Rock Werchter 2025 verslag
Hoewel het festival pas op donderdag begon, had ik op woensdag al een extra muziekdag doordat mijn pa en ik naar Green Day in de Ziggo Dome gingen. Na een kort nachtje dan vertrokken naar ons festival Rock Werchter. Dit jaar wat relaxter gedaan en wat vaker wat langer blijven hangen op de festivalcamping met vrienden van mijn vader. Weinig must sees ook aan het begin van de dagen dus dat kwam prima uit.
Donderdag
Stukje van
Corella gezien toen we de weide op kwamen maar daar nog niet echt iets over te zeggen. Vervolgens het voorvak ingegaan voor
Amyl & The Sniffers (***1/2) die ik niet meer had gezien sinds Primavera Sound 2022. Prima begin van het festival en vooral 'Knifey' vind ik toch altijd wel een aangrijpend nummer. Zet het thuis niet zo snel op maar live kan het nooit kwaad. Dan door naar
Hiqpy (***) die ik dit jaar ook al had gezien. Het talent is er zeker, maar live heeft het me nog niet overtuigd. Ben sowieso niet zo'n fan van zulke korte sets. 'Red Flag magician' en 'Something' zijn wel gewoon echt goede nummers dus heel benieuwd hoe ze zich gaan ontwikkelen komende jaren. Dan misschien wel de meest tegenvallende, al ging ik daar al wel een beetje vanuit, show van het weekend van
De La Soul (**). Ze hadden nog het geluk dat er een lekker zonnetje was om het geheel er mooi uit te laten zien, maar de show zelf trok eigenlijk op niets. Jacob Collier en Lambrini Girls vind ik op hun eigen manier bijzonder irritant dus geskipt en een stukje van
Fontaines D.C. (***1/2) meegepakt. Vanwege de clash met London Grammar alleen de eerste helft gezien. Die show van de AFAS Live zouden ze toch never gaan evenaren, zeker niet met dit publiek. Had gehoopt en toch ook wel verwacht dat het publiek ondertussen wel mee zou zijn met deze band, maar dat was niet het geval. Vantevoren afgesproken met vaders dat als het wel enorm goed zou zijn, dat we zouden blijven, wat dus niet het geval was. Wel blij dat ik 'It's Amazing To Be Young' nu nog heb kunnen meepakken.
London Grammar (****) in die magische Barn maakte het dan wel weer waar. Gave visuals door onder andere die filmende drone. Gaandeweg het optreden steeds verder naar voren gegaan om irritant publiek voorbij te gaan, maar gelukkig oversteeg Hannah mijn verwachtingen. Fijne setlist met 'Strong', 'Nightcall' en het akoestische stuk als hoogtepunten. Vervolgens
Deftones (***1/2) helemaal uitgekeken maar daar had ik meer van verwacht. Aan de band lag het niet, maar het publiek kon hier niet zoveel mee. Om er écht in opgezogen te worden stond ik dan echt te ver weg voor. Jammer. Achteraf had ik misschien beter vanaf het begin weer bij
Iggy Pop (***1/2) kunnen gaan staan, opnieuw een volksfeest. De grootste legende op het festival. Die show van 2 jaar terug geldt als een van de beste die ik op het festival heb gezien, maar ik vind het jammer dat Rock Werchter zo'n band dan op éxact dezelfde dag, éxact dezelfde plek en éxact dezelfde tijd neerzet. Dan krijg je, zeker zonder nieuw werk, eigenlijk gewoon dezelfde show nog een keer. Zoiets deden ze ook al met Michael Kiwanuka vorig jaar en Weezer dit jaar, dan komt het toch echt minder binnen de tweede keer. Dan de naam waar ik het meest naar uitkeek,
Linkin park (****1/2). Nooit gezien met Chester en eigenlijk pas echt fan sinds de reünie. De laatste singles zijn gewoon makkelijk van hetzelfde niveau als het werk uit het begin en dat had de weide ook door. Wát een stem heeft Emily en wat was de band gewoon goed. Enige jammere waren de langere pauzes en het ontbreken van persoonlijke favoriet 'Crawling'. Eigenlijk alleen maar hits gehoord, jammer dat dit niet de zondagafsluiter was maar goed. Alsnog flink uit mijn plaat gegaan bij nummers als 'Numb', 'Heavy Is The Crown' en 'One Step Closer'.
Vrijdag
Kort
Bad Nerves (***) gezien, prima van een afstandje. Het meest memorabele was het eten van Broertje Saté, eigenlijk het enige lekkere wat ik heb gegeten dit weekend. Wat een afschuwelijk eten heeft dit festival toch altijd.
Weezer (***) een band die ik vroeger heel veel heb geluisterd. Vind het een karikatuur van zichzelf inmiddels, die doen er nou eens echt niks aan om een memorabel optreden te geven. Maar goed in de Barn had dit wel een stuk beter geweest.
Warhaus (***1/2) vanaf de tribune gezien. Kende eigenlijk maar 1 nummer, maar het was wel gewoon een goede show. Wat een zieke drukte toen ik uit de Barn kwam en iedereen klaarstond voor Arsenal (wat ik überhaupt niet begrijp). Net op tijd alsnog tot de Slope geraakt voor
Joey Valence & Brae (****) wat gewoon alles was wat ik ervan had gehoopt. Heerlijk energiek feestje met uitzinnig publiek en 2 rappers die er zin in hadden. Beastie Boys vibes op de best mogelijke manier. Dan net achter het voorvak voor dé must see van mijn vader met
Simple Minds (***1/2). Ik had hier iets meer van gehoopt, maar het verschrikkelijke publiek om me heen hielp dan ook niet mee. Ook wel rare setlistkeuzes, met ontbreken van 'New Gold Dream' en 'Belfast Child'. Nou ja, leuk om afgestreept te hebben en dat de zanger de band met het festival benadrukte in het kader van het 50-jarig jubileum. Gekozen voor
Fatdog (***1/2) en dat beviel prima. Nog even de moshpit ingegaan bij 'King of the Slugs', wat een bazennummer blijft dat. Ook nog 10 minuten de poten onder m'n lijf vandaan gedanst bij 'Born Slippy' voor de ingang van de Barn bij
Underworld. Aangezien we Green Day woensdag al hadden gezien gekozen voor
Purple Disco Machine (*) wat ik misschien wel een van de minst interessante/leuke/goeie dingen is wat ik heb gezien. Me stierlijk verveeld een halfuur lang om dan toch nog maar het laatste uur bij
Green Day (***1/2) mee te pakken. Grappig wel, dat we al sinds 2019 hebben geprobeerd ze te gaan zien en er steeds iets was waardoor ik niet kon gaan of geen tickets had en we ze nu 2x in 3 dagen tijd zagen. Mooi vader zoon moment bij 'Wake Me Up When September Ends'. Zal ze net als Fontaines D.C. en Iggy Pop niet meenemen in de top10 aangezien ik daarvoor te veel heb gemist.
Zaterdag
In mijn eentje gaan kijken bij
Amenra (***), ook weer nagenoeg dezelfde show op een vergelijkbaar uur als 2 jaar geleden. Ik zou dit toch leuk moeten vinden, maar ik vind Amenra live eigenlijk elke keer retesaai en viel bijna in slaap vanaf 15 meter van het podium, het doet me niet zoveel. 'A Solitary Reign' vind ik een vet nummer dus daarna vertrokken om een dubbele espresso te halen. Toch een beetje het gevoel dat dit de minste editie was die ik heb meegemaakt. Nog geen 5-sterrenshow gezien, me al flink geïrriteerd aan het publiek en ook gewoon niet de beste line-up. Tel daarbij op de onthoofding van deze dag met het wegvallen van Sam Fender waar ik naar uitkeek en King of Leon die ik nog nooit heb gezien. Gelukkig kwam het goed vanaf
Beth Gibbons (****1/2) met een fantastisch optreden. Geweldig in een schaamtelijk lege Barn, en magisch toen de Portishead nummers kwamen. 'Roads' al gezien in Tivoli vorig jaar maar 'Glory Box' was misschien wel hét moment van het festival. Vanaf de barrier een uur lang helemaal meegevoerd door de engelachtige stem van Beth. RAYE met een beetje pijn laten schieten, al had ik haar vorig jaar al in Portugal gezien om 10 uur 's avonds 75 minuten lang voor uitzinnig publiek, wat volgens mij in Portugal werd bestempeld als 'Concert van het Jaar'. Achteraf geen spijt van want gelukkig leverde
Elbow (*****) het optreden van het weekend af voor mij. Ook die setting in de Barn was gelijk aan zes jaar terug, maar toen nog niet zó'n fan als nu en dat is toch al wel weer een aantal jaar geleden. Nieuwe nummers goed maar de pure euforie kwam natuurlijk tijdens 'Lippy Kids' en 'One Day Like This'. Weergaloos en heel erg blij om ze weer gezien te hebben. Dan naar
Cymande (***1/2) waar ik erg blij was dat ik veel had ingeluisterd en dus veel herkende. Uur lang alleen maar gedanst met een grote smile op m'n gezicht, en mooi om te zien hoe dankbaar de band was.
Wisp (***) was leuk, maar buiten de kleine barrier waardoor ze heel dichtbij het publiek kwam niet heel memorabel.
Yungblud (***1/2) heeft me toch wel overtuigd deze keer. Ik vind zijn muziek helemaal niet leuk, maar toch wel klasse wat hij heeft neergezet als last-minute headliner. Niet mijn ding, maar kan niet anders oordelen dan dat dit gezien de omstandigheden gewoon een goede zet is geweest. Publiek ging er goed op en ik heb het ook tegen mijn verwachting in zonder enig probleem volgehouden tot het einde.
Zondag
En toen kwam de regen. Toch ons er toe gezet om op tijd te vertrekken voor
Wunderhorse (****). Ondanks de technische mankementen en een losse schoenveter toch een erg goede show gezien. Je hebt toch het gevoel dat deze band het moet gaan worden de komende 10 jaar, de begeestering en de intensiteit bij bijvoorbeeld 'Rain' en 'Teal' zorgen ervoor dat alle schoonheidsfoutjes vergeven worden. Na het lezen van het forum afgelopen weken en een stukje van
Pommelien Thijs nu echt overtuigd dat ik dit echt ver-schrik-kelijke muziek vind. Wat mensen hier alternatief of spannend aan vinden? Geen idee. Maar goed, ik heb ook wel eens genoten bij Carly Rae Jepsen, Clean Bandit en Macklemore dus het laat toch zien dat muziek weer een kwestie van smaak is. Had ook wel verwacht dat de weide voller zou zijn, maar wat een ruimte overal.
Foster The People (*1/2) met die bas was ook verre van aangenaam. Gelukkig een goede plek verzilverd voor
Goose (****), waar ik eigenlijk alleen 'Synrise' van ken. De Barn laat weer zien waarom dit het beste festivalpodium ter wereld is. Ik heb Goose nu in optima forma gezien in een tent met meer dan 20.000 uitzinnige mensen. Hetzelfde als met Snow Patrol vorig jaar, het heeft geen zin deze band ooit nog ergens anders te gaan zien als je niet écht fan bent want deze setting gaat nooit meer overtroffen worden.
Soulwax (***1/2) kreeg niet het publiek dat het verdiende. Wel erg lekker optreden.
Noah Kahan zag er van een afstand uit als een nachtmerrie dus na een paar minuten toch maar weer teruggekeerd naar de Barn voor
RÜFÜS DU SOL (****). Mijn verwachtingen volledig ingelost met misschien wel een van de beste elektronische shows die ik heb gezien. 'Innerbloom' live ook waanzinnig imposant. Anderhalfuur lang in een zwetende nachtclub genaamd de Barn. Zou niet snel een kaartje kopen voor een losse show maar erg blij dat ik ze hier gezien heb.
Olivia Rodrigo (***) overtuigde toch maar matig. Zoals ik eerder al had getypt, weinig sfeer waar ik stond (toch niet heel erg achteraan). Nee ik had gedacht dat ze hier een homerun ging slaan zoals Dua Lipa maar dat bleek toch echt ijdele hoop.
2manydj's (***1/2) een erg leuke afsluiter en ode aan 50 jaar Rock Werchter. Volgend jaar zijn we er met een vergelijkbare line-up toch gewoon weer!
@Joss en de top10:
1. Elbow
2. Beth Gibbons
3. Linkin Park
4. London Grammar
5. RÜFÜS DU SOL
6. Joey Valence & Brae
7. Goose
8. Wundehorse
9. Cymande
10. Simple Minds