Rock Werchter 2025

Wat is nou de reden dat in die aftermovies de grote namen altijd ontbreken? Enkel rechten? Ook in die van dit jaar weer geen enkel shot van de oorspronkelijke headliners, alleen Yungblud even.

Zo’n aftermovie zou natuurlijk het liefst de ultieme aanprijzing van je festival moeten zijn. Zonde dat ze dan alle namen die echt een groot publiek aanspreken niet kunnen delen, want ook geen Iggy, LG, Gracie, Kahan, Lola Young enz.

Het begint toch wat geforceerd aan te voelen die "ijzersterke" zondag line up. De wei was beduidend minder druk. Gepaster bij de minpunten die themadagen van donderdag en zondag
Wordt hier vaak als argument tegen de zondag aangehaald dat de wei minder druk was, maar dat heeft amper iets met de line-up te maken. Ook in onze groep waren 8 van de 15 mensen reeds huiswaarts tegen dat Olivia de weide betrad, maar die zouden er allemaal met veel plezier bijgeweest zijn als het op een andere dag was.

Veel mensen vertrokken zondag in de loop van de dag door de urenlange gietende regen (waarbij het ernaar uitzag dat het een hele dag zo zou zijn), de vermoeidheid na ondertussen al 4 nachten in een tentje, files/aanschuiven willen vermijden... En ook omdat Olivia voor hen geen absolute must-see was, maar op gelijk welke andere dag zouden zij er wel gestaan hebben.

Tijdens laatste nummer:
- Linkin park: 74000 personen op terrein
- Green Day: 68000
- Yungblud: 35000
- Olivia: 53600
Cool, waar haal je deze cijfers? Ze kloppen alvast met mijn gevoel.

Bij Linkin Park was het alleszins onaangenaam druk, een paar nummers van het einde doorgegaan en het duurde een eeuwigheid tot we door de hele massa aan de uitgang waren. Green Day was gezellig/aangenaam druk. Bij Olivia vond ik het ook aangenaam, genoeg volk om alles mee te schreeuwen, maar wel de mogelijkheid om even te gaan plassen/drankje te halen tijdens het concert en vlot terug te geraken. Bij Yungblud ben ik doorgegaan na een paar nummers en ik was toen al achteraan de weide, dus daar geen mening over.

Ik ga me er ook eens aan wagen

1. London Grammar
2. Iggy Pop
3. Elbow
4. 2manydjs
5. Barry can’t Swim
6. Joey Valence & brae
7. The Scratch
8. Rufus du Sol
9. Pommelien Thijs
10. Linkin Park

Tegenvallers dit jaar waren:
-Bright Eyes: Ik was niet helemaal wakker en dan helpt deze muziek niet echt
-Simple Minds: Heb ze 3 jaar geleden fenomenaal gezien en met een betere setlist. Te veel van verwacht vrees ik
-Lambrini Girls: Ja het is een punkband, maar als je de politie uit gaat schelden ben je me echt kwijt

Al met al echt een topjaar gehad. Leuke mensen van festileaks ontmoet en eigenlijk nauwelijks momenten alleen geweest, hoewel ik er wel alleen aan kwam. Volgend jaar hoogstwaarschijnlijk weer, maar nu eerst mezelf voorbereiden op Pukkelpop

• Leuk
Waarderingen: phil en Nelios
En was deze al gepasseerd?

Kan iemand dit lezen?
Vooral het stukje over vijf dagen lijkt mij interessant? Of is het gewoon terug een journalist die dit uit zijn duim aan het zuigen is?

Via archive.ph kan je alle betaalde dingen zien. Iemand had dit al eerder gedaan voor dit artikel.

