Rock Werchter 2023 - Nieuws en geruchten

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.455
4.618
Uiteindelijk scheelt dat maar 2 jaar van Volbeat, qua oprichting. Van beide verschoten, leken me recenter. Mea culpa.
20 jaar is eigenlijk een vrij jonge headliner voor metal toch. Het fenomeen van eendagsvliegen heb je daar dan ook minder, langer timmeren om er te geraken maar eens je er bent dan blijf je daar normaalgezien ook
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.639
3.282
eens je er bent dan blijf je daar normaalgezien ook
Tot je erbij neervalt zoals vandaag weer aangetoond werd :ROFLMAO: een beetje zoals een vaste benoeming in het onderwijs, je hoeft je best niet meer zo te doen als je niet wil, je hebt je in't verleden bewezen en dat is wel voldoende zo.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.455
4.618
Tot je erbij neervalt zoals vandaag weer aangetoond werd :ROFLMAO: een beetje zoals een vaste benoeming in het onderwijs, je hoeft je best niet meer zo te doen als je niet wil, je hebt je in't verleden bewezen en dat is wel voldoende zo.
Bij de supersterren van vroeger misschien maar de generatie er na moet toch wel nog goed blijven, beste voorbeeld is limp bizkit die van headliner tot midden de dag is gegaan. Als pakweg sabaton serieus in kwaliteit afdoet en dronken gaat beginnen spelen dan gaan ze ook beginnen zakken.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.639
3.282
Bij de supersterren van vroeger misschien maar de generatie er na moet toch wel nog goed blijven, beste voorbeeld is limp bizkit die van headliner tot midden de dag is gegaan. Als pakweg sabaton serieus in kwaliteit afdoet en dronken gaat beginnen spelen dan gaan ze ook beginnen zakken.
Dat is zeker waar. Enkel de generatie jaren 70-80 kan zich deze fratsen permitteren. Ik ben zelfs benieuwd of de jongere bands diezelfde status ooit zullen verwerven. Er is veel meer variatie en verdeeldheid in genres op de markt dan wat er die startjaren aanwezig was. Metal is als genre zo oud nog niet, dus die grondleggers zijn echt tekenend en velen ervan zijn gewoon al erg lang blijven bestaan. Dat is op zich ook wel écht een prestatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Koekdoos

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.666
1.189
Ik zit hier echt al 6 jaar of meer denk ik op het forum te volgen... Maar wat een K**thread is het RW thread geworden dit jaar zeg? De helft van de discussies eindigt in persoonlijke aanvallen. Steeds hetzelfde zinloos geklaag onderbouwt door nog zinlozere argumenten... Iedereen weet het ook altijd beter dan al de rest.

Jammere zaak, ik kwam hier altijd met plezier kijken.
 

SanderV22

Playlistbediener
20 okt 2022
6
0
Bring Me The Horizon zou ook nog een leuke naam zijn... Niet de grootste band, maar zou wel mooi passen... Benieuwd of ze komen.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.003
8.652
Benieuwd of het morgen weer aan Graspop is of aan Werchter.

Of, dare I say it, aan beide?
 
  • Leuk
Waarderingen: Koekdoos

Bato_V

Dagopener
17 mei 2017
679
308
Neen headliner of the opening night. Achter die teksten valt niks te zoeken. Beide zijn afsluiters van hun avond.
Volgens mij zegt t woordje headliner bij RW niks over het wel of niet afsluiten van de avond. The Killers was ook headliner dit jaar toch?
Dan maar hopen dat ze Blur de boel energiek laten afsluiten na AM.
Ik zie Blur eerder vóór AM staan dan, in de Nick Cave positie van vorige keer. Zou zeker een mooi headline-duo zijn. Maar AM zijn van die twee absoluut de grootste naam.
Rock Werchter heeft normaal gezien toch altijd 1 of 2 namen per editie die een dag 'zelf' kunnen dragen, zoals Metallica, Pearl Jam, Foo Fighters, Rammstein, Radiohead, Coldplay, Red Hot Chili Peppers ... in het verleden.

Want hey, ik hoop ook heel erg op The National, Blur of Queens of the Stone Age, maar dit festival heeft meer nodig.

Aangezien Muse en Green Day die status niet meer hebben, worden zulke grotere namen hier nauwelijks vernoemd in de lijstjes. Ik kom dan enkel op Guns N' Roses en Rage against the Machine. Zeker als die laatste zou wegvallen gaan ze het écht wel moeten hebben van sterke combinaties. Niet per sé slecht.
Muse kan gewoon een dag zelf dragen toch? Die zijn op dit moment gewoon net zo groot als ze de afgelopen 10 jaar waren, zo niet nog groter. Ze zitten naar mijn idee zeker op het niveau Foo Fighters / Pearl Jam. De afgelopen keren dat ze op Werchter stonden waren ze ook altijd de enige headliner. Je wil Greta Van Fleet de vorige keer toch geen co-headliner noemen? Ik denk dat die gewoon weer zo'n soort sub krijgen maar geen echte co-headliner ervoor.

Do: QOTSA - Stromae
Vr: The Cure - Tame Impala
Za: Ghost - Muse
Zo: Blur - AM

Zoiets zou ik meteen voor tekenen! Beetje wishful thinking op de vrijdag, maar wie weet. Blur is ook meer een hoop dan een verwachting, ik zie daar realistisch gezien eerder iets als Florence & The Machine of Editors staan. Die laatste mogen er van mij ook zeker wel staan met hun nieuwe album, wel in het donker aub (Barn afsluiter zou ook mooi zijn maar dan gaat het ten koste van het zien van een headliner).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.455
4.618
Bring Me The Horizon zou ook nog een leuke naam zijn... Niet de grootste band, maar zou wel mooi passen... Benieuwd of ze komen.
Als ze komen zijn ze gewoon subheadliner hoor, waren ze trouwens in 2019 ook al en ze zijn alleen maar groter geworden
 
  • Leuk
Waarderingen: SanderV22

Bato_V

Dagopener
17 mei 2017
679
308
Als Arctic Monkeys nu begint met het nieuwste werk, met de strijkers en al, en dan langzaamaan toewerkt naar de climax met steeds wat ouder werk...
Dan ga ik daarna met een emmer glijmiddel op een dixie zitten
Dit is trouwens serieus een goed idee.

Voor bands die drastisch andere stijlen in hun repertoire hebben is het vaak een goed idee om de set op te delen in verschillende stukken. Neem een voorbeeld aan The Cure bijvoorbeeld die alle pop nummers bewaren tot het einde en afsluiten met een groot pop-encore.

De eerste pakweg 2/3 van de show kunnen ze dan alles uit de kast halen qua stemming en extra muzikanten op het podium, met de nummers van de laatste twee albums + al het eerdere werk wat daarbij aan kan sluiten (de ballads als Cornerstone, maar ook de rustige/poppy nummers van AM bijvoorbeeld en de meer psychedelische nummers van Humbug) en 505 als afsluiter. Dan een kleine break waarin alle extra muzikanten en keyboards van het podium af gaan, en de laatste 1/3 show spelen ze "als vanouds" een aantal oude uptempo klassiekers + wat recentere pure rock bangers zoals R U Mine.
 
Laatst bewerkt:

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.169
4.314
Volgens mij zegt t woordje headliner bij RW niks over het wel of niet afsluiten van de avond. The Killers was ook headliner dit jaar toch?

Ik zie Blur eerder vóór AM staan dan, in de Nick Cave positie van vorige keer. Zou zeker een mooi headline-duo zijn. Maar AM zijn van die twee absoluut de grootste naam.

Muse kan gewoon een dag zelf dragen toch? Die zijn op dit moment gewoon net zo groot als ze de afgelopen 10 jaar waren, zo niet nog groter. Ze zitten naar mijn idee zeker op het niveau Foo Fighters / Pearl Jam. De afgelopen keren dat ze op Werchter stonden waren ze ook altijd de enige headliner. Je wil Greta Van Fleet de vorige keer toch geen co-headliner noemen? Ik denk dat die gewoon weer zo'n soort sub krijgen maar geen echte co-headliner ervoor.

Do: QOTSA - Stromae
Vr: The Cure - Tame Impala
Za: Ghost - Muse
Zo: Blur - AM

Zoiets zou ik meteen voor tekenen! Beetje wishful thinking op de vrijdag, maar wie weet. Blur is ook meer een hoop dan een verwachting, ik zie daar realistisch gezien eerder iets als Florence & The Machine of Editors staan. Die laatste mogen er van mij ook zeker wel staan met hun nieuwe album, wel in het donker aub (Barn afsluiter zou ook mooi zijn maar dan gaat het ten koste van het zien van een headliner).
Headliner zegt inderdaad niks over het wel of niet afsluiten van een avond. ‘Grootste’ headliner is ook lang niet altijd degene die afsluit. Voorbeelden ten over.

Pearl Jam is wel een maatje groter, maar muse zal wel zelf een avond dragen. Blur is imo groter dan AM, maar misschien verraad ik daarmee mijn leeftijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vicarious en Cisseman

Bato_V

Dagopener
17 mei 2017
679
308
Pearl Jam is wel een maatje groter, maar muse zal wel zelf een avond dragen. Blur is imo groter dan AM, maar misschien verraad ik daarmee mijn leeftijd.
Pearl Jam zal in totaal iets meer fans trekken, maar ik denk dat Muse meer geld kost.
En Blur is zeker headliner-waardig, zelfs in de Benelux wat mij betreft. Maar AM is toch echt een stuk populairder tegenwoordig. Het verschil in maandelijkse Spotify luisteraars liegt er ook niet om: 8 miljoen voor Blur en 36 miljoen voor AM.

‘Grootste’ headliner is ook lang niet altijd degene die afsluit. Voorbeelden ten over.
Dat is waar inderdaad. Dan nog denk ik dat Werchter eerder AM als afsluiter zou zetten, ook kijkend daar de situatie in 2018 met Nick Cave.
 

EdsjeFCB

Sunset slot
24 jan 2016
2.779
3.732
Dit is trouwens serieus een goed idee.

Voor bands die drastisch andere stijlen in hun repertoire hebben is het vaak een goed idee om de set op te delen in verschillende stukken. Neem een voorbeeld aan The Cure bijvoorbeeld die alle pop nummers bewaren tot het einde en afsluiten met een groot pop-encore.

De eerste pakweg 2/3 van de show kunnen ze dan alles uit de kast halen qua stemming en extra muzikanten op het podium, met de nummers van de laatste twee albums + al het eerdere werk wat daarbij aan kan sluiten (de ballads als Cornerstone, maar ook de rustige/poppy nummers van AM bijvoorbeeld en de meer psychedelische nummers van Humbug) en 505 als afsluiter. Dan een kleine break waarin alle extra muzikanten en keyboards van het podium af gaan, en de laatste 1/3 show spelen ze "als vanouds" een aantal oude uptempo klassiekers + wat recentere pure rock bangers zoals R U Mine.
Ik hoop echt dat ze dat doen! Mag wat mij betreft best wat verschil zitten tussen de eigen (zaal)shows en festivalshows, hele andere setting, sfeer en publiek
 
  • Leuk
Waarderingen: Bato_V

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.919
6.151
Die reünie van Xink gaat toch niet een aankondiging verpesten zeker? Na dat Samson-feest in het Sportpaleis, weer zo'n ding dat teert op nostalgie om te cashen. Bah.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.677
7.439
Sabaton is toch niet echt 'nieuw'?

Sabaton en Parkway Drive hebben beide hun eerste album in 2005 uitgebracht. En volgens mij wordt PWD hier als nieuw ervaren, maar kan ook zijn omdat Sabaton dan al meer of sneller hoog op de mainstage terecht is gekomen. Zit denk ik een groot grijs grensgebied waar nieuw en niet meer nieuw zich mengen.

En dan scheelt het ook nog welk festival het is. Voor RW is dat al sneller oud denk ik, meer namen die nu populair zijn onder het grote publiek? Taylor Swift en Arctic Monkeys beide hun eerste album uit 2006, dat zijn oude headliners tegenover een Billie Eillish met een eerste album uit 2019. De echt oude generatie speelt meer op Boutique, TW Classic?

Awtch erg om te horen. Voel me altijd wat kut als ik m'n dopjes vergeet..

Ben wel benieuwd of iedereen hier oordopjes gebruikt en of op festivals als RW en Pinkpop jullie ook zoveel mensen zien zonder oordopjes, dat is op Graspop nog een best grote groep. Of bij losse concerten als een Billie Eilish of andere echte RW namen.

Benieuwd of het morgen weer aan Graspop is of aan Werchter.

Of, dare I say it, aan beide?

RW begint met de verkoop vandaag toch? Zou zeggen RW vandaag en dan komende week Graspop
 

T. Roses

Dagopener
8 dec 2016
741
445
The rumor mill has been running at full speed for a while... Now 100% official: Muse will headline Rock Werchter on Saturday 1 July. Being one of the best live bands in the world, Muse always produce exhilarating and intense live shows. Their upcoming show in Werchter will be no exception. Are you ready?
Secure your #RW23-ticket in presale by registering on rockwerchter.be for early access! Pre-registrations close on 27/10.
Previously announced for Rock Werchter 2023: Stromae on Thursday 29 June and Arctic Monkeys on Sunday 2 July. Stay tuned for more.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken