Rock Werchter 2022 - Nieuws en Geruchten

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.261
6.754
Omdat diversiteit meer is dan man vrouw, zwart wit, ...
We hadden het over gender, niet diversiteit. Als dat echt iets was waar RW graag aan zou willen werken, dan hadden ze quasi de helft van de line-up van Les Ardentes op RW kunnen neerplempen. Als de Schuer zo graag vrouwen boekt, dan vraag ik me af waarom er ieder jaar maar zo'n 20/25% female-lead bands/artiesten op hun affiches staan.

Wie weet wordt die Boutique-dag ingevuld zoals die bij Taylor Swift was ingevuld voor de affiche van 2020, daar stond naast haar ook nog eens Bazart, 5SOS, Zwangere Guy, Loïc Nottet en Brihang op het programma (lol @ die random invulling trouwens en allemaal venten xo).
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.864
9.818
We hadden het over gender, niet diversiteit. Als dat echt iets was waar RW graag aan zou willen werken, dan hadden ze quasi de helft van de line-up van Les Ardentes op RW kunnen neerplempen. Als de Schuer zo graag vrouwen boekt, dan vraag ik me af waarom er ieder jaar maar zo'n 20/25% female-lead bands/artiesten op hun affiches staan.

Wie weet wordt die Boutique-dag ingevuld zoals die bij Taylor Swift was ingevuld voor de affiche van 2020, daar stond naast haar ook nog eens Bazart, 5SOS, Zwangere Guy, Loïc Nottet en Brihang op het programma (lol @ die random invulling trouwens en allemaal venten xo).
Het ergste van die cancel in 2020 is misschien nog moeten missen hoe Gorik met zijn blote bast in een voorvak vol Swifties springt en ze oproept om 'schedels te brekeuuuuuh'.
 
  • Haha
Waarderingen: Timmetje

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
3.373
2.713
Na deze editie lukt het niet meer om vrouwelijke acts met een gitaar op de bill te zetten? wat dacht je van Alanis Morisette, Big Thief, Beach House, Patti Smith, Courtney Barnett, Feist, Fiona Apple, Fleetwood Mac en Paramore bijv? Daarnaast is de kritiek niet alleen op de mainstage gericht, maar ook het gemis in de tenten. Niet alleen op aantal vrouwen, maar ook op de grotere spannendere acts (London grammer? Lorde? Little Sims, St. Vincent, die hadden al het eea toegevoegd).

Trouwens, ook deze keer staat er een dag niet in het teken van rock en dat is de zaterdag. Met Top ID zijn dat ook geen vrouwelijk acts, waar een Dua Lipa op de plek van een van die 2 toch een stuk beter zou worden ontvangen hier.

En als laatste. De kritiek is meestal ook op het aantal oude rock acts. TWOD + PJ, TOP + Swift, Dua Lipa + Lamar, London Grammer + RHCP was een veel verfrissender, gebalanceerder rijtje headliners geweest met nog steeds geen 50/50 verdeling maar wel passender bij de tijd.
Dat rijtje headliners zou voor mij dan weer veel minder interessant zijn dan wat er nu staat.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.724
7.489
Dat rijtje headliners zou voor mij dan weer veel minder interessant zijn dan wat er nu staat.
Dat snap ik. Maar zet dan Skunk Anansi + Parkway Drive laat in de tent op de Top/Swift dag en een Placebo + Liam Gallagher laat in de tent op de Lipa/Lamar dag en ik denk dat je ook voor de fervente rockers een heel eind bent.

Ik zeg het natuurlijk met namen nu maar wat ik eigenlijk bedoel is dat ze de stages een beetje moeten inrichten met genre. Dus Veel rock op de mainstage? Zorg dan voor wat pop, electro en indie in de tenten en vice versa. Dat hoeft niet zwart wit, maar kijk bijv nu naar de donderdag waar ze dat best goed hebben gedaan. Mainstage rock combi: Pixies - TWOD - PJ met een indie alternatief: Beck, Pop alternatief The Kid Laroi, Soul alternatief Black Pumas + Lianne La Havas. Ik had alleen op the Slope nog graag een andere smaak gehad dan White Reaper. Iets meer voor de indie liefhebber, Wet Leg bijv.

Die balans is nu juist ver te zoeken met vooral grote rocknamen, te kleine barn/klubc heads en weinig genre variatie op andere dagen.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.777
3.538
Dat snap ik. Maar zet dan Skunk Anansi + Parkway Drive laat in de tent op de Top/Swift dag en een Placebo + Liam Gallagher laat in de tent op de Lipa/Lamar dag en ik denk dat je ook voor de fervente rockers een heel eind bent.

Ik zeg het natuurlijk met namen nu maar wat ik eigenlijk bedoel is dat ze de stages een beetje moeten inrichten met genre. Dus Veel rock op de mainstage? Zorg dan voor wat pop, electro en indie in de tenten en vice versa. Dat hoeft niet zwart wit, maar kijk bijv nu naar de donderdag waar ze dat best goed hebben gedaan. Mainstage rock combi: Pixies - TWOD - PJ met een indie alternatief: Beck, Pop alternatief The Kid Laroi, Soul alternatief Black Pumas + Lianne La Havas. Ik had alleen op the Slope nog graag een andere smaak gehad dan White Reaper. Iets meer voor de indie liefhebber, Wet Leg bijv.

Die balans is nu juist ver te zoeken met vooral grote rocknamen, te kleine barn/klubc heads en weinig genre variatie op andere dagen.
Hier ben ik het 100% mee eens. Ik zie bijvoorbeeld acts als Modest Mouse, Jimmy Eat World, Airbourne, Turnstile, Inhaler en Fever 333 in de tenten staan.
Had deze op de zaterdag gezet.

En dan Phoebe Bridgers, LP, Jorja Smith, The XX op de andere dagen. Dan ziet het er heel anders uit en kunnen gemiddeld gezien veel meer mensen een fantastisch schema samenstellen.

Persoonlijk vind ik de Metallica-dag ook wel een vreemde. Vooraf, zéker toen QotSA er nog stond, zag ik een erg fijne metaldag op de Main ontstaan. Inmiddels ben ik zonder Metallica gezien 0x op de Main Stage. Een Alt-J in de Barn lijkt me echt veel toffer dan een Led Zeppelin light op de Main Stage, waarbij een groot deel toch alleen maar wacht op Metallica.

De tijd dat ik in de voorvakken sta heb ik wel achter me gelaten. Ik overweeg er alleen te staan tijdens TWOD + Pearl Jam, omdat dit het soort acts zijn en dan vooral TWOD waarbij ik complete fans om me heen wil hebben staan gezien de intieme nummers die ze hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brian

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.271
1.340
Ik vraag mij af wanneer ik bij Maneskin zou moeten vertrekken om geen rode kruisjes te hebben bij Phoebe Bridgers.. Is Phoebe Bridgers enkel een must see voor de mensen hier op het forum of ook voor het grote publiek ?
Als er een act op The Slope zou staan tegenover Phoebe Bridgers, zou het ook al helpen om wat volk te verdelen :)

Dat gat op The Slope zaterdagnamiddag blijft zeer vreemd ...
 
  • Leuk
Waarderingen: Puzzles

festirock

Support act
1 dec 2015
965
658
We hadden het over gender, niet diversiteit. Als dat echt iets was waar RW graag aan zou willen werken, dan hadden ze quasi de helft van de line-up van Les Ardentes op RW kunnen neerplempen. Als de Schuer zo graag vrouwen boekt, dan vraag ik me af waarom er ieder jaar maar zo'n 20/25% female-lead bands/artiesten op hun affiches staan.

Wie weet wordt die Boutique-dag ingevuld zoals die bij Taylor Swift was ingevuld voor de affiche van 2020, daar stond naast haar ook nog eens Bazart, 5SOS, Zwangere Guy, Loïc Nottet en Brihang op het programma (lol @ die random invulling trouwens en allemaal venten xo).
Daar wordt echt niet over nagedacht hebben we nu 25 of 44 % vrouwen op de affiche staan. Wel , wat is mogelijk en wat is de best mogelijke affiche die we kunnen bieden.
 

Breinaard

Gouden Tip
8 nov 2014
451
62
Wel eens hoor. Werchter gaat nooit boeken het idee van 'we willen dit jaar eens X aantal vrouwen op de lineup' plaatsen. De laatste editie in 2019 was trouwens opvallend vrouwelijk met Florence & The Machine, Pink, Kylie Minogue, Robyn, Rosalia, Janelle Monae, Angele, Charlotte Gainsbourg allemaal ergens bovenaan.

Los daarvan vind ik dat er tegenwoordig steeds meer goede muziek toevallig door vrouwen gemaakt wordt. Valt mij op de mijn AOTY's van de laatste jaren altijd vrouwen waren, blijkbaar. Little Simz, Lianne La Havas, Lana Del Rey, Janelle Monae. En Big Thief heeft de wisselbeker voor dit jaar alvast in handen (zal nog wel veranderen).
En yungblud
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.261
6.754
Daar wordt echt niet over nagedacht hebben we nu 25 of 44 % vrouwen op de affiche staan. Wel , wat is mogelijk en wat is de best mogelijke affiche die we kunnen bieden.
Well, blijkbaar wel gezien hun pr-praatjes op sociale media en de uitspraken die de Schuer soms doet. Da's jammer, toch? Ofwel een beetje hypocriet. Waar een wil is, is een weg. Primavera doet het sinds enkele jaren ieder jaar, en hun affiche telt het drie dubbele aantal namen. En.. denken dat dit "de best mogelijke affiche" is, is ook een beetje naïef gezien deze line-up haha.
 

festirock

Support act
1 dec 2015
965
658
Well, blijkbaar wel gezien hun pr-praatjes op sociale media en de uitspraken die de Schuer soms doet. Da's jammer, toch? Ofwel een beetje hypocriet. Waar een wil is, is een weg. Primavera doet het sinds enkele jaren ieder jaar, en hun affiche telt het drie dubbele aantal namen. En.. denken dat dit "de best mogelijke affiche" is, is ook een beetje naïef gezien deze line-up haha.
Dat laatste is je persoonlijke mening ?

Waarom moet er 45% vrouwen of mannen op de affiche staan. Dat hoeft helemaal niet. Een quota op muziek hoeft niet vr mij. Maak gewoon een fijne line up
 
12 nov 2016
692
446
Liever dat vrouwen voldoende kansen krijgen en zich kunnen ontplooien in de gehele muziekindustrie (inclusief achter de schermen), dan dat lineups per se een 50-50 gender verdeling hebben.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.261
6.754
Dat laatste is je persoonlijke mening ?

Waarom moet er 45% vrouwen of mannen op de affiche staan. Dat hoeft helemaal niet. Een quota op muziek hoeft niet vr mij. Maak gewoon een fijne line up
Lol dude, waar zeg ik dat zelfs allemaal. Of dat van die quota?

Het zou anderzijds wel fijn zijn moesten mannen en vrouwen dezelfde kansen krijgen om het te maken in de muziekbizz en dat is dan weer niét het geval. Quota is een manier om dat recht te trekken à la Primavera ja, niet dat het dé manier is, maar die scheeftrekking negeren zoals jij doet. Idk dude lol.
 

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.845
1.064
Er bestaan toch manieren om te weten welke smaken ongeveer overeen komen?
Als ik de donderdag bekijk, dan wil ik gewoon alles zien.
Iemand die Pearl Jam goed vindt, kan ook wel genieten van Beck en Lianne LaHavas, …

Maar dan die vrijdag is bedroevend…
Na de afgang van Greta vorige keer en mijn voornemen om Metallica niet meer live te zien (1x is genoeg), had ik ook wel wat donderdagnamen in de tenten graag gezien…
Maar ik heb zo precies de indruk dat er niks is wat ik echt zou willen zien…
Doodjammer…
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: gerrie

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.806
12.523
Waarom nou eigenlijk die haast vorige week om die laatste namen opeens bekend te maken? Volgens mij zijn het spannende tijden achter de schermen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken