Pinkpop 2022 – Nieuws en geruchten

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Ik weet niet of dat toeval is of bewust geprogrammeerd, het aantal NLse acts op welk podium. In mijn beleving probeert pinkpop altijd redelijk op genre te programmeren qua podium indeling, al zijn daar ook nog genoeg uitzonderingen op (Doe Maar - Rammstein om maar iets te zeggen). Maar qua grootte vind ik Danny Vera iets te groot op het hoofd te openen, Wies daarvoor perfect qua muziek en NBT - TOP een goede noord combi tegenover GvF - Nightwish - Metallica. Vandaar op deze manier. Andere optie zou zijn dat IDLES het hoofdpodium opent, Wies naar de tent schuift en Grandson naar Stage 4.

ik geloof niet dat Pinkpop specifiek genres per podium rangschikt. Wat ik wel veelal terug zie is dat per tijdslot genres wisselen, dus niet 2 punkrockers gelijktijdig in tijdslot bijvoorbeeld. Maar ook NL acts niet gelijktijdig in een tijdslot vallen.
Wat je doorgaans ziet is dat op Mainstage meestal maar 1 NL act staat. Op een dag met veel NL acts (wat voor 2022 wel aannemelijk lijkt) kunnen er 2 staan, maar dan zie ik de kans groter zoals Kraantje Pappie en Krezip in 2019 dat er dan een tijdslot met een internationale act tussen zit.
Opvallend afgelopen jaren is dat Noord vrij weinig NL acts heeft. In afgelopen 5 jaar kom ik enkel op Jett Rebel (2014), Kensington en Typhoon (2015), De Staat (2016, maar was als vervanger Ghost) en Golden Earing en Rowwen Heze (2019). Vandaar dat ik denk dat er meer NL acts in Brightlands tent staan (komt vaak voor dat daar zelfs 3 staan van 4), veel minder op Noord en een enkele op mainstage. Dat zie je bijvoorbeeld op de 2019 lineup ook terug.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Denk je dat er ook nog grote namen bij komen?
misschien 1 of 2, op de site lijkt me tussen QOTSA en Nile Rodgers nog wat er bij te komen voor zaterdag en zondag.
Voor de zaterdag staat Maneskin wat hoog in de rangorde, lijkt me nog een naam boven te komen.
Voor zondag, zit een groot gat tussen QOTSA en Nile Rodgers, ter vergelijking met overzicht over alle dagen.
Maar grotendeels "opvulling" (met alle respect) van Brightlandstent en Stage 4.
 

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.168
2.416
Nu er helaas een lockdown is blijf ik toch positief over de toekomst!
Wat vinden we tot nu toe van het Pinkpop programma? En dan vooral gekeken naar de afgelopen vijf jaar? Welk jaar springt er voor jullie uit!
 
  • Winning
  • Leuk
Waarderingen: DennisvdBr en mattman

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Nu er helaas een lockdown is blijf ik toch positief over de toekomst!
Wat vinden we tot nu toe van het Pinkpop programma? En dan vooral gekeken naar de afgelopen vijf jaar? Welk jaar springt er voor jullie uit!
Je hebt heel bewust 2014 er buiten gehouden ;)?

Ik ga dit jaar niet, ik was aan het twijfelen over de vrijdag maar die is al uitverkocht. Mijn mening voor dit jaar:
Vrijdag: Metallica, Twenty One PIlots, Nightwish, Greta van Fleet, Nothing But Thieves als grotere bands op het affiche. Met als kleinere namen Idles, Parcels, Pretty Reckless, Froukje en Wies. Niet verkeerd. Leuk dag affiche, maar ook niet heel divers

Zaterdag: Kwa namen vind ik het niet verkeerd, maar het meeste is niet mijn ding. Ik ben een van de weinige denk ik die niet veel geeft om PJ, Royal Blood vind ik een of 2 leuke tracks hebben, maar dan is het mooi geweest. Maneskin was een must, maar ook niet mijn ding. Deftones heel cool, Kaleo is zaad. Lost Frequenties lijkt me ook wel leuk voor de afwisseling en Crowded House als retro act. Courtney Barnett is er dan ook nog heel tof bij, en Frank Carter is ook ok'ish. Tones And I en Ronnie Flex vind ik maar weer zo zo.

Zondag: Deze dag is het meeste mijn ding, maar ik ben die dag al naar Graspop maar heb het meeste wel meermaals gezien. De headliner Imagine Dragons is voor mij interessant. QOTSA kan gewoon heel tof zijn, maar de laatste albums vind ik ze wel behoorlijk ingeleverd hebben. Maar als de setlist goed is kan je een ontzettend toffe set hebben. Nile Rodgers, een woord: feest. Idem geld voor De Staat en Joost wat ook wel zal werken. Interpol is een personal favourite, en het zal vast niet heel goed uit de verf komen in Landgraaf.. maar toch mijn favo bande van het affiche. Ziggy Marley zal vast ook wel zijn werk doen, en Kace Musgraves kan interessant zijn. Eefje de Visser ook een dikke prima, en Inhaler wil ik ook wel eens live zien. Turnstile en Hang Youth met de gitaren zorgt ervoor dat ik Maan door de vingers zie.

Ik zou zeggen Zondag > Vrijdag > Zaterdag naar mijn smaak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nikfestilover en mattman

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Nu er helaas een lockdown is blijf ik toch positief over de toekomst!
Wat vinden we tot nu toe van het Pinkpop programma? En dan vooral gekeken naar de afgelopen vijf jaar? Welk jaar springt er voor jullie uit!
Ik ben behoorlijk tevreden tot nu toe. Vind vooral opvallend dat er 29 namen van de 2020 lineup (nog) niet terug zijn op het 2022 affiche, waaronder de 3 headliners. Ik ben vooral teleurgesteld over de zondag van 2020, dat was wel mijn straatje. Daarnaast is Imagine Dragons in mijn ogen niet echt een flinke headliner. De zondag mist voor mij nog wel wat saus, QOTSA maakt wel al veel goed overigens, vind ik voor 2022 eigenlijk de minste dag van de 3.
Eigenlijk, welke act ik momenteel het meest mis op het affiche nu, Volbeat?
Verder ook nog geen NL datum en nog beschikbare data naast Hellfest, verbaasd mij.
Maar goed, iedereen heeft zo wel de acts die die graag op het affiche had gehad en uiteindelijk elders hun optreden gaan geven.

Voor mij qua headliners springt 2018 er voor mij uit, qua dagprogramma 2017, uit de laatste 5 jaar.
Mooie van de laatste 5 jaar is de toevoeging van Stage 4 vanaf 2014.
De eerdere starttijd van 2019, bevalt me ook wel, waardoor meer tijdslots zijn = meer acts.
Wat me nu voor 2022 opvalt, heel weinig dj gebeuren. Niet dat ik dat zelf erg vind, want ik mag verder niet klagen over de gitaren inbreng op het affiche tot nu. Daarnaast, vind ik persoonlijk de terugkeer van Pearl Jam, na 2018 qua edities erg kort opeen zitten. Maar na 2 jaar zonder festival, lijkt me dat echt het minste waar ik over kan klagen, zeker ook omdat ik de komst van Pearl Jam sowieso toejuich.

Ben momenteel benieuwd hoe ik eea in een spoorboekje gepast krijg en niet te veel clashes heb in het tijdschema. Vreemd ook dat de plattegrond nog niet online staat. Gaat er nog veel aanveranderen? Stage 4 een update/upgrade.

Wat ik wel als aandachtspunt aan de organisatie wil meegeven. Zeker gezien de uitverkochte vrijdag (en verwacht de rest ook wel behoorlijk druk), Aandacht voor toiletten en barren. Dat was vooral op de laatste edities zeker een aandachtspunt, zeker de uitverkochte Pearl Jam dag legde heel pijnlijk bloot dat met een dag van dik > 60k het qua barren en toiletten ondermaats is.

( mijn must see's voor 2022 heb ik in een post peer pagina's terug gezet. )
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Nikfestilover

neus

Dagopener
16 mrt 2019
580
298
Ik ben tot nu toe erg blij met de line up. De laatste jaren ben ik meestal of erg blij met de headliners OF het dagprogramme, nu vind ik beide al top:

2015: Van de headliners was alleen muse alleen echt mijn ding, de andere waren wel oke (Pharell an Robby). Dag programma wel wat leuke dingen, maar ook niet echt top. Voor mij een van de mindere edities toch wel.
2016: Headliners helemaal top (Sir Paul, Peppers, Rammstein). Ook hier het dag programma heel weinig naar mijn smaak, als ik zo terug kijk.
2017: Was ik er maar 1 dag bij door een ongelukkig geplande vrijgezellen feest, de kings of leon dag. Vielen als headliner weer erg tegen, al kan ik hun muziek wel waarderen. Als ik nu terug kijk naar de rest van het programma dat weekend, is het wel aardig maar voor mij niet top, zowel headliners als dag programma niet (Al vind ik Greenday altijd tof, daar baalde ik wel van).
2018: Met Pearl Jam en Foo fighters 2 top headliners. Overdag ook genoeg leuke dingen maar toch vooral later op de dag.
2019: Headliners niet helemaal mijn ding op The Cure na. De rest van de dagen wel heel veel leuks gezien.

2022: Headliners vind ik alledrie heel gaaf, dat is dus sinds 2016 de eerste keer. Dag programma ook erg veel leuke dingen al: Nothing but thieves, 21 pilots, Nightwish, Greta van Fleet, Royal Blood, Queens of the stone age en nog heen heleboel waar ik ook benieuwd naar ben.

Ik moet zeggen, ik vind het op Pinkpop altijd heerlijk om even terug naar de camping te wandelen voor een spelletje, in de BBBB te zitten, rustig in het gras met biertje en frietje, dus er moet niet teveel gaafs meer bij komen anders moet ik dat allemaal missen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Paddy en Nikfestilover

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.168
2.416
Ik ben behoorlijk tevreden tot nu toe. Vind vooral opvallend dat er 29 namen van de 2020 lineup (nog) niet terug zijn op het 2022 affiche, waaronder de 3 headliners. Ik ben vooral teleurgesteld over de zondag van 2020, dat was wel mijn straatje. Daarnaast is Imagine Dragons in mijn ogen niet echt een flinke headliner. De zondag mist voor mij nog wel wat saus, QOTSA maakt wel al veel goed overigens, vind ik voor 2022 eigenlijk de minste dag van de 3.
Eigenlijk, welke act ik momenteel het meest mis op het affiche nu, Volbeat?
Verder ook nog geen NL datum en nog beschikbare data naast Hellfest, verbaasd mij.
Maar goed, iedereen heeft zo wel de acts die die graag op het affiche had gehad en uiteindelijk elders hun optreden gaan geven.

Voor mij qua headliners springt 2018 er voor mij uit, qua dagprogramma 2017, uit de laatste 5 jaar.
Mooie van de laatste 5 jaar is de toevoeging van Stage 4 vanaf 2014.
De eerdere starttijd van 2019, bevalt me ook wel, waardoor meer tijdslots zijn = meer acts.
Wat me nu voor 2022 opvalt, heel weinig dj gebeuren. Niet dat ik dat zelf erg vind, want ik mag verder niet klagen over de gitaren inbreng op het affiche tot nu. Daarnaast, vind ik persoonlijk de terugkeer van Pearl Jam, na 2018 qua edities erg kort opeen zitten. Maar na 2 jaar zonder festival, lijkt me dat echt het minste waar ik over kan klagen, zeker ook omdat ik de komst van Pearl Jam sowieso toejuich.

Ben momenteel benieuwd hoe ik eea in een spoorboekje gepast krijg en niet te veel clashes heb in het tijdschema. Vreemd ook dat de plattegrond nog niet online staat. Gaat er nog veel aanveranderen? Stage 4 een update/upgrade.

Wat ik wel als aandachtspunt aan de organisatie wil meegeven. Zeker gezien de uitverkochte vrijdag (en verwacht de rest ook wel behoorlijk druk), Aandacht voor toiletten en barren. Dat was vooral op de laatste edities zeker een aandachtspunt, zeker de uitverkochte Pearl Jam dag legde heel pijnlijk bloot dat met een dag van dik > 60k het qua barren en toiletten ondermaats is.

( mijn must see's voor 2022 heb ik in een post peer pagina's terug gezet. )
Mooie analyse @DennisvdBr !

Ik mis zelf ook nog dj’s op het affiche. Een vriend van me gaf aan dat dit een droom line Up is voor de reguliere 3FM luisteraar en inderdaad dat klopt! Heel veel Nederlandse acts die geboekt zijn worden erg veel door 3FM gedraaid dus dat vind jk vooral opvallend.

Ik houd zelf erg van veel pop muziek. In 2018 hadden we op de zondag Bruno Mars/ Jessie J / Oscar and The Wolff, etc ik mis nu wel enkele van die grotere pop namen.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
@DennisvdBr verwacht jij na Imagine Dragons nog een NL DJ-act oid?
nou ja, daar ontbreekt het wel aan. Ook omdat ik denk dat de set van Imagine Dragons een stuk minder tijd zal innemen dan de headliners Metallica en Pearl Jam, dus wellicht levert dat in de tijdvakken iets op.

Bijvoorbeeld:
Garrix bijvoorbeeld allemaal festivals in de tour, zou naast Hurricane/Southside op de zondag kunnen eventueel.
Tiesto in die periode ook europese festivals, rond Pinkpop nog open.
Beide nog geen NL datum die periode.

Maar naast NL dj, kan ook een internationale dj zijn, zoals Guetta die al enkele europese festivals heeft staan rond Pinkpop.
Dus ik sluit het komen van een DJ op dat moment zeker niet uit.
 

Heemstock1

Randprogramma
17 jun 2021
162
104
Wat ik wel als aandachtspunt aan de organisatie wil meegeven. Zeker gezien de uitverkochte vrijdag (en verwacht de rest ook wel behoorlijk druk), Aandacht voor toiletten en barren. Dat was vooral op de laatste edities zeker een aandachtspunt, zeker de uitverkochte Pearl Jam dag legde heel pijnlijk bloot dat met een dag van dik > 60k het qua barren en toiletten ondermaats is.
Wat ik hier nou zo opmerkelijk aan vind:
Pinkpop gaat al jaaaaaren mee. Zij weten toch wat het is om een uitverkocht huis te hebben? Waarom heb je bovenstaande niet voor elkaar? Daarnaast is het een behoorlijk overzichtelijk festivalterrein (zelfs in eigendom van Mojo/Livenation geloof ik). Leg extra voorzieningen aan en zorg dat je op z'n minst dat voor elkaar hebt.

Dat zijn toch de basisprincipes van een festival (los van de muziek): de bar, het eten en de toiletten? Dat moet je als Pinkpop zijnde gewoon voor elkaar hebben. Uitverkocht huis of niet. En ja ik snap ook wel dat wanneer het uitverkocht is, het behoorlijk druk kan zijn overal, maar dan nog vind ik dat je het voor elkaar moet hebben. Je wilt in de Champions League meedoen of niet.

Wat zou de reden zijn dat Pinkpop het de laatste editie zo slecht voor elkaar had?
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
(zelfs in eigendom van Mojo/Livenation geloof ik).
Megaland is eigendom van Buro Pinkpop (Festivals Limburg)

Het opmerkelijke was, dat ze toen (2018) van 60k naar 70k bezoekers gingen met vernieuwde vaste toiletunits (er ligt sinds laatste jaren meer vaste riolering en riante toiletunits, qua infrastructuur zitten er jaren aan investeringen in het terrein). Maar de capaciteit leek eigenlijk achteruit gegaan in 2018, tov vooruit. Terwijl er sinds 2018 meer capaciteit toiletten waren en ook dus ook in 2018 ruim 10k meer bezoekers. (Uit ervaring kan ik zeggen dat het verschil tussen 55k en 60k al een wereld van verschil was). Als organisatie zou ik het er niet op gokken dat iedereen tegelijk naar het toilet ging. Qua barren is het wel te verklaren, want iedereen ging op het zelfde moment naar de zelfde barren (barren verder op terrein was je zo aan de beurt).

Maar, het is wel stof tot nadenken.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Wat zou de reden zijn dat Pinkpop het de laatste editie zo slecht voor elkaar had?
Was overigens vooral in 2018. Met de uitverkochte >70k dag. In 2019 was het goed te doen, niet geheel uitverkocht.

Maar, nu voor 2022 de vrijdag / weekend al uitverkocht is, reken maar op weer > 70k. Dus is het imo wel weer een actueel punt om aan terug te denken, die Pearl Jam dag van 2018.
 

neus

Dagopener
16 mrt 2019
580
298
nou ja, daar ontbreekt het wel aan. Ook omdat ik denk dat de set van Imagine Dragons een stuk minder tijd zal innemen dan de headliners Metallica en Pearl Jam, dus wellicht levert dat in de tijdvakken iets op.

Bijvoorbeeld:
Garrix bijvoorbeeld allemaal festivals in de tour, zou naast Hurricane/Southside op de zondag kunnen eventueel.
Tiesto in die periode ook europese festivals, rond Pinkpop nog open.
Beide nog geen NL datum die periode.

Maar naast NL dj, kan ook een internationale dj zijn, zoals Guetta die al enkele europese festivals heeft staan rond Pinkpop.
Dus ik sluit het komen van een DJ op dat moment zeker niet uit.

Waarom verwacht je een kortere set van Imagine Dragons? Hebben ondertussen ook voldoende materiaal voor een flinke set. Op basis van voorgaande festivals?

Persoonlijk ben ik op een festival meestal geen fan van enorm lange sets. Leuk als het net jou favoriete artiest is (Muse mag van mij best 3 uur spelen ;)), maar over het algemeen vind ik 90 minuten prima. Dan heb je ook wat meer tijd voor de rest van je programma.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
ik verwacht eigenlijk (in dat geval) ook niet heel veel langer voor Imagine Dragons dan 1,5 uur of ietsje langer en dan nog 1 a 1:15 uur een DJ er langs, zou ik niet verbaasd zijn hoor.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.493
6.166
Ik verwacht Imagine Dragons van 22:15 tot 00:00u ongeveer. Eindtijd vergunning is rond 00:00u toch? Of is dat weer opgerekt?
 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.956
1.735
Inderdaad. Metallica en Pearl Jam 2,5 uur, Imagine Dragons 1,75 uur. Ik verwacht geen DJ meer NA ID, dus ze zullen wel later starten om even laat klaar te zijn als de andere headliners. Dat geeft dan bijvoorbeeld QOTSA de ruimte om er een iets langere set van te maken eerder op de zondagavond.
 
  • Leuk
Waarderingen: DennisvdBr

Gebruikers die dit onderwerp bekijken