Rock Werchter 2025

Dat gaf ik toch al aan? ‘In hoeverre RW zich laat beïnvloeden door kaartverkoop in het buitenland weet ik niet’.
Waarbij ik het raar zou vinden als ze daar niet naar kijken. Komen toch veel NL’ers naar Werchter.
Klopt, maar toch nog altijd een pak meer Belgen denk ik ;-)

Ik volg je hierin en dacht toen van ofwel staat Rodrigo als afsluiter van het weekend op zondag ofwel als headliner op de doorgaans moeilijker verkopende donderdag. Heeft die wel genoeg aantrekkingskracht ervoor; kan ze genoeg tickets schuiven voor zo'n prominente spot?

Mijn initiële reactie was "bijlange niet", maar toen maakte ik de analogie met een andere artiest die dit jaar 2x het Sportpaleis heeft uitverkocht: Nick Cave. En hem zou ik absoluut de donderdag zien headlinen (mocht dat een optie zijn hé, ik zeg zeker niet dat het zo is).

Maar ik wilde deze denkoefening even met jullie delen, omdat percepties ("ik vind dat...") en cijfers (#verkochte tickets) soms uit mekaar kunnen liggen, ook al scoren 2 acts op één van beide parameters identiek 😇
Nick Cave and the Bad Seeds waren super in het Sportpaleis en verdienen zeker een headliner positie in een 'mager' jaar. Maar hij moet met zijn band nog wel willen touren in Europa. Hij speelt nog een lange Amerikaanse zaaltournee startend op 15 april 2025 die eindigt op 17 mei 2025 op het Cruel World festival. Kan me inbeelden dat hij nadien toe is aan enkele weken rust. En voorlopig is nog geen enkele juli of augustus datum van hem in Europa bevestigd voor 2025. Wie weet stopt zijn Wild God tournee gewoon op 17 mei 2025.

Nick Cave and the Bad Seeds were great at the Sportpaleis and certainly deserve a headliner position in a 'lean' year. But he still has to want to tour in Europe with his band. He is still playing a long American hall tour starting on April 15, 2025 and ending on May 17, 2025 at the Cruel World festival. I can imagine that he is ready for a few weeks of rest afterwards. And for the time being, no July or August dates for him in Europe have been confirmed for 2025. Who knows, his Wild God tour might just end on May 17, 2025.
Funny isn’t it, as they’ve been selling tickets for £6 in the U.K. to fill it. Yet here we are discussing him as a headliner in Belgium

Nick Cave and the Bad Seeds waren super in het Sportpaleis en verdienen zeker een headliner positie in een 'mager' jaar. Maar hij moet met zijn band nog wel willen touren in Europa. Hij speelt nog een lange Amerikaanse zaaltournee startend op 15 april 2025 die eindigt op 17 mei 2025 op het Cruel World festival. Kan me inbeelden dat hij nadien toe is aan enkele weken rust. En voorlopig is nog geen enkele juli of augustus datum van hem in Europa bevestigd voor 2025. Wie weet stopt zijn Wild God tournee gewoon op 17 mei 2025.
Ik bedoelde ook absoluut niet dat hij een optie is, maar was om de analogie te maken met Rodrigo. Maar ik verwacht hem niet, kans is toch heel klein in mijn ogen.

Laten we hier wel wat respectvol blijven naar elkaar.

Het is ook niet heel gek wat Yannick zegt. Soms lijkt het of mensen al teleurgesteld zijn over popnamen voordat ze zich er echt even in verdiept hebben.

Vond het ook wel tof om te lezen dat er mensen waren die weinig ophadden met Dua Lipa maar zich live lieten verrassen.
Dua lipa heeft veel meer hits dan Olivia, ik ken enkel alleen Vampire van Olivia…en meerdere met mij denk ik.
Dua was echt super gaaf vond ik, hit na hit vuurde ze af…dat gevoel gaat olivia bij mij niet evenaren, onmogelijk…

Akkoord dat je iets niet moet afbreken omdat het hyper commercieel is, maar soms lijkt het hier wel of je het ook niet slecht mag vinden als het hyper commercieel is.

Of het nu goed is of slecht, valt toch gewoon op dat grote popnamen recent een plaats als headliner krijgen. Dat was vroeger niet/minder. Britney Spears heeft er nooit gestaan.

• Leuk
Waarderingen: frank foert
Akkoord dat je iets niet moet afbreken omdat het hyper commercieel is, maar soms lijkt het hier wel of je het ook niet slecht mag vinden als het hyper commercieel is.

Of het nu goed is of slecht, valt toch gewoon op dat grote popnamen recent een plaats als headliner krijgen. Dat was vroeger niet/minder. Britney Spears heeft er nooit gestaan.
Kans is vrij groot dat er wel iets tofs in de Barn staat dan. Dan kan een mindere headliner al zo geen kwaad.

Een festival moet zich altijd aanpassen om nieuwe klanten aan te trekken.
Begin van het festival tot eind jaren 80: new wave acts, pop, zachte rock of commerciele wereldmuziek.
(de meeste headliners van Rock Werchter na 2000 zouden aanzien worden als herrie muziek in de jaren 80 bv Green Day, Linkin Park, Metallica,...
De groepen mochten maximum drie keren optreden op Torhout Werchter

Nadien veel nieuwigheden:
- eerste hard rock band op een groot festival METALLICA in 1993
- toevoeging van heel populaire electronica acts zoals in 1997 The Chemical Brothers, The Prodigy en Daft Punk
- uitbreiding tot vierdaags festival in stappen.
- groepen mochten meer dan drie keren optreden op Rock Werchter. Sommigen kwamen nadien bijna elke twee jaar langs gemiddeld.
- vanaf 2002 kreeg de luide rock de bovenhand en werden minder pop bands geprogrammeerd bv Queens of the Stone Age, Red Hot Chilipeppers en Rammstein op dezelfde dag op de main.
- vanaf 2023 terugkeer van pop en iets zachtere gitaar rock (olivia rodrigo, roan chappell, dua lipa, rosalia, sam fender,...) als headliners.
En altijd bij een verandering protesteert de oude garde tevergeefs tegen het nieuwe geweld:)

Kijk gewoon naar objectieve feiten: wie tourt er in deze zomer door Europa op zomerfestivals en wie doet deze zomer eenmalige mega optredens tegen veel duurdere dagtickets buiten festivals om. En bekijk dan of Werchter echt iets gemist heeft of dat ze achteraf gezien wel de beste krenten eruit gepikt hebben.

• Leuk
Waarderingen: Bert en SvenH23
RW is a Belgian festival though. 😉 Over here he’s a huge name. Not every RW headliner sells the amount of tickets as Cave does.
Oh I know, that’s what always strikes me. Fender Will sell out festivals in the UK and is seen as a risk for RW (according to here and there), Nick Cave is begged for and can’t sell tickets in the U.K.

Oh I know, that’s what always strikes me. Fender Will sell out festivals in the UK and is seen as a risk for RW (according to here and there), Nick Cave is begged for and can’t sell tickets in the U.K.
‘Can’t sell tickets’ is a bit harsh isn’t it? After the excellent show in Antwerp I actually looked for buying a ticket for his London shows (we were planning to go there for a brief moment), but everything was sold out.

Wat een bullshit lul je weer. Wie ben jij om te zeggen of mensen er wel of niet geluisterd naar hebben. Je doet nu net of het de meest underground boeking is die nu wordt neergezet als een commercieel prodcuct. Misschien hebben mensen wel geluisterd en vinden het nog steeds niet veel. Dat moet mensen gewoon kunnen zeggen hier.
Jeez, lekker de voetjes vooruit weer. Kun je het wel effe respectvol houden.

achjee, je krijgt kritiek en dan is het opeens niet respectvol genoeg.
Het lag niet aan de kritiek maar de manier waarop. Dat weet je zelf ook wel. "Je lult bullshit" is respectloos en kinderachtig.

Yannick probeert ook totaal niet zijn mening aan anderen op te leggen. Die zegt zonder mensen persoonlijk aan te vallen of te noemen dat het jammer is dat mensen snel een mening klaarhebben zonder te luisteren. En dat is waar.

Als mensen zich niet aangesproken voelen omdat ze wel geluisterd hebben is zijn comment dus niet voor hen bedoeld.

Users who are viewing this thread