Rock Werchter 2023 - Nieuws en geruchten

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.168
2.416
Om jullie een idee te geven hoe accuraat een weerbericht is. Afgelopen zondag bij Bruce stond er tijdens het optreden op elk waarschuwingsbord: heavy rain expected around 23u30. Genen druppel is eruitgekomen rond dat uuršŸ˜‚
En dat is dan nog eens met een eigen weerstation op de plaats zelf.
Bekijk het bericht dinsdag eens, dan kan je wat conclusies trekken.
Beetje een middelvinger naar meteorologen die hier jaren voor studeren. Buien en vooral onweersbuien zijn het meest lastige te voorspellen vooral in de maanden juni en juli.

Dat is zo plaatselijk dat je het pas minuten vantevoren weet.
 

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.168
2.416
Windy.com geeft momenteel van vrijdag tot zondag regen. Maar zoals velen hier al zeiden, we zullen het wel zien. Goei wandelschoenen, regenfrakske mee en dan komt dat allemaal wel goed.
Helaas niet accuraat met regen! Maar voor de rest de beste site die er is. Je moet kijken naar de druk lijnen per model en dan een gemiddelde opstellen.

ICON kan heel erg afwijken van bijv harmonie .
 

SilentAlarm

Playlistbediener
21 jun 2023
26
22
Helaas niet accuraat met regen! Maar voor de rest de beste site die er is. Je moet kijken naar de druk lijnen per model en dan een gemiddelde opstellen.

ICON kan heel erg afwijken van bijv harmonie .

Ah niet? Ik gebruik hem vooral voor de wind om fietstochten te plannen en daar zit die er meestal boenk op.
 

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.168
2.416
Beste volgers,

Ik vind het heel erg fijn dat jullie mijn weerberichten zo waarderen. Ondanks het afronden van een minor gedurende mijn universitaire studie hierin en mijn grote passie voor het weer wil ik toch graag onderstaande even onder de aandacht brengen.

Helaas vinden nieuwszenders de vermissing van een paar miljonairs naar de Titanic belangrijker dan het geen er momenteel aan de hand is.

IMG_0027.jpeg
Hierboven is een afbeelding te zien van het gemiddelde temperatuur verschil in de Atlantische oceaan. Zoals je kunt zien ziet dit er echt heel dramatisch uitā€¦ nabij het Verenigd Koninkrijk kleurt de afwijking van het gemiddelde donkerrood!!

Voordat er hier een klimaatdiscussie op gang komt wil ik aangeven dat we hier te maken met een extreem bijzondere weersituatie. Door El NiƱo en nog wat andere factoren gaan we heel heftig weer krijgen. Denk hierbij aan extreme droogte , meer stormen,langdurige regenval , etc.

Nog niet overtuigd? Kijk even naar onderstaande grafiekje.

IMG_0028.jpeg
 

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.168
2.416
Het weer voorspelen blijft soms een kunst maar door deze abnormale situatie weten veel meteorologen niet zo goed wat er zal gaan gebeuren. Een voorbeeld is bijvoorbeeld het orkaanseizoen. Deze start normaal pas eind augustus en rond CuraƧao zie je al de eerste tropische stormen komen. Uniek maar ook eng tegelijk.

IMG_0029.jpeg

Conclusie: het weer voorspellen zal nog lastiger worden en vooral onzekerder. Dit betekent niet dat het onmogelijk om het weer voor Rock Werchter te voorspellen maar ik wil wel aangeven dat hier rekening mee moet worden gehouden en we wel in een kritische situatie zitten.

En nee ik ben niet een ā€œklimaatgekkieā€ en ik vind dat wij als Nederland al veel doen en dat landen zoals China en USA ook eens meer mogen gaan doen. Maar hopelijk laat dit berichtje wel de ernst van de situatie zien.
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.571
4.500
Ik ben de laatste dagen echt goed aant gaan op die untitled tracks van Sigur Ros
Daarnaast komt Spoon ook vaker voorbij in de playlist en begin daar nu ook zeer hard naar uit te kijken
 

mj222

Gouden Tip
28 jun 2016
350
170
Beste volgers,

Ik vind het heel erg fijn dat jullie mijn weerberichten zo waarderen. Ondanks het afronden van een minor gedurende mijn universitaire studie hierin en mijn grote passie voor het weer wil ik toch graag onderstaande even onder de aandacht brengen.

Helaas vinden nieuwszenders de vermissing van een paar miljonairs naar de Titanic belangrijker dan het geen er momenteel aan de hand is.

Bekijk bijlage 5692
Hierboven is een afbeelding te zien van het gemiddelde temperatuur verschil in de Atlantische oceaan. Zoals je kunt zien ziet dit er echt heel dramatisch uitā€¦ nabij het Verenigd Koninkrijk kleurt de afwijking van het gemiddelde donkerrood!!

Voordat er hier een klimaatdiscussie op gang komt wil ik aangeven dat we hier te maken met een extreem bijzondere weersituatie. Door El NiƱo en nog wat andere factoren gaan we heel heftig weer krijgen. Denk hierbij aan extreme droogte , meer stormen,langdurige regenval , etc.

Nog niet overtuigd? Kijk even naar onderstaande grafiekje.

Bekijk bijlage 5693
Heb wel gevoel dat we elk jaar vergelijkbare plaatjes zien en jaar erna de uitschieters van ā€œeerderā€ dan ineens weg zijn.

Hoeveel jaar is een el nino nina cyclus? En wat triggert de omslag steeds? Vind ik wel interessant.
 

festirock

Support act
1 dec 2015
851
577
Het weer voorspelen blijft soms een kunst maar door deze abnormale situatie weten veel meteorologen niet zo goed wat er zal gaan gebeuren. Een voorbeeld is bijvoorbeeld het orkaanseizoen. Deze start normaal pas eind augustus en rond CuraƧao zie je al de eerste tropische stormen komen. Uniek maar ook eng tegelijk.

Bekijk bijlage 5694

Conclusie: het weer voorspellen zal nog lastiger worden en vooral onzekerder. Dit betekent niet dat het onmogelijk om het weer voor Rock Werchter te voorspellen maar ik wil wel aangeven dat hier rekening mee moet worden gehouden en we wel in een kritische situatie zitten.

En nee ik ben niet een ā€œklimaatgekkieā€ en ik vind dat wij als Nederland al veel doen en dat landen zoals China en USA ook eens meer mogen gaan doen. Maar hopelijk laat dit berichtje wel de ernst van de situatie zien.
Fantastisch uitgelegd. Keep up the good work
 
  • Geweldig
Waarderingen: Nikfestilover

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.168
2.416
Heb wel gevoel dat we elk jaar vergelijkbare plaatjes zien en jaar erna de uitschieters van ā€œeerderā€ dan ineens weg zijn.

Hoeveel jaar is een el nino nina cyclus? En wat triggert de omslag steeds? Vind ik wel interessant.
Uitschieters mag je in de wetenschap niet weghalen. Het kan soms zijn dat je wel een keer een uitschieter naar boven hebt maar dat de rest van het verloop rond de mediaan is. De uitschieter valt dan minder op.

Dit jaar zijn het geen uitschieters meer op het gebied van de gemiddelde afwijking van de atlantische oceaan temperatuur. Maar het is continu een lijn die boven de rest zit.

IMG_0028.jpeg
Je ziet hier dat het rode lijntje eigenlijk continu boven de rest is.

Dit ontstaat door El NiƱo maar ook door klimaatopwarming en andere uitstoot van boten op de oceaan. Een aanpassing aan motoren van veel grote boten heeft gezorgd voor andere moleculen die in de zee terecht komen hierdoor warmt de oceaan ook sneller op. Een beetje een gevaarlijke cocktail van verschillende factoren.

Je zou kunnen zeggen dat de oceaan nu echt veel en veel te warm is . Vooral bij Engeland. Hierdoor krijg je extremer weer bijvoorbeeld langere droogte.
 

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.168
2.416
Mocht je willen weten hoe El NiƱo ontstaat is dit een handig filmpje:


Verder onderstaande artikel van The Guardian is aan te raden. Het lijkt erop dat we te optimistisch waren over de 1,5 graden en dat het eigenlijk al te laat kan zijn.


Maar goed ik wil hier geen weer forum van makenšŸ˜‰. Ik ga zo even de modellen en kaarten bekijken en kijken wat ik over volgend weekendkan zeggen.
 

Heemstock1

Randprogramma
17 jun 2021
162
104
Plattegrond in de app. Ziet er droog uit.

Bekijk bijlage 5685

Zie ik nou de Slope op een andere plek? Meer als stage aan de rand i.p.v. in het midden. En op de oude plek van de Slope lijkt een soort food-court. Zijn er al sneak-preview foto's van de nieuwe Slope en Barn? Heb een paar weken aan berichten op dit forum gemist šŸ˜‡
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken