Rock Werchter 2025

Net omwille van Sam Fender en Rodrigo biedt dat aan de organisatie ook kansen om als subs, in de tenten iets "oudere" acts te zetten. Ik kan me inderdaad voorstellen dat de U2's en Coldplay van deze wereld nu niet bepaald binnen handbereik lagen en dat uiteraard het gros line-upgewijs die 50e editie niet veel zal verschillen van een 49e. Toch vermoed ik dat hier en daar zo'n legacy-act wel nog kan/zal passeren. Een Robert Plant of Patti Smith in de Barn ofzo. Sting passeerde hier ook al een aantal keren, waarom niet? Als die de Barn groot genoeg vindt, natuurlijk.
Persoonlijk hoop ik nog steeds enorm op Nine Inch Nails, al zie ik nog helemaal niks wat daar op wijst (buiten dat iemand hier een keer heeft beweerd dat ze gingen touren).

Volgens mij zag ik ook ergens Tears For Fears voorbij komen op een festivalposter. Als we het dan toch over legacy acts voor de Barn hebben.

• Leuk
Waarderingen: Breinaard en ChrisV
Gewoon niet waar ook. Muse zag ik na het uitbrengen van hun tweede album gewoon in de middag op Pinkpop 2002 en Arctic Monkeys als sub op Lowlands 2006..

Gewoon niet waar dit. Muse zag ik na het uitbrengen van hun tweede album gewoon in de middag op Pinkpop 2002 en Arctic Monkeys als sub op Werchter 2007 in diezelfde situatie..
Klopt, in 2001 stond muse rond 16 op de main in Werchter. Pas met hun derde album in 2004 waren ze sub.

• Leuk
Waarderingen: zero en pongolesi
Net als bij Fender vind ik het wel een interessante welke namen ze op die dag gaan neerzetten.

Je kan daar toch veel richtingen mee uit. Met de geruchten die we nu kennen: Chappel Roan misschien? Of zou die dat slot niet meer aanvaarden? Toch wel wat aansluiting bij het StuBru publiek. Oh, en we hebben natuurlijk een Vlaamse versie van O-Rod die prima op die main zou kunnen staan, wat vroeger die dag...

Dat nieuwe acts zo'n snelle groei door kunnen maken lijkt me gewoon een consequentie van het digitale informatietijdperk waar we ons in bevinden. Dat was gewoon nog net iets minder ontwikkeld toen Muse en Arctic Monkeys opkwamen. Van die laatste meen ik mij te herinneren dat ze wel al furore maakten via facebook/myspace/whatever voor hun eerste album uit was, maar dat was toen toch nog wat meer niche, met een kleinere impact. Vervang facebook/myspace voor instagram/tiktok en je bereikt er deze dagen al heel snel een miljardenpubliek mee, wat de ticketverkoop van zo'n act ook veel sneller naar headline niveau torpedeert. Daar heeft de organisatie van RW verder niks in de kiezen, die kunnen nu aanhaken op de hype of de boot missen.

En laten we nu ook niet doen alsof de mensen die haar nu niks vinden na een 3e album opeens fan waren geweest.

Net als bij Fender vind ik het wel een interessante welke namen ze op die dag gaan neerzetten.

Je kan daar toch veel richtingen mee uit. Met de geruchten die we nu kennen: Chappel Roan misschien? Of zou die dat slot niet meer aanvaarden? Toch wel wat aansluiting bij het StuBru publiek.
Hoe ik het nu zie, een realistisch lijstje van de laatste 3 elke dag op de Main:

DO: Linkin Park - Oscar & The Wolf - Fontaines DC
VR: Green Day - Deftones - Electric Callboy
ZA: Sam Fender - Hozier - Noah Kahan
ZO: Olivia Rodrigo - Charli XCX - Chappel Roan

Wel heel erg programmering per genre, maar why not? Ach, weet ik veel, we zien wel :ROFLMAO:

Gewoon niet waar dit. Muse zag ik na het uitbrengen van hun tweede album gewoon in de middag op Pinkpop 2002 en Arctic Monkeys als sub op Werchter 2007 in diezelfde situatie..
Enfin, in de UK althans dan. Maar het is in ieder geval niet gek te noemen.

Hoe ik het nu zie, een realistisch lijstje van de laatste 3 elke dag op de Main:

Wel heel erg programmering per genre, maar why not? Ach, weet ik veel, we zien wel :ROFLMAO:
Ja, dit worden wel héél erg 4 verschillende themadagen. Maar geen verkeerde poging nee.

Unpopular opinion denk ik, maar qua headliners gaan ze voor mij per dag in stijgende lijn, dus prima om de (voor mij) meest belabberde headliners al op donderdag te hebben. ;-)

• Leuk
Waarderingen: Tinus101

Nog wat aanbevelingen voor dit lijstje (of voor Barnheads): Aurora, Jack White, Raye, New Order, Vampire Weekend.

met twee albums waren Arctic Monkeys en Muse al lang een breed headliner. Vind dat altijd zo'n kulargument. Het is gewoon je smaak niet.
Muse is nou het voorbeeld van een band die op Werchter gegroeid is naar de headlinerstatus. Met ieder album weer wat hoger op het affiche.

2000 2e op de main (van de 5)
2001 5e van de 9 op de main
2004 sub
2006 sub
2007 headliner

• Leuk
Waarderingen: zero en Bloody Mary
Muse is nou het voorbeeld van een band die op Werchter gegroeid is naar de headlinerstatus. Met ieder album weer wat hoger op het affiche.

2000 2e op de main (van de 5)
2001 5e van de 9 op de main
2004 sub
2006 sub
2007 headliner
Waarbij Muse, achteraf bekeken, in 2004 en 2006 ook prima al headliner hadden kunnen zijn. Toen waren ze toch wel op hun creatieve hoogtepunt. Okay, in 2006 was het geen slechte subplek vóór The Who.

• Leuk
Waarderingen: Paddy
Nog wat aanbevelingen voor dit lijstje (of voor Barnheads): Aurora, Jack White, Raye, New Order, Vampire Weekend.
Vampire Weekend ipv Noah Kahan of Hozier en sowieso als sub die dag. Hetzelfde voor Jack White ipv Deftones of Electric Callboy. Ik teken ervoor dat het dan zoals onderstaande eruit zou zien!

VR: Green Day - Jack White - Deftones
ZA: Sam Fender - Vampire Weekend - Noah Kahan

• Leuk
Waarderingen: Joss

Users who are viewing this thread