Vinyl verzamelaars

Jodi

Playlistbediener
5 mei 2023
12
7
Ik heb een nieuw lange termijn plan.
Iemand ervaring met jukeboxen?
Ik lees hier al enige tijd mee (vooral voor de concert aankondigingen :) ). Ik koop ook regelmatig LP's /singles dus voor dit topic maar eens account aangemaakt.

Ik heb ook een jukebox. Welke informatie had je hier graag over gehad?
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.451
7.024
Ik lees hier al enige tijd mee (vooral voor de concert aankondigingen :) ). Ik koop ook regelmatig LP's /singles dus voor dit topic maar eens account aangemaakt.

Ik heb ook een jukebox. Welke informatie had je hier graag over gehad?

Oh echt van alles nog, ben ook pas twee dagen aan het inlezen. Hoeveel singles kunnen er gemiddeld in? Daar vind ik bijvoorbeeld al weinig over, heb wel eens 100 singles en dus 200 nummers, maar is dat veel, weinig of gemiddeld?

Heb je nog externe speakers en versterker nodig? Kunnen ook gewoon albums gedraaid worden?

Laat ik daarmee beginnen, en welkom!
 

Jodi

Playlistbediener
5 mei 2023
12
7
Hoeveel singles is afhankelijk van de Jukebox zelf. In die van mij kunnen 80 singles. Dus dan heb je 160 nummers, waarvan je dan 80 A-kanten hebt.
B-kanten worden hier niet zo vaak opgezet. Je hebt ook wel singles met 2 A-kanten bv. recent Bruce Springsteen - Born To Run / Spirit In The Night gekocht.

Externe speakers en versterker zijn niet nodig. Deze zijn ingebouwd in de Jukebox. Je moet daarvan natuurlijk wel niet geweldige geluidskwaliteit verwachten. Het is meer voor de gezelligheid dat mensen zelf een plaatje kunnen opzetten.
Ik probeer zelf de singles regelmatig een keer te wisselen zodat je de nummers niet zo snel beu bent, maar daar ben je ook weer even meebezig. Oude singles eruit halen, kaartjes (voor het kiezen van het nummer) eruit halen, Nieuwe singles er in, oude weer sorteren.
Nog iets om rekening mee te houden als je singles koopt. Een jukebox maakt standaard gebruik van een groot gat in het midden van de singles. Het nadeel is, als je singles hebt met een klein gat dan moet je deze uitboren. Hierdoor gaat de waarde van je single weer naar beneden. Ikzelf heb mijn jukebox omgebouwd naar een klein gat en steek van deze sterretjes in de singles met een groot gat:
ster.jpg
Kosten +- 3EUR voor 50.
Er bestaan jukeboxen die specifiek zijn voor LP's maar die kosten als snel boven de 10 000EUR.

Ik houd ook alles bij op Discogs:
Discogs:
discogs link
 
  • Leuk
Waarderingen: nitotheno en Koekdoos

Tinus101

Gouden Tip
21 nov 2022
462
523
Iemand ervaring met lp’s bestellen op discogs vanuit het buitenland. Zie een mooi koopje nu (toch wel 80 euro) in Denemarken maar heb daar nog nooit iets besteld. Is het betrouwbaar?
 
  • Leuk
Waarderingen: nitotheno

nitotheno

Support act
29 jan 2018
901
750
Iemand ervaring met lp’s bestellen op discogs vanuit het buitenland. Zie een mooi koopje nu (toch wel 80 euro) in Denemarken maar heb daar nog nooit iets besteld. Is het betrouwbaar?

Vooralsnog alleen positieve ervaringen. Mits je wel verkopers pakt met oneindig veel goede reviews. Als het iemand met weinig sterren en/of nieuw account is, dan is het waarschijnlijk te mooi om waar te zijn.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.451
7.024
Iemand ervaring met lp’s bestellen op discogs vanuit het buitenland. Zie een mooi koopje nu (toch wel 80 euro) in Denemarken maar heb daar nog nooit iets besteld. Is het betrouwbaar?

Denk inderdaad wat nitotheno hierboven zegt gewoon het belangrijkste is. Net als op marktplaats, je kan er prima dingen kopen, maar als iemand net een week een account heeft en nog nooit iets heeft verkocht, dan kan het twijfelachtig zijn. Maar volgens mij gewoon prima verder, ik weet dat veel platenzaken ook gewoon via discogs verkopen.
 

Jodi

Playlistbediener
5 mei 2023
12
7
Je kan best betalen met PayPal, dan kan je altijd een claim indienen mocht de LP niet aankomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tinus101

Royke

Dagopener
Sfeerbeheer
2 jul 2018
726
1.242

Inmiddels al mn eigen lp's erin staan. Cd's is een grote klus hahaha. En dan moet ik ook nog de lp's die ik van mijn moeder heb gekregen (wel alleen degene waar ik ook echt naar luister)
 
  • Leuk
Waarderingen: wenteldave en Koekdoos

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.451
7.024
LP bundel gekocht via Napalmrecords. Een goede tip voor iedereen die metal of hardrock LPs wil bestellen, ze zijn bij die platenmaatschappij vaak enkele euro's goedkoper, en dus bespaar je best wat als je meerdere tegelijk besteld met maar 1x de verzendkosten!
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.451
7.024
Ik ben een te grote vinyl verzamelaar. Ik ga dus zeker even langs. Teveel vinyl al gekocht de afgelopen jaren oeps

Ik zag je deze posten in het Pinkpop topic, heb je je verzameling in discogs staan? Ben wel benieuwd wat je zoal hebt, omdat ik verwacht dat het weer iets totaal anders gaat zijn dan de meeste verzamelingen hier
 
  • Leuk
Waarderingen: Nikfestilover

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.139
2.388
Ik zag je deze posten in het Pinkpop topic, heb je je verzameling in discogs staan? Ben wel benieuwd wat je zoal hebt, omdat ik verwacht dat het weer iets totaal anders gaat zijn dan de meeste verzamelingen hier
Ik heb wel een linkje ja! Maar het is veel nieuwere albums inderdaad maar ook classic albums.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.451
7.024
Iemand over een paar weken in de Brabanthallen aanwezig bij de Mega Platen & CD Beurs? 11 en 12 november.
 

nitotheno

Support act
29 jan 2018
901
750
Was van tevoren opzoek naar de EP van Dodie en de single van Jacob Collier / Lizzy McAlpine / John Mayer. Helaas had mijn vaste platenzaak deze niet. Medewerker gaf aan dat ze die wel besteld hadden, maar ze hadden hem niet binnengekregen.
^ Deze uiteindelijk toch op internet kunnen vinden!

Zag dat ik mijn link nog niet eens gedeeld had, dus bij deze:
https://www.discogs.com/user/Nitotheno

Grotendeels up to date, al moet ik zeggen dat van de laatste 10-20 platen die ik heb aangeschaft ze er nog niet in heb gezet.

Een aantal bijzondere platen:

- Een aantal platen van Frank Ocean, vaak maar verkrijgbaar op 1 dag o.i.d. (wat een verveel is het ook).

- Brockhampton - Ginger; Hier hebben ze iedereens naam die hem gepre-ordered heeft in een boek laten afdrukken wat erbij zit. Best een cool idee.

- Tom Misch & Carmody; een early EP van Tom Misch met een oplage van 100 stuks.

Dit waren een aantal die in m'n hoofd opkomen als het gaat om bijzondere platen. Koop gemiddeld denk een plaat per maand.
M'n laatste aankoop was "The Rest EP" van Boygenius.

M'n allereerste plaat zal vast een plaat van Arctic monkeys of Coldplay zijn geweest. Dat waren m'n obsessies toen ik begon met vinyl verzamelen.
 

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.139
2.388
^ Deze uiteindelijk toch op internet kunnen vinden!

Zag dat ik mijn link nog niet eens gedeeld had, dus bij deze:
https://www.discogs.com/user/Nitotheno

Grotendeels up to date, al moet ik zeggen dat van de laatste 10-20 platen die ik heb aangeschaft ze er nog niet in heb gezet.

Een aantal bijzondere platen:

- Een aantal platen van Frank Ocean, vaak maar verkrijgbaar op 1 dag o.i.d. (wat een verveel is het ook).

- Brockhampton - Ginger; Hier hebben ze iedereens naam die hem gepre-ordered heeft in een boek laten afdrukken wat erbij zit. Best een cool idee.

- Tom Misch & Carmody; een early EP van Tom Misch met een oplage van 100 stuks.

Dit waren een aantal die in m'n hoofd opkomen als het gaat om bijzondere platen. Koop gemiddeld denk een plaat per maand.
M'n laatste aankoop was "The Rest EP" van Boygenius.

M'n allereerste plaat zal vast een plaat van Arctic monkeys of Coldplay zijn geweest. Dat waren m'n obsessies toen ik begon met vinyl verzamelen.
Van Rosalia tot Fred Again tot Lorde, Gorillaz , Mac Miller , Bon Iver wat een collectie zeg….🥵🥵
 
  • Geweldig
Waarderingen: nitotheno

Gebruikers die dit onderwerp bekijken