Rock Werchter 2025

Wat betreft Beth Gibbons sla je de spijker op zijn kop. Hele mooie performance, maar niet dat beetje extra ten opzichte van de cd/lp. Ik stond helemaal vooraan en kwam er redelijk goed in. Maar kan me heel goed voorstellen wanneer je niets van haar solo kent, je na 2 of 3 nummers weer weggaat.
Kende 1 nummer van haar solo en heeft me van het begin tot het einde vastgegrepen. Vandaar ook op nr2 in mijn lijstje van geziene optredens!

Toch ook maar besloten om een stukje te typen. Na 6 jaar Graspop besloten we dit jaar een bezoek aan Werchter te brengen om eens te kijken hoe het daar is.

Op maandag al aangekomen op de camping en daardoor nog nooit zo relaxed aan een festival begonnen!

Donderdag
Redelijk op tijd richting het festivalterrein. Kluisje geregeld, muntjes gekocht, bier gehaald. Het leven is goed.

Begonnen bij GLINTSAL. Kende het niet maar een vriendin wilde het graag zien. Goed feestje en de toon voor de dag was gezet. Daarna door naar Grade 2. Eveneens goed en catchy. Na een rondje over het terrein te hebben gekuierd zijn we aangeschoven bij Amyl and the Sniffers. Ik denk dat het aan de warmte of onze plek bij het podium (best een stuk naar achteren) lag maar ik kon er niet echt in komen. Daarna hebben we achter op het veld onder de bomen een kort middagdutje gedaan. Door het uitvallen van English Teacher loste de krappe planning tussen Amyl en Lambrini girls zichzelf op. Eerste echte hoogtepunt van de dag. Goed optreden, veel energie en er werden goede punten onder de aandacht gebracht. Snel door naar Ezra Collective het dansfeestje van het festival voor ons. Wat een feest met danscirkels. Ik heb het hele optreden niet stilgestaan, net als alle andere mensen om mij heen.
Door vrienden was mij eerder gewaarschuwd om vroeg naar de Barn te gaan omdat die nog wel eens vol wil raken. "Onzin, komt wel goed." dacht ik. Ik dacht verkeerd. Barn + veld voor London Grammar stond helemaal vol. Ik had nog niet gegeten dus dan dat eerst maar. Besloten om Heilung over te slaan omdat ik met Iggy Pop 100% binnen wilde staan. Dat ging eigenlijk prima. Na afloop van London Grammar konden we direct doorlopen naar de 3e rij en hebben we ons met een pitcher bier een uur lang prima vermaakt. Net als met het optreden zelf; wat een legende! Tot om dat eens live gezien te hebben. Daarna de teleurstelling van het weekend Linkin Park ik ken vooral het oude werk, maar blijkbaar ook niet zo heel goed. Misschien lag het ook wel aan onze plek. Op Graspop is onze vaste plek naast de halve liter bar dus we dachten dat we hier nu ook goed zouden staan. Het was enorm vervelend geduw en getrek met veel te dronken mannen. Vond er niet zoveel aan.

Vrijdag

Begonnen bij voorvak Wet Leg . Lekker begin van de dag. Niets meer, niets minder. Daarna Weezer van een afstand. Een uurtje alle hits meezingen. Dat ze er chagrijnig staan is de vibe toch? Kan ik wel mee leven. Als ik het maar naar mn zin heb. Daarna een beetje rondgelopen tussen Warhaus, Girl in Red en Joey Valance& Brae. Allemaal wel prima. Niet echt veel opvallends. Simple Minds was glorieus maar grotendeels in de rij voor de poortjes van het voorvak meegekregen wat tegen die tijd al duwen was. Volgens mij gaat een kind gemakkelijker door een geboortekanaal dan publiek door de poortjes van het voorvak voor een headliner. Mijn God, het is dat ik Green Day vanaf een goede plek wilde zien maar dit ga ik nooit meer doen... De show van Green Day was trouwens geweldig. Al sinds American Idiot fan maar had ze nog nooit eerder live gezien. Gezellige moshpit en geweldige mensen om me heen. Dat ge-hey-ho hoeft van mij niet (al helemaal niet vlak voor Jesus of Suburbia IV. Dearly beloved.. ).

Zaterdag
Hoewel de 2 drukste dagen zijn geweest, was ik toch vroeg op het terrein voor Almost Monday. Een super zomers en super vrolijk. Perfect begin van de dag. Ik was in de ochtend in alle haast vergeten mn telefoon mee te nemen vanaf de camping dus 'even' heen en weer. Klein stukje van Goldband van een afstandje gekeken naar eigenlijk weer op het terrein voor Peter Cat Recording Company een heerlijk feestje waarbij ik veel gedanst heb. Daarna wegdromen bij Beth Gibbons een magisch optreden. Echt wauw. Moest er daarna even van bijkomen. Dat kon perfect buiten bij Hermanos Gutierrez . Daarna was het plan om naar Elbow te gaan maar het was druk en daar had ik geen zin in. Beetje rondgelopen tot Yungblud. Dat was wel oke.

Zondag
Door een late zaterdagnacht, het weer en de line up ontbrak aanvankelijk de motivatie om iets te gaan doen. Maar omdat ik toch al voor mn ticket had betaald, kon ik er maar beter het beste van maken. Ik had bij het inpakken niet naar het weerbericht gekeken en had geen regenkleding meegenomen. Gewikkeld in vuilniszakken en een plastic tafelkleed heb ik mij maar richting het terrein gesleept. Dat was een goede zet want Merol was nog bezig. Een optreden waar je zomaar wat energie uit jezelf tevoorschijn weet te toveren waarvan ik aanvankelijk dacht het niet meer te hebben. Gesprongen, geschreeuwd en gedanst. Daarna bij de main gehangen om eens te kijken waar die hype Pommelien Thijs nou over gaat. Eh, kan er niet zoveel mee. Foster the People, ik had er veel zin in, het klonk goed maar mn energie was op. Klaar. Moe. Even een paar uurtjes rustig aan gedaan om nog wat energie voor de headliners bij elkaar te sprokkelen. In tegenstelling van wat ik hier lees vonden wij Noah Kahan echt heel goed. Heel relaxed en chill. Vond het ook een sympathieke man. Positief verrast! Op mn laatste energie nog Olivia Rodrigo gekeken terwijl mn vrienden terug naar de camping waren gekeerd. Er zat minder pit in het optreden dan ik had gehoopt. Maar ze had wel het vriendelijkste publiek van het hele weekend en ik kende nog stiekem best veel nummers. Op 2manydjs ben ik teruggelopen naar de camping. Het was de hele terugweg goed te horen en ik had de perfecte timing; met het eind vuurwerk was ik precies bij mn tent.

Algemene opmerkingen
- de fietsenstalling is te goed geregeld. Door iedereen en zn fiets een bandje te geven en te controleren is het heel veilig maar ook ongelooflijk langzaam. Zeker na de headliners op donderdag en vrijdag duurt het echt lang voordat je wegkunt tot frustratie van een hoop mensen wat de sfeer niet ten goede komt.
- Waarom is iedereen zo dronken? Elke avond strompelde de mannen van middelbare leeftijd over de paden en vielen om (soms ook van hun fiets). Bij Graspop zie ik er elk jaar ook wel een paar maar niet zoveel als hier.
- Alle liefde voor Karma Kebab en de Salade&Wraps

Viel me ook op ja, maar ging gelukkig niet ten koste van de sfeer (integendeel).

Staan jullie wel eens op die "tribune" achteraan? Ik sta altijd vrij ver van voor tussen het feestgedruis, maar denk dat het ook wel een mooi gezicht is van daarboven (maar dan nog denk ik dat ik er liever tussen sta). Of gaat het op de tribune ook wel een beetje los?

Met Boston Manor stonden we op de tribune vooraan waarbij je een goed zicht had op het podium en het publiek. Heel het concert met een lach op mijn gezicht gestaan. Niet alleen qua muziek, maar ook qua sfeer wat er los kwam helemaal vooraan. Was echt genieten.

- Waarom is iedereen zo dronken? Elke avond strompelde de mannen van middelbare leeftijd over de paden en vielen om (soms ook van hun fiets). Bij Graspop zie ik er elk jaar ook wel een paar maar niet zoveel als hier.
Hahahaha, some things never change.
In mijn tienerjaren, toen ik wel eens gebruik maakte van taxi ouders na een festival (omwille van aangekondigd onweer of school de volgende dag), kreeg ik bij het ophalen aan Werchter de opmerking 'wat is dit hier, de 30-60ers mogen nog eens buiten komen en zuipen zich dan maar helemaal lam, schrijnend om te zien' en enkele jaren later op graspop (toen je nog via de straat van festivalterrein naar camping moest) 'wat is dit hier, iedereen loopt netjes, rustig met elkaar pratend richting camping en de meesten groetten ons nog vriendelijk ook'

Volgens mij was dat moment ook een kantelpunt in hun aanvaarding dat ik naar metalshows ging, "tussen al die zwartgeklede, oude, langharige mannen met bierbuiken" (al moesten ze zelfs daar gedeeltelijk op terugkomen ;-) ).

Misschien al eens gepost door anderen maar ik wou ook eens even speculeren over volgend jaar.. ik zag tijdens de 2manydj's set'classic' staan op de visual van het Metallica-stuk, ben eens gaan zoeken achter een livestream ervan en zag dat ik het wel degelijk juist had gezien. Zou dat misschien een hint kunnen zijn naar TW Classic volgend jaar? Ze zijn in de buurt dan als ik me niet vergis en ze doen ook 1-day shows ipv de 2 dagen van de 72 seasons tour.

1752178027458.png

Voor zolang dit online blijft staan. Amenra en Weezer heb ik gisteren nog gekeken, die zijn inmiddels niet meer te vinden.

Overigens: Merol is de enige die haar show zelf (in HD) op haar youtube kanaal zette.

Laatst bewerkt:
Goed, tijd voor mijn verslag. Ook voor mij dit jaar een ander jaar dan normaal, net overgestapt naar nieuwe job en en vriend op krukken zorgde toch voor enige uitdagingen. O.a. het halen van de spullen en auto inladen. Plan was om eerst alles in mijn auto te doen en met 3 man richting Werchter te gaan en dat er nog 1 later achteraan zou komen. Uiteindelijk nog wat spullen bij de persoon die later achteraan zou komen in de auto gedropt. Alleen de eerste keer de benodigde essentials meegenomen dus eigenlijk alleen de tenten en lekker tegenover the hive bij de verenigingstenten gaan zetten en daar lekker wat biertjes gedronken. Rond een uur of 17 toch maar the hive op om te hopen niet achter een lijntje te moeten wachten. Helaas was dit wel het geval. En dan heb je de fijne vrijwilligers die zeggen ja je moet alle tenten al uitgepakt hebben en klaar hebben staan. Nou dat ging bij ons natuurlijk niet, want vriend op krukken kan niet zijn tent al klaar hebben staan. Uiteindelijk is het wonder boven wonder toch gelukt en hadden we ook nog eens een plek wat op korte afstand van de douches en wc's was. 's avonds nog even wezen kijken bij central park maar mijn lijf was op na 4x op en neer lopen naar de auto's.

Donderdag:
Begonnen bij Klub C bij Grade 2. Vond het erg leuke show en ben toch even naar beneden gegaan (zaten eerst op de tribune vanwege vriend op krukken), vervolgens toch nog even de pit in gegaan maar ging bijna gelijk door mijn enkel. Dus maar weer snel terug naar een veilige plek. Volgende was Mother Mother maar dit kon mij niet echt boeien. Dus op tijd door naar Amyl and The Sniffers. Normaal gesproken hadden wij deze ver van voren willen kijken maar zijn op het invalidenplatform gaan zitten aangezien hele dag op krukken staan geen doen is. Werd gelukkig niet moeilijk over gedaan en alles werd terplekke geregeld. Echt complimenten aan de mensen van Inter. Amyl was ook gelijk een van mijn eerste hoogtepunten dit weekend. Daarna door naar Hiqpy, maar kwam er even niet lekker in. Had ze ook al gezien eerder dit jaar en toen zat ik er wat beter in. Maar even eten gehaald en gekeken vanaf een afstandje. De La Soul vond ik ik niet best, beetje gezapig. Maar goed mensen om me heen genoten er wel duidelijk van. Lambrini Girls, verwachtte er niet heel veel van en ondanks dat ik vanaf de zijkant heb moeten kijken heb ik er echt van genoten. Was tof! Donderdag was behoorlijk vol, dus veel op en neer gependeld. Fontaines D.C., man wat zijn die mannen goed zeg. Heerlijk om alle nummer mee te kunnen schreeuwen. Vind ze nog niet headlinerwaardig voor een RW maar wel voor een iets kleiner festival. Ze stonden voor mij perfect geprogrammeerd dit jaar. En daarna was het tijd voor Heilung op aanraden van @reaper en hier heb ik zo geen spijt van gehad. Helemaal vooraan zorgde voor zo een intense beleving. In een soort trance gezogen en er pas aan het eind weer uitgekomen. Een soort ceremoniële dienst vond ik het. En tijdens Heilung dacht ik ineens he wat voel ik? ja hoor traantjes. Waardoor het kwam weet ik nog steeds niet maar man dit was bijzonder. Daarna nog even buiten gekeken naar Iggy Pop en door de drukte heen gewurmd naar de mainstage uiteindelijk. Helaas was daar het invalidenplatform al vol en moest mijn vriend dus paar uur op zijn krukken staan maar dat heeft de pret gelukkig niet bederft. Bij Linkin Park dus, wij hadden ze nog nooit gezien dus was heel benieuwd. Vond het heel goed en konden natuurlijk alles meezingen (of eerder meeschreeuwen). Echt genoten om ze live te zien. Vond het soms wel eentonig en lange pauzes wat de vaart er beetje uit haalde voor mij. Overall was voor mij de donderdag de beste dag.

Vrijdag:
Begonnen bij Sylvie Kreusch, zoals altijd goed bij stem en gewoon prima show, Lekkere opstarter van de dag. Daarna lekker blijven zitten voor Wet Leg, ook een show die ik gewoon prima vond maar niet superbijzonder. Bad Nerves was vrijdag mijn eerste hoogtepunt van de dag. Wat een heerlijke chaos was dat. Lekker feestje en was fijn om na paar uur zitten even beetje lekker te bewegen. Weezer dan, heeft bij mij geen onuitwisbare indruk gemaakt. Natuurlijk kun je veel tot alles wel meezingen maar ik miste de enthousiasme ofzo. Naja, gewoon prima verder. Daarna even snel gegeten en in het 2e voorvak gaan staan voor girl in red weer samen met @reaper en ik ben blij dat hetgene wat ik had verteld ze weer waar maakte. en ook hier weer traantjes. Bijzonder dat artiesten en live muziek dit met je kunnen doen. Ze was goed bij stem en haar band was ook lekker in vorm, Ze hadden er overduidelijk veel zin in. Wel jammer dat het niet altijd even zuiver was door de drukte die ze maakte op het podium. Vervolgens de oversteek gemaakt naar Joey Valence & Brae maar ik zag het feestje maar ik kwam er niet in na mijn ervaring bij girl in red. En helaas ook Simple Minds mij niet overtuigen, wie mij wel konden overtuigen was Fat Dog. Wat een heerlijk feestje en leuk om daar @JB. per ongeluk tegen het lijf te lopen. Iets voor de massa teruggegaan en naar Green Day gegaan. 2 zaten op het invalidenplatform, 1 was bij Purple Disco Machine dus ik besloot voor beter zicht te gaan en niet bij het platform te blijven staan want mijn vrienden zaten teveel in het midden. Uiteindelijk stond ik halverwege vooraan en ik heb daar met een groepje staan genieten. Weet niet wie het waren of hoe ze heten, maar bedankt voor de mooie avond. Ik heb meer genoten van deze show van Green Day dan die van vorig jaar in het Gelredome. Ik vond het een leuke en gezellige show en voor mij een goede afsluiter.

Zaterdag:
Begonnen bij almost monday, ook weer een hele leuke show. Had niet verwacht dat ik het daar zo leuk zou vinden maar was positief verrast. Daarna wat tijd overbrugt tot Amenra. Dit blijft altijd een bijzonder ervaring. Ook hier weer een trance ervaring, Het is zo knap wat ze doen en ze doen het goed. Tijd voor Gurriers, pfoe wat een brok energie was dat zeg. Heerlijk om even energie op te doen. RAYE vanaf prima plek gezien en ook hier weet ik niet meer tijdens welke nummer maar weer tranen. Echt, zij is headlinerwaardig. Zeker als ze nog 1 of 2 hits meer heeft. Ik dacht hier wel: shit, 3 dagen gehad en 3 artiesten waarbij er traantjes gevloeid zijn. Dat gebeurt niet vaak, En ik wist dat het zondag zeker nog een keer zou gaan gebeuren dus 4 uit 4 zou halen. Maar daar later meer over. na RAYE was ik heel nieuwsgierig naar NOFUN!, nog steeds denk ik man wat was dit. Een grote chaos en er gebeurde van alles. Hier ook lekker stof gehapt waar ik nog steeds last van heb. Heerlijk zulke moshpits haha. NBT vind ik stiekem toch wel een mooie band maar dit werd ook een lekker bijkletsmomentje met mensen van Festileaks. Heb er toch behoorlijk van genoten. Yungblud gezien vanaf het invalidenplatform.. Was gezellig en prima maar niet headlinerwaardig vond ik. Daarna even lekker doorgehaald in Central Park.

Zondag:
Ja deze dag begon nat. behoorlijk nat... De spullen in de stromende regen zoveel mogelijk naar de auto's gebracht zodat ik maandag alleen de spullen van mij en de vriend op krukken mee hoefde te nemen die nog over waren. De andere 2 gingen namelijk maandag vroeg weg vanwege andere verplichtingen vroeg op de maandag. Toch redelijk op tijd naar het terrein in de regen want ik wilde graag Emmy d'Arc zien. In de regen met een lichtopklarende lucht maakte dit het toch wel bijzonder. En ja hier was de 4e keer traantjes. En hier werd het een flink tranendal, zeker toen het nummer Back to You werd ingezet. Ik was al fan van haar maar na dit optreden nog meer. Als je haar kan zien, doe het! Daarna lekker gaan opdrogen in Klb C bij Wunderhorse. Ze waren lekker in vorm en mooi om de groei te zien. Foster The People, wat een heerlijk feestje zeg. Was goed! Somebody's Child van afstandje gehoord en gezien met wat eten dus kan ik niet helemaal eerlijk over oordelen. Bolis Pupul ook klein stukje gezien maar is gewoon een muzieksoort waar ik niks mee kan, al vond ik dit nog wel een beetje leuk. Soulwax, pfoe wat heb ik daar genoten zeg. Gewoon het hele plaatje is al mooi en dan de visuals en de muziek erbij en de 3 drummers, man wat heb ik hier genoten. Soms moet je vrienden tevreden houden dus meegegaan naar Overmono, wat een vreselijke teringherrie. Maarja je laat je maat op krukken daar niet alleen achter. Dus helaas geen Rüfüs Du Sol voor mij, wel nog klein stukje van Noah Kahan gezien en dat vond ik best prima. Olivia Rodrigo dan, tsja... wat moet ik er van zeggen? Ik snap dat RW nieuwe headliners een kans wilt geven maar ik vond deze niet helemaal geschikt. Te weinig materiaal en soms er echt naast zitten. Wel lekker gedanst en met de tiktokthits meegeschreeuwd natuurlijk. 2manydjs, wat een heerlijk feest was dat zeg. Kunnen we voortaan altijd zo afsluiten a.u.b.? Zo met een heerlijk gevoel terug naar de camping.

Top 10 over het gehele weekend:
1. Emmy d'Arc
2. Heilung
3. RAYE
4. girl in red
5. NOFUN!
6. Green Day
7. Fontaines D.C.
8. Linkin Patk
9. Soulwax
10. Fat Dog

Lijstjes, lijstjes...

Ik werp me op voor het maken van de eindlijst beste acts van RW25 (of is er al iemand anders die dat traditioneel doet?). Dat wordt wel in het weekend (nu wat werk om in te halen :)), dus stuur je top 10 uiterlijk zaterdag 12 juli in.
De scores tellen als volgt:
- top 10 in volgrode krijgt 10 t/m 1 punt
- minder dan 10 namen in volgorde 10 t/m .... punten (dus bijv. bij 5 namen 10 t/m 6 punten)
- meer dan 10 namen in volgorde, alleen de eerste 10 krijgen 10 t/m 1 punt
- 10 of minder namen zonder volgorde, alle namen krijgen 5,5 punt
- met andere formats wordt het lastig, dus kies voor een van de bovenstaande als je wilt dat je stem meetelt

Heb je al een post geplaatst? Dan telt die natuurlijk mee. Als je nog wat wilt aanpassen, reageer dan op je eigen post.
Reminder voor degenen die nog geen top 10 hebben ingediend: het kan nog tot en met morgen (zaterdag 12 juli).
Inmiddels al 67 lijstjes binnen, dus representatief voor de mening van dit forum wordt het sowieso.

Vanaf zondag volgen de uitslagen...

1. 2manydj's
2. Joey Valence & Brae
3. RAYE
4. Barry Can't Swim
5. Olivia Rodrigo
6. Fontaines DC
7. Warhaus
8. Iggy Pop
9. Linkin Park
10. DIKKE

Meest hallucinante ervaring: Horen dat Merol 5 sterren had gekregen van Humo. We waren met onze vriendengroep unaniem dat dit zowat het minste optreden is dat we al hadden gezien dat weekend toen we de Barn buitenwandelden, en ik vond het van de vier keer dat ik haar nu heb gezien veruit de minste. Geen idee waar die recensent stond maar bij ons, redelijk vanvoor, kreeg ze precies niemand echt mee.
Verder volledig van mijn sokken geblazen door 2manydj's, vond het zo'n fantastische en cathartische ervaring dat het mogelijk het beste optreden werd dat ik ooit had gezien. JV&B maakten de 10 minuten DJ intro goed door een enorm energetische show, RAYE was zoals altijd steengoed, bij Barry Can't Swim een traantje gelaten van geluk, Olivia terechte headliner, Fontaines ook weer amazing (to be young), Warhaus pluspunten omdat ze Sylvie meehadden, Iggy Pop blijft een mirakel dat die man er nog staat, Linkin Park was tienersentiment dat mooi was om eindelijk live te zien, en dan enorme shoutout naar DIKKE die als Barn opener een zeer overtuigende show neerzette, ijzersterke band, pyro is altijd cool en Mathieu Terryn zelfs mee voor Beef met mezelf, blijf ik een speciale crossover vinden maar werkt wel.

Top 10 over het weekend:
1. Boston Manor
2. Emmy D'Arc
3. Goose
4. Linkin Park
5. Green Day
6. Nothing But Thieves
7. Gracie Abrams
8. Fontaines D.C.
9. Pommelien Thijs
10. Sigrid

Top 10: