bergje tekst
Werchter 2025 veel hoogtepunten, soms een zware val.
Donderdagochtend om 1 uur gaan slapen en om 6u30 ging de wekker. En daar tussen voor het eerst in heel lang nog eens enorme spierpijn in mijn been concerning my handicap. Heb heel de donderdag mijn been niet meer volledig kunnen strekken but hey rockstar life!
Korte nacht maar klaar om te gaan. enkel nog ontbijten met de headact van zondag (mijn dochter), daarna ze naar de vakantieopvang brengen. En gaan met de banaan. Net na 8u vertrokken in oost-vlaanderen. Tussenstop in mechelen voor een pick up te doen en eten te komen. Om 11u aangekomen waar we moesten zijn.
10 na 11 opgezet. Biertje gedronken, met de buren gepraat. En dan richting de weide.
Eerste echte werchter pintje aan de drankstand bij de Brug om vervolgens aan te schuiven (en net the haunted youth te hebben gemist, notabene geen 1 secret session meegepikt but oh well)
Waren net binnen bij het begin van
Glintsal wat vooral achter op de weide heel bass driven aanvoelde. Geluidmix klonk precies niet super in het begin. Wel leuk festival debuut nadien en met housewife toch een eerste hoogtepuntje, en all blue hair is ook wel tof. Klein feestje om de boel op gang te trekken en vooral had misschien wat langer mogen zijn, maar mogelijk wel leuker hoger op in de barn dan hier. 6,5/10
Nadien de voorvakken in gedoken voor
While she sleeps, kende ik niet zo heel veel van, maar wat ik kende ging heerlijk vooruit. En de rest kwam wel los. Intense setje. préséance on stage. Staat geheid hoger op graspop vermoed ik. Heerlijk dat de gitarist even gaat knallen in het voorvak en circlepit errond. Wil ik wel verder opvolgen. Eerste stijgende lijn van het festival 7,5/10.
Nadien was het voor het meest australische accent ooit:
Amyl & the sniffers. Uurtje lang gaan. goed geamuseerd, maar vooral beseft dat ik ze destijds op de slope had moeten meepakken. Want niet iedereen rondom mij was even fan. Al best wat LP fans vermoed ik.
Wel dankbaar om ze helemaal te kunnen zien door het wegvallen van english teacher en het doorschuiven van lambrini girls.
Moet zeggen dat ik veel van de songs ken, en het kan smaken als er hier een daar een bepaalde politieke leuze doorkomt. 7,5/10
Daarna meet up met een oude vriend tijdens
De la soul en heb het niet echt meegekregen maar wat ik er wel van hoorde was dat maar een potje matige platte koek. Achteraan op de weide ook totaal geen sfeer. -/10
Wel heerlijk bijpraten en nu eigenaar van een hangover band shirt. De beste punk band uit Nederland uit handen van de zanger himself
Hierna lekker aanschuiven bij
Lambrini girls. Bakje vol bij de slope. En van het meest australische accent, naar het meest vuil Engelse accent en I LOVE IT
Daring Outfit, but owning the stage, een bak vol lekkere songs, snedig, heilige huisje omver kegelen. Aan de groep klagers dat ze te politiek waren. Well they are a political punk group from the uk. Doe met die informatie wat je wil. Mooi om dingen onder de aandacht te brengen.
Dat mensen hier het moeilijk hebben met het free free palastine, JK is a Terf, of ACAB dan mag je zeggen dat je best sheltered lives hebt, (ofcourse zijn niet all cops…, maar ben je afwijkend van de normale maatschappij zie je soms heel wat dingen…)
Zotte pits, zotte crowdsurf en crowd response. En dan op het einde duikt de zangers nog op op de slope tribune om zo stage divend naar beneden te springen. Op dat moment een dikke 9/10 en het gevoel dat het hoogtepunt reeds bereikt is.
Ik dacht rustig even te bekomen bij
Ezra collective. Boy was I wrong. De tent werd meegezogen in het free achtige jazzy summer vibke. Positivisme, lekker vibes, dance cirkels, even helemaal wat ik nodig had. Onfdanks de pijn van het been tijdens lambrini girls (en de nacht) toch staan dansen en sjansen. Heerlijk, zelfs zonder guest singers was dit een ongelofelijke ervaring. Opnieuw een dikke 9/0. Zo onverwacht maar o zo mooi. En de aandoendelijkheid en dankbaarheid van de band om voor zo een warm en massaal aanwezig publiek te mogen spelen. Instant classic dit. En misschien wel een van de verassingen, of zo niet de suprise van het festival.
Echt een zieke dag. Alleen maar hoogtepunt na hoogtepunt aan het worden
En dan kwam
Heilung. Samen met
@Royke op de aller eerste rij meegemaakt.
Hier zijn gewoon geen woorden voor. Dit is ook geen concert. Maar echt een ritueel. De combinatie met de outfits, het theater, het vrij dansen, de instrumenten, de stemmen…
Rondom mij vaak gehoord van WTF is dit, dit is insane. En dat was het ook. Meegezogen in de drums en het spektakel, de vibraties die hitten op emotionele frequenties zorgden voor de eerste tranen van deze editie. Het 3de hoogtepunt op rij en orgelpunt van deze dag. Kort verslagje maar nogmaals onbeschrijfelijk mooi en krachtig. Nog high fives gehad met 2 bandleden
Dikke 10/10
Linkin park van ongeveer ter hoogte van de poes gezien als afsluiter. Maar dat viel me weer een pak tegen. Niets tegen Emily, maar het is wel duidelijk dat haar stem het niet altijd trekt (en bv daags voordien in antwerpen zat en de hele dag moest zwijgen om de stem te sparen), zodat het in de rustigere stukken er in het begin wat minder op leek te zitten.
Maar haar screams zijn enorm on point, de nieuwe nummers werken heel goed in haar voordeel. Ze gaat de chester aanhangers die haar afkraken niet kunnen overtuigen (hell hoeveel mensen haar bv een nepobaby noemden op de weide doorheen de donderdag), maar dat hoeft niet, met nog zo 1 of 2 albums zal de band haar nog beter liggen en de audience nog meer er zijn voor haar en de rest. En niet voor chester te supporten.
Evenwel vaak de vaart er uit met die overigens knappe visuals. Een beetje pompeus, amerikaans maar hey, go nuts LP fans. 7/10.
Uittocht was verschrikkelijk traag dus zo lang mogelijk op de weide gehangen. Half 4 in mijn bus.
En dat was dag 1
Dag 2 begon later dan gepland door de veel te korte nacht want dochter wou op vrijdagochtend om 8u27 beginne videobellen. Wat was dat klote vroeg. Maar ach. 20 minuten haar smoeltje zien oplichten. Worth it. nadien nog wat geslapen, en dan een heel belangrijk telefoontje dat uiteindelijk bijna 2 uur zou duren. Waarover later meer, op de zaterdag

dus binnengekomen net voor
wet leg. Even vooraan gaan staan om de band te checken en even te meeten met mijn pa op zijn plekje.
Wat een frontvrouw, wat een muziek, wat een groep. Lekker begin. Kende eigenlijk enkel chaisse longue maar tering was dit goed. Staan sinds zondag wel vaker op op mijn spotify lijst. 8/10
Nadien naar
Bad nerves gaan kijken, stil staan was geen optie. Een groot feest. Handgranaat op de slope. Paar keer mee gemoshed want mijn been was terug wat beter.
Ouderwetse punkrock en love it. 8/10
Celeste nadien even bekeken, klonk goed maar in de rush van bad nerves niet helemaal kunnen innemen. Wou dan ook niet de pretbederver zijn en dan maar samen naar Girl Red met
@Royke (alweer)
Girl in red: ja wat valt daar over te zeggen.
Ik vond dat op voorhand heel raar geplaatst, kende haar vooral van serotonin. Een nummer dat een van mijn exen heel vaak ophad. Roy verkocht het wel aan mij dus ben dan wezen kijken met hem. En ja. Ik snap de slot op de main. Ze is een mooie funny, oprechte frontvrouw met een stem dat heel wat richtingen uit kan. Leuke band, gewoon een heerlijk fijne band en tijd. Pakte het podium goed in, en de mensen vooraan ook. Heel fijne verrassing. 8/10.
Dan naar
Joey valence & brae. Wauw, na 1 handgranaat op de slope bij Nerves, waren dit er 2. Een groot feest, zeer vreemde, want je waagt je soms aan de revival van de dubstep. But holy moly. Wat een groot beastie boys achtig feest was dit. 9/10 stoflong galore.
Simple minds nadien, ik wou sowieso het nummer someone somewhere zien. Moeilijk te focussen op de band omdat het tempo veel trager lag dan onze beastie boys van ernet.
Top classic act, halverwege kwam dan het nummer dat ik wou horen. Wat een pareltje blijft dat. Na 2012, 2014 en nu weer ben ik blij ze hebben meegemaakt maar dit was gezien omstandigheden voor mij de minste. 6,5/10 Dus dan in de 2de helft vertrokken naar
fat dog.
Plekje aan de middenbarriere gepakt. Groetjes aan Beau, de man met het sleep token shirt. Man wat een clash was dit, wat een feest, wat een zotte pits, ik ging niet meer gaan but did it anyway, voel het nog steeds maar oh my god. Energie drainer, nat van het zweet, harstlag all over the place, en een primeur. Een frontman die in mijn gezicht komt brullen met de microfoon. Guys you rocked the place. 10/10
Nadien
Green day maar weer het zelfde als altijd, het konijn, de hey ho, de punk met de hits maar het was minder snedig dan fat dog. Gebleven tot jesus of suburbia, de rest gehoord met het naar buiten gaan. Solide. 7/10
De zaterdag.
Op tijd op de weide geraakt en bij
Jactone. Opvallend rustig. In de tenten en op de weide.
En zelf ook enorm brak na de 2 korte nachten en dan alle energie weggedanst en gemoshed.
Vond het op spotify heel fijn klinken en dat was het nu ook. Zeer minimale setup. Zangers + drummer maar wel fijn ontwaken. Moest wel niet langer duren. Maar nu in de manier hoe het nu werd gebracht was dat wel een heel fijn half uurtje. 7/10
Bright eyes erna meegepakt maar dat was een snoozefest. Geraakte er niet in. Echt de vermoeidheid was aan het hitten. Vond het allemaal nog kabbelend zonder enige hoek. 5/10
Amenra. Het hoogtepunt van de zaterdag.
Zelfde spot genomen als toeschouwer als 2 jaar eerder. Tandjes harde set. Helemaal in meegegaan. En hier gaan we wat cliffhangertjes terughalen en laten tot uiting komen.
Zij die mijn levensverhaal kennen weten wat de laatste amenra teweeg heeft gebracht. Staat hier wel ergens in Slow Chat denk ik.
Hier op deze zaterdag werd ik weer heerlijk mooi meegenomen in de lichte momenten van Amenra. En de emoties kwamen weer rijkelijk, tranen stromende van mijn wangen.
Waar ze in de AB nog van zekere zwaarte waren, waren deze tranen van warmte en vooruitzichten en geluk.
Het breekpunt was halverwege de set met de evenmens. Al de goede dingen van tussen de AB en nu kwamen naar boven.
De sprong van appartement te koop zetten en verkocht zien worden, de punten van mijn dochter op school die in stijgende lijn zijn door het harde werk, de therapie sessies voor dochter die on hold zijn gezet wegens goede progressie. De dader van de onspeakable acts is al een tijdje op alle mogelijke media non actief en veroordeeld en lijkt dus op alle gebied weg te zijn gestoken. Verder staan weer een stapje dichter in onze huizenjacht naar wat groter want er is gezinsuitbreiding op komst. En die staat sneller voor de deur dan je denkt

Daar was het telefoontje van vrijdag over, over enkele medische mogelijke pistes die extra onderzocht moesten worden. Maar alleen maar goed nieuws op dat front.
Dus al die positieve dingen kwamen er sterk uit. Helende show! 10/10
Nota voor de redactie. Enorm veel geroezemoes tegenover 2 jaar geleden.
Gelukkig wel achteraan de barn (maar het was hoorbaar vooraan)
Beth gibbons stond op het lijstje als bwa, uiteindelijk toch binnengestapt en gebleven.
Mooi, hoekig, krachtig, rustig, heerlijke stem, duister
Ik weet niet wat het is of wat het zo effectief maakt maar de verrassing. Zo ongelofelijk sterk. Met open mond staan genieten in een belachelijk rustige barn. Dus hulde aan de boekers om dit te zetten op een mainstream festival. 9/10
Nadien heel benieuwd naar
Raye. Vind haar show op montreux zo mooi. En hier net hetzelfde. Jammer dat het rustig was op het plein, maar degene die er waren. Wat een stem, wat een emoties! Wat een band. 9/10
Nadien naar
nofun. Boy dit was Fun. Lekker feestje. Leuke verschillende vocals. Ze gingen los op het podium op het einde als men zag hoe los het publiek ging. Menig bandlid heeft gsm gepakt en beginnen filmen/streamen.
Heerlijke DIY: 8/10
Cymande, de oude knarren. Vond de 3 songs van hun op de spotify playlist van rock werchter wel tof. Wezen kijken, en als ik zo oud ben nog zo kan viben en het afmaken op een podium als hun, dan i had a very nice life. Wauw wauw waw 8,5/10
Wisp op de slope, voor de shoegaze, shoegae be shoegaze. Weinig interactie, weinig kleur in de muziek maar o zo fijn, net zoals just mustard enige tijd geleden. 7/10
Yungblud: wezen kijken, heb niets met de man, maar openen op die manier, en echt spelen om zielen te winnen. Mooie set, leuke show inc vuurwerk, de nederlander op podium. Alles om een echte headact te zijn. Als hij dit had gedaan voor sammy, dan had deze laatste er waarschijnlijk niet over gekunnen. Om half 1 wel doorgegaan want pijp uit. Laatste nog gehoord vanop mijn slaapplaats. 7,5/10 degelijke optie voor de toekomst en gaat dat goed doen volgend jaar op pukkelpop.
Zondag
Later wakker, goed geslapen, ingepakt voor de regen mijn tent nat maakte, nadien gebeld met de dochter, bakje koffie of 4 bij de buren. En dan toch maar wat verlaat vertrokken naar de weide. Wou al om 1uur er zijn maar het werd
Wunderhorse.
Kende enkel Teal, maar leuke band, rommelig, gekke solo’s wel leuk. Verder te volgen. 7/10
En dan kwam de sms vanop het thuisfont. Dochter gevallen in trampoline park. Iets wat ze doet als sport trampoline gymnastics. Verdict was naar dokter van wacht gaan. mocht nog blijven tot verdere updates. Maar je maakt je dan toch zorgen.
Uiteindelijk bij
finneas beland, maar meer bezig met de gsm dan met de muziek, die overigens wel best goed klonk. -/10
En dan kwam het Finneas was gedaan en het verdict was platen laten nemen.
Dochter aan het huilen, en me aan het missen. Heb dan maar dag gezegd, nog iets genomen om te eten. Naar de camping, ingestapt en vanaf dan exact 1u25 later in de wachtzaal van spoed.
Resultaat open gips, om 21 u. thuis. Kind moest nog douchen/bad. Uitgeput in bed gelegd om 21u45. Dochter 7/10, goed idee, slechte uitwerking
Wat beginnen opruimen, de dagen overlopen met met mijn partner. Dat was dus mijn headliner feest op zondag.
En uiteindelijk 10 min gezien van 2manydjs via stream maar dat pikte te hard en dus afgezet.
Tldr veel hoogtepunten, 1 diepe val en de volgende top 10
Top 10
10 while she sleeps/Girl In Red
9 Bad Nerves
8 Cymande
7 Ezra Collective
6 Joey Valence & Brae
5 Lambrini Girls
4 Beth Gibbons
3 Fat dog
2: Heilung
1: Amenra