Rock Werchter 2023 - Nieuws en geruchten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aaran
  • Startdatum Startdatum
Ik heb eigenlijk sowieso in general nog nooit iemand met een Swift shirtje gezien. Pop sowieso weinig. Veelal metal en rock, zoals Koekdoos zegt. Hiphop ook wel.

Lijkt me geen indicatie waarop je kan beoordelen of er geen fans van iemand rondlopen.

• Leuk
Waarderingen: Pukkelpopper en Yannick
Vermoedelijk fans die, van zodra de wei open gaat, massaal voor de Main gaan staan, daar 8 uur staan te wachten op Swift en ondertussen ongeïnteresseerd alle andere optredens ondergaan.

Ja, die bedenking had ik hier al een tijd geleden ook op het forum gezet ivm Billie Eilish.
Kamperende fans (overnachten) en wachtrijen in vakjes aan het Sportpaleis; dat is toch een indicatie hoe groot een artiest is en/of hoe fanatiek een fanbase is.

Persoonlijk heel graag verfrissende namen als Swift, Eilish, Dua Lipa, … op RW, maar alleen vrees ik (bij die eerste twee) dat inderdaad de voorvakken gans de dag gaan ingepalmd zijn door die fans en dat kan ook niet de bedoeling zijn.

Wat dat betreft lijkt mij Dua Lipa de meest realistische RW-boeking; ik denk dat de idolisering daar het minste groot is.

• Leuk
Waarderingen: Pukkelpopper
Persoonlijk heel graag verfrissende namen als Swift, Eilish, Dua Lipa, … op RW, maar alleen vrees ik (bij die eerste twee) dat inderdaad de voorvakken gans de dag gaan ingepalmd zijn door die fans en dat kan ook niet de bedoeling zijn.
Bij rawk bands als PJ is dat precies nooit een probleem, maar wanneer het bij artiesten is waarvan de kids fan zijn dan is het wél plots een probleem. Weird.

Wat dat betreft lijkt mij Dua Lipa de meest realistische RW-boeking; ik denk dat de idolisering daar het minste groot is.
Again. Al eens Eddie Vedder fans bezig gezien en gehoord?

edit: Niet ontoevallig ook weer die opmerkingen bij vrouwelijke acts.. Bij Stromae werd er lang niet zo veel gezeverd over fanatieke fans hoewel die vent quasi iedere grote zaal in Europa, en zeker in België, verschillende keren uitverkoopt. Yep, die man wordt zeker niét geadoniseerd..

• Leuk
Waarderingen: mattman en Timmetje
Blijkbaar stonden er gisterenavond al fans te wachten voor Carré voor Muse (waarom ook, in die zaal sta je overal dichtbij) en zag ik in Berlijn mensen met Radiohead maskertjes van 11u voor de main kamperen voor Radiohead.

Wanneer je een grote naam bent, ga je altijd dat soort volk aantrekken.

• Leuk
Waarderingen: Paddy
Ik heb ooit voor een nog kleiner zaaltje een uur of 12 in de vrieskou gecrepeerd voor Muse, en toen stond er ook al een man of 50 voor me. 😅
Diehard fans willen gewoon altijd vooraan staan, en al helemaal bij "intiemere" shows

Dat zie je inderdaad bij alle grote acts van welk genre dan ook. Opzich mooi om te zien hoor. Net als de boeiende discussies in dit topic tussen de vrijwel totaal verschillende kampen, die er allemaal hun eigen vorm van communicatie op nahouden 😁.

Bij rawk bands als PJ is dat precies nooit een probleem, maar wanneer het bij artiesten is waarvan de kids fan zijn dan is het wél plots een probleem. Weird.
Als die voorvakken volledig gevuld zouden zijn op RW de ganse dag door (en dus rode kruisen omwille van fans voor de main act), dan lijkt mij dat echt een probleem. Ik zeg wel “als” natuurlijk… (en ik maak geen onderscheid tussen rock of pop; gevuld is sowieso een probleem).

In al die jaren Werchter heb ik dat eigenlijk nog nooit meegemaakt, ook niet bij bands die hier vernoemd worden als PJ of Metallica.
Neemt niet weg dat er zeker en vast wel zullen zijn die er al van de middag staan, maar nog nooit meegemaakt dat je er overdag niet meer in geraakt omwille van die fans.

Meestal stroomt het vol vanaf de sub en dat is uiteraard logisch.

Maar bij Eilish vrees ik dat die fanbase gewoonweg veel groter en fanatieker is. En ja, dat gaat gepaard met een zekere jeugdige leeftijd, waarbij de idolen heel erg aanwezig zijn in hun leven.
Dus ik ga er nog altijd van uit dat bij zo’n act, voor het eerst, die vakken wel eens heel erg gevuld zouden kunnen zijn, de hele dag door.

Nee, leg uit? De keren dat ik PJ zag, vond ik het altijd gemoedelijk, ook in die voorste vakken.

edit: Niet ontoevallig ook weer die opmerkingen bij vrouwelijke acts.. Bij Stromae werd er lang niet zo veel gezeverd over fanatieke fans hoewel die vent quasi iedere grote zaal in Europa, en zeker in België, verschillende keren uitverkoopt. Yep, die man wordt zeker niét geadoniseerd..
Vrouw of man heeft daar imo niks mee te maken.
De drie die ik vernoemde zijn er drie die ik heel graag zou willen zien en toevallig zijn dat allemaal vrouwen.

Wat Stromae betreft: ik betwijfel of zijn impact (of beter zijn influence gehalte) zo hoog is als een Billie.
Hij durft ook wel actuele thema’s aansnijden als geestelijke gezondheidszorg, maar ik denk dat er weinig zijn die hem zien als hét voorbeeld qua levenswijze en -visie.

Laatst bewerkt:
De winnaars zijn toch wel de Bruce fans. Inclusief die Italliaanse superfan die dan vindt dat hij het recht heeft om te bepalen wie eerst binnen mag. Sloeg wel tegen op Werchter toen met die grote inkom.
Wel, nu je het zegt… de eerste passage van Bruce op TW-Classic was misschien wel één van de momenten waarbij het wat grimmig was in de Golden Circle.
Ik geloof dat het toen nog niet extra betalend was, maar dat ze gewoon werkten met PIT-bandjes.

• Leuk
Waarderingen: jimmywe en Pukkelpopper

Ja, gelukkig klaagt men hier nooit over het Metallica publiek.

Maar bij Eilish vrees ik dat die fanbase gewoonweg veel groter en fanatieker is. En ja, dat gaat gepaard met een zekere jeugdige leeftijd, waarbij de idolen heel erg aanwezig zijn in hun leven.
Een gevoel gebaseerd op niets dan vooroordelen over jonge superfans die je bij andere acts terug vind.

Nee, leg uit? De keren dat ik PJ zag, vond ik het altijd gemoedelijk, ook in die voorste vakken
Eddie is god.

Wat Stromae betreft: ik betwijfel of zijn impact (of beter zijn influence gehalte) zo hoog is als een Billie.
Het gaat over fans en jij begint over invloed?

Ja, gelukkig klaagt men hier nooit over het Metallica publiek.
Can't tell of dit een grap is of niet, ik hoop van wel.

Ja, die bedenking had ik hier al een tijd geleden ook op het forum gezet ivm Billie Eilish.
Kamperende fans (overnachten) en wachtrijen in vakjes aan het Sportpaleis; dat is toch een indicatie hoe groot een artiest is en/of hoe fanatiek een fanbase is.

lijkt me nu net de minst kwaliteitsvolle act van die 3. Dat vind ik echt een pure, nogal platte popact. Billie Eilish vind ik wel echt een serieuze trap hoger staan ten opzichte van die andere 2 op vlak van songwriting, authenticiteit,...

Users who are viewing this thread