• Leuk
Waarderingen: slyke
Wat onze groep trouwens opviel dit jaar, waren de vele optredens van relatief kleinere artiesten, waarbij een grote hit de setlist niet haalde:
- Bij Glintsal geen Ooh Little Mama (3e meest gestreamde nummer)
- Bij Dikke geen 'Als Ik Thuis Kom', meest gestreamde nummer van het nieuwe album
- Bij Jazz Brak geen Sal Typ (2e meest gestreamde nummer van nieuwe album en in de Vooruit toch één van de nummers waar iedereen los op ging).
- Bij Bright Eyes amper 2 nummers uit de 10 meest gestreamde, en tegelijk ook maar 2 nummers uit het nieuwe album
- Bij Damiano David 2 covers, maar dan niet 'Next Summer', zijn tweede meest gestreamde nummer
- Bij Emmy D'Arc geen Tell The World, veruit haar meest gestreamde nummer. En als ik het goed heb ook geen I'm Alright, het tweede meest gestreamde
- Bij Wunderhorse geen Purple, derde meest gestreamde nummer en fan favourite
- Bij Pommelien geen Het Midden of Hou Mij Vast. Nog ergens te begrijpen zijn omdat het duetten zijn, maar ik had eigenlijk Meau en/of Matthieu zeker op het podium verwacht tijdens haar set.

Daarnaast ook Yungblud die 1u45 vult, maar dan zijn grote doorbraakhit I Love You, Will You Mary Me skipt.

Een artiest kiest zelf zijn setlist natuurlijk, en vaak zal er wel een verklaring voor zijn. Maar ik vind het toch vreemd. Op festivals staan superveel mensen voor het podium die vaak maar een aantal nummers kennen, ik zou dan verwachten dat je als relatief kleinere artiest net alles uit de kast haalt om zoveel mogelijk mensen mee te krijgen en te overtuigen.

Rock Werchter 2025 verslag

Hoewel het festival pas op donderdag begon, had ik op woensdag al een extra muziekdag doordat mijn pa en ik naar Green Day in de Ziggo Dome gingen. Na een kort nachtje dan vertrokken naar ons festival Rock Werchter. Dit jaar wat relaxter gedaan en wat vaker wat langer blijven hangen op de festivalcamping met vrienden van mijn vader. Weinig must sees ook aan het begin van de dagen dus dat kwam prima uit.

Donderdag
Stukje van Corella gezien toen we de weide op kwamen maar daar nog niet echt iets over te zeggen. Vervolgens het voorvak ingegaan voor Amyl & The Sniffers (***1/2) die ik niet meer had gezien sinds Primavera Sound 2022. Prima begin van het festival en vooral 'Knifey' vind ik toch altijd wel een aangrijpend nummer. Zet het thuis niet zo snel op maar live kan het nooit kwaad. Dan door naar Hiqpy (***) die ik dit jaar ook al had gezien. Het talent is er zeker, maar live heeft het me nog niet overtuigd. Ben sowieso niet zo'n fan van zulke korte sets. 'Red Flag magician' en 'Something' zijn wel gewoon echt goede nummers dus heel benieuwd hoe ze zich gaan ontwikkelen komende jaren. Dan misschien wel de meest tegenvallende, al ging ik daar al wel een beetje vanuit, show van het weekend van De La Soul (**). Ze hadden nog het geluk dat er een lekker zonnetje was om het geheel er mooi uit te laten zien, maar de show zelf trok eigenlijk op niets. Jacob Collier en Lambrini Girls vind ik op hun eigen manier bijzonder irritant dus geskipt en een stukje van Fontaines D.C. (***1/2) meegepakt. Vanwege de clash met London Grammar alleen de eerste helft gezien. Die show van de AFAS Live zouden ze toch never gaan evenaren, zeker niet met dit publiek. Had gehoopt en toch ook wel verwacht dat het publiek ondertussen wel mee zou zijn met deze band, maar dat was niet het geval. Vantevoren afgesproken met vaders dat als het wel enorm goed zou zijn, dat we zouden blijven, wat dus niet het geval was. Wel blij dat ik 'It's Amazing To Be Young' nu nog heb kunnen meepakken. London Grammar (****) in die magische Barn maakte het dan wel weer waar. Gave visuals door onder andere die filmende drone. Gaandeweg het optreden steeds verder naar voren gegaan om irritant publiek voorbij te gaan, maar gelukkig oversteeg Hannah mijn verwachtingen. Fijne setlist met 'Strong', 'Nightcall' en het akoestische stuk als hoogtepunten. Vervolgens Deftones (***1/2) helemaal uitgekeken maar daar had ik meer van verwacht. Aan de band lag het niet, maar het publiek kon hier niet zoveel mee. Om er écht in opgezogen te worden stond ik dan echt te ver weg voor. Jammer. Achteraf had ik misschien beter vanaf het begin weer bij Iggy Pop (***1/2) kunnen gaan staan, opnieuw een volksfeest. De grootste legende op het festival. Die show van 2 jaar terug geldt als een van de beste die ik op het festival heb gezien, maar ik vind het jammer dat Rock Werchter zo'n band dan op éxact dezelfde dag, éxact dezelfde plek en éxact dezelfde tijd neerzet. Dan krijg je, zeker zonder nieuw werk, eigenlijk gewoon dezelfde show nog een keer. Zoiets deden ze ook al met Michael Kiwanuka vorig jaar en Weezer dit jaar, dan komt het toch echt minder binnen de tweede keer. Dan de naam waar ik het meest naar uitkeek, Linkin park (****1/2). Nooit gezien met Chester en eigenlijk pas echt fan sinds de reünie. De laatste singles zijn gewoon makkelijk van hetzelfde niveau als het werk uit het begin en dat had de weide ook door. Wát een stem heeft Emily en wat was de band gewoon goed. Enige jammere waren de langere pauzes en het ontbreken van persoonlijke favoriet 'Crawling'. Eigenlijk alleen maar hits gehoord, jammer dat dit niet de zondagafsluiter was maar goed. Alsnog flink uit mijn plaat gegaan bij nummers als 'Numb', 'Heavy Is The Crown' en 'One Step Closer'.

Vrijdag
Kort Bad Nerves (***) gezien, prima van een afstandje. Het meest memorabele was het eten van Broertje Saté, eigenlijk het enige lekkere wat ik heb gegeten dit weekend. Wat een afschuwelijk eten heeft dit festival toch altijd. Weezer (***) een band die ik vroeger heel veel heb geluisterd. Vind het een karikatuur van zichzelf inmiddels, die doen er nou eens echt niks aan om een memorabel optreden te geven. Maar goed in de Barn had dit wel een stuk beter geweest. Warhaus (***1/2) vanaf de tribune gezien. Kende eigenlijk maar 1 nummer, maar het was wel gewoon een goede show. Wat een zieke drukte toen ik uit de Barn kwam en iedereen klaarstond voor Arsenal (wat ik überhaupt niet begrijp). Net op tijd alsnog tot de Slope geraakt voor Joey Valence & Brae (****) wat gewoon alles was wat ik ervan had gehoopt. Heerlijk energiek feestje met uitzinnig publiek en 2 rappers die er zin in hadden. Beastie Boys vibes op de best mogelijke manier. Dan net achter het voorvak voor dé must see van mijn vader met Simple Minds (***1/2). Ik had hier iets meer van gehoopt, maar het verschrikkelijke publiek om me heen hielp dan ook niet mee. Ook wel rare setlistkeuzes, met ontbreken van 'New Gold Dream' en 'Belfast Child'. Nou ja, leuk om afgestreept te hebben en dat de zanger de band met het festival benadrukte in het kader van het 50-jarig jubileum. Gekozen voor Fatdog (***1/2) en dat beviel prima. Nog even de moshpit ingegaan bij 'King of the Slugs', wat een bazennummer blijft dat. Ook nog 10 minuten de poten onder m'n lijf vandaan gedanst bij 'Born Slippy' voor de ingang van de Barn bij Underworld. Aangezien we Green Day woensdag al hadden gezien gekozen voor Purple Disco Machine (*) wat ik misschien wel een van de minst interessante/leuke/goeie dingen is wat ik heb gezien. Me stierlijk verveeld een halfuur lang om dan toch nog maar het laatste uur bij Green Day (***1/2) mee te pakken. Grappig wel, dat we al sinds 2019 hebben geprobeerd ze te gaan zien en er steeds iets was waardoor ik niet kon gaan of geen tickets had en we ze nu 2x in 3 dagen tijd zagen. Mooi vader zoon moment bij 'Wake Me Up When September Ends'. Zal ze net als Fontaines D.C. en Iggy Pop niet meenemen in de top10 aangezien ik daarvoor te veel heb gemist.

Zaterdag
In mijn eentje gaan kijken bij Amenra (***), ook weer nagenoeg dezelfde show op een vergelijkbaar uur als 2 jaar geleden. Ik zou dit toch leuk moeten vinden, maar ik vind Amenra live eigenlijk elke keer retesaai en viel bijna in slaap vanaf 15 meter van het podium, het doet me niet zoveel. 'A Solitary Reign' vind ik een vet nummer dus daarna vertrokken om een dubbele espresso te halen. Toch een beetje het gevoel dat dit de minste editie was die ik heb meegemaakt. Nog geen 5-sterrenshow gezien, me al flink geïrriteerd aan het publiek en ook gewoon niet de beste line-up. Tel daarbij op de onthoofding van deze dag met het wegvallen van Sam Fender waar ik naar uitkeek en King of Leon die ik nog nooit heb gezien. Gelukkig kwam het goed vanaf Beth Gibbons (****1/2) met een fantastisch optreden. Geweldig in een schaamtelijk lege Barn, en magisch toen de Portishead nummers kwamen. 'Roads' al gezien in Tivoli vorig jaar maar 'Glory Box' was misschien wel hét moment van het festival. Vanaf de barrier een uur lang helemaal meegevoerd door de engelachtige stem van Beth. RAYE met een beetje pijn laten schieten, al had ik haar vorig jaar al in Portugal gezien om 10 uur 's avonds 75 minuten lang voor uitzinnig publiek, wat volgens mij in Portugal werd bestempeld als 'Concert van het Jaar'. Achteraf geen spijt van want gelukkig leverde Elbow (*****) het optreden van het weekend af voor mij. Ook die setting in de Barn was gelijk aan zes jaar terug, maar toen nog niet zó'n fan als nu en dat is toch al wel weer een aantal jaar geleden. Nieuwe nummers goed maar de pure euforie kwam natuurlijk tijdens 'Lippy Kids' en 'One Day Like This'. Weergaloos en heel erg blij om ze weer gezien te hebben. Dan naar Cymande (***1/2) waar ik erg blij was dat ik veel had ingeluisterd en dus veel herkende. Uur lang alleen maar gedanst met een grote smile op m'n gezicht, en mooi om te zien hoe dankbaar de band was. Wisp (***) was leuk, maar buiten de kleine barrier waardoor ze heel dichtbij het publiek kwam niet heel memorabel. Yungblud (***1/2) heeft me toch wel overtuigd deze keer. Ik vind zijn muziek helemaal niet leuk, maar toch wel klasse wat hij heeft neergezet als last-minute headliner. Niet mijn ding, maar kan niet anders oordelen dan dat dit gezien de omstandigheden gewoon een goede zet is geweest. Publiek ging er goed op en ik heb het ook tegen mijn verwachting in zonder enig probleem volgehouden tot het einde.

Zondag
En toen kwam de regen. Toch ons er toe gezet om op tijd te vertrekken voor Wunderhorse (****). Ondanks de technische mankementen en een losse schoenveter toch een erg goede show gezien. Je hebt toch het gevoel dat deze band het moet gaan worden de komende 10 jaar, de begeestering en de intensiteit bij bijvoorbeeld 'Rain' en 'Teal' zorgen ervoor dat alle schoonheidsfoutjes vergeven worden. Na het lezen van het forum afgelopen weken en een stukje van Pommelien Thijs nu echt overtuigd dat ik dit echt ver-schrik-kelijke muziek vind. Wat mensen hier alternatief of spannend aan vinden? Geen idee. Maar goed, ik heb ook wel eens genoten bij Carly Rae Jepsen, Clean Bandit en Macklemore dus het laat toch zien dat muziek weer een kwestie van smaak is. Had ook wel verwacht dat de weide voller zou zijn, maar wat een ruimte overal. Foster The People (*1/2) met die bas was ook verre van aangenaam. Gelukkig een goede plek verzilverd voor Goose (****), waar ik eigenlijk alleen 'Synrise' van ken. De Barn laat weer zien waarom dit het beste festivalpodium ter wereld is. Ik heb Goose nu in optima forma gezien in een tent met meer dan 20.000 uitzinnige mensen. Hetzelfde als met Snow Patrol vorig jaar, het heeft geen zin deze band ooit nog ergens anders te gaan zien als je niet écht fan bent want deze setting gaat nooit meer overtroffen worden. Soulwax (***1/2) kreeg niet het publiek dat het verdiende. Wel erg lekker optreden. Noah Kahan zag er van een afstand uit als een nachtmerrie dus na een paar minuten toch maar weer teruggekeerd naar de Barn voor RÜFÜS DU SOL (****). Mijn verwachtingen volledig ingelost met misschien wel een van de beste elektronische shows die ik heb gezien. 'Innerbloom' live ook waanzinnig imposant. Anderhalfuur lang in een zwetende nachtclub genaamd de Barn. Zou niet snel een kaartje kopen voor een losse show maar erg blij dat ik ze hier gezien heb. Olivia Rodrigo (***) overtuigde toch maar matig. Zoals ik eerder al had getypt, weinig sfeer waar ik stond (toch niet heel erg achteraan). Nee ik had gedacht dat ze hier een homerun ging slaan zoals Dua Lipa maar dat bleek toch echt ijdele hoop. 2manydj's (***1/2) een erg leuke afsluiter en ode aan 50 jaar Rock Werchter. Volgend jaar zijn we er met een vergelijkbare line-up toch gewoon weer!

@Joss en de top10:

1. Elbow
2. Beth Gibbons
3. Linkin Park
4. London Grammar
5. RÜFÜS DU SOL
6. Joey Valence & Brae
7. Goose
8. Wundehorse
9. Cymande
10. Simple Minds

Mijn favorieten dit weekend waren Linkin Park, Fontaines DC, Lola Young en RAYE.

Heb ook erg genoten van de combi Gracie - Noah - Olivia, Heilung, Wunderhorse, Jacob Collier en Wet Leg. Tom Odell ook heel fijn op zijn tijdslot. Dasha leuker dan verwacht, ondanks de regen.

Verrassend voor mij waren Beth Gibbons, Nothing But Thieves, While She Sleeps, Berre, Sigrid en Mark Ambor.

Teleurstellend waren voor mij , Merol en Finneas. Allen klonken goed, gewoon niet mijn ding.

De Slope was soms te klein voor sommige programmeringen. Tijdens Boston Manor voelde ik me een sardientje op de helling. Daardoor weggelopen, want zonder schermen kan ik niet zien wat er op het podium gebeurd. Ben daardoor ook weinig bij deze stage geweest.

Wat hier wordt gezegd over het publiek vond ik alleen tijdens dag 1: heel veel wachtenden voor alleen Linkin Park. Dutch disease was er ook, maar ik heb om me heen soms mensen gevraagd stil te zijn tijdens de optredens. Leek te helpen. Heb het echt heerlijk naar mijn zin gehad op de zondagavond in en nabij het voorvak, lekker meezingen en meespringen met de fans.

Overall geslaagde editie, ondanks de annulering van Sam. Nothing But Thieves was een welkome toevoeging/vervanging. Yungblud ook prima als headliner, hoewel het minder “handjes in de lucht” mocht (iets wat Olivia beter deed). Zondagavond echt genoten van mijn plek in/nabij het voorvak, lekker meezingen en meespringen met de fans. Eindelijk bewegingsruimte met een minder drukke weide ook. Genoten!

• Leuk
Waarderingen: swissepfan en luluasas
Mijn eigenzinnige top optredens van deze editie:
1. Cliffords ( in de regen)
2. Elbow
3 Durand Jones & indications
4 Fatdog
5 Fontaines DC
6. Corella
7 lambrini Girls
8 Arsenal
9 bad nerves
10 Boston Manor

Ff snel een lijstje
  1. 2manydjs
  2. Amenra
  3. Elbow
  4. Joey Valence & Brae
  5. Fontaines DC
  6. Iggy Pop
  7. Gurriers
  8. Warhaus
  9. Foster the People
  10. Overmono (goddamn die For Those I love remix kwam hard binnen)

Heb het relatief rustig aangedaan dit jaar, dus even een top 5 van mijn kant:

1. Elbow - eindelijk een keer deze mannen in actie gezien, wat een magie
2. Fat Dog - blauwe plekken en drie dagen beurs maar het was het waard
3. Linkin Park - wat een verademing tov de vorige keer, dit doet mijn jeugdherinneringen goed
4. Amenra - werd echt wel goed meegezogen in de hypnose van hun muziek
5. Fontaines D.C. - vorige passage vond ik ze tegenvallen, maar ze zijn enorm aan de weg aan het timmeren. Nog 1 of 2 van dit niveau albums erbij en we hebben een grote

Het beste moment voor mij was tijdens Goose, ik denk dat iedereen wel mee aan het bewegen was binnen en buiten bij Synrise.

1) Beth Gibbons
2) Elbow
3) Green Day
4) 2manydj's
5) While She Sleeps
6) Goose
7) Linkin Park
8) Dasha
9) Wet Leg
10) Lola Young (ondanks het einde vd show)

Eervolle shout: Jacoténe London Grammer en FINNEAS

De teleurstellende zaken waren de karaoke woensdag op de Hive, het ontbreken van Balls & Glory, meer en meer Hollanders die toch maar hun mond niet kunnen houden en meer verwacht van Olivia, Deftones en Jacob Collier.

• Leuk
Waarderingen: phil
Beth Gibbons: zo'n hard gevoel van parels voor de zwijnen.

En de zwijnen waren in mijn geval, op het tweede platform links, twee Nederlandse vrouwen die gans het concert door het programma van het weekend aan het overlopen waren.
Iemand anders heeft ze aangesproken, maar het heeft niks geholpen.

Later denk je: ik had moeten weggaan, naar een andere plaats, maar ja...

Had hetzelfde trouwens voor met een paar Franstaligen die grapjes vertelden tijdens de stille stukken bij Amenra.
Daar zou je meteen toch een aantal haken in hun rug willen steken...
Zalig, die haken. 🪝.

Wat moelijk toch die top 10:

1. Raye
2. Arsenal
3. Wunderhorse
4. Fontaines DC
5. Fat Dog
6. Goose
7. Amenra
8. Bright Eyes
9. Wet Leg
10. Iggy Pop
11. Durand Jones & The Indications (om toch nog even te vermelden, was er toch ook zwaar van onder de indruk)

Tegenvallers:
  • Celeste, een prachtige stem, maar dat zenuwachtig op en neer geloop werd me na een tijdje te veel
  • Foster The People, extreem vervelende bassen en vond er niet zoveel aan
  • De La Soul, perfecte weer voor deze band, maar dit werkte niet

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: phil
Overall een zeer geslaagde editie qua organisatie en het weer.
Qua programmatie kennen jullie mijn conservatieve boomersmening. 1 aanvulling nog waarom kregen wij de vervelende clashes te verduren en gingen de popacts mooi achter elkaar verder? Dit lijkt een test te zijn om meer themadagen te maken.
Voor mij is die test mislukt. Voor- en achteraf gezien waren de clashes Raye-Elbow en Fontaines- London Grammar niet voor herhaling vatbaar.

Overall een zeer geslaagde editie qua organisatie en het weer.
Qua programmatie kennen jullie mijn conservatieve boomersmening. 1 aanvulling nog waarom kregen wij de vervelende clashes te verduren en gingen de popacts mooi achter elkaar verder? Dit lijkt een test te zijn om meer themadagen te maken.
Voor mij is die test mislukt. Voor- en achteraf gezien waren de clashes Raye-Elbow en Fontaines- London Grammar niet voor herhaling vatbaar.
Ik denk dat de popfans dingen als Dasha-Jokke, Kushner-Merol en vooral Finneas - Pommelien toch ook niet zo leuk vonden. Er valt voor alles wel iets te zeggen, maar vooral: Gooi het volgend jaar maar terug door elkaar, niets zo leuk als Bazart te zien optreden voor een horde Metallica fans bijvoorbeeld.

Komen die livestreams niet online ? Als ik op die VOD duw komen er enkel interviews.

Users who are viewing this thread