dat kan een sub of een pre-sub net zo goed doen. Het gaat mij puur om de boeking-technische overwegingen. Grotere buitenlandse acts kan je gewoon niet binnenhalen voor minder dan een headline positie. Met de Opposites kan dat natuurlijk wel. Als Eric tegen ze had gezegd dat ze op een goed tijdstip in de Alpha mogen spelen maar dat er wel ook nog een grotere headliner die avond/nacht staat, had dat geen enkel verschil gemaakt. Dan hadden ze nog steeds precies dezelfde show kunnen doen en was iedereen net zo tevreden geweest.
Het probleem is dat hierdoor nu een grote buitenlandse act niet op een Nederlands festival kan spelen, terwijl ze dat anders waarschijnlijk wel hadden gedaan. Dat is gewoon jammer en onnodig.
Het zou me niet verbazen dat The Opposites meer volk trekken dan Arctic Monkeys. En boekingtechnisch moet je 3 jaar geleden kijken en niet nu. Het is alleen maar te prijzen dat Lowlands zich aan de afspraak houd.

en het argument wat je geeft geld voor elke band van de wereld. Ook Arctic Monkeys kan halverwege de middag spelen (want beste tijd wel gehad…). Sorry maar ik vind niet dat je argument weinig inhoud heeft, zo kunnen er nooit Nederlandse acts headlinen. Hoe zou je daar over denken als je Amerikaans/Engels was, hoe had je dan over je headliners uit eigen land gedacht?

The Opposites hebben alle vinkjes wat voor Lowlands nodig is. Hadden we nu wel op de banken gestaan als we bak hem beet Dua Lipa ipv The Opposites hebben staan? Is het argument om headliners neer te zetten alleen maar geldig als andere internationale festivals dat ook doen?
 
Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: Wijdje en elo

redle

Randprogramma
15 apr 2019
164
106
Zullen we het weer over lowlands gaan hebben, in plaats van ons op te laten jutten door die indiaan die alles beter weet en altijd volle bak aan het trollen is?
 
  • Leuk
Waarderingen: bardt

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Zullen we het weer over lowlands gaan hebben, in plaats van ons op te laten jutten door die indiaan die alles beter weet en altijd volle bak aan het trollen is?
D3z3 g4st! Er word niks getrolled, ik denk oprecht dat The Opposites deze succesvolste headliner van de 3 zal zijn, los van mijn persoonlijke voorkeuren. Ik denk dat AM de minste van de drie zal zijn. Zit 0 troll bij.
 

StevieU2

Support act
1 jun 2016
1.113
453
Hopelijk zijn De Staat en Opposites niet de weg aan het plaveien om zulke goedkope NL acts helemaal bovenaan te knikkeren, en daarmee te blijven wegkomen ‘want het verkoopt toch allemaal lekker uit door de gezellie’. En staan er (vanaf) volgend jaar weer 3 internationale namen bovenaan (en laat een JVT of Opposites gewoon lekker knallen in het dagprogramma).
255 - 220 = 35
35 x 60.000 = 21.000.000 euro
Extra sinds 2020 in 2022
En wij nemen de Opposites als headliner voor lief, LL verkoopt toch wel lekker uit...zo begon het 10 jaar geleden ook langzaam minder te worden..
Uitverkoop arrogantie LL!!!
 
  • Haha
Waarderingen: MisterIks

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
255 - 220 = 35
35 x 60.000 = 21.000.000 euro
Extra sinds 2020 in 2022
En wij nemen de Opposites als headliner voor lief, LL verkoopt toch wel lekker uit...zo begon het 10 jaar geleden ook langzaam minder te worden..
Uitverkoop arrogantie LL!!!
Ideale optie had geweest om Stromae en The Opposites op een dag te zetten in welke volgorde dan ook.

Wat is de gemiste headliner? Is RATM heel graag gezien, maar is dat realistisch? Sziget heeft Dua Lipa en KoL daar worden we toch ook niet heel warm van?

Frequency nog geen grote internationale headliners? Nog wachten waarmee Pukkelpop komt.

Ik zie buiten RATM daar ook weinig musthaves tussen zitten om eerlijk te zijn.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.493
6.166
Dua Lipa was tof geweest imo. Slipknot ook.

Maar goed, uiteindelijk staat er imo sowieso een tof affiche. Ga me hoe dan ook vermaken en benieuwd wat er allemaal nog bij komt!
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.405
1.084
Opposites had inderdaad overdag gekund, maar is het dan zo erg dat ze in de avond staan? Volgens mij is het wel vaker zo geweest dat een act in de Alpha overdag meer mensen trok dan de “headliner”. En sinds wanneer maken de echte muziek puristen hier zich druk over de Alpha headliners. Als je echte headliners wil zien, dan kan je beter naar PP of Werchter gaan volgens mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: El Branco en StevieU2

Bato_V

Dagopener
17 mei 2017
679
308
en het argument wat je geeft geld voor elke band van de wereld. Ook Arctic Monkeys kan halverwege de middag spelen (want beste tijd wel gehad…). Sorry maar ik vind niet dat je argument weinig inhoud heeft, zo kunnen er nooit Nederlandse acts headlinen. Hoe zou je daar over denken als je Amerikaans/Engels was, hoe had je dan over je headliners uit eigen land gedacht?
Nogmaals, het gaat er niet om wat ik vind maar wat de bands/managers zelf vinden en wat de cijfers zeggen. Dat bepaalt nou eenmaal of een band wel of geen headliner is, dat heeft niks te maken met het land waar ze vandaan komen of wat voor soort muziek ze maken. Wat je ook van ze vindt: Arctic Monkeys is een band die over de hele wereld grote shows geeft en alle velden kan vullen, heel veel albums verkoopt, 25 miljoen maandelijkse luisteraars op spotify heeft en een gigantische status in de indie en festival wereld. Die komen alleen om te headlinen, en anders komen ze niet. En de Opposites komen duidelijk wel voor een mindere positie want dat doen ze op elk ander festival ook. Qua kosten is het verschil natuurlijk ook aanzienlijk. Kortom, die argumenten gelden zeker niet voor elke band.

Op dit moment denk ik inderdaad dat er geen Nederlandse acts Lowlands zouden moeten headlinen. Is dat zo'n ramp? Er zijn toch genoeg kleinere festivals waar ze dat wel kunnen doen. Zoals ik al zei is Lowlands nou eenmaal een groot en internationaal gericht festival. Een van de weinige in Nederland waar je juist niet afhankelijk bent van headliners uit eigen land zoals de Opposites, maar juist wel de kans hebt om die duurdere en grotere acts te krijgen.

The Opposites hebben alle vinkjes wat voor Lowlands nodig is.
Zal best, maar dat kan net zo goed op een niet-headliner positie.

Hadden we nu wel op de banken gestaan als we bak hem beet Dua Lipa ipv The Opposites hebben staan?
Dan was deze hele discussie er niet geweest. Misschien hadden dan alleen mensen geklaagd dat er 2 pure pop headliners staan. Maar het zou sowieso een stuk logischer geweest zijn.

Is het argument om headliners neer te zetten alleen maar geldig als andere internationale festivals dat ook doen?
Voor een festival van het kaliber van Lowlands wel.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken